Hafıza

Hafıza, en fazla okul hayatımızda kullandığımız bir beceridir. Bilgilerin depolanması hafızanın işidir. Deliksiz, hasarsız bir depo okuldaki öğrencilik hayatımızı kolaylaştırabilir. Hafıza üç bölüm halinde ele alınır:

1) Kısa Süreli Hafıza

Bilginin sadece birkaç saniye boyunca kaldığı bir “ilk durak” gibidir. Bilgi öncelikle bu ilk duraktan geçtiği için, öğrenmek için şart olan bir alandır.

Aileler için Öneriler
  • Çocuğunuza sıralı bir yönerge verebilirsiniz. Sonra ondan bu yönergeyi sözlü tekrar etmesini, sonrada uygulamasını isteyebilirsiniz. “Yatağının yanındaki dolabın alttan üçüncü çekmecesinden siyah çorabını getir” gibi. Bu yönergeleri anlama durumuna göre basitten karmaşığa, oyunlaştırarak ya da gelişmesine yönelik olduğunu paylaşarak aktarabilirsiniz.
  • Bir kişinin giyim şeklini ona sözel olarak tasvir edebilir; sözlü olarak tekrarlamasını ya da gözünde canlandırarak resmini yapmasını isteyebilirsiniz.
2) Aktif, İşleyen Hafıza

Aynı anda birkaç şeyi aklımızda tutmaya yarar. Örneğin: zihinden problem çözerken, ilk işlemi yaptıktan sonra sonucu işleyen hafızada tutar, bir başka işlem yapar sonuca ulaşır ve sonra iki sonucu bir araya getirerek yeni bir işlem yapabiliriz. Bilgi işleyen hafızada birkaç saniyeden birkaç saate kadar kalabilir.

Aileler için Öneriler
  • Çocuğun bol bol okuma-anlatma, zihinden işlem çözme, bir sunum hazırlama gibi alıştırmalar yapması yararlı olacaktır.
  • Aynı anda iki işi yapmasını isteyebilirsiniz. Öğrendiklerini anlatırken elma soymak gibi.
3) Uzun Süreli Hafıza

Kalıcı bilgiler uzun süreli hafızada depolanır. Öğrenilmiş bilgiler bu depo içinde aranır. Bu nedenle bu deponun sistematik ve düzenli olması çok önemlidir.

Aileler için Öneriler
  • Öğrenilen konu ile ilgili olarak öğrencinin kendine özgü çağrışımlar yaratması öğrenmenin kalıcı olmasını kolaylaştırabilir. Örneğin, 1938 yılını hatırlamak için “19 abimin yaşı, 3 kırmızı arabamın üzerindeki sayı, 8 de seksek oyunundaki son sayı, o zaman abim kırmızı bir arabaya binmiş seksek oynamaya gidiyor” gibi bir çağrışım öğrencinin hatırlamasını kolaylaştırabilir. Bu çağrışımların öğrencinin kendisi tarafından oluşturulması gerekir.
  • Ondan yardım istediğinizi belirtip, bir telefon numarasını aklında tutmasını bir saat sonra o numarayı ondan alacağınızı söyleyebilir ve bir saat sonra sorabilirsiniz.
Etiketler görsel hafıza Hafıza İşleyen Hafıza Kısa Süreli Hafıza Uzun Süreli Hafıza