ÇOCUK RUH SAĞLIĞINDA HAYVAN SEVGİSİNİN ÖNEMİ

ÇOCUK RUH SAĞLIĞINDA HAYVAN SEVGİSİNİN ÖNEMİ

Üzerinde yaşadığımız dünyayı paylaştığımız hayvanlarla kurduğumuz iletişimin ruh sağlına pek çok faydası bulunmaktadır. Özellikle çocuklar bir hayvana bakım vermeyi, ona nazik ve sabırlı davranmayı öğrendiklerinde, çevresindeki insanlarla kurdukları iletişim, güven ve sevgi bağı da hayvanlarla yaşadıkları eşsiz deneyimlerden öğrendikleri sayesinde olumlu yönde gelişebilir.

Çocukluk ve ergenlik dönemleri, yaşam boyunca ruh sağlığını ve esenliğini etkileyen önemli gelişim evreleridir. Çocukların ve ergenlerin, yaşamlarının bu dönemlerinde çevreleriyle kurdukları ilişkiler ve bu ilişkilerin niteliği, gelecek yıllarda kişilik yapılarını, davranış ve tutumlarını, kişilerarası iletişim becerilerini ve başka pek çok faktörü şekillendirir. Bu yüzden bu dönemlerde çocukların yalnız insanlarla değil hayvanlarla kurdukları iletişim de ayrıca özel ve anlamlıdır. Çünkü hayvanlarla kurulan etkileşimler, insan gelişiminin duygusal, davranışsal, bilişsel ve sosyal alanlarını önemli ölçüde etkilemektedir.

Birkaç yıl öncesine kadar çoğunlukla, çocukların gelişim dönemlerinde çevrelerindeki insanlarla kurdukları iletişime odaklanılarak araştırmalar yürütülmüştür. Çocukların hayvanlarla kurdukları etkileşimin, ruh sağlığına ve başka gelişimsel faktörlere ne gibi etkileri olduğu detaylı bir şekilde araştırılmamıştır. Ancak 2017 yılında, evcil hayvan sahibi olmanın çocukların gelişimi üzerinde olumlu etkisi olacağını tahmin eden bir grup başarılı araştırmacı, büyük bir çalışmaya başlamışlardır. Bu araştırmaya çok sayıda çocuk, ergen ve ebeveyn katılmıştır. Evcil hayvanlarla yaşayan çocukların evcil hayvan ile yaşamayanlara oranla pek çok açıdan daha iyi durumda olduğu ortaya çıkmıştır.

Yapılan bu kapsamlı araştırmanın sonunda elde edilen verilere göre, evcil hayvan sahibi olmanın çocuklar üzerindeki etkileri şunlardır:

Evcil hayvan sahibi olan ailelerin çocukların, evcil hayvan sahibi olmayan çocuklara göre,

  • Genel sağlık durumu daha iyidir.
  • Fiziksel olarak daha aktiftirler.
  • Kurallara uyum sağlamak ve sorumluluk sahibi olmakta daha başarılıdırlar.
  • Davranış problemlerine daha az rastlanır.
  • Daha az öğrenme problemi yaşarlar.
  • Özgüvenleri ve benlik saygıları daha yüksektir.
  • Stres ve kaygı seviyeleri daha düşüktür.
  • Kendilerini daha az yalnız hissederler.

Tüm bunların yanı sıra evcil hayvan sahibi olan çocuklar,

  • Yas ve kayıp gibi acı verici deneyimlerin olumsuz etkileriyle daha kolay baş edebilirler.
  • Yaratıcılıkları, bağlanma duygusu ve arkadaşlık ilişkileri, çevrelerindeki insanlara ve diğer canlılara karşı duyarlılıkları daha yüksek seviyededir.
  • Gelişim dönemlerinin en kritik aşamalarından biri olan çocukluk ve ergenlik dönemlerinde evlerinde hayvan ile büyüyen çocuklar, daha dışa dönük, sosyal,diğerlerine karşı daha merhametli ve destekleyici olurlar.
  • Duygusal zekâları daha yüksek, duygusal dayanıklılıklarıda daha güçlü olma eğilimindedir.

Dünya üzerinde edinebileceğimiz en iyi dostlardan biri olan hayvanlar, çocukların sırlarını vedüşüncelerini güvenle paylaşabilecekleri arkadaşları olabilirler. Çünkü çocuklar genellikle kendi oyuncaklarıyla konuşur gibi evcil hayvanlarıyla da konuşurlar.

Eşsiz dostlarımız, aynı zamanda üreme, doğum, hastalık, kaza, ölüm ve yas gibi yaşam olayları hakkında çocukların daha duyarlı olmalarını sağlarlar. Çocuklara yalnız evcil hayvanlarına karşı değil kendilerine ve ailelerine karşı daha sorumluluk sahibi olmayı öğretirler. Doğa ile bağlantı kurmalarını sağlarlar. Diğer canlıların yaşam alanlarına, sınırlarına saygı duymayı öğretirler.

Tüm bunların yanı sıra, yalnızca insanlar değil hayvanlar da yaşamlarında, ayrılık kaygısı, stres ve endişe gibi pek çok olumsuz duyguyu deneyimlerler. Bu, çocukların ilgi, sevgi ve şefkatin yalnız insanlar için değil tüm canlılar için ne kadar kıymetli duygular olduğunu anlamalarına yardımcı olacaktır.

 

Kaynak:

Purewal R.,Christley R., Kordas K., Joinson C., Meints K., Gee N., &Westgarth C., ( 2017). Companion animalsandchild/adolescentdevelopment: a systematicreview of theevidence. National Library of Medicine, 14(3),  234.
Herzog H., (12 Temmuz 2017). Why Kids WithPetsAreBetterOff. PsychologyToday.
(Temmuz 2019). PetsandChildren. American Academy of Child &AdolescentPsychiatry.

DBE Çocuk ve Genç Psikolojik Danışmanlık Merkezi
Bizi Arayın  Terapistlerimiz

Benzer İçerikler :

Sosyal Fobi

Aynı zamanda "sosyal kaygı" adı da verilen "sosyal fobi", günlük sosyal ortamlarda ortaya çıkan ve insanı tamamen etkisine alan bir kaygı ...

Çocukluk Kahramanlarımız

Çocuklar yaşantılarından bir şeyler öğrenip, gelecekteki acılardan korunmak için çaba gösterdikçe daha da gelişirler. İlk nefesimizi almaya başlamadan önce ...

Ergenler ve Aileleri

Ergenlik Nedir? Ergenlik dönemi çocukluk ve yetişkinlik dönemleri arasında geçişi işaret etmektedir. Ergenlik dönemindeki bireyler fiziksel, zihinsel, ...

Kardeşi Olacak, Bunu Ona Nasıl Söylemeli?

“Kardeş fikrine pek sıcak bakmıyor. Fakat, biz bir kardeşi olmasını çok istedik. Hem paylaşmayı öğrensin... Hem ilerde birbirlerine destek olurlar... Ama ...

İlginizi Çekebilir :

23 Nisan Bildirisi

Çocuklar bize yaşama gücümüzü verirler. Hayatın yenilendiğini, çocukların sınırsız, çıkarsız sevinçlerinden fark ederiz. Bazen yaşama nedenimizdirler; bazen ...

Kız Çocuklarında Dikkat Eksikliği

Okul çağı çocuklarında, Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB) yaygınlık oranı dünya genelinde %3 ile %7 arasında değişmektedir. DEHB’in...

ERGENLİK DÖNEMİ

Ergenlik dönemi  11-12 yaşında başlayan ve 20’li yaşlara kadar devam eden bir süreçtir. Bazen ebeveynler bu dönemde çocuklarını anlamakta zorluk...

OKUL REDDİ

Okul Reddi, okula gitmekten kaçınma veya okula gitmeyi reddetme örüntüsüne sahip çocukları tanımlamak için kullanılan terimdir. Okula devam etmekte cid...