Kurumsal Gelişim Merkezi

Duygusal Çalışanları Yönetmek için İpuçları

Duygusal Çalışanları Yönetmek için İpuçları

Yöneticiler genellikle işle ilgili teknik konuları önceliklendirip çalışanların duygusal beklenti, ihtiyaç ya da sorunlarıyla ilgili konuları göz ardı ederler. Duygusal çalışanlara iş delege ederken, iş sonuçlarıyla ilgili geribildirim verirken ya da beklentilerini konuşurken “duygusal bir patlamayla karşılaşma“ stresi yaşarlar. Kontrol edilemeyen bir duygusal çalışan, işinden daha çok ilgili konuya odaklanır ve verimliliği düşer, kendi verimliliğinin yanı sıra mutsuzluğunu diğerlerine de bulaştırır onların da verimliliğinin düşmesine sebep olur. Bunların yanı sıra, yetenek yönetimi kavramının bu kadar ön planda olduğu bu dönemde yetenekli ancak duygusal ihtiyaçları karşılanamayan çalışanlar elden kaçar. Dolayısıyla kurumun direkt karlılığını etkileyen bu durumu yönetebilme becerisine sahip olmalı yöneticiler.

Genel olarak iş başvurusunda ölçümlenen ya da analiz edilen bir özellik olmamakla birlikte yöneticilerin duygusal zekalarını kullanamamaları bu durumu yaşamalarına sebebiyet vermektedir. Eğer yönetici olarak bu konuda geribildirim alıyorsanız ya da yöneticilerinizin bu durumu yaşadığını görüyorsanız “Yönetsel Duygusal Zeka” envanteriyle konuyu detaylı ele alıp gelişim sürecine başlamanızı/başlatmanızı öneririz.  Duygusal Zeka terimini popülerleştiren Daniel Goleman Duygusal Zekanın öğretilebilir olduğunu söylüyor. O halde biz de Yöneticiler Duygusal Zekalarını geliştirirken birkaç öneriyle gelişim sürecine katkıda bulunalım.

Öncelikle Duygusal Sinyalleri Görün

Çalışanların beden diline, ses tonuna yüz ifadesine bakın. Çalışanların nasıl olduklarını anlamak için gözlem yapın. Çalışanlarınıza yakın olmaya özen gösterin, çalışanlar muhakkak size ipucu verecektir.

Duygusal Sinyalleri Aldığınız Çalışanı Dinleyin

Genellikle, yöneticiler çalışanları dinlemezler, dinlemek için talepte bulunmazlar. İlgili çalışanın yanına gidin, ona gözlemlediğiniz duygusunu aktarın ve onu dinlemeye hazır olduğunu söyleyin. Aktif bir dinleyici olun.

Duygusal Sorunları olan Çalışanlarla Empati Kurun

Genellikle, yöneticiler çalışanın sorununu küçümser ve bu durumla kendisinin başa çıkmasını bekler. Bunun yerine, bu durumu fırsat olarak görün. Empati kurun, bu durum çalışanınızla bağınızın güçlenmesini sağlayacaktır.

Çalışanınızın Yaşadığı Duyguyu Tetikleyen Ana Faktörü Bulun

Çalışanınızın verdiği cevapları iyi dinleyin, varsayımda bulunmayın. Çalışanınızı verdiği cevapların arkasındaki ana faktörü bulun, hangi durumlarda bu duyguyu yaşıyor ve bu davranışı sergiliyor anlamaya çalışın.

Sorunu Fırsata Dönüştürün

Sorunu ortaya çıkardıktan sonra artık sorunu çözümleme sürecine girmelisiniz. Ona çözüm yolunu bulması için yardımcı olun; açık uçlu sorularla çözüm yollarını düşündürün, yanında olun ve aksiyon almasını sağlayın. Eğer yapılabiliyorsa çalışanınızı profesyonel koçluk/çatışma becerileri ya da iletişim eğitimleri gibi duygusal engelleri aşmaları için ona yol gösterecek gelişim programlarına da dahil edin.

Eğer Geribildirim Verirken Duygusal Çalışanınız Ağlarsa...

Bazı çalışanlar için ağlama otomatik bir tepki olabilir. Ağlamayı doğru bulmadığınıza dair bir izlenim vermeyin, sabırsız ya da duyarsız davranmayın.  Çalışanınıza, “bu durumun senin için zor olduğunun farkındayım” diyerek onu anladığınıza dair söylemde bulunun ve durumu normalleştirmeye çalışın. Hedefinizden şaşmayın, empati kurun ama sırf o durumu yönetmek için geri adım atmayın. Mendil ya da su vererek ağlamanın ritmini bozun ve kendisini toparlama şansı verin. Görüşmeyi yeniden planlayın.

Eğer Geribildirim Verirken Duygusal Çalışanınız Öfkelenirse...

Bazı çalışanlar üzüldüklerini ifade etmek için seslerini yükseltebilir, kontrolü ele almaya çalışabilir, tedirgin davranış sergileyebilirler. Davranış tolere edilebilir seviyede ise, bir iki dakika hava almasına izin verin. Çalışanı dinlemek ile otoritenizi korumak arasındaki dengeyi bulun. Söylemek istediklerini duymak istediğinizi ancak bu şekilde olmaması gerektiğini, saygılı olması durumunda dinlemekten memnuniyet duyacağınızı söyleyin. Alçak ve sakin bir ses tonu kullanmanız kontrolü geri almanıza yardımcı olur. Anladığını biliyorum gibi ifadelerle kişinin konuya odaklanmasını sağlayın. Hemfikir olduğunuz bir konu bulmaya çalışın. Çalışanın sakinleşme durumuna göre, konuyu o gün içerisinde ya da ertesi gün görüşmek üzere yeniden planlayın.

Kurumlar, duygusal çalışanların etkin bir şekilde yönetilmesini sağlarsa kurum bir bütün olarak daha mutlu ve verimli olabilir.

Ebru Taş Keçeli Proje Koordinatörü, Profesyonel Koç - DBE Kurumsal Gelişim Merkezi

DBE Kurumsal Ölçme / Değerlendirme ve Eğitim Merkezi
Bizi Arayın  Eğitmenlerimiz

Benzer İçerikler :

Tatil Fiziksel ve Ruhsal Sağlığı Nasıl Destekliyor?

Yeni yapılan birçok araştırma tatile çıkmanın birçok fiziksel ve ruhsal faydasının olduğuna değiniyor. Tatile çıktıktan sonra iki aya kadar bu etkile...

DEĞİŞİMİ YÖNETME SANATI

“Organizasyonlar değişmez. İnsanlar değişir.”    Şirketinizde performansı artırmak, fırsatları değerlendirmek veya önemli sorunları ...

Farklı Kültürlerde Yaşamak ve Birlikte Çalışmak

Bir Kelime, Üç Anlam Kültür anlam bakımından belki de tarih boyunca gelmiş geçmiş en karmaşık birkaç kelimeden biridir. Çağdan çağa sürekli anlamı değişir. ...

ÇALIŞANLARINIZIN DİJİTAL DÖNÜŞÜME UYUM SAĞLAMASINI NASIL KOLAYLAŞTIRABİLİRSİNİZ?

Değişime uyum sağlamak hayatın her alanında zorlayıcı olabilir. Konu bir şirketin iş süreçlerini değiştirmek olduğunda ise hem liderleri hem çalışanları ...

İlginizi Çekebilir :

Sorunlar ve Çözümler

Ne zaman bir sorundan söz etsek, ister istemez o sorunun neden ve nasıl ortaya çıktığı ve nasıl çözüleceği ile ilgili görüşler de dile getiririz. Birincisi ...

İş Yerinde Refah (Wellbeing at Work)

Wellbeing; “refah”, “sağlıklı ve mutlu hissetme durumu”, “bedensel, ruhsal, zihinsel denge ve huzur” demek. Ne çok şey ...

ÇALIŞANLARINIZIN DİJİTAL DÖNÜŞÜME UYUM SAĞLAMASINI NASIL KOLAYLAŞTIRABİLİRSİNİZ?

Değişime uyum sağlamak hayatın her alanında zorlayıcı olabilir. Konu bir şirketin iş süreçlerini değiştirmek olduğunda ise hem liderleri hem çalışanları ...

İNSAN, BAŞARI VE SAYGINLIK

İnsan, doğası gereği dünyaya gözlerini açtığından itibaren muhtaç bir varlıktır. Hayatta kalabilmek için belli süre bir yardımcıya, desteğe ve yanında onunla ...