Kurumsal Gelişim Merkezi

İŞ YERİNDE ANKSİYETE İLE BAŞ ETME YOLLARI

Amerikan Psikoloji Derneği’ne göre çoğu insan, geçen yıllara oranla daha çok anksiyete ve depresyon yaşıyor. Uzaktan çalışmanın yaygınlaştığı, yeni bir iş-özel yaşam dengesinin kurulmaya çalışıldığı ve tüm dünyayı etkisi altına alan birçok zorluk ve değişimle baş etmek zorunda olduğumuz günlerden geçiyoruz. Fakat sürekli endişe ve kaygı içinde olmak üretkenliği, performansı olumsuz yönde etkiliyor ve çalışanların kariyerini adeta sabote ediyor. Bu yüzden kaygı ve endişelerle baş etme becerileri edinebilmek her zaman olduğundan daha önemli bir hal alıyor.

Kaygı, uzun süre ve yoğun bir şekilde yaşandığında, sağlığınızı zihinsel ve fiziksel olarak olumsuz etkileyen güçlü bir duygudur. İş yerinde yaşadığınız duygunun herkesin yaşayabileceği türden bir stres mi yoksa akut bir panik ya da kaygı mı olduğunu ayırt etmelisiniz. Akut panik yaşadığınızda, vücudunuzda adrenalin salgılamaya başlar, kan basıncınız yükselir, kalbiniz çok daha hızlı atar ve bu enerji dalgalanmasını çok sık yaşadığınızda yaşam kalitenizi büyük ölçüde etkileyecek hale gelir. Ayrıca iş yerindeki performansınızı, yaptığınız işin kalitesini, iş arkadaşlarınızla ve yöneticilerinizle ilişkinizi olumsuz yönde etkiler.

İş yerinde anksiyeteyi yönetmenin ilk adımı, sağlığınızı korumaktan geçer. Yeteri kadar uyuyabiliyorsanız, sağlıklı besleniyorsanız, egzersiz yapıyorsanız ve iş dışında sosyal faaliyetlerde bulunuyorsanız iş yerindeki kaygıları azaltma olasılığınız çok daha yüksektir. Bunun yanında iş yerinde sizi strese sokan durumlar ve bu durumlarla nasıl başa çıktığınızla ilgili de düşünmeniz gerekir. Eğer yoğun kaygılar ve endişeler yaşıyorsanız ve bunlarla baş etmekte zorlanıyorsanız bir profesyonelden yardım almalısınız. Buna ek olarak aşağıda sizlerle paylaşacağımız küçük stratejiler, iş yerinde kaygıyı azaltmanıza yardımcı olacaktır.

Yardım İstemekten Çekinmeyin

İş yerinde görevlerinizle veya diğer çalışanlarla ilgili bir durum sizi çok kaygılandırıyorsa deneyimlerine güvendiğiniz bir iş arkadaşınızdan konuyla ilgili destek isteyebilirsiniz. Çok kaygılı olduğunuzda sizden bir şey yapmanız istendiğinde muhtemelen gelen talebi tam olarak anlamasanız dahi “evet” deme olasılığınız yüksektir. Fakat anlayamadığınız ya da zorlandığınız konularda destek istemelisiniz. Böylece yaşadığınız kaygı büyük ölçüde azalacaktır. Ayrıca yapacağınız iş için yardım istemeniz, yöneticilerinizin işinizi gerçekten önemsediğinizi düşünmelerini de sağlar.

Dedikodudan Uzak Kalın

Birçok iş yerinde çalışanlar arasında değişik dinamikler üzerine kurulu arkadaş grupları vardır. Bu gruplar, birbirleri hakkında dedikodu yapmak ya da iş ve özel yaşamlarıyla ilgili gösteriş yapmak için çabalarlar.. Herhangi bir iş arkadaşınızla bir problem yaşıyorsanız ya da konuşmak istediğiniz bir mesele varsa, bunu o kişiyle görüşmelisiniz. Konu her ne olursa olsun bir iş arkadaşınızla başka bir iş arkadaşınız hakkında konuşmamalısınız. Tüm bunlar eğlenceli ve ofiste daha aktif vakit geçirebilmenin bir yolu gibi görünse de aslında yalnızca gerilim ve strese sebep olur. Sonuçlarının neler olabileceğini ve konuştuğunuz şeylerin nerelere varabileceğini tahmin dahi edemezsiniz. İş arkadaşlarınızla sizin için olumsuz sonuçlanabilecek bu tür bir olay yaşadığınızda ise iş yerindeki stresiniz artacaktır.

 

Gerçekçi Teslim Tarihleri Belirleyin

Elinizdeki işlerin son teslim tarihlerini hiç gerçekçi olmayacak bir şekilde belirlemiş olabilirler ve siz de o an yaşadığınız endişe ve panik sebebiyle sorgusuz sualsiz bu tarihi kabul etmiş olabilirsiniz. Yetiştiremediğiniz işler için mahcup olmaktansa dürüstçe işlerinizin hangi tarihte yetişebileceğini söylemeniz daha kolaydır. Eğer yapacağınız işi o tarihe kadar düzgün bir şekilde tamamlamanız mümkün değilse bunu kesinlikle karşı tarafa bildirmelisiniz. Bu şekilde yaptığınız işle ilgili stres ve anksiyete seviyesini de önlemiş olursunuz.

Ofiste Tarafsız Bir Dil Kullanmaya Özen Gösterin

Tarafsız ve diğerlerini sakinleştirmeye yönelik konuşmak, sizin ve diğerlerinin iş yerindeki kaygısını azaltmaya yardımcı olacaktır. Eleştirmek, taraf tutmak, birilerinin işini kötülemek yerine yapıcı ve çözüm odaklı ilerlemek gerekir. Çünkü orası en nihayetinde, arkadaş grubunuzla vakit geçirmek için gittiğiniz bir yer değildir. Para kazanmak, kariyerinizde ilerlemek, kendinizin ve şirketinizin başarısını artırmak için orada bulunuyorsunuz. Oradaki herkesi sevmek zorunda da değilsiniz. Bu yüzden en makul şekilde, çatışmaları önlemeye odaklı şekilde, hem kendinizin hem de ekip arkadaşlarınızın refahını düşünerek hareket etmelisiniz. Diğerlerinin de düşüncelerini paylaşmalarına izin vermeli ve onların düşüncelerine saygı göstermelisiniz.

Rekabeti Tadında Bırakın

İş arkadaşlarınızla rekabet ediyor olmanız motive edicidir ve keyiflidir de. Fakat bunu diğerlerini aşağıya çekmek için yapmak çok yanlıştır. Bu tür dramalar bazen eğlenceli gibi görünse de sonuçlar herkes için çok can sıkıcı olabilir. Ayrıca diğerlerini aşağı çekmek için yaptığınız herhangi bir hamleyi, diğerleri de sizi aşağı çekmek için yapabilir. İş arkadaşlarınız, diğer çalışanlar ya da patronunuz hakkında kötü konuştuğunda konuyu değiştirmeyi ya da oradan ayrılmayı deneyin. Çünkü tüm bunlar, günün sonunda stres ve kaygı düzeyini artıracaktır. Üstelik sizin için tek bir faydası bile yoktur.

Görüldüğü üzere insanların iş yerinde yoğun kaygı ve anksiyete yaşamasına sebep olan birçok şey, kişilerarası etkileşimle ilgili problemlerden kaynaklanıyor. Öncelikle elbette sizin için en doğru işi yaptığınızdan emin olmalısınız. Görev tanımlarınızın, yeterliliklerinizin, güçlü ve gelişime açık yönlerinizin farkında olmalısınız. Kendinizle ya da diğerleriyle ilgili gerçekdışı beklentiler içine girmemelisiniz ve diğerleriyle kurduğunuz iletişime özen göstermelisiniz. Bunlar, büyük ölçüde iş yerinde anksiyete ile baş etmenize yardımcı olabilecek yöntemlerdir. Zaman içinde bu yöntemleri uygulamayı alışkanlık haline getirerek iş yerinde daha kaliteli vakit geçirebilirsiniz. Böylece yaşam kalitenizi de artırmış olacaksınız.

 

KAYNAK

Smith K., (24 Şubat 2020). Work Anxiety: 10 Tips to Manage Anxiety at Work. PSYCOM.

DBE Kurumsal Ölçme / Değerlendirme ve Eğitim Merkezi
Bizi Arayın  Eğitmenlerimiz

Benzer İçerikler :

KORONAVİRÜS İLE GELEN EVDEN ÇALIŞMA MODELİ

Hazır olsa da olmasa da birçok kurum salgın sebebiyle evden çalışma düzenine geçmiş durumda. Hem çalışanlar hem de kurum için bu yeni deneyimi daha verimli ...

İŞ DÜNYASINDA OTANTİK LİDERLİĞİN FAYDALARI NELERDİR?

Otantik liderlik en temelde, etik kurallara dayalı dürüst ekip ilişkileri kurarak, bağlılığa ve ortak değerlere önem vererek olumlu sonuçlar almayı hedefleyen ...

İşim, Eşim ve Kişiliğim

Geçen hafta sizlerle Davranış Bilimleri Enstitüsü’nde yaptığımız bir dizi araştırmanın sonuçlarını paylaşmaya başlamıştık. Bunlardan ilki şu soruya ...

Yüksek Derecede Verimli Bir Beyin için 10 İpucu

Beyinlerin yüksek verimlilikle çalışmasını sağlayan 10 alışkanlık nedir? Öğrenin. “İşleyen demir ışıldar,” sözündeki ...

İlginizi Çekebilir :

Daha Üretici mi Olmak İstiyorsunuz? Masanıza Bitki Alın

Ofis Bitkileri “Mikro-Toparlama” - Beynimize Gün Boyunca Yenilenme Şansı Sağlıyor Her günümüzü ofiste harcadıkça, pek az şey doğanın...

YENİ LİDERLERE YOL GÖSTERİCİ TAVSİYELER

Bir çalışan liderlik basamağına terfi ettiğinde coşkuyla, iyimserlikle ve büyük bir motivasyonla yola çıkar. Bu süreçte ondan yeni sorumluluklar üstlenmesi ve ...

Yüksek Derecede Verimli Bir Beyin için 10 İpucu

Beyinlerin yüksek verimlilikle çalışmasını sağlayan 10 alışkanlık nedir? Öğrenin. “İşleyen demir ışıldar,” sözündeki ...

DEĞİŞİM YÖNETİMİNE ÇEVİK BİR YAKLAŞIM

İş dünyası tartışmasız son bir yılda son dokuz yıla göre daha fazla değişime uğradı. Sayısız gelişme birbirini izledi ve değişime uyum sağlamak başka birçok ...