Kurumsal Gelişim Merkezi

İŞ YERİNDE ANKSİYETE İLE BAŞ ETME YOLLARI

Amerikan Psikoloji Derneği’ne göre çoğu insan, geçen yıllara oranla daha çok anksiyete ve depresyon yaşıyor. Uzaktan çalışmanın yaygınlaştığı, yeni bir iş-özel yaşam dengesinin kurulmaya çalışıldığı ve tüm dünyayı etkisi altına alan birçok zorluk ve değişimle baş etmek zorunda olduğumuz günlerden geçiyoruz. Fakat sürekli endişe ve kaygı içinde olmak üretkenliği, performansı olumsuz yönde etkiliyor ve çalışanların kariyerini adeta sabote ediyor. Bu yüzden kaygı ve endişelerle baş etme becerileri edinebilmek her zaman olduğundan daha önemli bir hal alıyor.

Kaygı, uzun süre ve yoğun bir şekilde yaşandığında, sağlığınızı zihinsel ve fiziksel olarak olumsuz etkileyen güçlü bir duygudur. İş yerinde yaşadığınız duygunun herkesin yaşayabileceği türden bir stres mi yoksa akut bir panik ya da kaygı mı olduğunu ayırt etmelisiniz. Akut panik yaşadığınızda, vücudunuzda adrenalin salgılamaya başlar, kan basıncınız yükselir, kalbiniz çok daha hızlı atar ve bu enerji dalgalanmasını çok sık yaşadığınızda yaşam kalitenizi büyük ölçüde etkileyecek hale gelir. Ayrıca iş yerindeki performansınızı, yaptığınız işin kalitesini, iş arkadaşlarınızla ve yöneticilerinizle ilişkinizi olumsuz yönde etkiler.

İş yerinde anksiyeteyi yönetmenin ilk adımı, sağlığınızı korumaktan geçer. Yeteri kadar uyuyabiliyorsanız, sağlıklı besleniyorsanız, egzersiz yapıyorsanız ve iş dışında sosyal faaliyetlerde bulunuyorsanız iş yerindeki kaygıları azaltma olasılığınız çok daha yüksektir. Bunun yanında iş yerinde sizi strese sokan durumlar ve bu durumlarla nasıl başa çıktığınızla ilgili de düşünmeniz gerekir. Eğer yoğun kaygılar ve endişeler yaşıyorsanız ve bunlarla baş etmekte zorlanıyorsanız bir profesyonelden yardım almalısınız. Buna ek olarak aşağıda sizlerle paylaşacağımız küçük stratejiler, iş yerinde kaygıyı azaltmanıza yardımcı olacaktır.

Yardım İstemekten Çekinmeyin

İş yerinde görevlerinizle veya diğer çalışanlarla ilgili bir durum sizi çok kaygılandırıyorsa deneyimlerine güvendiğiniz bir iş arkadaşınızdan konuyla ilgili destek isteyebilirsiniz. Çok kaygılı olduğunuzda sizden bir şey yapmanız istendiğinde muhtemelen gelen talebi tam olarak anlamasanız dahi “evet” deme olasılığınız yüksektir. Fakat anlayamadığınız ya da zorlandığınız konularda destek istemelisiniz. Böylece yaşadığınız kaygı büyük ölçüde azalacaktır. Ayrıca yapacağınız iş için yardım istemeniz, yöneticilerinizin işinizi gerçekten önemsediğinizi düşünmelerini de sağlar.

Dedikodudan Uzak Kalın

Birçok iş yerinde çalışanlar arasında değişik dinamikler üzerine kurulu arkadaş grupları vardır. Bu gruplar, birbirleri hakkında dedikodu yapmak ya da iş ve özel yaşamlarıyla ilgili gösteriş yapmak için çabalarlar.. Herhangi bir iş arkadaşınızla bir problem yaşıyorsanız ya da konuşmak istediğiniz bir mesele varsa, bunu o kişiyle görüşmelisiniz. Konu her ne olursa olsun bir iş arkadaşınızla başka bir iş arkadaşınız hakkında konuşmamalısınız. Tüm bunlar eğlenceli ve ofiste daha aktif vakit geçirebilmenin bir yolu gibi görünse de aslında yalnızca gerilim ve strese sebep olur. Sonuçlarının neler olabileceğini ve konuştuğunuz şeylerin nerelere varabileceğini tahmin dahi edemezsiniz. İş arkadaşlarınızla sizin için olumsuz sonuçlanabilecek bu tür bir olay yaşadığınızda ise iş yerindeki stresiniz artacaktır.

 

Gerçekçi Teslim Tarihleri Belirleyin

Elinizdeki işlerin son teslim tarihlerini hiç gerçekçi olmayacak bir şekilde belirlemiş olabilirler ve siz de o an yaşadığınız endişe ve panik sebebiyle sorgusuz sualsiz bu tarihi kabul etmiş olabilirsiniz. Yetiştiremediğiniz işler için mahcup olmaktansa dürüstçe işlerinizin hangi tarihte yetişebileceğini söylemeniz daha kolaydır. Eğer yapacağınız işi o tarihe kadar düzgün bir şekilde tamamlamanız mümkün değilse bunu kesinlikle karşı tarafa bildirmelisiniz. Bu şekilde yaptığınız işle ilgili stres ve anksiyete seviyesini de önlemiş olursunuz.

Ofiste Tarafsız Bir Dil Kullanmaya Özen Gösterin

Tarafsız ve diğerlerini sakinleştirmeye yönelik konuşmak, sizin ve diğerlerinin iş yerindeki kaygısını azaltmaya yardımcı olacaktır. Eleştirmek, taraf tutmak, birilerinin işini kötülemek yerine yapıcı ve çözüm odaklı ilerlemek gerekir. Çünkü orası en nihayetinde, arkadaş grubunuzla vakit geçirmek için gittiğiniz bir yer değildir. Para kazanmak, kariyerinizde ilerlemek, kendinizin ve şirketinizin başarısını artırmak için orada bulunuyorsunuz. Oradaki herkesi sevmek zorunda da değilsiniz. Bu yüzden en makul şekilde, çatışmaları önlemeye odaklı şekilde, hem kendinizin hem de ekip arkadaşlarınızın refahını düşünerek hareket etmelisiniz. Diğerlerinin de düşüncelerini paylaşmalarına izin vermeli ve onların düşüncelerine saygı göstermelisiniz.

Rekabeti Tadında Bırakın

İş arkadaşlarınızla rekabet ediyor olmanız motive edicidir ve keyiflidir de. Fakat bunu diğerlerini aşağıya çekmek için yapmak çok yanlıştır. Bu tür dramalar bazen eğlenceli gibi görünse de sonuçlar herkes için çok can sıkıcı olabilir. Ayrıca diğerlerini aşağı çekmek için yaptığınız herhangi bir hamleyi, diğerleri de sizi aşağı çekmek için yapabilir. İş arkadaşlarınız, diğer çalışanlar ya da patronunuz hakkında kötü konuştuğunda konuyu değiştirmeyi ya da oradan ayrılmayı deneyin. Çünkü tüm bunlar, günün sonunda stres ve kaygı düzeyini artıracaktır. Üstelik sizin için tek bir faydası bile yoktur.

Görüldüğü üzere insanların iş yerinde yoğun kaygı ve anksiyete yaşamasına sebep olan birçok şey, kişilerarası etkileşimle ilgili problemlerden kaynaklanıyor. Öncelikle elbette sizin için en doğru işi yaptığınızdan emin olmalısınız. Görev tanımlarınızın, yeterliliklerinizin, güçlü ve gelişime açık yönlerinizin farkında olmalısınız. Kendinizle ya da diğerleriyle ilgili gerçekdışı beklentiler içine girmemelisiniz ve diğerleriyle kurduğunuz iletişime özen göstermelisiniz. Bunlar, büyük ölçüde iş yerinde anksiyete ile baş etmenize yardımcı olabilecek yöntemlerdir. Zaman içinde bu yöntemleri uygulamayı alışkanlık haline getirerek iş yerinde daha kaliteli vakit geçirebilirsiniz. Böylece yaşam kalitenizi de artırmış olacaksınız.

 

KAYNAK

Smith K., (24 Şubat 2020). Work Anxiety: 10 Tips to Manage Anxiety at Work. PSYCOM.

DBE Kurumsal Ölçme / Değerlendirme ve Eğitim Merkezi
Bizi Arayın  Eğitmenlerimiz

Benzer İçerikler :

İş Gücünün Verimliliğine Dair Bir Not

İnsanı insan yapan nedir? Konuşabilme becerisi mi? Yoksa düşünebilmesi mi? Ya da topluluk olarak yaşamayı becerebilip, kentler kurması ve bu kentleri yakıp...

İş Dünyasında Kadın Liderliği

“Liderlik güzelliğe benzer ve tanımlaması zordur, fakat onu gördüğünüzde hemen tanırsınız.” Liderler bulunduğu çevreyi; zekasıyla, bilgi ...

İş Yerinde Kaygıyı Kontrol Altına Almayı Öğrenmek

Soru: İş Ortamında Kaygı Yaşıyorsunuz ve Bunun Performansınızı Etkilediğini Düşünüyorsunuz. Kaygıya Ne Sebep Olur, Nasıl Sebep Olur? Cevap: Kaygı ...

İş Yerinde Kavga ve Tartışma

Çalışanların işlerini kaybetmemesi için iş yeri düzen ve kurallarına uygun iş yeri barışını sağlayacak şekilde davranmaları son derece önemlidir. Bununla ...

İlginizi Çekebilir :

Monoton Çalışanlar 3 Kat Stres Altında

Türkiye'de 15-55 yaş arasındaki nüfusta ene yaygın hastalıklardan içinde depresyonun ilk beşte yer aldığını söyleyen DBE Davranış Bilimleri ...

İşe Alımda Çoklu Zeka Kuramı

“Aslında herkes dâhidir. Ama siz kalkıp bir balığı ağaca tırmanma yeteneğine göre yargılarsanız, o balık  tüm hayatını aptal olduğuna inanarak...

Değerlendirme Araçlarının Çalışan Performansını Öngörme Yüzdeleri

İş başvurusunda bulunan bir adaya tek başına uygulanan ‘Genel Yetenek’ testi, kişinin işe başladıktan sonraki performansının %26’sını, ...

Gelişim Alanınızı Hiç Objektif Gözden Dinlediniz mi?

Çocukluktan bu yana hep daha iyi olmak adına birileriyle kıyaslandık; komşularımız, akrabalarımız, okul arkadaşlarımız ve kardeşlerimizle rekabete zorlandık. ...