Kurumsal GeliÅŸim Merkezi

ÖĞRENME STİLLERİ NELERDİR? ÖĞRENME STİLLERİ ENVANTERİ NE İŞE YARAR?

Öğrenme denildiğinde akla gelen ilk şeylerden biri, sınıfında ders veren bir öğretmen ve onu dinleyen öğrencileridir. Öğrenme işi burada başlar ve belki birçok kişi için burada biter. Yüzyıllardır böyle süregelmiş bu öğrenme süreci elbette doğrudur ve faydalıdır ancak göz ardı edilen bir nokta vardır: Öğrenme tek bir şekilde gerçekleşmez. Hayatımız boyunca belki de farkında bile olmadan kullandığımız birçok öğrenme stili vardır. Öğrenme stilleri envanterleri ise bir kişinin hangi öğrenme stiline/stillerine yatkın olduğunu, çevresini nasıl algıladığını ve öğrenme ortamı ile nasıl etkileşime girdiğini görebilmek için geliştirilmiştir.

Ä°nsanların farklı öğrenme stillerine sahip olabileceÄŸi fikri ilk olarak 1970’li yıllarda popüler hale geldi. O zamanlardan beri, öğrenme stilleri özellikle eÄŸitim alanında muazzam bir etki yarattı. Öğretmenler öğrencileri hakkında daha fazla ÅŸey keÅŸfetmek ve öğrencilerin nasıl daha iyi öğrenebileceklerini anlayabilmek için öğrenme stilleri envanterlerinden yararlanmaya baÅŸladılar. Günümüzde insanlar “hayatın belirli bir döneminde gerçekleÅŸen öğretim” anlayışından sıyrılıp “yaÅŸam boyu öğrenme” anlayışını benimsemeye baÅŸlamıştır. Böylelikle “öğrenme” konusu, öğretmenler ve öğrencilerin de dâhil olduÄŸu daha büyük bir topluluÄŸun odak noktası haline gelmiÅŸtir: Yani herkesin!

 Okullarda, kurslarda, eÄŸitim merkezlerinde, iÅŸ yerlerinde verilen, ucu bucağı olmayan birçok konu hakkında çeÅŸitli eÄŸitim programları vardır. Bu eÄŸitim programları düzenlenirken, hedef kitlenin öğrenme stillerine hâkim olmak ise çok kritik bir hal almıştır. Çünkü verilen eÄŸitim, hedef kitlenin öğrenme stilleriyle ne kadar uyuÅŸuyorsa eÄŸitim de amacına o denli ulaÅŸabilir. Bunun için öncelikle öğrenme stillerinin neler olduÄŸu hakkında bilgi sahibi olmak gerekir.

Öğrenme Stilleri Nelerdir?

  • Sözel Öğrenme: Sözel öğrenmeye yatkın kiÅŸiler, kelime daÄŸarcığı geniÅŸ olan, okuyarak daha iyi öğrenebilen ve okumaktan zevk alan, sözel ifadelerle açıklanmış metinlerden daha iyi öğrenebilen kiÅŸilerdir.
     
  • Sayısal Öğrenme: Bu öğrenme stiline yatkın kiÅŸiler, öğreneceÄŸi bilgileri sayısal sembollere dönüştürebilen, sayısal semboller kullanarak problemleri çözebilen, soyut düşünebilen kiÅŸilerdir.
     
  • Görsel Öğrenme: Görsel öğrenen kiÅŸiler, bilgileri ÅŸemalara, grafiklere dönüştürebilen, ÅŸekiller arasındaki iliÅŸkileri kurmada becerili olan, ÅŸekilsel örüntüleri analiz etmede ve yaratıcı fikirler üretmede baÅŸarılı olan kiÅŸilerdir. Bir kez tanıdığı veya bir kez gittiÄŸi yeri unutmayan kiÅŸiler tanıyorsanız ya da siz de onlardan biriyseniz görsel öğrenme stiline yatkınsınız demektir.
     
  • Ä°ÅŸitsel Öğrenme: Ä°ÅŸitsel öğrenme stiline yatkın kiÅŸiler, çoÄŸunlukla bir eÄŸitmenin veya bir süpervizörün anlatımından öğrenebilen, kitap okumaktansa o kitabı okumuÅŸ birisinden öğrenmeyi tercih eden, iÅŸitsel ayırt ediciliÄŸi yüksek, görmediÄŸi bir kiÅŸiyi sesinden tanıyabilen ve müziÄŸe ilgili olabilen kiÅŸilerdir.
     
  • DoÄŸa İçinde Öğrenme: Bu kiÅŸiler doÄŸa içinde yaÅŸayarak öğrenmeyi tercih eden, genelde somut ve beÅŸ duyu organıyla algıladığı olayları daha çabuk öğrenebilen, doÄŸa içinde bulunmaktan ve çalışmaktan zevk alan, özgür ruhlu kiÅŸilerdir.
     
  • İçsel Öğrenme:İçsel öğrenen kiÅŸiler, sosyal ortamlarda öğrenmesi olumsuz yönde etkilenebilen, sessiz sakin mekânlarda öğrenerek motive olabilen, öğrendiÄŸi ÅŸeyleri daha evvelki yaÅŸantılarıyla benzeÅŸtirerek yeni öğrendiÄŸi konuları içselleÅŸtirebilen kiÅŸilerdir. Bu kiÅŸiler sosyal insanlar olsalar bile öğrenme sürecinde tek başına olmak isteyebilirler.
     
  • Eylemsel Öğrenme: Somut problemleri çeÅŸitli eylemlerde bulunarak deneme-yanılma yoluyla çözmeye çalışan, hata yapmaya açık olan, hatalarından dersler çıkartabilen kiÅŸiler eylemsel öğrenmeye yatkın kiÅŸilerdir.
     
  • Düşünsel Öğrenme: Muhakeme etme, tümden gelim ve tüme varım yoluyla akıl yürütebilen, eleÅŸtirel düşünme yoluyla çok daha iyi öğrenebilen, kendi içinde neden-sonuç iliÅŸkileriyle olayları deÄŸerlendirebilen kiÅŸiler düşünsel öğrenme stiline yatkın kiÅŸilerdir.
     
  • Sosyal Öğrenme: İçsel öğrenen kiÅŸilerin aksine, yalnız kalmak yerine sosyal bir grubun içinde öğrenmeyi tercih eden, grup içinde tartışarak daha iyi öğrenebilen kiÅŸilerdir.
     
  • BaÅŸkasından Öğrenme: Öğrenme sürecinde bir dış faktörün(öğretmen, eÄŸitmen, koç vb.) olmasını isteyen, öğrenilecek konuyu belli bir düzen ve sistem içerisinde etkili bir sunumdan veya seminerden çok daha iyi öğrenebilecek kiÅŸiler baÅŸkasından öğrenme stiline yatkın kiÅŸilerdir.

Tüm öğrenme stilleri doğrudur ve geçerlidir. Bir öğrenme stili diğerinden daha iyi ya da etkilidir diyemeyiz. Önemli olan yatkın olduğunuz öğrenme stillerini keşfetmeniz ve hangilerine daha yatkınsanız bu yollarla öğrenmeye çabalamanızdır. Böylece öğrenme miktarınız ve hatırlama düzeyiniz yükselecektir. Dikkat ve konsantrasyonunuz artacak ve çalışma alışkanlıklarınızın neler olduğunu görme, bu alışkanlıkları iyileştirmeye yönelik adımlar atmanız daha kolay bir hale gelecektir. Eğitim veren kişiler için, hedef kitlenin öğrenme stiline hakim olmak da tüm bu sebeplerle çok önemlidir. Çünkü yapılan araştırmalar, bireylerin yatkın oldukları öğrenme stiline uygun şekilde planlanan eğitimlere daha olumlu tepkiler verdiklerini göstermektedir. Sonuç olarak öğrenme stillerine hâkim olmak, hem verilen eğitimden verim alınabilmesi, hem de eğitimcilerin ve eğitim alan kişilerin başarılı olabilmeleri için gereklidir.

 

KAYNAK

Pashler, H., McDaniel, M., Rohrer, D., &Bjork, R. (2008). Learning styles: Conceptsandevidence. Psychologicalscience in thepublicinterest9(3), 105-119.
VeznedaroÄŸlu, R. L., & Özgür, A. O. (2005). Öğrenme stilleri: tanımlamalar, modeller ve iÅŸlevleri. ElementaryEducation Online4(2).

DBE Öğrenme Stilleri Envanteri, Geçerlik, Güvenirlik Çalışması

DBE Kurumsal Ölçme / Değerlendirme ve Eğitim Merkezi
Bizi Arayın  EÄŸitmenlerimiz

Benzer İçerikler :

Pedagoji’den Androgoji’ye Yetişkin Eğitimi

Günümüz eÄŸitim dünyasında bireyler eÄŸitim hayatlarına çok erken yaÅŸlarda baÅŸlarlar. Çocukluk döneminde baÅŸlayan eÄŸitim hayatı pedagojik eÄŸitim yaklaşımlarÄ...

SOSYAL SORUMLULUK MU, SOSYAL ZORUNLULUK MU?

Sosyal sorumluluÄŸun toplumsal refaha çok büyük katkısı vardır.  Günümüzde pek çok kurum ürettiÄŸi ürün, verdiÄŸi hizmet ve sunduÄŸu kalitenin yanı sıra ...

Motivasyon

BaÅŸarı ve iyi performansın, patron tarafından övülmesi çalışanları inanılmaz motive ediyor ve kendilerini ekibin bir parçası gibi hissetmelerini saÄŸlıyor. ...

DEĞERLENDİRME VE GELİŞTİRME MERKEZİ UYGULAMALARI ŞİRKETLER İÇİN NEDEN KRİTİK ÖNEME SAHİPTİR?

Değerlendirme ve Geliştirme Merkezi Uygulamaları; işe alım, yerleştirme, kariyer yönetimi ve terfi kararlarının alınması ile ilgili eğitim, gelişi...

İlginizi Çekebilir :

Bilinçli Farkındalık (Mindfulness)

Son dönemlerin popüler kavramlarından biri olan “Mindfulness” yani Türkçe’ye çevrilmiÅŸ hali ile “Bilinçli Farkındalık”ın kökeni ...

Patronunuza söylememeniz gereken 5 cümle

Günün büyük kısmını geçirdiğiniz iş yerindeki çalışma ortamının önemi ortada. İş arkadaşlarınızla iletişim kurmanın, teknolojinin nimetleri sağ olsun, artık ...

GÜVEN VEREN ŞİRKETLER KAZANIR

Kurumsal kimlik, bir kurumun uzun vadeli stratejik planlarına ulaşabilmesi için uyguladığı yaklaşım ve felsefesidir. Müşterileri, çalışanları ve tüm paydaşları ...

Farklı Kültürlerde Yaşamak ve Birlikte Çalışmak

Bir Kelime, Üç Anlam Kültür anlam bakımından belki de tarih boyunca gelmiş geçmiş en karmaşık birkaç kelimeden biridir. Çağdan çağa sürekli anlamı değişir. ...