Kurumsal GeliÅŸim Merkezi

Y Kuşağının Beklentilerini Nasıl Yönetirsiniz?

Y Kuşağının Beklentilerini Nasıl Yönetirsiniz?

Sosyal, ekonomik, politik, siyasi ve teknolojik gelişmeler toplumların sahip olduğu kültürleri değiştirmiş ve buna uygun olarak kuşakların da yaşayış biçimlerini ve dünyayı algılayış biçimlerini değiştirmiştir. Dolayısıyla bir sonraki kuşak ile bir önceki kuşak arasında farklılıklar meydana gelmiş ve bu da kuşaklar arası çatışma şeklinde kendini ortaya koymuştur. Kuşaklar arası farklılıklar ve çatışmalar, her alanda olduğu gibi iş yaşamında da kendini göstermektedir. Zira kuşaklar arası farklılaşan davranışlar, iş yapış şekillerine yansıdığında çalışanların ve kurumun verimliliğini etkilemeye başlamıştır. Dolayısıyla bu farkları iyi yöneten işverenler, kurum içerisinde verimlilik elde ederken, bu farkları yönetemeyen işverenlerin nitelikli çalışanını elde tutması zorlaşmış ve kurum içi verimliliği de düşmüştür. Özellikle personel devir oranı yüksek şirketlerin en çok şikayet ettikleri konu, ülkedeki siyasi ve ekonomik belirsizlikten çok nitelikli çalışana ulaşamama ya da elde tutamama olmuştur. Bu sebeple de, işverenin, bu çalışanlara ulaşmak ve elde tutmak için, kişilerin hangi kuşağa ait olduğunu bilmesi ve onun isteklerini anlaması oldukça önemli hale gelmiştir.

Nedir Bu KuÅŸaklar?

Dünya genelinde X, Y ve son olarak da Z olarak adlandırılan bu kuşakların gerek topluma gerekse iş hayatına uyum sağlamaları da farklıdır. Mesela; X kuşağı teknolojiye adapte olmaya çalışırken, Y kuşağı adapte olmuş ve yenilik peşinde koşmaktadır. Z kuşağı ise, direkt teknolojinin içine doğmuş ve ellerindeki tabletleriyle sosyalleşmeyi tercih etmektedirler.

Kısaca Bu Kuşakları Tanımlayacak Olursak...

X kuÅŸağı, 1965-1979 arası doÄŸan kiÅŸilerdir. Åžu anda en yaÅŸlısı 53, en genci ise 39 yaşındadır.  Bu kuÅŸak teknolojiye adapte olmakta zorluk yaÅŸayan, gerek toplumsal gerekse çalıştığı kurumun kurallarına uyumlu, disiplinli, saygılı, sabırlı ve sebatkârdır. YaÅŸamlarını sürdürecek kadar para kazanmak, güvenli ve huzurlu bir iÅŸ onlar için öncelikli olmakla beraber, teknolojiyi tamamen reddetmezler. Sadece ihtiyaç duydukları oranda kullanırlar; eÄŸlence için tercih etmezler.

Y kuÅŸağı, 1980-1999 yılları arasında doÄŸan kiÅŸilerdir.  Åžu anda en yaÅŸlısı 38, en genci ise 19 yaşındadır. Y kuÅŸağı, bir otorite figüründen emir almayı sevmeyen, kuralları sorgulayan, kendi iÅŸinin patronu olmayı tercih eden, teknolojiyi seven, Z ile X kuÅŸağı arasında ise baÄŸlantıyı saÄŸlayan bir kuÅŸaktır.

Z kuşağı ise, 2000 ve sonrasında doğanlardır. Bu grup, tam bir teknoloji çağında doğmuştur. Onlar, sokaklarda top oynamak yerine, tabletleri ile oynamayı tercih eden, her yaptığını sosyal medyada paylaşan milenyum çocuklarıdır. İnternet aracılığı ile sosyalleşmeyi seven, yaratıcı, hızlı tüketen ve çabuk yaşayan bir kuşaktır.

Kısaca kuşakları ve özelliklerini tanımladıktan sonra gelelim ana konumuza yani Y kuşağına...

Y kuÅŸağı ÅŸu anda Türkiye nüfusunun %35’ini, Dünyadaki 7 milyar nüfusun ise 1,8 milyarını oluÅŸturuyor. 2025 yılı itibari ile de dünya nüfusunun %75’ini oluÅŸturması bekleniyor. Yani kuÅŸaklar arasındaki en geniÅŸ nesil... Bu durumda birçok toplumsal alanda kendilerine yer bulan bu nesli iyi anlamak çok önemli.

Y kuÅŸağına dâhil olan çoÄŸu kiÅŸi, çocukluÄŸunun sonlarında bilgisayar ve internet ile tanışmış fakat kolay bir ÅŸekilde adapte olmuÅŸ ve dünyadaki diÄŸer geliÅŸmelerle birlikte büyümüştür. Ä°ÅŸte tam da bu sebeple de yeniliÄŸe açıktırlar. Bununla birlikte özgürlüklerine de düşkündürler. Ä°ÅŸ yaÅŸamında, X kuÅŸağının istikrarlı, kurallara uyan, geleneksel yapısının getirmiÅŸ olduÄŸu alışkanlıkla çoÄŸu iÅŸveren, ilk etapta bu yeni nesli anlamakta ve taleplerini karşılamakta zorlanmış fakat artık bu kuÅŸağı elde tutmak için ne yapması gerektiÄŸi konusunda çalışmalar yapmaya baÅŸlamışlardır. Çünkü Y kuÅŸağı, iÅŸ hayatında yüksek beklentileri karşılanmadığında kolayca iÅŸten ayrılmayı tercih etmektedir. Onların gözünde çalışma hayatı demek; istikrarlı, huzurlu ve sadece belli hayat standartlarını karşılaması için yeterli parayı kazanmak demek deÄŸildir. Bunun yerine iÅŸlerini seçerken, kariyerlerinde yükleyebileceÄŸi, onlara bilgi ve birikim anlamında katkı saÄŸlayacak, öğrenme ve geliÅŸimlerini destekleyecek,  geribildirimler ile beslenecek, yaratıcılıklarını köreltmeyecek bir iÅŸ ve yöneticiye ihtiyaçları vardır. Tıpkı farklı kültürden bir insan ile karşılaÅŸtığımızda onu daha iyi anlamak için onun kültürünü öğrenmemiz gibi bu kuÅŸağın da yaÅŸam kültürünü öğrenmek ve ona göre davranmak gereklidir.  Ä°ÅŸte bu sebeple özgürlüğüne düşkün ve yeniliÄŸe açık olan bu kuÅŸağı elde tutmak için;

Onların Ne ile Motive Olduğunu Bulun

Mesleki anlamda hangi koÅŸullarla motive olduÄŸunu anlamak ve ona göre bir pozisyona yerleÅŸtirmek;  kariyer ve yükselme imkânları saÄŸlamak gereklidir. Y kuÅŸağı genelde geliÅŸime açık ve giriÅŸimci ruhu olan bir kuÅŸaktır. Bu sebeple onların en çok ihtiyacı olan ÅŸey, geliÅŸim fırsatı ve fikirlerini ifade edebileceÄŸi bir iÅŸ ortamıdır. Çünkü bu kuÅŸak asla sadece parayla ya da sabit, düzenli bir iÅŸ ile motive olmaz. Çünkü özellikleri gereÄŸi, yaratıcılıklarını sergilemek ve kendini ifade etmek onlar için önemlidir. Bu sebeple iletiÅŸim yönünden zengin, geliÅŸime ve yeniliÄŸe açık olan iÅŸler onları motive edecektir.

Esnek Çalışma İmkanı Tanıyın

Esnek çalışma, çalışanların biyolojik zamanlarına göre çalışabilmelerinin saÄŸlanmasıdır. Y kuÅŸağı ihtiyaçlarının araÅŸtırılması ve bu ihtiyaçları nasıl karşılanabileceÄŸi konusunda çalışmalar yapan Millennial Branding firmasının son raporlarına göre, Y kuÅŸağının %45’i, yüksek maaÅŸ yerine iÅŸ ortamında esnekliÄŸi tercih etmekte. Yani saat ya da kural sınırlaması olmadan çalışacakları iÅŸleri tercih etmektedirler. Bu sebeple onlara esnek çalışma ortamı tanımak ve kurallara boÄŸmamak önemlidir.

Kurallardan Çok, Kurumsal Değerlere Önem Verin

Kuralları sorgulayan yapılarıyla onlar için kurallara direkt uymaktan çok, sorgulayıp, doÄŸru olanı yapmak çok önemli. Bu sebeple katı kurallardan çok, kurumsal deÄŸerlerini ortaya koyan ve özellikle insani deÄŸerleri önemseyen ÅŸirketlerin ve iÅŸlerin onları çekme olasılıkları daha yüksek olmaktadır. ÖrneÄŸin; sosyal sorumluluk projelerinde ya da bir yardım kuruluÅŸunda çalışmak gibi…

Katı, Kurumsal Bir Dilden Uzak Durun

Gerek teknolojik iletişim, gerekse birebir iletişimi tercih eden bu nesil için, kurum içerisinde iletişim ve bu iletişimin şekli oldukça önemli. İletişimlerini geliştirebilecek sosyal etkinlikler düzenlemek, daha samimi ve onların da kendilerini bu minvalde ifade edebilecekleri bir iletişim tarzı ve ortamı sunmak onları çekecektir. Bu sebeple resmi, katı ve disiplinli bir kurumsal dilden uzak durun.

Geri Bildirim Verin ve Kariyer GeliÅŸimlerini Destekleyin

Gelişmeyi ve yeniliği sevdikleri için özellikle yöneticilerinin onlara geribildirim vermesi ve çalıştıkları kurumdan, gelişimlerini destekleyecek eğitimler ya da koçluk gibi hizmetler alması, çalıştıkları kuruma bağlılıklarını arttıracaktır.

İş-Özel Hayat Dengesine Önem Verin

Bu kuşağın iş-özel hayat dengesinin korunmasına ihtiyacı vardır. Onlar, X kuşağı ebeveynlerinin aksine çok çalışmak, hatta yeri geldiğinde özel hayatlarını ikinci plana atmak yerine; verimli ve esnek çalışmayı tercih ederler. Bu verimli çalışmanın yolu ise, iş-özel hayat dengesinin kurulmasından geçer. Aksi halde konsantrasyon ve verimlilik problemi yaşayabilirler. Bu sebeple bu konuda hassas olun.

Gülüm Erginer - DBE Davranış Bilimleri Enstitüsü Kurumsal GeliÅŸim Merkezi Ar-Ge Departmanı

DBE Kurumsal Ölçme / Değerlendirme ve Eğitim Merkezi
Bizi Arayın  EÄŸitmenlerimiz

Benzer İçerikler :

Aklın Oyunları

Beynimizin gerek psikolojik, gerekse beden sağlığımızı korumak için elinden geleni yaptığını ve daha pek çok işlevi ne denli muhteşem bir orkestrasyon...

İŞ YAŞAMINDA EQ EMOTIONAL QUOTIENT/DUYGUSAL ZEKÂ’NIN ÖNEMİ VE GELİŞTİRME YÖNTEMLERİ

“Artık ÅŸirketler de iÅŸe alımlarda ve terfi süreçlerinde duygusal zekâyı hesaba katarak çalışmalar yapıyor. Etrafındaki kiÅŸilerin isteklerini...

Onboarding

Onboarding, yeni çalışanları kurum kültürüne adapte etme ve kurumla çalışanı bütünleştirme sürecidir diyebiliriz. Bu süreçte, kurumsal markanın, değerlerinin ...

İşe Alımda Çoklu Zeka Kuramı

“Aslında herkes dâhidir. Ama siz kalkıp bir balığı aÄŸaca tırmanma yeteneÄŸine göre yargılarsanız, o balık  tüm hayatını aptal olduÄŸuna inanarak...

İlginizi Çekebilir :

Şirketler ve Çalışanlar İçin Performans Geliştirme

Performans geliÅŸtirme konusu yanlış anlaşılmaya açık bir konu. “Çalışanı nasıl daha çok çalıştırırız” gibi yorumlanabiliyor, o yüzden çalışanlar bu ...

Pedagoji’den Androgoji’ye Yetişkin Eğitimi

Günümüz eÄŸitim dünyasında bireyler eÄŸitim hayatlarına çok erken yaÅŸlarda baÅŸlarlar. Çocukluk döneminde baÅŸlayan eÄŸitim hayatı pedagojik eÄŸitim yaklaşımlarÄ...

İş Yerinde Kavga ve Tartışma

Çalışanların işlerini kaybetmemesi için iş yeri düzen ve kurallarına uygun iş yeri barışını sağlayacak şekilde davranmaları son derece önemlidir. Bununla ...

DÄ°JÄ°TAL DÃœNYADA Ä°ÅžE ALIM SÃœRECÄ°

  “Öngörülere göre, gelecekte iÅŸe alım da dahil olmak üzere tüm iÅŸ süreçleri online platformlarda gerçekleÅŸecek. Kimi insanlar yüz yüze olmadığı ...