Kurumsal GeliÅŸim Merkezi

SON 35 YILDA İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİNDE YAŞANAN GELİŞMELER

SON 35 YILDA İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİNDE YAŞANAN GELİŞMELER
“Personel yönetimi 1980’li yılların sonlarının ardından insan kaynakları yönetimine doÄŸru bir deÄŸiÅŸime uÄŸramıştır. Ä°K yönetiminde iÅŸgücü verimliliÄŸi artırılmaya çalışılır. Çalışanların memnuniyeti ve baÄŸlılığının saÄŸlanması da en önemli amaçlardan birisi haline gelmiÅŸtir. Böylece insan kaynakları iÅŸ dünyasında yeni bir yer edinirken, geleneksel yapılardan kurtularak, çok yönlü, yaratıcı, yüksek motivasyon saÄŸlamak için çalışan bir bölüm haline gelmiÅŸtir.”

 
KüreselleÅŸen dünyada ve yoÄŸun rekabet ortamında, üretim, tüketim ve ürün çeÅŸitliliÄŸinin de artmasıyla beraber kurumsal organizasyonlarda deÄŸiÅŸime ihtiyaç duyulmuÅŸtur. Bu yoÄŸun rekabet ortamında geliÅŸmeler hızla yaÅŸanırken iÅŸletmelerin daha stratejik düşünmeleri gerekmiÅŸtir. Ä°ÅŸletmelerin kendilerini yenilemeleri, yeni çalışma ve üretim teknikleri arayışlarını, çaÄŸdaÅŸ personel yönetimi ilkelerinin uygulanmasını zorunlu hale getirmiÅŸtir. Bu süreçte sistematik bir ÅŸekilde çalışanların eÄŸitiminin verilmesi, geliÅŸtirilmesi ve performanslarının deÄŸerlendirilmesi de büyük bir ihtiyaç haline gelmiÅŸtir. Tüm bunlarla beraber artık insan faktörü yani çalışanlar, iÅŸletmeler için üretim faktörü veya gider kalemi olmaktan çıkmış ve geliÅŸtirilmesi gereken kaynak ve sermaye olarak ele alınmaya baÅŸlamıştır. Fakat bu deÄŸiÅŸimler kısa zamanda meydana gelmemiÅŸtir. Önceleri “personel yönetimi” adı altında yapılan bu çalışmalar uzun zaman sonra  Ä°K yönetimi (insan kaynakları yönetimi) kapsamında yürütülmeye baÅŸlanmıştır. 
 
Personel yönetimi 1980’li yılların sonlarının ardından insan kaynakları yönetimine doÄŸru bir deÄŸiÅŸime uÄŸramıştır. Ä°K yönetiminde iÅŸgücü verimliliÄŸi artırılmaya çalışılmaktadır. Çalışanların memnuniyeti ve baÄŸlılığının saÄŸlanması da en önemli amaçlardan birisi haline gelmiÅŸtir. Böylece insan kaynakları iÅŸ dünyasında yeni bir yer edinirken, geleneksel yapılardan kurtularak, çok yönlü, yaratıcı, yüksek motivasyon saÄŸlamak için çalışan bir bölüm haline gelmiÅŸtir. 
 
Personel yönetimi yetkileri ve görevleri açısından ÅŸirket yönetiminde pasif bir rol alırken, Ä°K yönetimi iÅŸletme ile ilgili stratejik planlama, karar verme konularında yoÄŸunlaÅŸarak ÅŸirket yönetiminde aktif bir rol alır. Bu bölümde çalışanları ilgilendiren tüm insan kaynakları fonksiyonlarının yönetiminden sorumlu olmaları sebebiyle yönetimde aktif bir roldedir. Stratejik insan kaynakları yönetimine göre, iÅŸletmedeki tüm müdürler, takım çalışması ve yüksek motivasyon saÄŸlamak için insan kaynakları müdürünün üstlendiÄŸi görevleri üstlenmelidirler. Ä°nsan kaynakları konusunda faaliyet gösteren, alanında uzman kiÅŸiler çalışanlara danışmanlık yapmalıdır. 
 
Personel yönetimi, çalışanların günlük sorunları için durumu kurtaran çözümler üreterek süreci yönetirken, Ä°K yönetimi iÅŸletme baÅŸarısı felsefesiyle hareket eder. Åžirketin geliÅŸimi, baÅŸarısı ve karlılığını bunun yanında çalışanların motivasyonunu, geliÅŸimini ve baÄŸlılığını saÄŸlamak hedeflenir. Geçici ve anı kurtaran çözümler yerine stratejik ve uzun vadeli planlar üretilir. Ä°K yönetimi kapsamında çalışan bir maliyet unsuru deÄŸil, geliÅŸtirilmesi ve deÄŸerlendirmelere tabi tutulması gereken bir kaynak ve yatırım unsurudur. 
 
Personel yönetiminde denetlemeler ve deÄŸerlendirmeler dışarıdan bir kontrol olarak gerçekleÅŸir, performans ölçülür, hata bulunur ve ayıklanır. Ä°nsan kaynakları kapsamında bu süreç “iç kontrol-grup rehberliÄŸi” stratejileriyle yürütülür. Hatayı önlemek ve çalışanları yönlendirmek amaçtır.
Personel yönetimince disiplin sağlamak için katı ve cezalandırıcı bir tutum sergilenir fakat insan kaynakları yönetiminde disiplin sağlamak için atılan adımlar hataları ve sorunları önlemeye ve başarıları ödüllendirmeye yöneliktir.
Personel yönetimi üst yönetimce alınan kararları uygularken, insan kaynakları yönetimi üst yönetimin bizzat içindedir ve karar alma sürecinde yöneticilere mevcut durum hakkında bilgi verip önerilerde bulunurlar. 
 
Teknolojinin de geliÅŸmesiyle birlikte performans ölçümünde yeni stratejiler üretilmektedir. Performans deÄŸerlendirme ölçütleri çeÅŸitlenmektedir ve deÄŸerlendirmeler online platformlara taşınmaktadır. Çalışanların performansı düzenli olarak deÄŸerlendirilir ve geliÅŸime açık taraflarına yönelik eÄŸitimler organize edilir. Bu süreçte birey bir bütün olarak ele alınır ve çalışanın bir bütün olarak geliÅŸtirilmesi hedeflenir. Tüm bu aÅŸamalar Ä°K yönetimince kontrol edilir ve çalışanlara geri bildirim saÄŸlamak, motivasyonu ve verimliliÄŸi artırmak yine insan kaynakları yönetiminin vazifesidir. 
 
Kaynakça
Çetinel F.G., (2003). Personel yönetiminden insan kaynakları yönetimine: tarihsel bir perspektif. Anadolu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 19(1) 175-200
Güden N., Ertaç M., Girgen M.Ãœ., & KiroÄŸlu U., (2021). Ä°nsan kaynakları yönetiminin iÅŸletmelerin performansı üzerindeki etkisi. Eurasian Conference on Language & Social Sciences  316-320
Mindeguia R., Aritzeta A., Garmendia A., Martinez-Moreno E., Elorza U., & Soroa G., (2021). Team emotional intelligence: emotional processes as a link between managers and workers. Frontiers in Psychology.  https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.619999
Kenar G., Bektaş M., (2020). Kültürel zekanın örgütsel çatışmaları çözme yöntemlerine etkisi: kamu sektöründe bir araştırma. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi 16(1) https://doi.org/10.17130/ijmeb.700905
 
DBE Kurumsal Gelişim Bölümü

DBE Kurumsal Ölçme / Değerlendirme ve Eğitim Merkezi
Bizi Arayın  EÄŸitmenlerimiz

Benzer İçerikler :

Eleman Seçimi Konusunda Psikolojik Testlerin Kullanımının Önemi ve Temel Amacı

Eleman seçiminde psikometrik testlerin uygulanmasının temel amacı kurumun beklentilerine, ihtiyaçlarına ve yetkinliklerine en uygun kişilerin objektif...

ÇALIŞANLARIN PSİKOLOJİK POTANSİYELİ BAŞARIYI NASIL ETKİLİYOR?

Yaşamımızda meydana gelen olumlu ve olumsuz deneyimlerden, kimin, ne kadar etkilendiğini belirleyen faktör, psikolojik potansiyel olarak tanımlanabilir....

Çevresindekileri rahatsız eden davranışlar sergileyen bir çalışana nasıl yardım edilir?

EÄŸer bir toplantı sırasında kendisinden sorumlu olduÄŸunuz bir çalışanınız konuÅŸurken kendinizi kötü hissettiyseniz, ekibinizin bir üyesinin kendini küçÃ...

Ä°ÅžE ALIM TESTLERÄ°

İşverenler, işe alma sürecinde sizi birtakım testlere tabi tutarlar. Hem başvuru süreçlerinde hem de kariyer hayatınız boyunca bilmeniz gereke...

İlginizi Çekebilir :

İş Yaşamı Rotasyonunda Nelere Dikkat Etmeliyiz?

Öncelikle diÄŸer uygulamalarla fazlaca karıştırılan “iÅŸ rotasyonu” kavramının tanımını yapmamız gerekir. Ä°ÅŸ rotasyonu; örgütlerde üst, orta ve alt ...

Ä°Åž YERÄ°NDE FAYDALI TARTIÅžMA ORTAMI OLUÅžTURMA YOLLARI

İş yerinde iş birliğini ve verimi artırmanın en önemli yollarından biri, çalışanların arasında açık bir iletişim sağlamaktır. Çalışanlar fikirlerini paylaşma...

Ä°Åž DÃœNYASININ YENÄ° TRENDÄ° GAMIFICATION (OYUNLAÅžTIRMA)

Ä°ÅŸ Dünyasının Yeni Trendi Gamification (OyunlaÅŸtırma) Önce Ä°ÅŸ Sonra EÄŸlence Diyenlerden Misiniz?  GeçmiÅŸteki inanca göre eÄŸlence ve performans zıt ...

İŞ YERİNDE EMPATİNİN ÖNEMİ VE EMPATİK LİDERLİK

Empati faktörünün, bir yöneticinin iş performansına etki edip etmediğini göstermek için 38 ülkeden, 6.731 yöneticinin verilerinin dâhil olduğu kapsamlı bir ...