Kurumsal Gelişim Merkezi

İŞE ALIM TESTLERİ

İşverenler, işe alma sürecinde sizi birtakım testlere tabi tutarlar. Hem başvuru süreçlerinde hem de kariyer hayatınız boyunca bilmeniz gerekeceğini düşündüğümüz yedi farklı işe alım testinden, bu testlerin hangi amaçlarla yapıldığından bahsedeceğiz.

İşe alım testleri, başvurduğunuz şirketin sizinle ilgili bilgi edinebilmeleri ve bu bilgileri sistematik bir şekilde değerlendirebilmeleri için uygulanır. Bu testlerden bazıları, iş yerinde üstleneceğiniz görevleri etkili bir şekilde yerine getirip getiremeyeceğiniz hakkında detaylı bilgiler sunarken, bazıları da farklı becerilerinizi ölçer.

İşverenler Neden İşe Alım Testleri Uygular?

  • Başvuran kişi hakkında yeterli bilgiyi edinebilmek
  • İşe alım sürecini hızlandırmak
  • Başvuran kişileri kolayca kıyaslayarak en uygun kişiye karar verebilmek
  • Başvuru sayısının fazla olduğu durumlarda adayları hızlıca eleyebilmek
  • Mülakatlarda görüşmenin kalitesini artırabilmek
  • Deneyimlerinizle ilgili soru sorarken zorlanmamak

Gibi sebeplerle işe alım yapan yöneticiler ve insan kaynakları uzmanları, aşağıdaki testleri kuruma özel ve alım yapılacak pozisyona uygun olacak şekilde kullanırlar.

  1. Mesleki Bilgi Testleri

İşverenler, başvurduğunuz iş hakkındaki bilgilerinizi ölçmek için bu testlerden yararlanırlar. Örneğin; muhasebe üzerine bir işe başvurduysanız işvereniniz, genel muhasebe bilgilerinizi ve iş süreçleriyle ilgili birikiminizi, daha önce çalıştığınız yerlerden edindiğiniz deneyimlerin size neler kattığını ölçmek için mesleki bilgi testi uygulayabilir.

  1. Güvenirlik Testleri

İşverenlerin uygulayabileceği en objektif testlerden birisi güvenirlik, dürüstlük testleridir. İş yerinde başınıza gelebilecek senaryolar yaratıp olası problemlerle nasıl başa çıkabileceğinizi görmeye çalışırlar. Bu süreçte ne kadar dürüst ve etik kurallara ne kadar bağlı olduğunuzu test ederler. Ayrıca kurum kültürüne ne kadar uyum sağlayabileceğinizi, iş arkadaşlarınızla ne kadar uyumlu çalışabileceğinizi de görebilirler.

  • İşyerinde ve özel hayatınızda aynı temel değerlere sahip misiniz?
  • Bir yöneticiniz veya iş arkadaşınız size şirket politikasını ihlal eden bir görev verdiğinde tutumunuz nasıl olur?
  • Kişisel sosyal medya hesaplarında iş ile ilgili paylaşımlar yapmak konusunda ne düşünüyorsunuz?
  • Daha önce çalıştığınız yerlerde yöneticinize herhangi bir konuda yalan söylediniz mi?

Gibi sorularla karşılaşabilirsiniz.

  1. Bilişsel Yetenek Testleri

Bu testler, bir pozisyonda çalışmak için zihinsel kapasitenizin uygun olup olmadığını ölçer. Verdiğiniz cevaplar, işverenin iş performansınızı tahmin etmesine yardımcı olur. Yaygın olarak kullanılan bilişsel yetenek testlerinden biri, mantık, sözel ve sayısal akıl yürütme yeteneğinizi ölçen Genel Yetenek Testi dir.

  1. Kişilik Testleri

Kişilik testleri, şirketin kültürüne uyum sağlayıp sağlayamayacağınızı ve kişiliğinizin nasıl bir işe yatkın olduğunu ölçen testlerdir. İşvereninizin, kariyerinizin uzun vadede nasıl bir yol izleyebileceğini tahmin etmesine yardımcı olur. Sorulan soruların mantığını ve tekniği anlayabilmek için çeşitli kişilik testlerini çözerek kendinizi değerlendirebilir ve hazırlık yapabilirsiniz.

  1. Duygusal Zekâ Testleri

Duygusal zekâ testleri, ilişki kurma şeklinizi ve duygusal becerilerinizi ölçen testlerdir. Duygusal zekânız, çatışmaları nasıl önleyebileceğinizi, iş arkadaşlarınız hayal kırıklığına uğradıklarına kaygılarını gidermelerine nasıl yardımcı olabileceğinizi, değişen koşullara nasıl ayak uydurabileceğinizi gösterir.

  • Takım çalışmasına yatkınlık
  • Uyum sağlayabilmek
  • Empati yeteneği
  • Yüksek öz-farkındalık
  • Yeniliklere açık olmak
  • Liderlik ve diğerlerini etki altına alabilmek

Yukarıdaki beceriler, işverenlerin aradığı ve duygusal zekâ ile ilişkilendirilen becerilerdir.

  1. Beceri Değerlendirme Testleri

İşverenler, işe alım sürecinin artık son aşamasında bu testlerden yararlanırlar. Örneğin, içerik üreticisi olarak işe başvurduğunuz bir kurumdan örnek bir içerik hazırlamanız istenebilir. Kaç dakikada kaç kelime yazdığınızı görmek için bir çeşit yazı testine tabi tutabilirler ya da hazırlanmış bir içeriğin yeniden düzenlenmesini isteyebilirler. Ek beceri değerlendirme testleri; araştırma, sunum veya liderlik becerilerinizi göstermeniz gereken testlerdir.

  1. Fiziksel Yetenek Testleri

Gücünüzü ve dayanıklılığınızı ölçmeye yarayan bu testler daha çok itfaiyeci veya polis memuru gibi fiziksel güç gerektiren pozisyonlar için uygulanır. Bu testler işverenler için işe alım sürecini kolaylaştırıp, nitelikli bir aday bulmaya yardımcı olurken aynı zamanda iş yeri kazalarının meydana gelme olasılığını da azaltır.

KAYNAK

Indeed Editorial Team (25 Şubat 2021) 7 Types of Pre-Employement Tests Given by Employers. Indeed.

DBE Kurumsal Ölçme / Değerlendirme ve Eğitim Merkezi
Bizi Arayın  Eğitmenlerimiz

Benzer İçerikler :

Doğru İşe Doğru Adam: Eleman Seçimi Sürecinde Psikometrik Testler

“Verimli, güvenilir ve dürüst çalışanlardan oluşan bir iş gücünü oluşturmanın en hızlı, en ucuz ve en kolay yolu nedir?” En iyi düzeyde...

Ekip Uyumunu Sağlamak için İş Dünyasında Kişilik Testleri Kullanımı

Kişilik testi, kurum kültürünü geliştirmek isteyen yöneticiler için çok değerli bir araç olabilir. Şirketiniz için doğru kişilik testini seçmek, birbirini ...

YÖNETİCİLERİN DE MOTİVASYONA İHTİYAÇLARI VARDIR

Yöneticiler ve liderler, çalışanların motivasyonu, performansı, başarıları ve refahları için büyük çalışmalar yapıyorlar. Geçmiş yıllara oranla, çalışanların ...

İşe Alımda Çoklu Zeka Kuramı

“Aslında herkes dâhidir. Ama siz kalkıp bir balığı ağaca tırmanma yeteneğine göre yargılarsanız, o balık  tüm hayatını aptal olduğuna inanarak...

İlginizi Çekebilir :

İŞ YERİNDE TERFİ ALMAK İÇİN NELER YAPILABİLİR?

Terfi almak her çalışan için mutlaka heyecan vericidir. Terfi ile birlikte daha çok sorumluluk üstlenirsiniz, kariyerinizde bir sonraki aşamaya geçmiş ...

İş Yerinde Kaygıyı Kontrol Altına Almayı Öğrenmek

Soru: İş Ortamında Kaygı Yaşıyorsunuz ve Bunun Performansınızı Etkilediğini Düşünüyorsunuz. Kaygıya Ne Sebep Olur, Nasıl Sebep Olur? Cevap: Kaygı ...

İŞ YERİNDE FAYDALI TARTIŞMA ORTAMI OLUŞTURMA YOLLARI

İş yerinde iş birliğini ve verimi artırmanın en önemli yollarından biri, çalışanların arasında açık bir iletişim sağlamaktır. Çalışanlar fikirlerini paylaşma...

Duygusal Çalışanları Yönetmek için İpuçları

Yöneticiler genellikle işle ilgili teknik konuları önceliklendirip çalışanların duygusal beklenti, ihtiyaç ya da sorunlarıyla ilgili konuları göz ardı ederler. ...