Kurumsal Gelişim Merkezi

TÜM BAŞARILI LİDERLERİN SAHİP OLDUĞU 5 ÖZELLİK

“Doğuştan lider” ifadesini mutlaka duymuşsunuzdur. Bu ifadeye göre lider olmak doğuştan gelen bir özelliktir ve bu özelliğin sonradan kazanılamayacağı anlaşılmaktadır. Ancak bu ifade tam olarak doğru değildir. Karizma, alçakgönüllülük, mizah duygusu gibi bazı özelliklerin doğuştan gelir. Fakat yapılan araştırmalar gösteriyor ki liderlik niteliklerinin yalnızca üçte birinin kalıtımla ilişkisi var. Yani etkili iletişim, hedef belirleme, stratejik düşünme gibi birçok önemli özellik geliştirilebilir ve öğrenilebilirdir.

Başarılı liderler, kişisel veya profesyonel yaşamlarında aşağıdaki beş liderlik özelliğini sergileyerek, diğerlerini harekete geçirmeye ve onları başarıya götürecek bir yol haritası belirlemeye öncü olmalıdırlar.

1. Kendilerinin Farkındadırlar ve Kişisel Gelişimi Ön Planda Tutarlar

  • Hedefler belirleyin ve her gün bu hedeflere ulaşabilmek için sorumluluk alın.
  • Zamanınızı ve dikkatinizi etkili yönetmek için akıllıca hareket edin.
  • Kişisel ve profesyonel yaşamınız arasındaki sınırları iyi belirleyin.
  • Çalışanların sizin liderliğinizde hareket edeceğini unutmayın. Belirlenen hedefler için gerektiğinde uzun süre çalıştığınızı, emek verdiğinizi görürlerse aynı şeyi yapmak zorunda olduklarını varsayarlar ve buna yönelik hareket ederler.
  • Güçlü ve gelişime açık yönlerinizin ve kişisel düşüncelerinizin karar verme sürecini etkileyebilecek, olası önyargı kaynakları haline dönüşebileceğini unutmayın. Bu yüzden karar verme aşamalarında hedefe bağlı kalarak, stratejik düşünerek hareket etmeyi alışkanlık haline getirin.
  • Kendinizi düzenli olarak değerlendirin ve çalışanlarınızdan da geri bildirimler isteyin.

2. Başarılı Liderler Başkalarını Geliştirmeye Odaklanırlar

  • Farklı becerilere ve tecrübelere sahip kişilerden bir ekip oluşturun. Ekip üyelerine birbirleri arasında güven inşa etmeleri için fırsatlar sağlayın.
  • Bir koç olarak, gücünüzün ve otoritenizin yanı sıra empati kurabilen yönünüzü de gösterin.
  • Sorumluluğu devretmek size zor gelebilir fakat ekibinizin neler başarabileceğini ancak bu şekilde görebilirsiniz. Bu yüzden sorumluluklarınızı ekibinizle paylaşın. Böylece ekip üyelerinin size güvenmesini sağlarsınız.
  • Kuruluşunuzda eğitimi ve gelişmeyi bir öncelik haline getirin ve bu eğitimlerin ekip üyelerinin gelişmesini sağlayan eşsiz fırsatlar olduğunu anladıklarından emin olun.

3. Başarılı Liderler Stratejik Düşünmeyi, Yeniliklere Açık Olmayı ve Harekete Geçmeyi Teşvik Ederler

  • Esnek bir düşünce yapısına sahip olmalısınız. Hedefler ve yol haritaları sıklıkla değişebilir, dış dünyada yaşanan gelişmeler tüm planları yeniden oluşturmayı gerektirebilir. Tüm bunlara hazırlıklı olmalısınız.
  • Şirketinizin faaliyet gösterdiği iş alanına ilgi duymak zorundasınız. Gerçekten ilginizi çekmeyen bir alanda hem siz hem de çalışanlarınız başarılı olamayacaktır.
  • Ekibiniz coşkunuzdan ve istekli oluşunuzdan güç alacaktır. İlgisiz veya sorumsuz davranışlar sergilemeniz de tam tersi şekilde çalışanlarınızı da olumsuz etkileyecektir.
  • Ekibinizin beyin fırtınası yapabilmesi için fırsatlar yaratın. Onları yaratıcılığa ve yeniliğe teşvik edin.
  • Spesifik, ölçülebilir ve gerçekçi hedefler belirlediğinizden emin olun.
  • Liderler genelde tüm bu süreçlerde riskli kararlar vermek zorunda kalabilir. Böyle durumlarda atik olmak ve stratejik hareket etmek gerekir.

4. Başarılı Liderler Etik Kurallar Çerçevesinde Hareket Ederler

  • Gücünüzü ve yetkinizi kötüye kullanmamalısınız. Unutmayın ki dürüstlük en iyi politikadır. Liderler çalışanlarına karşı dürüst olmalı ve şeffaf bir iletişim kurulmasını sağlamalıdır.
  • Çalışanlarınızın yaşadığı duyguları anlamaya çalışın. Başarılı olan çalışanlarınızı takdir edin, mücadele edenleri cesaretlendirin.
  • Hatalarınızın sorumluluğunu alın ve çalışanlarınızdan da böyle olmalarını bekleyin. Hataların başarıya giden yolda ders çıkarılması gereken tecrübeler olduğunu unutmayın ve çalışanlarınızın da böyle düşünebildiğinden emin olun.

5. Başarılı Liderler Etkili Bir Şekilde Kültürlerarası İletişim Kurabilirler

  • Şirketinizin vizyonunu ve hedeflerini, sahip olunan kurum kültürünü tüm çalışanlara kısa ve öz bir şekilde açıklayın.
  • Çalışanlarınızın herhangi biri beklentilerinizin farkında değilse ve bunları karşılayamıyorsa hatalı olan sizsiniz. Bu beklentilerinizi en başından net bir şekilde ifade etmelisiniz.
  • Telefon veya e-posta yoluyla insanlarla iletişim kurarken dikkat etmeniz gereken inceliklerin farkında olun.
  • Çalışanlarınız farklı kültürlerden geliyor olabilir ve sizinkinden farklı iletişim tarzına sahip olabilirler. Bunları fark edin ve saygı gösterin.

Dinlemek, iletişim kurabilmenin en temel gereksinimidir. Çalışanlarınızı etkili bir şekilde dinlemeniz dahi onların motivasyonunu artıracaktır ve kendilerini değerli hissetmelerini sağlayacaktır.

DBE Kurumsal Ölçme / Değerlendirme ve Eğitim Merkezi
Bizi Arayın  Eğitmenlerimiz

Benzer İçerikler :

DUYGUSAL DAYANIKLILIK (RESILIENCE)

  “Yapılan araştırmalar, duygusal dayanıklılığın öğretilebilen ve öğrenilebilen bir yetenek olduğunu gösteriyor. Bu yetenek çalışanlar...

İŞ DÜNYASINDA ETKİLİ PERFORMANS YÖNETİMİ

İş dünyasının büyük liderleri düzenli olarak yapılan performans yönetiminin önemine vurgu yaparlar. Performans yönetimi süreci, hedef tamamlama, geri ...

İşe Alımda Çoklu Zeka Kuramı

“Aslında herkes dâhidir. Ama siz kalkıp bir balığı ağaca tırmanma yeteneğine göre yargılarsanız, o balık  tüm hayatını aptal olduğuna inanarak...

ERTELEME HASTALIĞI VE MÜKEMMELİYETÇİLİK ARASINDAKİ İLİŞKİ NEDİR?

“Mükemmeliyetçi insanlar yaptıkları işlerin en iyi şekilde sonuçlanmasını isterler ve standartlarını inanılmaz derecede yüksek tutarlar. Kendilerine bu ...

İlginizi Çekebilir :

İş Hayatında Stresten Kurtulmanın Yolları

İş Hayatında Stresten Kurtulmanın Yolları İş yaparken yaşanan zaman baskısı, hata yapma korkusu, güvenliğin az olması stresi arttırıyor. Çalışma saatleri, ...

KORONAVİRÜS İLE GELEN EVDEN ÇALIŞMA MODELİ

Hazır olsa da olmasa da birçok kurum salgın sebebiyle evden çalışma düzenine geçmiş durumda. Hem çalışanlar hem de kurum için bu yeni deneyimi daha verimli ...

Kişisel İmaj Ve Profesyonel Tutumun Önemi

İnsanlar hayatları boyunca diğer insanlarla etkileşim halindedirler ve genellikle diğer insanların onları nasıl gördüğünü önemserler. Dolayısıyla da buna uygun ...

İş Yerinde Mutluluğun Sırları?

Çoğumuz günün büyük kısmını iş yerinde geçiriyoruz. Hayatın geri kalanından keyif almak için iş yerindeki mutluluğunuzu arttırma hedefi koyarsanız, hayatınızın ...