Mutluluk Para Getirir mi? 3
İddiamızı yineleyelim:
1. Bir iş yerinde çalışanların mutluluğunun artması; o iş yerinde satış, kar, verim, işten ayrılma, iş kazaları, ölümler gibi pek çok işyeri performans kriterini birinci derecede etkiler. Türkçesi; ciddi para kazandırır.
2. Bu iddia çok sayıda araştırmayla desteklenebilir.
Mutluluktan ne anlıyoruz? Araştırmalara baktığımızda, çok mutlu olduğunu söyleyen kişiler; yaşamdan keyif aldıklarını, yaptıkları şeylere kendilerini tümüyle verdiklerini ve yaptıkları şeylerin onlar için anlamlı olduğunu söylüyorlar.
Burada şöyle bir soru sorabiliriz? Bir iş yeri lunapark olmadığına göre, işyerinde mutluluktan söz edebilir miyiz? Evet, söz edebiliriz çünkü işinden keyif almak, işine kendini vermek ve anlamlı bulmak mümkünse, mutluluk da mümkün demektir.
Mutluluk eÅŸittir “iÅŸyerine baÄŸlılık” eÅŸittir para
Geçen hafta işyerinde mutlu olduğunu söyleyen insanların aynı zamanda işyerlerine de bağlandığını araştırma sonuçlarına dayanarak göstermiştik. Şimdi sıra; işyerine bağlılığın, para yani satış, kar, verim gibi performans kriterleriyle ilişkisini görmekte:
1. 155 firmada çalışan baÄŸlılığı (mutluluk) düzeyinin ortalama olarak %33 artmasının, her organizasyon için 5.4 milyon dolar kar oluÅŸmasını saÄŸladığı görülüyor. Bu çalışma bize son derece ilgi çekici bir ÅŸeyler söylüyor: Çalışan baÄŸlılığını ölçmek için neticede bir envanter kullanılıyor. ÖrneÄŸin 1’le 5 arasında, 5 “iÅŸyerine baÄŸlılığı”, 1 de “iÅŸyerinden kopukluÄŸu” gösterir. EÄŸer çalışanlar ortalama 1’le 5 arasında 3’ü iÅŸaretlemiÅŸlerse ve bir müdahale yapılıp 4’e çıkmışsa, kar 155 ÅŸirkette ortalama 4.5 milyon dolar artıyor. Yani çalışan baÄŸlılığının (mutluluÄŸunun) “1“ puan artması ciddi para kazandırıyor.
Peki, bu parayı kazanmak için ne yatırıyoruz? Orta boy bir ÅŸirkette böyle bir proje, her ÅŸey içinde, o kadar tutmaz ama diyelim ki 500.000 dolar tuttu. Yani 500.000 dolar yatırıp 5 milyon dolar kazandık. Yani “bir koyup on alınıyor”. Eroin ticareti yapılsa böyle bir kar yok. Üstelik bir sefere mahsus deÄŸil, sürekli kar.
2. Çalışan baÄŸlılığı düşük (mutsuz) olan yöneticilerin, yüksek olan yöneticilere oranla çalışan kaybı yüzde 20–40 daha fazladır.
3. Bağlılığı yüksek olan çalışanlar, düşük olanlara göre ortalama olarak %27 daha az devamsızlık gösteriyorlar. Bu da 10.000 çalışanı olan bir firmada, yılda ortalama 5000 iş günü çalışılmayan gün için maaş ödeme demek oluyor.
4. Çalışan baÄŸlılığı yüksek (mutlu) olanların %86’sı ve düşük olanların %45’i: “İş arkadaÅŸlarımla etkileÅŸimim daima veya genellikle olumludur” diyor. Yani iÅŸ yerinize baÄŸlıysanız, iliÅŸkileriniz de o ölçüde doyurucu oluyor.
5. Çalışan baÄŸlılığı yüksek (mutlu) olanlar %10–20 oranında daha az iÅŸ kazası yapıyorlar. Çalışan baÄŸlılığı düşük olan grupta ölüm oranı, çalışan baÄŸlılığının yüksek olduÄŸu gruba göre %21 daha fazla.
İş yerinde mutluluk ve çalışan baÄŸlılığının satış, kar ve verim gibi iÅŸ sonuçlarıyla iliÅŸkisini gösterecek daha bir sürü araÅŸtırma gösterilebilir. Bu bağın gerçek olduÄŸunu, tüm sektörlerde ve birçok kültürde geçerli olduÄŸunu artık biliyoruz. BilemediÄŸimiz ÅŸey: Nasıl oluyor da çalışan baÄŸlılığını arttırmak için yapılan yatırım 1’e 10 kazandıracakken, böyle bir yatırımı yapmıyoruz?
Kaynaklar
• 12 The Elements of Great Managing. R.Wagner & J.K.Harter. Gallup Press. 2006.
• Authentic Happiness. Martin Seligman. Nicholas Brealey Pub. 2003.
20.05.2007
Benzer İçerikler :
Önce özetimizi yapalım. 1. Marka-müşteri iliÅŸkisi söz konusu olduÄŸunda en büyük katma deÄŸer “marka bilinirliÄŸinden” deÄŸil, “marka...
Son yazımızda davranışsal ekonomi alanındaki araştırmacıların ekonomi dünyasıyla tanıştırdıkları birtakım olgulardan bahsetmiş ve deneysel çalışmalarına...
Bugün dananın kuyruğu kopuyor. Bir rivayete göre fazla heyecan yapmamamız gerekiyor. Çünkü inanmamız gerekir ki Türk insanı her seçimde olduğu gibi bu sefer de ...
Önce geçen haftanın bir özetini yapalım: Bir sorunla karşılaÅŸtığımızda, o sorunun “neden ve nasıl ortaya çıktığı” ve “nasıl aşılacağı” ...
İlginizi Çekebilir :
Bu hafta başarılı yöneticilerin kullandığı dördüncü ve son anahtara geldi sıra. Çalışanlar zamanla merdivende hep bir basamak daha yukarı çıkmak, daha fazla ...
Geçen hafta, nerede kronik hale gelmiş, aşılamamış bir sorun varsa orada sorunu aşmak için bulduğumuz çözümün ya da çarenin kendisinin sorun haline...
Geçen hafta tüm kültürlerde ortak, evrensel duygu ve davranış özelliklerinden söz edebilir miyiz diye sorduk. Bu soru önemliydi çünkü eÄŸer insan davranışınÄ...
Geçtiğimiz hafta, empati ve empati ile ilişkili yardım etme davranışı üzerine konuşmuştuk. Her zaman, her durumda, herkese karşı aynı seviyede empa...