Bilişim ve teknoloji alanında yaşanan gelişmeler; hem bireylerin sosyal, ekonomik ve kültürel olarak değişmesine sebep olurken hem de kurumsal hayatta yönetim biçimlerini ve iş yapma şekillerini büyük ölçüde etkilemiştir. Günümüzde; kurumların, geleneksel yöntemlerinin yetersiz kaldığını kabullenerek, bilişim ve teknoloji alanında yaşanan gelişmelere ve değişimlere ayak uydurabilmesi gerekmektedir. Kurumlar, giderek dijitalleşen bu yeni dünya düzeninde insan kaynakları yönetimi stratejilerini de bu dönüşüme uygun bir şekilde geliştirmelidir.
Ä°ÅŸ dünyasını ÅŸekillendiren en önemli faktörlerden birisi olan “dijitalleÅŸme” sürecinde, özellikle internetin aktif kullanılmaya baÅŸlanmasıyla hayatlarımıza dahil olan mobil uygulamalar ve sosyal medya; iÅŸ dünyasında da çalışma koÅŸullarını, iÅŸ yapma biçimlerini ve iÅŸ süreçlerini doÄŸrudan etkilemiÅŸtir.
DijitalleÅŸme sürecinde insan kaynakları yönetimi de sanal ortamda gerçekleÅŸtirilmeye baÅŸlanmıştır. Özellikle “yeni normal” döneminin de etkileriyle online olarak gerçekleÅŸtirilmesi, geçici bir çözüm gibi görünse de kalıcı dijital dönüşümler haline gelmesi beklenmektedir. Kurumların Ä°K yöneticileri de sektördeki tüm güncel geliÅŸmeleri takip etmeli, hem kendilerinin hem kurum çalışanlarının sürece nasıl daha kolay ve hızlı adapte olabileceÄŸini irdelemelidir ve uzaktan çalışmayı doÄŸru yönetmek için online çözümlere yatırım yapmalıdır.
Benson A.D., Johnson S.D., vd., (2016).
Bu süreçte gelişen bilişim ve iletişim teknolojilerinin dijital insan kaynakları yönetimince etkili bir şekilde kullanılması:
• Kağıtsız, dosyasız internet üzerinden hızlı ve kolay bir ÅŸekilde gerçekleÅŸtirilen iÅŸe baÅŸvuru, iÅŸe alım imkanları
• Ä°dari iÅŸlem sayısının azalması
• EÄŸitim verme, performans deÄŸerlendirme, kiÅŸilik ve yetenek analizi yapma, ücretlendirme gibi Ä°K uygulamalarının online ortamda yapılmasıyla zaman tasarrufu saÄŸlanması
• Ä°nsan kaynaklarının monotonlaÅŸan bu hizmetleri internet üzerinden hızlıca gerçekleÅŸtirilmesiyle beraber üretkenliÄŸin ve verimliliÄŸin artmasına yönelik çalışmalar için daha çok zaman kalması
gibi birçok avantajı da beraberinde getirmiştir.
Bu avantajlardan yararlanmak ve dijitalleÅŸme çağına ayak uydurmak isteyen kurumlar, “Dijital Ä°K” için yatırım yapmalı, yeniliklere açık olmalı ve çalışanlarına da böyle bir kurum kültürünü benimsetmelidir.
DijitalleÅŸmenin etkisiyle geçmiÅŸteki “YeteneÄŸi Çekme” stratejilerinin yanında artık “YeteneÄŸi Elde Tutma” stratejileri de büyük önem kazanmıştır. Bu konuda “Çalışan BaÄŸlılığı” yaratmak için çalışmalar yapmak önemlidir. Çalışan baÄŸlılığına etki eden faktörlerin araÅŸtırıldığı DBE Çalışan Memnuniyeti ve BaÄŸlılığı AraÅŸtırmaları’na Uzaktan Çalışma faktörü de dahil edilmiÅŸtir. AraÅŸtırma bulgularında, uzaktan çalışmayla ilgili bireylerin yaÅŸadığı en büyük problemin “Ä°ÅŸ-Özel YaÅŸam Dengesi” kuramaması olduÄŸu ortaya çıkmıştır. Çalışan baÄŸlılığına doÄŸrudan etki etmediÄŸi görülmüştür.
Dünya Ekonomik Forumu(WEF) tarafından yayınlanan “MesleÄŸin GeleceÄŸi 2020” raporuna göre dijitalleÅŸme sürecinde gelecekte öne çıkacak 4 temel yetkinlik :
• Problem Çözme
• KiÅŸisel Yönetim
• Takım Çalışması
• Teknoloji Kullanma/GeliÅŸtirme
Olarak belirlenmiÅŸtir.
“YeteneÄŸi Elde Tutma” stratejileri kapsamında, mevcut ve baÅŸarılı çalışanların kariyer beklentilerine yanıt verebilmek ve bunun için terfi dönemini etkin deÄŸerlendirmek önemlidir. DijitalleÅŸmenin de etkisiyle tüm bu süreç online olarak yürütülmeye baÅŸlanmıştır. KiÅŸilerin performanslarının ölçülmesi için online deÄŸerlendirme merkezleri oluÅŸturulup, çalışanların performansı çeÅŸitli test ve envanterlerle ölçülmektedir. Özellikle geliÅŸim amaçlı yapılan bu deÄŸerlendirme ve planlama süreçlerinin online olarak gerçekleÅŸtirilmesiyle “Dijital Terfi” dönemi de resmen baÅŸlamış oldu.
Böyle bir dönemde “Dijital Ä°K” sürecine ayak uydurmak ve bu sürece hızlı ve baÅŸarılı bir ÅŸekilde adapte olabilmek için izlenmesi gereken adımlar ÅŸunlardır:
• Süreci Yeniden Gözden Geçirerek Plan Yapmak: Ä°K yöneticileri iÅŸ süreçlerini daha verimli bir hale getirmek için dijitalleÅŸmeye dair güncel geliÅŸmeleri takip ederek iÅŸ planlarını yeniden düzenlemelidir. Dijital dünyada geliÅŸen yeni teknolojilerden hangileri kurum için faydalı olabilir ve ne ÅŸekilde kullanılabilir bunları belirlemeli ve yeni bir yol haritası oluÅŸturmalıdır.
• Süreci Hızlı Yönetebilmek: Zorlu rekabet ortamının var olduÄŸu günümüz iÅŸ dünyasında dijitalleÅŸmenin sunduÄŸu yeniliklerin etkili bir ÅŸekilde kullanılması ve bunun diÄŸerlerinden daha hızlı ve akıllıca hamlelerle gerçekleÅŸtirilmesi önemlidir.
• “Öğrenen Kurum” Olabilmek: Ä°K yöneticileri bünyesinde çalıştığı kurumun da bu deÄŸiÅŸimlere adapte olmasını ve yeniliÄŸe, dönüşüme açık hale gelmelerini saÄŸlayabilmelidir. DijitalleÅŸmeye yönelik geliÅŸtirilen yeni çalışma düzenini yakından incelemeli ve çalışanların motivasyonunu, performansını takip edebilmelidir.
• Dijitalde Performans Yönetimini SaÄŸlamak: Dijital insan kaynakları yönetiminde gerekli teknolojiler(online formlar, online toplantılar vb.) kullanılarak çalışanların organizasyon hedeflerine göre, performanslarının ölçülmesi ve geliÅŸtirilmesi, motivasyonlarının ve becerilerinin yükseltilmesi, iÅŸe olan aidiyet duygusunun kaybetmemesinin saÄŸlanması gerekmektedir.
Kaynakça
Benson A.D., Johnson S.D., & Kuchinke K.P., (2016). The use of technology in digital workplace: a framework for human resource development. Advances in Developing Human Resources 4(4) 392-404.
Arslan M., (2016). Dijital İşe Alım, Dijital İK, Kariyer.net, E-book.
Bayarçelik E.B., (2019). Dijital dönüşümün insan kaynakları yönetimi üzerine etkileri.
DBE Kurumsal Gelişim Bölümü
DBE Kurumsal Ölçme / Değerlendirme ve Eğitim Merkezi
Bizi Arayın Eğitmenlerimiz