Kurumsal GeliÅŸim Merkezi

İŞ DÜNYASINDA MESLEKİ BECERİLER Mİ KİŞİLİK YAPISI MI DAHA ÖNEMLİ?

Bir yönetici ve iÅŸveren olarak ÅŸirketiniz için en uygun, en baÅŸarılı kiÅŸileri iÅŸe almak istiyor olmalısınız. Ä°ÅŸe alım sürecinde adayların özgeçmiÅŸini taramak, adayın yeteneklerini ve ne kadar baÅŸarılı olduÄŸunu görebilmeniz için en kestirme yol gibi görünüyor. Peki, mesleki becerilerinin de yeterli olduÄŸunu düşündüğünüz adayların arasından kurumunuz için en uygun kiÅŸiyi nasıl belirleyebilirsiniz? Bu süreçte, yıllar içinde iÅŸ dünyasında önemi giderek artan “kiÅŸilik” kavramı devreye giriyor.

Son zamanlarda yapılan araÅŸtırmalar gösteriyor ki, iÅŸe alım sürecinde kiÅŸilik özellikleri kriteri artık mesleki beceri kriterinin önüne geçiyor. 500’den fazla liderin katılım gösterdiÄŸi bir araÅŸtırmada liderlere, iÅŸ dünyasında yaÅŸanabilecek olası zorluklar ve bu zorlukların üstesinden gelmeye yardımcı olacağına inandıkları nitelikler hakkında sorular soruluyor. Liderlerin %78’inin çalışanlarında olmasını en çok arzu ettiÄŸi niteliklerin “kiÅŸilik” özellikleri ile ilgili olduÄŸu ortaya çıkıyor. Bundan sonra ise en çok arzu edilen nitelikler “kültürel uyum” ile iliÅŸkilendirilebilecek nitelikler oluyor. “Mesleki beceri” ise sonlarda yer alıyor. Yani iÅŸverenlerin en çok deÄŸer verdiÄŸi ve aradığı özelliklerin büyük bir çoÄŸunluÄŸu aslında kiÅŸilik özelliklerini kapsıyor.

Ãœnlü milyarder birlider ise bu konu hakkında ÅŸunu söylüyor: “Harika bir çalışan ararken bakacağınız ilk ÅŸey, adayın ÅŸirket kültürünüze uyan bir kiÅŸiliÄŸe sahip olup olmadığıdır. Becerilerin çoÄŸu öğrenilebilir ancak insanların kiÅŸiliklerini deÄŸiÅŸtirmek ve onları bu konuda eÄŸitmek çok daha zordur.”

Harvard Business School’un yaptığı, dünya çapında 11 ÅŸirketi kapsayan 54.542 çalışanla gerçekleÅŸtirilen bir baÅŸka araÅŸtırmada, kiÅŸilik özelliklerinin mesleki becerikriterinden daha kritik olduÄŸu ortaya çıkıyor. Bu araÅŸtırmaya göre, yöneticiler uygun kiÅŸilik yapısına sahip olmayan, “toksik” davranışlar sergileyen çalışanları iÅŸten çıkarmak yerine onlardan kaçınmak için uÄŸraşıyor. Fakat bu pek geçerli ve uzun vadeli bir çözüm deÄŸil. AraÅŸtırmada ayrıca toksik davranışlar sergileyen çalışanların güçlü üreticiler oldukları, görevlerini daha hızlı tamamladıkları ve kendilerine aşırı güvendikleri ortaya çıkıyor. Bu durum, “toksik” çalışanların yöneticiler tarafından nasıl bu kadar uzun süre tolere edilebildiÄŸini de açıklar nitelikte. Fakat yüksek üretkenlik ve hızlı yürütülen iÅŸ süreçleri bu “toksik” kiÅŸilere katlanmaya gerçekten deÄŸer mi? Bu çalışanlar, etik olmayan davranışlarıyla diÄŸer çalışanların moral ve motivasyonunu düşürerek, uzun vadede ÅŸirkete faydadan çok zarar veriyorlar.

Uygun kişilik yapısına sahip olmayan çalışanlar gerçekten çok zeki ve yetenekli de olabilirler. Fakat diğerleri için bu kişilerle her gün aynı ortamda çalışmak, hem çalışanlar hem de yöneticiler için katlanılamaz bir hal alabilir. Üstelik bu kişiler, diğerlerinin moral, motivasyonunu da kötü etkileyerek şirketin genel performansının daha çok düşmesine neden oluyorlar. Hiç kimse bu tür kişilerin uygunsuz davranışlarının cezasız kaldığı ya da görmezden gelindiği bir iş yerinde çalışmak istemez. Bu durum, stres ve iş tatminsizliğinin önde gelen nedenlerindendir. Düzeltmek için hiçbir şey yapılmadığı takdirde çalışanlarda strese bağlı sağlık sorunlarına dahi yol açabilecek kadar mühim bir sorun haline gelebilir.

Tüm bunlar sebebiyle, daha az üretken olsa dahi açık fikirli, saygılı, düşünceli, sınırlarını belirleyebilen, etik değerlere sahip çıkabilen, kurum kültürünü benimseyen, güvenilir çalışanlar, uygun kişilik yapısına sahip olmayan çalışanlardan çok daha değerli hale geliyor. Çalışanları kişilik özelliklerine göre değerlendirerek uygun pozisyonlara yerleştirmek, uzun vadede maliyetin düşmesini ve turnover oranının da azalmasını sağlıyor. Üretkenliği artırabilmek için dengeli, işlevsel ve sağlıklı bir çalışma ortamı oluşturulmasını sağlayabilmek, yüksek performanslı, yetenekli çalışanlardan ekipler oluşturmak kadar önemlidir.

İşe alımda kişiliğin en önemli faktör olduğu konusunda hemfikir olmasanız dahi, karar verme sürecinde önemli bir rol oynadığı kesinlikle yadsınamaz. Peki, bir adayın şirketiniz için uygun bir kişilik yapısına sahip olup olmadığını nasıl anlarsınız? Özgeçmişlerini incelediğiniz ve şirketiniz için uygun olabileceğini düşündüğünüz adaylarla yaptığınız mülakatları nasıl yapılandırıyorsunuz? Mülakat, adayları daha yakından tanımak, adayların diğer çalışanlarla ve şirket kültürüyle ne kadar iyi uyum sağlayabileceklerini görebilmeniz için iyi bir fırsattır. Fakat bazı insanlar yapacağı iş için gerekli ve yeterli kişilik özelliklerine sahip olsa da mülakatta bu yönlerini ortaya çıkarmakta zorlanabilir, karşınızda telaşa kapılarak normalde olduğundan daha farklı, istemeyeceği bir profil çizebilir. Tüm bunların önüne geçebilmek ve objektif sonuçlar elde edebilmek için işe alımlarda kullanılmak üzere, iş dünyasına göre yapılandırılmış kişilik testleri mevcuttur.

DBE Kişilik Envanteri hakkında bilgi almak için tıklayın.

Sonuç olarak, adayları mesleki becerilerine göre mi yoksa kişilik yapılarına göre mi işe alacaksınız? Bu sorunun doğru ya da yanlış bir cevabı yok ve olması da gerekmiyor. Elbette performansı ve üretkenliği gözeterek yetenekli ve başarılı adayları işe almalısınız ama bu süreçte onların kişilik özelliklerini de değerlendirmelisiniz. Aslında kendinize sormanız gereken üç temel soru var:

  1. Şirketiniz için daha iyi olan nedir?
  2. Adayın dahil olacağı ekibiniz için daha iyi olan nedir?
  3. Adayı yerleştireceğiniz pozisyon hangi mesleki becerilere ve kişilik özelliklerine sahip olmayı gerektiriyor?

Nihai olarak, becerileri ve kişilik özelliklerini ne düzeyde ele alacağınız yine sizin kararınızdır. Adayların sayısı ve nitelikleri, şirkette sahip olacakları rolleri, kurum kültürünüz, çalışacakları işin gerekliliklerine göre şirketiniz için en iyi seçimi yapmalısınız. Burada net cevaplar yoktur. Sadece doğru dengeyi kurmanız gerekmektedir.

 

KAYNAK
Sines D., (1 Eylül 2018). Skills vs. Personality: Which is MoreImportant? Business Lobby.
Rodriguez D., (11 Mart 2019). TalentorPersonality? Which is MoreImportanttoYourCareer? ClearenceJobs.

DBE Kurumsal Ölçme / Değerlendirme ve Eğitim Merkezi
Bizi Arayın  EÄŸitmenlerimiz

Benzer İçerikler :

Aklın Oyunları

Beynimizin gerek psikolojik, gerekse beden sağlığımızı korumak için elinden geleni yaptığını ve daha pek çok işlevi ne denli muhteşem bir orkestrasyon...

Çevresindekileri rahatsız eden davranışlar sergileyen bir çalışana nasıl yardım edilir?

EÄŸer bir toplantı sırasında kendisinden sorumlu olduÄŸunuz bir çalışanınız konuÅŸurken kendinizi kötü hissettiyseniz, ekibinizin bir üyesinin kendini küçÃ...

Tükenmişlik Sendromu

Epey oluyor, büyük bir ÅŸirketler grubunda çok baÅŸarılı bir geçmiÅŸe sahip olan, üst düzey yönetici bir danışanım, güven yitimi, panik atakları ve depresif...

Ä°Åž YERÄ°NDE FAYDALI TARTIÅžMA ORTAMI OLUÅžTURMA YOLLARI

İş yerinde iş birliğini ve verimi artırmanın en önemli yollarından biri, çalışanların arasında açık bir iletişim sağlamaktır. Çalışanlar fikirlerini paylaşma...

İlginizi Çekebilir :

Sorunlar ve Çözümler

Ne zaman bir sorundan söz etsek, ister istemez o sorunun neden ve nasıl ortaya çıktığı ve nasıl çözüleceği ile ilgili görüşler de dile getiririz. Birincisi ...

Geri Bildirimlerden Faydalanmak

Geribildirimleri dinlemek, esnek ve başarılı olmanızı sağlayarak kişisel bir strateji geliştirmenize yardımcı olur. Güçlü ve zayıf yönlerinizi bilmek, ...

Şirketler ve Çalışanlar İçin Performans Geliştirme

Performans geliÅŸtirme konusu yanlış anlaşılmaya açık bir konu. “Çalışanı nasıl daha çok çalıştırırız” gibi yorumlanabiliyor, o yüzden çalışanlar bu ...

Zaman Yönetimi

Zaman yönetimi insan hayatında her zaman olması gereken önemli bir konu ve disiplindir. Depolayamadığımız, istediğimiz zaman geri dönemediğimiz bir olgu olarak ...