Kurumsal GeliÅŸim Merkezi

REKABETÇİ İŞ DÜNYASININ ÇEVİK YÖNETİCİLERİ

2001 yılında 17 ünlü yazılım geliÅŸtirme lideri bir araya geldi ve bugün projeleri yönetme ÅŸeklimizi deÄŸiÅŸtiren ve geliÅŸtiren “Agile Manifesto/ Çevik Manifesto”yu yazdılar.

Teknolojik geliÅŸmelerin giderek arttığı 1990’ların baÅŸlarında “uygulama geliÅŸtirme krizi” yaÅŸandı. O zamanlar müşterilerin ihtiyaçlarına yönelik bir uygulamanın yazılımını geliÅŸtirmek ve uygulamayı kullanılabilir bir halde sunmak neredeyse üç yıl kadar sürüyordu ve bu üç yıl içerisinde müşterilerin ihtiyaçları büyük ölçüde deÄŸiÅŸmiÅŸ oluyordu. Bu yüzden birçok proje baÅŸarısızlıkla sonuçlanıyor, birçok yazılım ÅŸirketi büyük maddi kayıplar yaşıyordu. Yazılım geliÅŸtirme endüstrisindeki liderleri büyük hayal kırıklığına uÄŸratan bu kriz, büyük liderlerin bir araya gelerek bir çözüm yolu aramaya motive etti. 2001 yılında 17 ünlü yazılım geliÅŸtirme lideri bir araya geldi ve bugün projeleri yönetme ÅŸeklimizi deÄŸiÅŸtiren ve geliÅŸtiren “Agile Manifesto/ Çevik Manifesto”yu yazdılar.

Çevik proje yönetiminin özü, “hareketlilik” anlamına gelen ve Latince “agere” yani yapmak, harekete geçmek” kelimesinden gelir. Bu, bir ÅŸeyi hızlı bir ÅŸekilde ileriye doÄŸru hareket ettirme yeteneÄŸi anlamına gelir. Bu kavram Türkçe’ye çeviklik olarak yerleÅŸti.

Proje yönetiminde çeviklik, beş temel özelliğe sahiptir.

  • Åžeffaf olmak
  • Müşteri odaklı olmak: Çevik yönetim, günümüzde meydana gelen deÄŸiÅŸimlere hızla uyum saÄŸlayarak ve yaptığı deÄŸiÅŸiklikler hakkında piyasadan geri bildirimler alarak daha çok geliÅŸmeye odaklanan bir yönetim ÅŸeklidir.
  • Uyarlanabilir ve ihtiyaçlara göre dönüştürebilir iÅŸler üretmek: Müşterilerin ihtiyaçlarını daha iyi karşılayabilmek ve onlara daha kaliteli ürünler sunabilmek için müşteri ile ortak çalışmaya, mümkün olduÄŸunca hızlı geri bildirim almaya ve tüm süreçleri ÅŸeffaf bir ÅŸekilde yürütmeye odaklanır.
  • İşi sahiplenmek
  • Sürekli geliÅŸime teÅŸvik etmek

1. ÅžEFFAF OLMAK

Çevik bir yönetim için, çalışanlar ve yöneticiler arasında kurulan iletişimin olabildiğince şeffaf, açık ve net olması gerekir. Çalışanlar birbirleriyle işleri nasıl yürüttüklerini ve kaydettikleri ilerlemeyi paylaşmalı, birbirlerini desteklemeli ve işleri nasıl daha iyi yapabilecekleri hakkında tartışabilmelidirler. Ayrıca çalışanlar, statülerini tehlikeye atma korkusu yaşamadan fikirlerini ve yaşadıkları problemleri özgürce paylaşabilme hakkında sahip olmalıdır. Çevik yöneticiler ise ekiplerinin hatalarını da başarıları kadar sahiplenmeli ve çözüm üretmek için çalışanlarla birlikte hareket edebilmelidir.

2. MÜŞTERİ ODAKLI OLMAK

“Müşteriler sizin çözümlerinizi deÄŸil kendi problemlerini umursuyorlar.” Dünyadaki en iyi çözüme sahip olsanız bile müşterileriniz, elinizdeki çözümlerin onlar için nasıl faydalı olacağını görmezlerse sizinle çalışmak istemeyeceklerdir. Bu yüzden müşterilerin ihtiyaçlarını iyi analiz edebilmeye odaklanılmalıdır.

3. UYARLANABİLİR VE İHTİYAÇLARA GÖRE DÖNÜŞTÜREBİLİR İŞLER ÜRETMEK

Çalışanlar yöneticilerinin planladığı ve parçalara böldüğü işleri yapmalıdırlar. Bu parçalar da müşterilere iş sürecinde sunulmalı ve ihtiyaçlarını ne kadar karşılayabileceği ile ilgili geri bildirimler alınmalıdır. Süreç, müşterilerin geri bildirimleri ve küçük parçaların iyileştirilmesiyle ilerlemelidir. Gelişen teknoloji ile müşterilerin hızla değişebilen ihtiyaçlarına uyum sağlayabilmenin ve gündemi yakalayabilmenin yolu buradan geçmektedir.

Çevik Proje Yapım ve Teslim Süreci Aşamaları Nelerdir?

Tasarlama: Müşteri için üst düzey bir ürün/hizmet vizyonu oluşturulmalı. Projede kimlerin yer alacağı belirlenmeli.

Tahmin Etme: Ekiplerin bir ürün veya bir hizmet gerçekleÅŸtirmek için ihtiyaçları analiz ettiÄŸi ve belirlenen vizyona uygun bir plan geliÅŸtirdikleri “tasavvur” aÅŸaması.

Keşif: Müşterilerden olabildiğince hızlı geri bildirimler almayı hedefleyerek, planlanan akışa odaklı proje üzerinde çalışma süreci.

Uyarlama: Gereken koşullarda ürettiğiniz ürün/hizmetin gerçekleştirilme aşamasında yeni ihtiyaçlar doğrultusunda dönüştürülerek uyarlanma süreci.

Kapanış: Çalışma sürecinde edinilen önemli bilgilerin veya üretilen ürünün, çalışanlar ve yöneticilerle paylaşılarak projenin sonlandırılması.

4. SAHİPLENMEK

Daha etkili bir liderlik için sahiplenme duygusunu iÅŸ yerinde de gösterebilmek önemlidir. Gerçekte iÅŸin teknik detaylarına tamamen hâkim olabilecek kiÅŸiler çalışanlardır. Çevik liderler, çalışanlarının fikirlerine ve deneyimine güvenerek planlama ve karar verme sürecinin büyük bir bölümünü onlara teslim ederler. Çalışanlar da “patron”larının ne yapılması gerektiÄŸini söylemesini beklemek yerine iÅŸbirliÄŸi yaparak, yüksek özgüvenle ve motivasyonla iÅŸlerini sürdürürler. Üstelik bu süreçte çalışanların liderlerine olan baÄŸlılığı daha da artar. Liderler ise iÅŸlerin yönetilmesinden sorumlu olurlar. Liderler bu süreçte gerekli kaynakları saÄŸlayan, iÅŸbirliÄŸini ve geliÅŸmeyi teÅŸvik eden mentorlar haline gelirler.

5. SÜREKLİ GELİŞİME TEŞVİK ETMEK

Çevik proje yönetiminin en önemli özelliklerinden biri, çalışanların sürekli gelişim ve iyileşmeye teşvik edildiği bir ortam yaratmaktır. Uzun aralarla alınan eğitimlerden farklı olarak çalışanlar projenin yapılış sürecinde kendilerini geliştirebilmek için birçok fırsat yakalayabilirler.

Çevik proje yönetimi sürecinin, geleneksel proje yönetimi sürecinden en büyük farkı “KeÅŸif” aÅŸamasıdır. Bu aÅŸamada üretilen ürünün ya da hizmetin tamamlanmasını beklemek yerine, biten küçük parçalar sürekli piyasaya sürülür, geri bildirimlere göre proje geliÅŸtirilmeye devam edilir.

Tüm bunlar bir araya geldiÄŸinde bir projeyi Çevik Manifesto’ya uygun bir ÅŸekilde yönetebilirsiniz.

KAYNAK
Rigby D.,Sutherland J., &Takeuchi H., ( Mayıs 2016). EmbracingAgile. Harvard Business Review

DBE Kurumsal Ölçme / Değerlendirme ve Eğitim Merkezi
Bizi Arayın  EÄŸitmenlerimiz

Benzer İçerikler :

Etkili Liderlik

“GÜÇLÜ OLAN DEĞİL FARKLILAÅžAN YAÅžAR, FARKLILAÅžMAYAN YOK OLUR.” Sosyal nitelikli varlıklar olarak grup halinde yaÅŸamak ve bir gruba ait olmak ...

Şirketler ve Çalışanlar İçin Performans Geliştirme

Performans geliÅŸtirme konusu yanlış anlaşılmaya açık bir konu. “Çalışanı nasıl daha çok çalıştırırız” gibi yorumlanabiliyor, o yüzden çalışanlar bu ...

Çevresindekileri rahatsız eden davranışlar sergileyen bir çalışana nasıl yardım edilir?

EÄŸer bir toplantı sırasında kendisinden sorumlu olduÄŸunuz bir çalışanınız konuÅŸurken kendinizi kötü hissettiyseniz, ekibinizin bir üyesinin kendini küçÃ...

Zam ve Terfi Alamayan Çalışanın Motivasyonu Nasıl Etkilenir?

Åžirketlerde, çalışanların terfi almasının belli bir prosedürü olmalıdır. Yani ÅŸartları belli ve tanımlı olmalıdır. Ayrıca bu ÅŸartlar ve prosedür tÃ...

İlginizi Çekebilir :

CQ (Kültürel Zeka): Kültürlerarası Farklılıkları Yönetebilmek

İnsan zekası; soyut düşünme, algılama, yargılama, sonuç çıkartma ve akıl yürütme kapasitesini ifade eden birçok düşüncesel yeteneğin karışımı olarak...

Jet Lag

Sirkadiyen ritim, yaklaşık olarak 24 saatlik bir döngüdür ve ışık ile bağlantılı olarak kendi kendine çalışır; karanlık ve ışık döngüsüne bağlı olarak ...

ADDIE Modelini Kullanarak Öğretim Tasarımı Yapmak

Yetişkin öğrenme teorisi, ölçülebilir öğrenme amaçları ve geniş uygulama fırsatları üzerine kuruludur. Birçok profesyonel Öğretim Tasarımcısı ADDIE modelini ...

İŞ DÜNYASINDA ETKİLİ PERFORMANS YÖNETİMİ

İş dünyasının büyük liderleri düzenli olarak yapılan performans yönetiminin önemine vurgu yaparlar. Performans yönetimi süreci, hedef tamamlama, geri ...