Emre Konuk

Hayati Öneme Haiz Arkadaşlar 4

Doğumu görece yakın tarihli olanlar için “Yaşamsal Önemi Olan Arkadaşlar” diyebileceğimiz diziye geçen hafta Orhan Pamuk meselesi nedeniyle ara verdik. Bugünkü yazıyla son veriyoruz. İngilizce bileni alıp okuyacak, bilmeyeni ise çevirisini bekleyecek.

İş yerinde “Yakın Arkadaş” sahibi olmanın iş yaşamına olan etkilerini özetleyecek olursak, Tom Rath ve arkadaşlarının yaptıkları araştırmaların son derece şaşırtıcı sonuçlarının olduğunu görüyoruz. Etkilere baktığımızda, sonuçlar gösteriyor ki, en yakın arkadaşları iş yaşamından olan kişiler:

1. Müşteri memnuniyetini sağlama konusunda başarılılar
2. Daha kısa sürede daha fazla iş üretebiliyorlar. Yani düşünülenin tersine laklakla vakit geçirmiyorlar
3. İş yerinde geçirdikleri süreyi daha eğlenceli hale getiriyorlar
4. Kazaların daha az olduğu, daha güvenli bir iş yaşamının oluşmasını sağlıyorlar
5. Yeni fikirler ve ürünler üretmek ve paylaşmak konusunda daha başarılı oluyorlar
6. Kendi fikirlerinin önemsendiği biliyor ve diğerlerinin görüşlerine de ilgi duyuyorlar
7.Hemen her gün, sahip oldukları yetenekleri fark edebilme fırsatı buluyor ve yeteneklerini geliştirebildiklerini belirtiyorlar
8. Dört buçuk milyon çalışanın %30’u en yakın arkadaşlarının iş yaşamlarında olduğunu belirtiyorlar
9. İşlerine olan bağlılıkları diğerlerine oranla yedi kat daha fazla
10. Genel olarak hayatlarından duydukları memnuniyet ve aile yaşamlarında kendilerini “mutlu” tanımlama oranları diğerlerine göre %96 daha fazla

Kuruma Değil Arkadaşa Bağlanmak

Kurumların çalışanın işe olan bağlılığını artırabilmek için sarf ettikleri onca çabaya ve özetlediğimiz araştırmaların sonuçlarına bakınca, belki de yaklaşımı değiştirmek vakti gelmiştir diye düşünüyor insan: Çabayı kuruma olan bağlılığı artırmak için değil de, çalışan iki kişi arasındaki bağlılığı artırmak için sarf etmeye başlamak... Masrafı yok, yeni bir teknoloji gerektirmiyor, bürokrasinin engelleme şansı yok, üstelik para kazandırıyor.

Gelelim farklı bir soruya: Patronunuzla yakın arkadaş olabilir misiniz? Birlikte vakit geçirmekten keyif aldığımız kişiler listesinde arkadaşlar en üst düzeyde yer alırken, patronlar listenin en altından kendini kurtaramıyor. Araştırmaya katılan kişilerin beşte birinden çok daha azı, patronu ile arkadaş olduğunu belirtiyor. Ancak yapılan yüzyüze görüşmeler ve anket sonuçları gösteriyor ki, çalışanları ile arkadaş olabilen patronlar, çalışan bağlılığı artırmakla kalmıyor aynı zamanda çalışanların yaşamlarının genelinden duydukları memnuniyeti de artırıyorlar.

Araştırmada, “Yöneticim/patronum vb. beni insan olarak önemsiyor” sorusuna olumlu yanıt veren kişilerin:

1. Organizasyonda kalma sürelerinin daha uzun olduğu
2. Müşteri memnuniyetini sağlamada daha başarılı oldukları ve
3. İş verimlerinin daha yüksek, daha üretken oldukları görülüyor.

Yakınlaşmayı Desteklemek

Peki, nasıl edinilecek bu en yakın arkadaşlar? Yöneticiler olarak gidip, “Hadi daha iyi anlaşmaya başlayın bakalım,” ya da “Hadi, daha sık dışarı çıkın!” diyecek değiliz.

Araştırmacıların, iş yaşamındaki yakın arkadaşlıkları artırabilmenin kolay yollarından biri olarak önerdikleri birkaç yöntem şöyle:

1. Düzenli bir şekilde “arkadaşlık” konusunun kurum içinde konuşulmasını öneriyorlar. Düzenli aralıklarla ilişkilerden bahsedilmesi, çalışanlar arasında yakın arkadaşlıklar kurulması ihtimalini üçe katlıyor.

2. Benzer bir etkiyi de iş yerinin ergonomik koşullarını biraz değiştirerek sağlamak mümkün. Çalışanların bir arada mola verebilecekleri bir alanın olması ve birlikte yemek yiyebilecekleri bir yerin olmasının yanı sıra, insanların bir arada çalışabilecekleri ve birbirlerinin yüzünü görebilecekleri bir çalışma ortamının sağlanması iş yaşamından yakın arkadaş sahibi olma oranını önemli derece artırıyor.

3. Toplantılarda çalışanların birbirlerini daha yakından tanımalarını sağlayacak soruların yöneticiler ya da kıdemli çalışanlar tarafından sorulması da süreci hızlandıracak bir diğer öneri olarak sunuluyor. Çalışanların iş dışında yaptıkları aktiviteler, hobileri, özellikle yetenekli oldukları konuların konuşulması ve konuşmalara özellikle yöneticiler tarafından olanak sağlanması da yakın ilişkiler kurulmasına daha fazla zemin hazırlamakta.

İşlerini çok seven ve iş yaşamında da yakın arkadaşları bulunan kişilerle görüştüğünüzde, çalışanlar arasındaki ilişkilerin aile bağlarına benzer bir yapı sergilediklerini fark edebilirsiniz. Birbirlerine değer verir, gelişmeleri için çaba sarf eder, dedikodu yapar, şiddetli tartışmalar yaşar, zaman zaman birbirlerini kıskanır hatta birlikte ağlar ve hemen her zaman zor koşullar altında birbirlerine destek olurlar. Bazen halihazırdaki yakın ilişkiler grubu sorunlu bir aileyi andırsa da, ortada hiç aile olmamasından daha iyi ve herkes açısından verimli bir seçenektir.

Son olarak, “Vital Friend”in İngilizce sözlük anlamını vermekte yarar var.
Vital friend: 1. Hayatınızın belirgin bir şekilde, olumlu yönde gelişmesini sağlayan kişi 2. K işisel yaşamınızdan ya da iş yaşamınızdan olan ve onsuz hayatın tatsız (anlamsız) olacağını düşündüğünüz kişi 3. Yaşamınızı ölçülebilir bir şekilde geliştiren kişi

Arkadaşlarınızı ihmal etmeyin.

Vital Friends. Tom Rath. Gallup Pres: 2006

05.11.2006

Benzer İçerikler :

Dil ve Kognisyon - II

Geçtiğimiz hafta, özellikle kognitif psikoloji ve nöropsikoloji gibi alanlarda yapılan birçok bilimsel çalışmanın, dil ve düşüncenin evrenselliğine dair...

Yeteneği Geliştirmek 2

Geçen hafta, yönetimlerin ve yöneticilerin, çalışanların yetenekleri ve güçlü yanlarına odaklanmaları gerektiği üzerine yazdıkça, özellikle anneleri...

Öcalan'ın Trajik Sonu

Geçen hafta Öcalan’ın Prof. Yalçın Küçük’le 1993’de yaptığı görüşmeden alıntılarla, kendisi için hazırladığı trajik sonun ilk adımlarını ...

Hepimiz Aynı Kurbanların Kurbanlarıyız

Geçtiğimiz haftalarda hatırlarsanız sizlere, nasıl oluyor da bazılarımızın bizi üzdüğünü, yıprattığını hatta zarar verdiğini bile bile, aynı erkekleri ya da ...

İlginizi Çekebilir :

Kendini Tanımak

Geçen hafta size insanların hakkımızda ne düşündüklerini kestiremeyişimizin en büyük sebebinin onların aklını okuyamıyor, kendi düşüncelerimizi onlara yüklüyor ...

Müşteri Bağlılığı - IV

Geçtiğimiz haftalarda müşteri bağlılığı konusunu ele almış; bağlılığı sağlamanın püf noktalarından biri olan minimum müşteri eforu stratejisinden bahsetmiştik. ...

İşim, Eşim ve Kişiliğim

Geçen hafta sizlerle Davranış Bilimleri Enstitüsü’nde yaptığımız bir dizi araştırmanın sonuçlarını paylaşmaya başlamıştık. Bunlardan ilki şu soruya ...

Rekabet Statü ve Kıyaslama Üzerine 1

Kendimizi birileriyle kıyaslamanın, yarışın ve tırmanmanın başarının olmazsa olmaz koşulu olduğunu düşünürüz. “Düşünürüz” demek biraz zayıf...