Meslek Seçimleri Artık 4 Yaşından İtibaren Belli Olacak
Günümüz çocuklarının gelişen dünyaya ayak uydurmaları için yeni eğitim modelleri geliştiriliyor.
Geliştirilen yeni eğitim modellerinde çocukların yeteneklerinin ön planda olmasının önemine değinen Klinik Psikolog ve DBE Davranış Bilimleri Enstitüsü Kurucu Başkanı Emre Konuk, çocukların 4 yaşından itibaren yeteneklerini belirlediklerini dolayısıyla uygun eğitim programları kullanarak ailelerin, çocukları için uygun meslekleri seçmelerine yardımcı olabileceklerini anlattı.
2019 Eylül ayında açılacak Koray Varol Akademi'de, DBE Davranış Bilimleri Enstitüsü'nden alınacak destek ile anaokulundan itibaren çocukların yetenekleri birçok envanterle ölçülerek belirlenecek, Koray Varol, öğrencilerin yetenekleri doğrultusunda gelişmeleri için yeni bir eğitim modeli geliştirdiklerini söylüyor.
Emre Konuk: “Yetenekleri ölçebiliyoruz”
“Çocuklar yeteneklerle doÄŸuyor. Ancak var olan yeteneÄŸin geliÅŸmesi, zamana, egzersize ve uyarıcılara baÄŸlı” diyen Emre Konuk, “Yetenek dediÄŸimiz zaman biz doÄŸuÅŸtan gelen bir takım özelliklerden bahsediyoruz. DoÄŸuÅŸtan gelen demekle, varoluÅŸu genlere baÄŸlı olan ama sonradan geliÅŸtirilebilir yetenekleri anlıyoruz. Bunları ölçebiliyoruz. Ortada bir yetenek var ve geliÅŸtirilmesi lazım diyebiliyoruz. MüziÄŸe yeteneÄŸi olan bir çocuk, konservatuara giderse bu yeteneÄŸini geliÅŸtirebilir. Ya da çocuk çok iyi zıplayabiliyorsa voleybola yönlendirilebilir. Yetenekleri geliÅŸtirmek için uygun programlar uygulamak gerekiyor” dedi.
Yeteneklerin zihinsel yetenek ve sosyal yetenek olarak ikiye ayrıldığını ifade eden Konuk, “Genetikle aktarılan zihnin getirdiÄŸi yetenekler, zihinsel yeteneklerdir. Bu alana giren mekanik algılama veya bir objenin arkasını hayal edebilme gibi birçok yeteneÄŸi ölçmek mümkün. Yeteneklerin bir kısmı da sosyal yeteneklerdir. Bu kısma giren içe dönük ve dışa dönük olma yeteneÄŸi kiÅŸisel özellik diye anlatılır. Bunlar doÄŸuÅŸtan gelen yeteneklerdir.
Bir çocuk 4 yaşında dışa dönükse, 90 yaşında da dışa dönüktür. Bunlara yetenek dememizin nedeni ÅŸudur: Dışa dönük yetenekleriyle doÄŸan çocuk, dışa dönük davranışlar gösterir, birçok arkadaşı vardır, sosyal iliÅŸkilerine önem verir. İçe dönük olma durumu da bir yetenektir. İçe dönüklük yeteneÄŸi ile doÄŸan çocuklara yeteneÄŸi geliÅŸtirecek uygun ortam saÄŸlanırsa bu yetenekleri doÄŸrultusunda gelecekte baÅŸarılı olma ÅŸansını yakalarlar. Mesela bilgisayar programcıları genelde içe dönük olur. Çünkü bir yerde oturup çevresiyle iliÅŸki kurmadan iÅŸlerini yaparlar” ÅŸeklinde konuÅŸtu.
Erken yaşta çocukların yetenekleri belirleniyor
Yeni eğitim modeliyle neyin amaçlandığını aktaran Konuk, geliştirdikleri birçok envanterle çocukların yeteneklerini çok erken yaşta öğrenebildiklerini kaydetti. Çocuğun okul öncesinde yeteneklerinin bilinmesiyle Koray Varol Akademi'de bu yetenekleri geliştirecek programları uygulayabileceklerinin altını çizen Konuk, sözlerine şöyle devam etti:
“Okulumuzdaki tüm çocuklara vereceÄŸimiz rehberlik hizmetleriyle onların kiÅŸisel özelliklerini, yeteneklerini tarayarak; aynı yetenekleri yüksek olanlara ortak programlar, dersler, kurslar ve kulüpler geliÅŸtireceÄŸiz. Böylece ebeveynler de çocuklarının yeteneklerini bilerek, küçük yaÅŸtan itibaren çocuklarının geliÅŸimine katkı saÄŸlayacak uygulamalarda bulunabilecekler. BaÅŸarılı insanlara baktığımızda hep ÅŸunu görürüz; tamamı yeteneklerini hayata yansıtmış insanlardır. Yeteneklerine göre meslek edinen çocukların katma deÄŸeri yüksektir. Bir insanı mutlu eden en önemli ÅŸeylerden biri yeteneklerini kullandığı zamandır. Bizler de Koray Varol Akademi'de çocuklarımızın çok erken yaÅŸta hem sosyal yeteneklerini hem de zihinsel yeteneklerini belirleyip, yönlendirmek istiyoruz.”
“15 yaşından sonra yetenekler geliÅŸtirilemiyor”
Çocukların yeteneklerini geliÅŸtirecek çalışmalar yapılabileceÄŸini belirten Konuk, “Yetenekler herhangi bir yaÅŸta belirlenip geliÅŸtirilemiyor. Çocuklar doÄŸdukları zaman mevcut sinaptik sinir baÄŸlarıyla doÄŸar. Öğrendikçe de bu baÄŸlar artar. Ancak 3-15 yaÅŸ arasında çocuklar sahip oldukları yetenekler doÄŸrultusunda davranırlar. Çocuklar uygun ortamlarda bulunduklarında zihinleri yetenekleri olmayan özelliklerini budar. Bir elma aÄŸacını düşünürsek; ilgilenilmeyen elma aÄŸacının birçok dalı olur, ancak elmaları verimsiz ve küçük olur. Ancak bir bahçıvanın ilgilendiÄŸi, budadığı aÄŸacın yalnızca ana dalları kalır ve bu aÄŸaçlar canlı verimli elmalarla dolar. Elma sayısı azdır ama üretilen çok kalitelidir. Ä°nsan beyni bunu otomatik yapıyor. Yetenekler uyguladıkça geliÅŸir, geliÅŸtikçe de daha çok uygulanır. Bu süreç 3 ila 15 yaÅŸ arasında olabiliyor. 15 yaşından sonra artık yetenekler geliÅŸtirilemiyor” Bunun için Koray Varol Akademi öğrencilerini anaokulundan baÅŸlayarak geliÅŸtirmeyi amaçlıyor.
EÄŸitim Uzmanı Koray Varol : “Yeni eÄŸitim modelleri bir ihtiyaç”
Yeni eÄŸitim modelini benimseyen okullarının bir ihtiyaçtan doÄŸduÄŸunu ifade eden EÄŸitim Uzmanı ve Koray Varol Akademi'nin kurucusu Koray Varol, “YaÅŸam deÄŸiÅŸiyor. Türkiye geliÅŸiyor ve daha iyiye gidiyor. Bu geliÅŸimin içerisinde de çocuklarımızın yeni nesil eÄŸitim modelleriyle karşılaÅŸması ve onları geleceklerine hazırlamak bizim için çok kıymetli. Çünkü bizim eÄŸitim almış olduÄŸumuz sistem ile günümüz çocuklarının eÄŸitim aldıkları sistemin arasında fark olması gerekiyor. Çocukların çok daha yenilikçi ve geliÅŸebilir ÅŸeyler öğrenmesi gerekiyor. Bunları saÄŸlamak için DBE Davranış Bilimleri Kurucu BaÅŸkanı Emre Konuk ile böyle bir model geliÅŸtirdik. Bu eÄŸitim modeli Türkiye'de DBE Davranış Bilimleri Enstitüsü ile uygulanan ilk modeldir” diye konuÅŸtu.
Çocuklar 4 ana başlıkta eğitilecek
Koray Varol, okullarının Eylül ayında faaliyete geçeceğini söyledi.
Okulumuzda 4 temel ana baÅŸlık altında çocuklarımızı eÄŸiteceÄŸiz. Bunlardan bir tanesi çocuklarımızın iyi seviyede Ä°ngilizce bilmeleri. Yurt dışı kaynakları çok iyi kullanabilmeleri, geliÅŸtirebilmeleri ve Türkiye'de yaptıkları iÅŸleri yurt dışında iyi bir ÅŸekilde ifade etmeleri için yabancı dile çok önem veriyoruz. Ä°kinci boyutumuz iyi bir rehberlik sistemimizin olması. Bu noktada çocukların yeteneklerinin keÅŸfedilmesine ve yeteneklerine göre yaÅŸam planlarını yapmalarına ciddi anlamda katkı saÄŸlamak istiyoruz. Çünkü Türkiye'de ilgiyle yetenek birbirine karıştırılıyor. Aileler genel anlamda çocuklarının ilgileri doÄŸrultusunda hareket ediyor. Ancak biz DBE Davranış Bilimleri Enstitüsü ile birlikte çocukların yeteneklerini keÅŸfedip, o yeteneklerini daha iyi kullanarak yeni bilgiler üretebilmelerini istiyoruz. Üçüncü boyutumuz teknoloji boyutu. Çocukların iyi ve kaliteli teknolojiyle uyumlu olmalarını, bilgiyi teknolojiye, endüstriye uygulayabilmelerini istiyoruz. Dördüncü boyutumuz ise, hayat boyu merak ve yaratıcılıklarını kullanarak hem zihinsel hem sosyal alanda baÅŸarılı olmalarını saÄŸlamaktır.”
Benzer İçerikler :
Üniversite adaylarının meslek seçerken kişilik özelliklerini dikkate alması gerekiyor. Uzman Psikolog Şeyda Özdalga, "Kendine uygun meslek mutluluğu ...
Romantik bir iliÅŸkiye baÅŸlarken sözleÅŸme yapanların sayısı artıyor. SözleÅŸme maddeleriyle romantizmi yan yana düşünemiyor musunuz? Belki de bakış açınızÄ...
Aileler panik ve endişe ile çocuklarının teknolojik aletlerle geçirdiği zamanı sınırlamaya çalışıyor. Sosyalleşme, bilgiye ulaşma, becerileri geliştirme gibi ...
Doğum öncesi yaşamın başladığı anne karında, "bebek annenin tüm hislerinin farkında... Yaşadığınız stres onu etkiliyor, stresin düzeyi artıyorsa destek ...
İlginizi Çekebilir :
Baba adayları da tıpkı kadınlar gibi bir dizi hormonel deÄŸiÅŸimlerden geçiyor. AraÅŸtırmalar, dünyada her 5 kadından 1’inde rastlanan doÄŸum sonrası ...
Son dönemde yapılan bir araştırmaya göre kadın liderler, kurumların kârlılığını arttırıyor. DBE Davranış Bilimleri Enstitüsü'nden Müşteri İlişkiler...
Senin de zaman zaman yaşadıkların karşısında özgüvenin azalıyorsa ve ne yapacağını bilemiyorsan bu yazıyı okumadan geçme! Mutluluğun ve başarının anahtarı olan ...
Sosyal bir varlık olarak insan, içinde yaşadığı toplum ile uyumlu ve barışık olmak ister. Çevresindekilere sağlıklı ilişkiler kurabilmesi, saygı görmesi, iyi ...