Öğretmen, Öğrenci İlişkisinin Kalitesi Başarıyı Etkiliyor
Ülkemizde her yıl 24 Kasım, Öğretmenler Günü olarak kutlanıyor. Öğretmenler; insanları eÄŸitmek, öğretmek rehberlik etmek, her konuda yön vermek ve yaÅŸama hazırlamak gibi pek çok konuda destek saÄŸlıyor. Öğrenciler ise zamanlarının büyük bir çoÄŸunluÄŸunu okulda öğretmenleri ile geçiriyor. Peki, öğretmen-öğrenci iliÅŸkisinin önemi nedir? Aralarında kurulan olumlu bağın öğrenci üzerindeki etkileri nelerdir? Bu konuda yapılan araÅŸtırmalar neler söylüyor? DBE Davranış Bilimleri Enstitüsü’nden Uzman Klinik Psikolog GülÅŸah Ergin, öğretmen-öğrenci iliÅŸkisinin çocukların sosyal ve eÄŸitim hayatındaki geliÅŸimlerine etkilerini açıklıyor.
Atatürk'ün BaşöğretmenliÄŸi kabul tarihi olan 24 Kasım günü, 1981 yılından beri ülkemizde her yıl Öğretmenler Günü olarak kutlanıyor. Öğretmenler Günü’nde, öğretmenlerin insanların geliÅŸiminde oynadıkları rollerin önemi bir kez daha açığa çıkıyor. Öğrenciler ve öğretmenler arasında saÄŸlıklı bir iliÅŸkinin kurulması, öğrencilerin okul hayatları boyunca devam eden sosyal geliÅŸimlerini ve akademik baÅŸarılarını etkileyebiliyor.
Yapılan araştırmalar, özellikle ilköğretim dönemindeki öğretmen - öğrenci ilişkinin kalitesinin çocukların gelişiminde daha da önemli bir faktör olduğu belirtiliyor. Bu ilişkinin lise dönemindeki öğrenciler için ise okula devam etme istekleri üzerinde büyük etkisi olduğu bulunuyor. Araştırmalar, olumlu öğretmen-öğrenci ilişkisinin kurulduğu sınıflarda öğrencilerin daha aktif olduğu ve sınıf içerisinde daha uyumlu davrandıkları da ortaya koyuyor. Ayrıca bu öğrencilerin motivasyonunun diğer öğrencilere göre daha yüksek olduğu ve öğrenmeye daha istekli oldukları, daha iyi performans göstermeye çalıştıkları da görülüyor. Peki, Peki, öğretmen-öğrenci ilişkisinin önemi nedir? Aralarında kurulan olumlu bağın öğrencinin gelişimi üzerindeki etkileri nelerdir?
DBE Davranış Bilimleri Enstitüsü’nden Uzman Klinik Psikolog GülÅŸah Ergin, olumlu öğretmen - öğrenci iliÅŸkisi ile bu iliÅŸkinin çocukların sosyal ve eÄŸitim hayatındaki geliÅŸimlerine etkilerini açıklıyor: “Olumlu öğretmen-öğrenci iliÅŸkisi yakınlığı, sıcaklığı, önemsemeyi ve desteÄŸi içerir. Yakın ve sıcak bir iliÅŸkide öğretmen öğrencisine karşı ÅŸefkatle yaklaşır. Öğrencisinin ilgi, yetenek ve kiÅŸilik özelliklerini bilerek onunla olan iletiÅŸiminde bu kanalları etkin bir ÅŸekilde kullanır. Önemseyen bir iliÅŸkide öğretmen öğrencisini dinler, öğrencisine yardıma ihtiyacı olup olmadığını sorar. Destekleyen bir iliÅŸkide ise öğretmen öğrencisinin duygusal, geliÅŸimsel ve akademik ihtiyaçlarını farkındadır ve bunları karşılamaya çalışır.”
Öğretmen-öğrenci ilişkisinin kalitesi, çocukların gelişimlerini etkiliyor
Ergin, “Olumlu bir iliÅŸkinin olduÄŸu sınıflarda öğrenciler öğretmenine güvenirler ve kendilerini güvende hissederler. Bu iki kavram da etkin bir öğrenme ortamının gerçekleÅŸebilmesi için çok önemlidir. Öğretmenine güvenmeyen bir öğrenci, kendini ifade etmekte zorlanabilir, soru sormaktan çekinebilir. Sınıf ortamında kendini güvende hissetmeyen bir öğrenci ise öğrenme ortamını keÅŸfetmekten, öğretmeniyle ve arkadaÅŸlarıyla iletiÅŸime geçmekten uzak durabilir, derse dikkatini vermekte zorlanabilir” dedi.
Olumlu öğretmen - öğrenci ilişkisi
Olumlu öğretmen - öğrenci iliÅŸkisinin öğrencilerine kazandırdıklarının altını çizen Ergin, “Öğrencileriyle olumlu iliÅŸki kuran öğretmenler, öğrencilerinin yapamadıklarından ziyade yapabildiklerine odaklanırlar. Bu da öğrencilere kabul edildikleri duygusunu yaÅŸatır. Sınıf içerisinde öğretmeni tarafından kabul edildiÄŸini gören ve bunu hisseden öğrenci, hem kendisi hem de arkadaÅŸlarıyla ilgili olumlu bir algıya sahip olur. Bu da sınıf içerisinde olumlu bir iklim yaratır. Özellikle anaokulu ve ilköğretim dönemleri öğrencilerin kendileriyle ilgili düşüncelerinin oluÅŸtuÄŸu dönemler olarak kabul edildiÄŸinden onların bu dönemlerde olumlu yaÅŸantılar deneyimlemeleri çok önemlidir. Durum böyle olduÄŸunda öğrenciler, giriÅŸimci ve baÅŸarılı olma duygularını yaÅŸar ve kendileri hakkında “yapabilirim”, “baÅŸarabilirim”, “becerebilirim” düşüncelerini geliÅŸtirirler. Bir öğrencinin kendisi hakkında bu tür olumlu düşüncelere sahip olması, onu tüm öğrenim ve çalışma hayatı boyunca çok daha baÅŸarılı kılar” dedi.
Benzer İçerikler :
Unutkan ve dalgındırlar, eşyalarını koydukları yeri hatırlama da zorluk çekerler. Yaptığı hatayı defalarca tekrarlar. Yazarken ve okurken harfleri, ...
Helikopter ebeveynlik, hayatlarının tek odağını çocukları yapan ebeveynleri ifade etmektedir. Hem anneler hem babalar bu tutumu sergilemektedir fakat anneler ...
Çocuklar bilgisayar, tablet ve buna bağlı olarak internet ile doğdukları anda tanışıyorlar. Onların ilk fotoğraflarını sosyal paylaşım sitelerine koyuyoruz, ...
Oyun alanı çocukların dünyasıdır. Çocuklar oyun oynarken hem duygusal hem zihinsel hem de fiziksel ihtiyaçlarını karşılar. Oyun çocukların, hayal güçlerini, el ...
İlginizi Çekebilir :
“BirçoÄŸumuzun geçmiÅŸi, yetiÅŸkinlik yıllarına izler bırakan travmalarla dolu. 2017’de dünya genelinde yapılan bir araÅŸtırmada, her 8 yetiÅŸkinden ...
Öfke; çocuklarda zaman zaman kabul edilebilir olarak görülen ve çocukları alarma geçiren bir duygu olarak bilinir. Çocuklarda öfke, kendilerinin yanlıÅ...
1. Çocuklardan önce velilerin sakin ve gerginlikten uzak olmaları çok önemli. Çünkü ebeveynlerin duygu durumu bir şekilde çocuklarına yansıyor. Bu noktada...
Çocuklar da tıpkı yetişkinler gibi günlük hayatlarında birçok durumla ve duyguyla baş etmek zorundadırlar. Sınıf arkadaşlarına uyum sağlamak, zor bir ders ...






