Emre Konuk

Çocuğunuzun Güçlü Yanları - 4: Sosyal ilişkiler

Çocuklar bugün Facebook, myspace gibi alanlarda yüzlerce arkadaş edinebiliyor olsalar da, araştırmalar bu arkadaşlıkların gerçek dost sayısını belirlemediğini gösteriyor. Tanıdığımız insan sayısını, kişisel ilgimiz belirliyor, oysa gerçek dostlukları belirleyen, karşımızdaki ile samimiyetle, keyif alarak, içimizden geldiği için yönelttiğimiz ilgi, sıcaklık ve sevgi oluyor. Bu tür sağlam ilişkiler sayesinde, empati yeteneği, minnettarlık hissi, affedebilme gibi özellikler güçleniyor, ilişkilerimizden aldığımız doyum artıyor.

Diğerleriyle kurduğumuz her ilişki farklı olsa da, bizim tüm bu ilişkileri daha güçlü, daha verimli hale getirebilecek doğuştan getirdiğimiz ya da zaman içerisinde geliştirdiğimiz güçlü yanlarımız vardır. Yine de kimi zaman ilişkilerimiz, bizim bu yanlarımızdan bağımsız bir şekilde ilerleyebiliyor, üzerlerindeki kontrolümüzü kaybediyoruz, bize doyum sağlamayan ortam ve ilişkilerin içerisinde bulabiliyoruz kendimizi. Özellikle ergenlik dönemlerinden çıkarken, bir de bakıyoruz ki zamanla bizi yıpratır hale gelen, tüketen ilişkileri sürdürmek için aslında ciddi bir çaba sarfetmişiz.

Bu nedenle çocuklarımız, zamanlarının ve enerjilerinin sınırlarını anlamaya ve kime, neye, nasıl ve ne kadar odaklanmaları gerektiğini öğrenmeye ihtiyaç duyarlar. Bunu anlamak, ilişkilerdeki güçlü yanları anlamaktan geçiyor.

Çocuğum Yeteri Kadar Sosyal mi?

“Ne olacak bu çocuk?” gibi bir baÅŸka soru da, “ÇocuÄŸum yeteri kadar sosyal mi ?” sorusudur. Ortada bir problem olduÄŸundan endiÅŸe etmek yerine, gelin baÅŸka bir gözlükle bakalım meseleye, bu soruyu bir baÅŸka soru ile deÄŸiÅŸtirelim:

Çocuğumun sosyal açıdan güçlü yanları neler?

İlişkilerle ilgili olası güçlü yanlardan bazılarını şöyle sıralayabiliriz: Arkadaşlarla birlikte yapılacak bir aktivite başlatmak, tavsiyelerde bulunmak, koçluk yapmak, ihtiyacı olduğunda orada olmak, kriz anında yardım etmek, başkasının acısını hissetmek, hediyeler almak, arkadaşlarla dışarı çıkmak, yakın ilişkiler kurmak, yakın bir arkadaşla düzenli olarak görüşmek, mektuplaşmak, ortak bir spor yapmak, diğerlerini güldürmek, partilere katılmak. Bu liste uzayıp gider. Bunlardan birçoğunu çocuğunuz sıkça, kimini çok az yapıyor olabilir. Aslında çok sık yaptığı kimi şeyden pek de zevk almadığını, çok yetenekli olduğu ve müthiş keyif aldığı kimi şeyi de farkında olmadığı için pek yapmadığını fark etmesini sağlamak, ilişkilerinden aldığı doyumu arttıracaktır.

Sorun ve birlikte düşünün

Bazen çocuğumuzla sohbet ederken, ona açık uçlu sorular sormanın önemini unutabiliyoruz. Sabit öğütler vermenin ya da neredeyse sorguya çekmenin onu sıkacağını ve bir işe de yaramayacağını bilsek de tutamıyoruz kendimizi, kolay olanı yapıyoruz. Elbette uyarmadan edemeyeceğimiz bazı şeyler olacaktır. Ancak bilmek gerekiyor ki, çocuğumuza sorduğumuz sorular çoğu zaman onun düşünce biçimini şekillendirmede, yaptığımız yorumlardan ve öğütlerden daha etkili olur.

İlişkilerle ilgili sohbet ediyorsanız, sorgulayıcı ya da yargılayıcı olmadan, ona bazı sorular sorarak başlayabilirsiniz. Sevdiği bir arkadaşıyla vakit geçirmekten neden hoşlandığını, hangi arkadaşlarıyla vakit geçirmeyi sevdiğini, hangileriyle vakit geçirmeyi sevmediğini, hangi özellikleri sayesinde bu dostlukları kurduğunu, onlarla özel olarak ne yapmaktan hoşlanıp neler yapmayı sevmediğini, bunun hangi özelliklerinden kaynaklanıyor olabileceğini sorabilirsiniz. En sevdiği oyuncudan, ya da film karakterinden, onun hangi özelliklerini sevdiğinden, karakterin bu özellikleri nasıl kullandığından söz edebilirsiniz.

Bu tür sorular ona, kendisi hakkında düşünmediği basit bilgiler verecektir. Bu sayede, kimi şeyi sevme kimi şeyi sevmeme hakkının olduğunu, seçim yapabileceğini, bunun normal olduğunu fark edecek, ilişkileri üzerinde kontrol sahibi olmayı öğrenecek, dostlukları için daha bilinçli ve anlamlı çaba sarf etmeye başlayacaktır.

Seviyor, sevmiyor…

Bir başka egzersiz, ona tanıdıkları hakkında sorular sormaktır. Önce sevdiği tanıdıklarını, sonra ne iyi ne kötü herhangi bir şey hissetmediği tanıdıklarını, sonra da sevmediği tanıdıklarını sormak. Ardından her seferinde, şu sorulara yanıt aramak:

• Onları hangi özellikleri nedeniyle seviyor, sevmiyor ya da herhangi bir ÅŸey hissetmiyor?
• Onlarla daha yakın iliÅŸki kurmak ister mi? Bunu nasıl yapabilir, hangi güçlü yanlarını kullanabilir?

Elbette bu soruları sorarken, amacınız çocuğunuzun kendini başarısız olduğu bir alanda daha da yetersiz hissetmesi olmamalı. Eğer sosyal anlamda kendini başarısız hissettiğini ve bu nedenle mutsuz olduğunu hissediyorsanız, o zaman daha farklı şekilde yaklaşmak, belki bir uzmanla görüşmek gerekecektir.

Önümüzdeki hafta, çocuÄŸunuzun öğrenme açısından güçlü yanlarını nasıl keÅŸfedebileceÄŸinize deÄŸineceÄŸiz…

01.07.2010

Benzer İçerikler :

Güvenli Bağlanma 2 (Harlow'un Maymunları 2)

Geçen hafta bağlanmanın doğası, yaşamımızda ne kadar önemli yeri olduğu, bağlanmanın oluşumunda meydana gelecek tersliklerin neye mal olabileceği üzerinde ...

Egzersizin Faydaları 2

Geçen hafta egzersizin, yani düzenli koşmanın ya da spor yapmanın yalnızca kalp krizini önlemeye ya da zayıflamaya yaramadığını, daha pek çok alanda faydasının ...

İşyerinde Taciz Mobbing

Geçen hafta iÅŸ yerinde psikolojik taciz, yıldırma, iÅŸ yerinde zorbalık ve iÅŸ yeri travması olarak adlandırabileceÄŸimiz davranışları “mobbing” ile...

İnsanın Doğası 2

Geçen hafta tüm kültürlerde ortak, evrensel duygu ve davranış özelliklerinden söz edebilir miyiz diye sorduk. Bu soru önemliydi çünkü eÄŸer insan davranışınÄ...

İlginizi Çekebilir :

Doğru Performans Yönetim Sistemi

Diyelim ki, eÄŸitime harcadığımızdan daha çok, yetenekli kiÅŸileri bulmak için,para harcıyoruz. Bunu yapmak için elimizde iyi tanımlanmış bir “yetenek ...

Yaratıcılık

Scientific American Mind dergisinin editörü Mariette DiChristina, yaratıcılık konusunda farklı bakış açıları ve geçmişleri olan üç önemli uzmanla; Fordham...

Ne olacak bu Lübnan'ın hali?

Terapistlere travma eğitimleri ve süpervizyonları için birkaç yıldır netameli coğrafyalara gidip geliyorum. Hem monoton hayatıma bir renk katılıyor, hem de ...

Korku Kültürü

Her dönemin, makul sınırları olmaksızın yaygınlaşmış belli başlı korkuları vardır. Varoluşsal kökenlere sahip, doğal korkulardan değil; dış kaynakların ...