Emre Konuk

En İyi Yöneticiler Neyi Farklı Yapar? 5

En İyi Yöneticiler Neyi Farklı Yapar? 5

Gallup’un yüksek performans gösteren 8000 yönetici ile yaptığı geniş kapsamlı bir çalışmayı özetlemeyi sürdürüyoruz. Bu aşamada başarılı yöneticilerin üstlendikleri temel sorumlulukların neler olduğuna bakıyoruz. Geçtiğimiz üç hafta bunlardan üçünü özetlemiştik:

Yeteneği Bulmak ve Yönetmek
• Kişiyi Motive Etmek ve Yeteneği Performansa Dönüştürmek
• Kişiyi Geliştirmek ve En Uygun Olduğu Rolü Bulmasına Yardım Etmek

Bu hafta yöneticinin önde gelen sorumlulukları içinde yer alan ”Çalışanların Beklentilerini Belirlemek ve Doğru Sonuçları Tanımlamak” üzerinde duracağız.

Yeteneği performansa dönüştürmek için yapılması gereken; yapılan işle ilgili doğru ve etkin sonuçları önceden belirlemek ve çalışanınıza açıklamak, sonra da her çalışanın istenen sonuca ulaşabilmesi için kendi yolunu belirlemesine izin vermektir. Örneğin bir satış müdürü, bir satış elemanından beklediği sonucu ve performansı alıyorsa, bu çalışanın, müşteri ziyaret formunda yaptığı hatalara çok da önem vermeyebilir. Çalışanlarınızın sonuca ulaşmak için kendi yollarını keşfetmelerine izin vermek, onların sorumluluk almasını ve sürekli olarak öğrenmesini sağlar.

Bu yol, kullanılması çok kolay gibi gözükse de, yöneticilerin büyük bir kısmı istedikleri sonuca ulaşmak için tek bir doğru yol olduğunu ve bu yolun da kendi bildikleri yol olduğunu düşünürler. Böyle düşünen bir yönetici, çalışanlarının işleri kendisinin yaptığı gibi yapıp yapmadıklarını sürekli kontrol etmeye, hatalarını bulup düzeltmeye çalışır. Başarılı yöneticilerden biri bu durumu şöyle özetler: “Yönetici olmanın en zor taraflarından biri, çalışanların işleri sizin yaptığınız şekilde yapmayacaklarını fark etmektir. Eğer onları aksi yönde zorlarsanız ya küserler ve işi yapmak istemezler ya da size bağımlı hale gelirler ve siz olmadan tek başlarına hiç bir şey yapamayacak duruma gelirler.”

Yöneticilerin çoğunlukla yaptıkları bir diğer hata ise, çalışanlarını yeteneklerine göre işe alsalar da, insanların genelde bencil ve işten kaytarıcı bir yapıları olduğuna inanırlar, çalışanlarına güvenmezler ve daha fazla kural ve düzenleme getirerek bunun önüne geçmeye çalışırlar. Ancak başarılı yöneticiler güvenin kazanılması gerektiğine inanmazlar çünkü çalışanlara güvenilmediği takdirde onların asla güvenilir olmayacaklarını bilirler.

Performansa Odaklanmak

Aslında yukarıda söylenenlerden tek bir sonuç çıkarmamız mümkündür: Bütün şirketler yüksek performansı hedefler. Performansın tanımı ise, yetkinlik listelerinde yazılı olan tanımlar ya da davranış göstergeleri değildir. Onlar hedefe götüren anlamlı araçlar olabilir ama amaç ya da hedef değildirler.

Performans iç ya da dış müşteri tarafından değerli sayılan tüm sonuçlardır. İyi bir yöneticinin en temel sorumluluğu çalışanı performansa odaklamaktır. Bu da tümüyle yöneticinin işidir.

Performansa yani iş sonuçlarına odaklanan çalışan aynı zamanda sorumluluk da alacaktır. Bu çalışanlardan beklentileri de çok arttırır. Ancak bu aynı zamanda çalışanın yeteneklerini geliştirmesi, iş yaşamına aktarması, kendini tanıması ve kendine duyduğu özgüvenin de artması demektir.

Kaynaklar:

1. C. Coffman & G.G.Molina. Follow This Path. 2002, Warner Business Books.
2. J.H.Fleming & J.Asplund. Human Sigma. 2007, Gallup Press.
31.08.2008

Benzer İçerikler :

Popüler Psikoloji Mitleri - III

Bu köşeyi sıklıkla takip eden okurlarımız bilirler, bilinmeyenlere ve yanlış bilinenlere değinmeyi kendimize vazife edinmişizdir. Geçen haftalarda popüler ...

Eğitimde Dönüşüm - IV

Geçen yazımızda psikolojik gelişim ile ilgili önemli bir konuyu gündeme getirmiş; genetik ve çevresel unsurların rolleri üzerine konuşmuştuk. Belli bir genetik ...

Zihnimiz Bize Nasıl Kazık Atar 6

Nedeni Yanlış Anlamak! Birkaç haftadır size zihnimizin oynadığı oyunlardan söz ediyorum. Son olarak, geçen hafta sizlere insanların sebep-sonuç ilişkileri ...

Popüler Psikoloji Mitleri - IV

Bildiğiniz gibi bir süredir sizlere popüler psikoloji endüstrisinin katkılarıyla üretilen ve toplumun büyük bir kesiminde gerçek olarak bilinen mitlerden ...

İlginizi Çekebilir :

Duygusal Ekonomi

Neden çok yakınımda bir sürü banka şubesi olduğu halde bir kilometre uzaklıktaki şubeyi seçiyorum? Neden kahve içebileceğim bir çok kafe varken hep birine ...

Davranışsal Ekonomi Üzerine - IV

Geçen haftaki yazımızda geleneksel ekonominin genellemeleriyle insanı standardize ettiğinden ve “öngörülebilir” varsaydığından, bu yaklaşıma meydan ...

En İyi Yöneticiler Neyi Farklı Yapar? 2

Birkaç haftadır görece yalın, tasarımı ve uygulaması basit, çalışan ve sonuç alınan, araştırmaya dayanan bir yönetim modelinin temel dayanaklarını paylaştık ve ...

Ruh İkizimi Ararken 2

Önce geçen haftadan kısa bir özet yapalım: 1. Eğer hedefimiz ilişki ağımızı genişletmek ve bunun yanında anlamlı, istikrarlı, duygusal ilişkiler...