Mutluluk Para Getirir mi? 1
Paranın geçici de olsa insanları mutlu ettiğini biliyoruz. Ama geçici. Acaba mutluluğun para getirdiğini söylemek mümkün müdür? Eğer bu olabiliyorsa, o zaman para yerine mutluluğun peşinden gitmekten söz edebiliriz.
Mutluluğun para getirmesi demek; iş dünyası söz konusu olduğunda satışın, verimin, karlılığın artması, işten ayrılmaların düşmesi, iş kazalarının ve ölümlerin azalması demek. Yani para demek. Bu ve önümüzdeki birkaç yazıda mutluluğun para, hem de ciddi para getireceğini araştırmalara dayanarak göstermeye çalışacağım. Şimdilik hayal gibi gelse de, kim bilir belki bir zaman sonra mutluluğu arttıracak programlar IK pratiğimize girer bakarsınız.
Daha fazla uzatmadan sorumuzu soralım: Mutluluğu tanımlayabilir miyiz? Aslında soru biraz anlamsız gibi, çünkü kime sorsak bize mutluluğun bir çeşit tanımını yapar ve çoğu zaman da bu tanımlar birbirinden farklı olur.
Keyifli YaÅŸam
O zaman soruyu belki şöyle sorabiliriz: Mutluluk araştırılabilir, yani bilimin alanına girebilir mi, yani ölçülebilir mi? Evet bu yapılabilir. Bir yol; araştırdığımız özelliğe, niteliğe, yetkinliğe üst düzeyde sahip insanları bulup ortak yanlarını belirlemektir. Örneğin, satış kadromuzda 500 çalışanımızın içinden en iyi 30 müşteri temsilcisini seçer, satış yaparken hangi yetkinlikleri kullandıklarına bakabiliriz. Çıkan profili modeller ve işe alacağımız müşteri temsilcisi adaylarını bu modele göre seçebiliriz. Depresyonu anlamak için, depresyon geçiren kişilere odaklandığımız gibi.
Mutluluk meselesine de aynı mantıkla yaklaşabiliriz. Örneğin çok mutlu olduğunu ve çok mutsuz olduğunu söyleyen insanları bulur, onların duygularına, düşüncelerine ve davranışlarına bakabilir, birbirlerinden nerelerde ayrıldıklarını görebiliriz. Bu yöntem bize ayrıca mutluluğun yollarını da gösterebilir.
Olumlu Duygular
O zaman bir sürü araÅŸtırmadan çıkan bir sonuçla iÅŸe baÅŸlayabiliriz: Mutlu olduÄŸunu söyleyen insanların sahip oldukları olumlu yaÅŸantıların sayısı olumsuz yaÅŸantılara göre çok daha fazla. ÖrneÄŸin; doyum, kıvanç, dinginlik, huzur, iyimserlik, umut, özgüven, orgazm, coÅŸku, neÅŸe, sıcaklık, rahatlık gibi. Bu duygulara sahip kiÅŸiler “keyifli bir yaÅŸam” sürdürdüklerini söylüyorlar. Bu yaÅŸantıların sayısı arttığında, süresi uzadığında ve yoÄŸun yaÅŸandığında yaÅŸamdan alınan keyif de artıyor. Peki, bu beceriyi edinmek mümkün mü? Evet mümkün.
Kendimiz Olmak
Olumlu yaşantıların bir çeşidi de doyumlardır. Doyumlar aldığımız zevklerin ya da olumlu duyguların tersine, duygularla ilgili değil, davranışlarımız ve eylemlerimizle ilgilidir: Okumak, dağa tırmanmak, dans etmek, briç oynamak, spor, iş, arkadaşlık gibi. Doyumlar, zamanı algılamamızı engeller, yaptığımız işe kendimizi tümüyle vermemize, bağlanmamıza yol açar.
Mutluluk yalnızca anlık yaÅŸantıların toplamı deÄŸildir. Mutlu olduÄŸunu söyleyen insanlar, “kendileri olduklarını, kendilerini gerçekleÅŸtirdiklerini” söylüyorlar. Kendimiz olmak, kendimizi gerçekleÅŸtirmek; sahip olduÄŸumuz güçlü yanlarımızın, yeteneklerimizin yaÅŸama geçirilmesiyle mümkündür. Yeteneklerimiz bizi doyuma götüren en doÄŸal yoldur.
Anlamlı Yaşam
Yaşamın anlamlı kılınması, bizim yaşama bağlanmamıza, kendimizi tümüyle, yoğun bir biçimde bir şeylere odaklamamıza önemli bir katkıda bulunur. Burada anahtar beceri; sahip olduğumuz yetenekleri ve güçlü yanlarımızı belirlemek ve kendimizden, yani aldığımız doyumlardan ve keyiflerden daha büyük, daha anlamlı bir şeyin hizmetine sunmaktır.
Özetleyecek olursak: Araştırmalara baktığımızda, çok mutlu olduğunu söyleyen kişiler, yaşamdan keyif aldıklarını, yaptıkları şeylere kendilerini tümüyle verdiklerini ve yaptıkları şeylerin onlar için anlamlı olduğunu, yani daha büyük bir amaca hizmet ettiğini söylüyorlar.
Bu yazının anlamlı olabilmesi için mutlulukla verim, karlılık, satış, düşük işten ayrılma gibi işyeri performans kriterleri arasında sıcak bir ilişki olduğunu göstermemiz gerekiyor. Bu da önümüzdeki haftanın konusu.
06.05.2007
Benzer İçerikler :
Başarılı bir iş yerinin veya şirketin özellikleri nelerdir diye sorulsa, büyük bir çoğunluk performans seviyesinin çok yüksek, işten ayrılma oranlarının ise...
Geçen hafta, Yetkinlik Modelinin ortaya çıkışından bu yana neredeyse 40 yıl geçmesine karşın, geçen zamana ve literatüre baktığımızda amacına ulaşamadığını...
EÅŸlerin bir ÅŸikâyetle terapiye baÅŸvurma tarihi pek de öyle eskiye dayanmaz. Eskiden yen kırılır kol içinde kalır, ya da tam tersi olabilir hesabı, çarÅ...
Geçen hafta, burçlarla kişilik özellikleri arasında bir ilişki olup olmadığını araştırdığımız bir çalışmayı özetlemiştik. Hiç bir burcun hiç bir kişili...
İlginizi Çekebilir :
Hatırlarsanız sizlere daha önceki yazılarımda travmanın ne olduğundan ve birey üzerindeki olumsuz etkilerinden söz etmiştim uzun uzun. Bu hafta ise, medya ve ...
Kendimizi birileriyle kıyaslamanın, yarışın ve tırmanmanın baÅŸarının olmazsa olmaz koÅŸulu olduÄŸunu düşünürüz. “Düşünürüz” demek biraz zayıf...
Son birkaç yazımızda müşteri bağlılığı ile ilgili etmenlerden söz etmiş, minimum müşteri eforu stratejisi ile müşteriyi merkeze koyarak hareket etmenin ve ...
Geçen hafta yanına yaklaşılmaması, daha doğrusu uzak durulması gereken kadın ve erkeklerden söz etmiştik. Aslında daha önce yayınlanmış bir yazıydı. Ama ...