Kurumsal GeliÅŸim Merkezi

Yönetsel Duygusal Zeka: Duygusal Zekaya Kurumsal Bir Bakış

Yönetsel Duygusal Zeka: Duygusal Zekaya Kurumsal Bir Bakış
“Özellikle iÅŸ dünyasında; çalışanların iÅŸ tatmini, iÅŸ performansı ve kurumların baÅŸarısını inceleme süreciyle ilgili yapılmış araÅŸtırmalar, duygusal zekanın insanların iÅŸ hayatındaki yerinin ne kadar önemli olduÄŸunu göstermektedir.”
 
İnsan zekası, yüz yılı geçkin bir zamandır bilimsel araÅŸtırmaların konusudur ve bilim dünyası gündemindeki yerini her zaman korumuÅŸtur. Zeka, sürekli deÄŸiÅŸim ve geliÅŸim halinde olan dünya düzeninde, birçok bilim insanı tarafından farklı yaklaşımlarla ele alınmıştır. 80’li yılların başında Gardner (1983) tarafından geliÅŸtirilen çoklu zeka anlayışı, bize zekanın tek bir boyutu olmadığını gösterirken; Coleman (1996), duygusal zeka(EQ) kavramına dikkat çekerek, onun en az klasik zeka kuramlarının benimsediÄŸi zeka (IQ) kadar önemli olduÄŸunu belirtmiÅŸtir. 
 
Derinlemesine olmasa da, zekanın hayatımızdaki yerinin ve öneminin, okul, iÅŸ ve sosyal yaÅŸantımızdaki etkilerinin hemen hemen herkes farkındadır. Fakat duygusal zeka (EQ) hakkında ne kadar bilgi sahibiyiz? İnsanların, kendilerine veya baÅŸkalarına ait duyguları anlayabilmesi ve en önemlisi bu duyguları yönetebilme becerisi olarak tanımlayabileceÄŸimiz duygusal zeka, son yıllarda oldukça popüler bir kavram haline gelmiÅŸtir. Performans, kültür, öğrenme, çalışma hayatı, sosyal uyum, liderlik gibi birçok kavramla iliÅŸkisi merak edilmiÅŸtir ve araÅŸtırma konusu olmuÅŸtur. 
 
Özellikle iÅŸ dünyasında; çalışanların iÅŸ tatmini, iÅŸ performansı ve kurumların baÅŸarısını inceleme süreciyle ilgili yapılmış araÅŸtırmalar, duygusal zekanın iÅŸ hayatındaki yerinin ne kadar önemli olduÄŸunu göstermektedir. Yönetsel Duygusal Zeka ise tam olarak bunu açıklayan bir kavramdır ve iÅŸ hayatında duygusal zekanın rolünü ifade etmektedir. KiÅŸisel yeterlilik (KiÅŸisel farkındalık, özdenetim, motivasyon) ve sosyal yeterlilik (empati, iliÅŸki yönetimi) kapsamında yönetsel duygusal zekanın ölçüldüğü bir araÅŸtırmanın sonuçları gösteriyor ki; bireylerin performansı, iÅŸ tatmini ve çalıştıkları kurumun genel baÅŸarı durumu ile duygusal zeka arasında pozitif yönde anlamlı bir iliÅŸki vardır. Yani, iÅŸ dünyasında çalışanların yönetsel duygusal zeka düzeyinin yüksek olması, baÅŸarıyı da beraberinde getirmektedir. 
 
Yönetsel Duygusal Zeka Nasıl Geliştirilebilir ?
Duygusal zekanın kurumsal hayatla iliÅŸkisini irdeleyen yönetsel duygusal zeka düzeyinin yüksek olduÄŸu bireylerde gözlenen kiÅŸisel ve sosyal yeterliliklerden bazıları ÅŸunlardır: 
  • KiÅŸinin kendi özel düşünceleriyle diÄŸer insanlardan ayrı bir birey olarak var olduÄŸunun bilincinde olması ve kendi hislerinin, becerilerinin farkında olarak karar verme veya harekete geçme aÅŸamalarında bu farkındalıkla aksiyona geçebilmek.
  • İnsanların hangi durumlarda, neyi neden hissettiÄŸini anlayabilmek ve bu hisleri nelerin meydana getirdiÄŸini fark edebilmek, kendi duygu ve düşüncelerinin, yaptıklarının ve söylediklerinin bilincinde olarak duyguların performansı nasıl etkilediÄŸini görebilmek.
  • KiÅŸinin kendine deÄŸer vermesi, becerilerinin farkında olması, gerektiÄŸi zaman riskli durumlara girip karar verebilme cesareti gösterebilmek.
  • DeÄŸerlerinin ve hedeflerinin bilincinde olabilmek.
  • Yıkıcı güçler ve duygularla baÅŸa çıkabilmek ve sıkıntılı duyguların üstesinden gelerek bütünlük içinde, paniÄŸe kapılmadan, baskılı durumlarda dahi iÅŸine odaklı kalabilmek. Karşılaşılabilecek engeller ve aksiliklere raÄŸmen iyimser bir tavır sergileyerek sorunlarla baÅŸa çıkabilmek.
  • DoÄŸruluk ve dürüstlük ilkeleri içerisinde, etik kurallar dahilinde baÄŸlı olduÄŸu kurumun misyonu ve vizyonuna uygun hareket edebiliyor olmak.
  • İliÅŸki kurduÄŸu diÄŸer insanlarla empati kurabiliyor olmak, onların düşüncelerini ve bakış açılarını gözeterek hareket etmek ve gereken durumlarda anlayış gösterebilmek. Ayrıca bu kiÅŸilerin geliÅŸimlerini takdir etmek, gerekli durumlarda iÅŸe yarar geribildirimler yapmak ve kiÅŸinin geliÅŸimi için neye ihtiyaç duyduÄŸunu tespit edebilmek.
  • KiÅŸilerarası çatışma veya anlaÅŸmazlık durumlarında ilgili konu ile alakalı görüşmeler yapmak ve sorun çözebilmek. 
  • Yönetsel duygusal zekanın öneminin ve gerekliliklerinin kavranması için bireyler bilgilendirilmeli ve eÄŸitilmelidir. 
  • Yönetsel duygusal zekanın ölçümünün yapılması ve sonuçlarının paylaşılarak, kiÅŸiye güçlü yönleri, eksik ve zayıf yönleri açıklanmalıdır.
  • Bireylerin geliÅŸime açık yönlerinin belirlenmesi ve geliÅŸtirilmesi için gerekli stratejiler belirlenerek eÄŸitimler verilmelidir. Sonrasında da geliÅŸimlerinin takibi yapılmalı ve desteklenmelidir.
 
Kaynaklar
Ural A., (2001). Yöneticilerde duygusal zekanın üç boyutu. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 3(2) 
Mindeguia R., Aritzeta A., Garmendia A., Martinez-Moreno E., Elorza U., & Soroa G., (2021). Team emotional intelligence: emotional processes as a link between managers and workers. Frontiers in Psychology.  https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.619999
Sudak M.K., Zehir C., (2013). KiÅŸilik tipleri, duygusal zeka, iÅŸ tatmini iliÅŸkisi üzerine yapılan bir araÅŸtırma. Yönetim Bilimleri Dergisi 11(22) 141-165 
Goleman D., (2011). Leadership; The Power of Emotional Intelligence. More Than Sound
 
DBE Kurumsal Gelişim Bölümü

DBE Kurumsal Ölçme / Değerlendirme ve Eğitim Merkezi
Bizi Arayın  EÄŸitmenlerimiz

Benzer İçerikler :

Onboarding

Onboarding, yeni çalışanları kurum kültürüne adapte etme ve kurumla çalışanı bütünleştirme sürecidir diyebiliriz. Bu süreçte, kurumsal markanın, değerlerinin ...

İK liderlerinin daha insani bir kurum yaratmalarının 6 Yolu

Tarihsel olarak iş stratejileri, üretim ve iş çıktısına odaklanmıştır. İnsan sermayesi amaca ulaştıran adımdan fazlası olarak görülmemiştir. Tim ...

YENİ BİR İŞE GİRDİĞİNİZDE NELERE DİKKAT ETMELİSİNİZ?

İster üniversiteden yeni mezun olun ister 20 yıldır iş dünyasının içinde olun, yeni bir işe başlamak göz korkutucu olabilir. Yeni bir çalışma ortamına...

İş Doyumu

İş doyumu, bireyin yaptığı işi ne kadar çok sevdiği ve işine karşı memnuniyet durumuyla ilgilidir. İşin özellikleri ve iş görenin istekleri arasındaki uyumdur ...

İlginizi Çekebilir :

KRİZ DÖNEMİNDE PERFORMANS

Uluslararası Çalışma Örgütü (ILO), korona virüs salgınının iş dünyası ve istihdam üzerindeki etkilerini araştırdı. Rapora göre, virüsün işgücü piyasasına geniş ...

Çevresindekileri rahatsız eden davranışlar sergileyen bir çalışana nasıl yardım edilir?

EÄŸer bir toplantı sırasında kendisinden sorumlu olduÄŸunuz bir çalışanınız konuÅŸurken kendinizi kötü hissettiyseniz, ekibinizin bir üyesinin kendini küçÃ...

Yaratıcı Sınıfı Kazanmak İçin...

İnsan yaratıcılığını öne çıkaran ve ciddi şekilde kullanan ekonomik ve sosyal sistemlerin geliştirildiği bir dönemde yaşıyoruz. Global ekonomide rekabet ...

Başarılı Yöneticilerin 4 Altın Kuralı

Başarılı yöneticilerin nasıl güçlü iş yerleri yarattıklarına dair bugüne kadar sayısız kitap yayımlandı. Son 20 yıl içerisinde birbirinden farklı yaklaşık 9000 ...