Çocukluk ve Ergenlik Çağında Stresle Başa Çıkma

Çocukluk ve Ergenlik Çağında Stresle Başa Çıkma
“Stres, yetiÅŸkin, çocuk ve ergenlerde zorlu ya da rahatsız edici bir durum ile baÅŸa çıkamama sürecinde meydana gelen, bireylerin günlük hayatlarını olumsuz etkileyen duygusal ve fiziksel bir gerilim halidir.”
 
 Stres, yetiÅŸkin, çocuk ve ergenlerde zorlu ya da rahatsız edici bir durum ile baÅŸa çıkamama sürecinde meydana gelen, bireylerin günlük hayatlarını olumsuz etkileyen duygusal ve fiziksel bir gerilim halidir. BaÅŸa çıkma kapasitemizi aÅŸan durumlarda yoÄŸun stres ve kaygı yaÅŸarız. Belli bir düzeyde stres, insanlarda uyarıcı etki yaratır ve bir motivasyon kaynağı olarak potansiyeli açığa çıkarmada yardımcı olur. Fakat uzun vadede yoÄŸun yaÅŸanan stres bizleri hem fiziksel hem de ruhsal olarak tahrip eder. 
Stres, çocuk, ergen ve yetiÅŸkinlik çaÄŸlarında yani hayatımızın her döneminde farklı sebeplerle karşımıza çıkar. Bu dönemlerde strese neden olan durumlar deÄŸiÅŸiklik göstermektedir. Özellikle çocukluk döneminde strese yol açan faktörler yetiÅŸkinlik döneminde strese yol açan faktörlerden daha farklıdır. ÖrneÄŸin bir kaza sonucu çok deÄŸer verdiÄŸi arabasını kaybeden bir yetiÅŸkin ile her gece sarılıp uyuduÄŸu oyuncağını kaybeden çocuk aynı derecede stres ve üzüntü yaÅŸayabilir. Temelde çevresel faktörler deÄŸiÅŸkenlik gösterse de aslında her iki durumda da yaÅŸanan stres ve üzüntü, sevilen ve deÄŸer verilen bir nesnenin kaybıyla iliÅŸkilidir. Bir yetiÅŸkin gözüyle bakıldığında, yetiÅŸkin bireylerin yaÅŸadığı stresi görebilmek ve sebeplerini anlayabilmek, çocukların yaÅŸadığı stresi anlamaktan daha kolaydır. Fakat özellikle ebeveynlerin, çocukların dünyalarını, düşünce sistemlerini anlayabilmesi ve onlarda strese yol açabilecek sebepleri görebilmesi, stresle baÅŸa çıkma sürecinde çok önemlidir. 
Yapılan araÅŸtırmalarda, bebeklik, çocukluk ve ergenlik dönemlerinde bazı kaygıların yaygın bir ÅŸekilde yaÅŸandığı görülmüştür. Bu dönemlerde yaÅŸanılan kaygı ve strese karşı verilen tepkiler de deÄŸiÅŸmektedir. Çocuklar yaÅŸamın ilk yıllarında daha kontrolsüz, aşırı ve güçlü tepkiler verebilirken, ilerleyen yaÅŸlarda sosyalleÅŸmenin de etkisiyle duygularını kontrol etmeyi çevrelerindeki büyükleri izleyerek öğrenirler ve olaylara karşı verdikleri tepkiler de bu yönde deÄŸiÅŸir. Özellikle çocukluk döneminde; okula baÅŸlama ve aile bireylerinin dahil olmadığı farklı bir sosyal ortama dahil olma durumlarında, sorumlulukların artması gibi sebeplerle çocuklarda görülen stres düzeyi deÄŸiÅŸmektedir. 
Stresin Belirtileri
Psikolojik Belirtiler: Olumsuz duygulara odaklanmak, çevreye olan ilginin azalması, karar vermede zorluk, kafa karışıklığı, unutkanlık, matematiksel hesaplamalarda hataların artması, gelecekle ilgili olumsuz düşünceler, sosyal ilişkilerin zayıflaması, çocukluk döneminde regresyon(gerileme): idrar kaçırma, bebek gibi davranma, uyku ve yeme problemleri, huzursuzluk ve gerginlik, kaygının artması, yetersiz ve değersiz hissetme, daha hassas ve kırılgan olma, alınganlığın artması, çabuk öfkelenme vb.
 
Fiziksel Belirtiler: Uyku bozukluğu, aşırı terleme, kronik yorgunluk, sese karşı artan hassasiyet, saç ve kirpik dökülmesi, deri renginin solması, kronik kabızlık
 
Çocuklarda Strese Sebep Olan Faktörler
Çocuklukta;
Akut ya da kronik hastalık olması, 
Vücudunda deformite ve sakatlık olması,
Zeka düzeyi ile ilgili sorunlar, 
Genel kişilik özellikleri
 
Ailede; 
anne yoksunluÄŸu,
parçalanmış bir aile yapısı, 
ebeveynlerin hastalıkları,
çocuÄŸa karşı sergilenen tutum ve davranışlar, 
evlat edinilmiÅŸ olmak, 
ebeveyn kaybı 
Çevrede:
Kısıtlı sosyal destek ve çevre olması
Sosyokültürel ve ekonomik düzey açısından yetersizlik
Okul yaÅŸamı 
Görüldüğü üzere, bireylerin çocukluk ve ergenlik döneminde stres yaşamalarına yol açabilecek birçok etken vardır. Bazı durumlarda çocukların yaşadığı stres, aile bireylerinin desteğiyle halledilebilirken bazı durumlarda çocuklar ve ebeveynler kendilerini çaresiz hissedebilir. Bu noktada ebeveynler ve eğitmenler çocukların yaşadığı stresi tanımalı, sebeplerini anlamaya çalışmalı ve destek olmalıdır. Sosyal destek görüyor olmak ve olmamak da çocukların stresle başa çıkma sürecini etkileyen önemli bir faktördür.
Çocuklar baÅŸ etmekte güçlük çektikleri durumlarla karşılaÅŸtıklarında sıklıkla regresyon yaÅŸayabilir yani bir önceki geliÅŸim düzeyine inerler. ÖrneÄŸin geceleri altını ıslatmaya baÅŸlayabilir ya da kendi başına yemek yiyebiliyor olmasına raÄŸmen annesinden yemek yedirmesini isteyebilir. Bu tür davranışlar, yetiÅŸkinler tarafından “şımarıklık” olarak algılanabilmektedir oysa çocuklar bu ÅŸekilde stresle baÅŸ etmeye yatkındırlar. Ebeveynler ve eÄŸitmenler çocuklarda bu tür davranışlar gördüğünde, çocuÄŸun stres yaÅŸamasına sebep olabilecek durumları araÅŸtırmalıdırlar. 
Çocuklar baÅŸa çıkamadıkları yoÄŸun stres durumlarında depresyona girebilirler. Düşünceli görünürler ve yersiz aÄŸlamalar, isteksizlik, okul korkuları, yalnızlık hissi, gece korkuları gibi durumlar gözlenebilir. Çocuklarını iyi tanıyan ebeveynler için bu tür deÄŸiÅŸimleri fark etmek güç deÄŸildir. 
Çocuk ve gençlerde yoÄŸun stres ve kaygı yaÅŸanması sebebiyle gözlemlenebilecek bir diÄŸer davranış da “suç iÅŸlemek”tir. Suç iÅŸleyen çocuk ve gençlerin ailesinde; baskılı eÄŸitim, sevgi yetersizliÄŸi, güven vermeyen iliÅŸkiler görülebilmektedir. 
Bunun yanında çocuk ve gençlerde görülen davranış bozuklukları, yoğun stres ve kaygı duyulan durumlardan sonra meydana gelebilir. (Örneğin çocuğun yakınlarından birisini veya ebeveynlerini kaybetmesi ya da ebeveynlerin boşanması.)
Unutulmamalıdır ki, her ne kadar genetik miraslar ve çevresel faktörlerin etkisiyle oluÅŸan kiÅŸilik yapımız, yaÅŸadığımız olaylar karşısında verdiÄŸimiz tepkileri belirlese de doÄŸru ve saÄŸlıklı ÅŸekilde tepki vermek öğretilebilir. Dolayısıyla doÄŸru ve saÄŸlıklı yollarla stresle baÅŸa çıkmayı öğrenebiliriz ve kendimizi bu konuda geliÅŸtirebiliriz. Stresle baÅŸa çıkma yollarını keÅŸfetmek, başımıza gelen olumsuz durumları, ruhsal ve fiziksel tahribatlar almadan atlatabilmeyi öğrenmek, hem ebeveynlerin ve eÄŸitmenlerin kendi yaÅŸamlarını daha saÄŸlıklı sürdürebilmeleri hem de çocuklara destek olabilmeleri için çok önemlidir. 
Stresle baÅŸa çıkma sürecinde; yaÅŸanılan olumsuz olayları inkar etmek, yok saymak veya umutsuzluÄŸa kapılmak yerine öncelikle stresin kaynağına inilmelidir. ÇocuÄŸunun hangi durumlarda stres ve kaygı yaÅŸadığının bilincinde olan ebeveynler, kendilerini yetersiz hissettikleri noktalarda profesyonel destek almaktan çekinmemelidirler. 
 
Kaynakça
Flinn M.V., England B.G., (1995). Childhood stress and family environment. Current Anthropology 36(5) https://doi.org/10.1086/204444
Çocuk ve Gençlerde Stres ve Başa Çıkma Yolları. TC Sağlık Bakanlığı https://tunceliism.saglik.gov.tr/TR,183131/cocuk-ve-genclerde-stres-ve-basa-cikma-yollari.html
 
DBE Çocuk ve Genç Bölümü

Benzer İçerikler :

KARİYER PLANLAMA SÜRECİNDE EBEVEYNİN ROLÜ

Kariyer planlama sürecinde çocuklarının kendilerini tanımalarına, yeteneklerini keşfetmelerine ve bu yetenekleri geliştirmeleri için yeterli imkânlara sahip ...

Okul OlgunluÄŸu

Bir ebeveyn olarak çocuğunuzun okula hazır oluşu ile ilgili endişelendiğinizde öncelikle bu konuya dair bilgilenmeniz ve gerekli olduğunda uzman görüşü almanız ...

Sözlerin Gücü

Bir bebeğin doğumundan itibaren dış dünya ile iletişiminin en önemli parçalarından biri sözlerdir. Araştırmalar anne karnında dahi bebeğin konuşulanları...

ÇOCUKLARDA ÖFKE KONTROLÜ VE OLUMLU DAVRANIŞ KAZANDIRMA

Öfke; çocuklarda zaman zaman kabul edilebilir olarak görülen ve çocukları alarma geçiren bir duygu olarak bilinir. Çocuklarda öfke, kendilerinin yanlıÅ...

İlginizi Çekebilir :

Hala peltek peltek konuÅŸuyor...

Her gittiğimiz yerde peltek konuşmasıyla dikkat çekiyor. Herkesin pek bir hoşuna gidiyor... İnsanların beğendiğini gördükçe bizimki bülbül kesiliyor, konuşuyor ...

Kariyer Planlamasına Okul Öncesi Dönemde Başlamanın Amaçları

"Kendini tanıyan, ailesi ve çevresi ile uyumlu, isteklerini gerçekleştiren mutlu ve başarılı öğrenciler yetiştirmek." Kariyer gelişimi süreci okul ...

Çocuğunuzla birlikte yıkanmanız doğru mu?

Çocuğunuzla bedensel yakınlık söz konusu olduğunda hangisi doğaldır, hangisi sınırı aşar? Bir bebek fiziksel ve ruhsal olarak anne babasıyla temas içinde ...

DUYGUSAL DAYANIKLILIĞI YÜKSEK ÇOCUKLAR YETİŞTİRMEK

Çocuklar da tıpkı yetişkinler gibi günlük hayatlarında birçok durumla ve duyguyla baş etmek zorundadırlar. Sınıf arkadaşlarına uyum sağlamak, zor bir ders ...