Emre Konuk

En İyi Yöneticiler Neyi Farklı Yapar? 2

Birkaç haftadır görece yalın, tasarımı ve uygulaması basit, çalışan ve sonuç alınan, araştırmaya dayanan bir yönetim modelinin temel dayanaklarını paylaştık ve böyle bir modeli nasıl oluşturabileceğimiz üzerinde durduk.

Buraya kadar söylenenleri bir özetleyelim:
1. “İyi olana” odaklanmamız gerekiyor. Bundan da; performansı yüksek olan çalışanların, ekiplerin ve yöneticilerin ÅŸirketin diÄŸer iÅŸ birimlerinden nasıl oluyor da çok daha yüksek bir performans sergilediklerini araÅŸtırmayı anlıyoruz.

2. Kısacası modeli; yüksek performans gösteren çalışanlar, onların yöneticileri ve yönettikleri ekipler üzerine oturtmak, modellemek, değişimi ve müdahaleyi de bu modelden kalkarak planlamak mümkün olabilir. İşe alım, yetenek yönetimi, performans değerlendirme, yetkinlikler ve eğitim planlaması ve diğer temel İK fonksiyonları oluşturulan modelin altına döşenebilir.

3. Gallup’un deÄŸiÅŸik sektörlerde yüksek performans gösteren 8000 yönetici ile yapılan araÅŸtırmada baÅŸarılı bir yöneticinin sahip olması gereken temel sorumlulukların neler olduÄŸuna bakıldı ve sonuç olarak baÅŸarılı yöneticilerin, diÄŸerlerinden ayırt edilmelerini saÄŸlayan 4 anahtar kullandıkları bulundu. Bunlar:
Yeteneği Bulmak ve Yönetmek
• Beklentilerini Belirlemek ve DoÄŸru Sonuçları Tanımlamak
• KiÅŸiyi Motive Etmek ve YeteneÄŸi Performansa Dönüştürmek
• KiÅŸiyi GeliÅŸtirmek ve En Uygun OlduÄŸu Rolü Bulmasına Yardım Etmek

Yeteneği Bulmak ve Yönetmek

Yeteneği seçmeden önce yeteneğin ne demek olduğuna ve bunun bilgi ve beceriden farklı bir şey olduğuna değinmek gerekiyor. Beceri bir işin nasıl yapılacağı ile ilgilidir. Örneğin bir sekreterin Word veya Excel programını iyi derecede kullanması bir beceridir. Bilgi ise zaten farkında olduğumuz gerçek bilgi veya deneyimlerle elde ettiğimiz kazanımlardır. Yetenek ise sonuca ulaşılmasını sağlayan ve kişinin sürekli olarak tekrarladığı duygu, düşünce ve davranışlardır.

Yeteneği beceri ve bilgiden farklı kılan; öğretilemez ve kişiden kişiye aktarılamaz olmasıdır. Örneğin iyi bir muhasebecinin dikkatli ve titiz olması bir beceri veya bilgi değil, yetenektir. Dolayısıyla bu gerçeği fark edemeyen şirketler, çok fazla zaman ve para kaybederler ve genellikle çalışanlarını kendilerinde var olmayan yetenekleri geliştirmeleri için sayısız eğitime gönderirler. Başarılı yöneticiler ise genel görüşün aksine, zamanlarını çalışanların sahip olmadıkları şeyleri onlara kazandırmaya çalışmakla değil, zaten sahip oldukları güçlü yönlerini ortaya çıkarmak için harcarlar.

Ancak yetenek tek başına bir anlam ifade etmeyebilir. Yöneticinin yapması gereken; çalışanlarının yetenekleri ile rollerini eşleştirebilmektir. Kişinin yeteneği ancak buna uygun bir rol ile eşleştiğinde özel olur.

Bu duruma en iyi örnek olarak, yine Gallup'un en iyi hemşirelerle yaptığı bir araştırma gösterilebilir. Başarılı olarak bilinen hemşirelerle, onlardan daha az başarılı olan hemşireler, 100 kişilik bir hasta grubuna iğne yapıyorlar. Ancak kullanılan prosedür ve iğne aynı olmasına rağmen hastalar, başarılı hemşirelerin yaptığı iğnenin, diğer hemşirelerin yaptığından daha az acıttığını bildiriyorlar.

Daha az başarılı olan hemşireler, iğneyi yapmadan önce hastalara "merak etmeyin hiç acımayacak" derken, başarılı hemşireler "canınız biraz acıyabilir ama merak etmeyin elimden geleni yapacağım" diyerek empati kurma yeteneklerini gösteriyorlar.

Sonuçta, empati yeteneği bir çoğumuzda vardır ama empati kurabilen insanlar hemşire olduklarında, yani uygun bir rol ile birleştiğinde, yetenek çok daha özel bir anlama kavuşuyor.

Bir de belki pek farkına varmadığımız bir olgunun da altını çizmek gerekir. Günlük dilde veya kullandiğımız kiÅŸilik envanterlerinde “kiÅŸilik özellikleri” olarak adlandırdığımız yanlarımız aslında bizim yeteneklerimizdir.

Örneğin; empati, kendine yetmek, başarı motivi, rekabet, gerçekçilik, iyimserlik, titizlik, organize olabilmek, odaklanabilmek, sorumluluk almak, baskınlık ve daha pek çoğu kişilik envanterleri ile ölçebildiğimiz kişilik özelliklerimiz ve yeteneklerimizdir.

Bu açıdan baktığımızda; kiÅŸiliÄŸimizi tanımak, aslında ön plana çıkan yeteneklerimizi, ya da İK dilini kullanacak olursak “güçlü yanlarımızı” tanımaktır.

Haftaya devam.
10.08.2008

Benzer İçerikler :

Genç Terapistlere Altın Öğütler

Bizim meslek, yani terapi iÅŸi bir garip iÅŸtir. İnsanlar ne kadar çok mutsuz olurlarsa biz de o kadar çok para kazanırız. Yani Red Kit’in cenaz...

Travmadan Performansa

Figen Hanım büyük bir şirketler grubunda üst düzey yönetici. Yedi yıldır aynı firmada. Herkes onu çok seviyor. Pek çok kişi ona hayran. Yöneticisi aynı zamanda ...

İnsanın Doğası 2

Geçen hafta tüm kültürlerde ortak, evrensel duygu ve davranış özelliklerinden söz edebilir miyiz diye sorduk. Bu soru önemliydi çünkü eÄŸer insan davranışınÄ...

Akıldışının Cazibesi - III

Son birkaç yazımızda, insanın tamamen rasyonel bir varlık olmadığını hatırlatmış ve sizleri, irrasyonel tarafınızı tanımaya yönlendirmiştik. Mantığa aykırı ...

İlginizi Çekebilir :

Her Rolde Kahramanlar Yaratmak

Bu hafta başarılı yöneticilerin kullandığı dördüncü ve son anahtara geldi sıra. Çalışanlar zamanla merdivende hep bir basamak daha yukarı çıkmak, daha fazla ...

Hayatın Tuzakları 4

Bayağı bir haftadır travmalardan ve hayatın tuzaklarından söz ediyoruz. Son yazıda travmalarımızdan, hayatın tuzaklarından ve onların verdiÄŸi acÄ...

Güvenli Bağlanma 2 (Harlow'un Maymunları 2)

Geçen hafta bağlanmanın doğası, yaşamımızda ne kadar önemli yeri olduğu, bağlanmanın oluşumunda meydana gelecek tersliklerin neye mal olabileceği üzerinde ...

Zihni Rahatlatabilmek: Festinger'in Deneyleri

Yıl 1950. Yer Amerika BirleÅŸik Devletleri… Minneapolis’te Lake City kasabasında yaÅŸayan ve sıradan bir ev kadını olan Marion Keech, adının Sananda ...