Mesai Saatleri Dışında E-Maillere Bakmamak Çalışanların Hakkı
İK danışmanlık firması Randstad’ın araÅŸtırmasına göre çalışanların yüzde 42’si tatil zamanlarında da maillerini kontrol etme zorunluluÄŸu hissediyor. Tatilde veya dinlenme saatlerinde iÅŸ e-maillerine bakmak stres ve tükenmiÅŸlik sorunlarına yol açıyor. Fransa’da 1 Ocak 2017’de yürürlüğe giren ve 50'den fazla kiÅŸi çalıştıran İşletmelerde çalışanların mesai saatleri dışında iÅŸ e-maillerine bakmasının zorunluluÄŸunu ortadan kaldıran yasanın çıkış noktası da tükenmiÅŸlik sendromu. Avrupa’da Volkswagen ve Daimler bu konuda çok önceden adım atmışlardı. Volkswagen 2012’de çalışanlarının akıllı telefonlarına mesai saatleri dışında gelen mailleri engellerken, Daimler de çalışanlar tatildeyken gelen mailleri silme yoluna gitti. Uzmanlar, özellikle tatil dönemlerinde çalışanların iÅŸten tamamıyla uzaklaÅŸması ve dinlenmeleri için cep telefonlarından, laptoplardan uzak durmalarını, telefonla iÅŸ görüşmesi yapmamalarını ve e-maillerine bakmamalarını tavsiye ediyorlar.
Çalışanların Yüzde 42'si Tatilde Maillerini Kontrol Etme Zorunluluğu Hissediyor
Tatilde e-mail’e bakmak çalışanı tüketiyor.
Mesai saatleri dışında akÅŸamları, hafta sonları hatta tatilde bile çalışmak tükenmiÅŸlik sendromunu körüklüyor. Bu da pek çok saÄŸlık ve iliÅŸki problemini beraberinde getiriyor. İK danışmanlık firması Randstad’ın araÅŸtırmasına göre çalışanların yüzde 42'si tatil zamanlarında da maillerini kontrol etme zorunluluÄŸu hissediyor. Tatilde veya dinlenme saatlerinde iÅŸ e-maillerine bakmak stres ve tükenmiÅŸlik sorunlarına yol açıyor. Fransa’da 1 Ocak 2017’de yürürlüğe giren yasaya göre 50’den fazla kiÅŸi çalıştıran iÅŸletmeler, personelin e-mail alması ve göndermesi gereken saatleri belirleyecek. Çalışanlar mesai saatleri dışında iÅŸ e-maillerine bakmak zorunda olmayacak. Fransa’da bazı firmalar tükenmiÅŸlik sendromunu ve fazla çalışmayı engellemek için önceden tedbirlerini almışlardı bile. ÖrneÄŸin; Volkswagen 2012’de çalışanlarının akıllı telefonlarına mesai saatleri dışında gelen mailleri engellerken, Daimler de çalışanlar tatildeyken gelen mailleri silme yoluna gitti. Uzmanlar, özellikle tatil dönemlerinde çalışanların iÅŸten tamamıyla uzaklaÅŸması ve dinlenmeleri için cep telefonlarından, laptoplardan uzak durmalarını, telefonla iÅŸ görüşmesi yapmamalarını ve e-maillerine bakmamalarını söylüyorlar. Bunun için tatile çıkmadan önce ayarlama yapmak, siz yokken maillerinize kimin bakacağım belirlemek, tatilde olduÄŸunuzda irtibat kurulacak kiÅŸilerin bilgilerini içeren bir otomatik dönüş maili atmak iÅŸe yarayabilir. DBE Davranış Bilimleri Enstitüsü Kurumsal GeliÅŸim Merkezi Yöneticisi Psikolog AyÅŸegül HorozoÄŸlu, tatilin amacının rahatlamak olduÄŸunu, bu yüzden tatilde çalan telefonlar ya da laptop ile iÅŸ yapıyor olmanın tatilin amacından çok uzak olduÄŸunu söylüyor: “Tatil, iÅŸten sadece bedenen uzaklaÅŸmak deÄŸil zihnen ve ruhen de uzaklaÅŸmak demektir. Çok acil durumlar dışında aranmamakta fayda var. EÄŸer iÅŸ tanımı gereÄŸi çok iletiÅŸimde olunması gerekiyorsa, günün belli saatleri telefon ile konuÅŸmaya ayrılabilir.” Tabii bazı mesleklerde iÅŸten tamamen uzaklaÅŸmak mümkün olmayabiliyor. Mesela doktorlar, avukatlar, danışmanlar, psikologlar her an aranabilirler ve arandıklarında telefona cevap vermek hatta bazen tatili yarım bırakıp dönmek durumunda kalabilirler. Birçok çalışan da iÅŸ yerlerinden izin alamıyor ve ekonomik sorunlar yüzünden tatil yapamıyor. Bu durumun öncelikle çalışma motivasyonunu etkilediÄŸini söyleyen HorozoÄŸlu, “YoÄŸun çalışan, uzun sure tatil yapamayan ve dinlenemeyen kiÅŸilerin de tükenmiÅŸlik sendromu dediÄŸimiz problemle karşı karşıya kaldığını görebiliyoruz. Günümüzde tükenmiÅŸlik sendromu oldukça sık görülüyor. KiÅŸi tükenmiÅŸlik sendromu içinde sürekli gergin oluyor ve kendisini mutsuz hissediyor. Duygusal açıdan tükendiÄŸini ve kimseye bir ÅŸey veremeyeceÄŸini düşünüyor. Bu durum yorgunluktan tamamen farklı; çünkü uyuyarak ya da dinlenerek gerginlik ve mutsuzluktan kurtulamıyor. En iyi çözüm, tatil dışında yaÅŸamın her evresinde kiÅŸinin kendine nitelikli zaman ayırmasıdır. Nitelikli zamanla anlatmak istediÄŸim; stresli iÅŸ ve yaÅŸam koÅŸullarının, ağır çalışma temposunun içinde, kiÅŸi kendisine her gün en az yarım saat zaman ayırmaya çalışmalıdır,” diyor.
Hürriyet İK & Yeni Ekonomi / Haziran 2017
Haberin devamını pdf formatında okumak için tıklayınız.
Benzer İçerikler :
Kıskançlık insanın doğasında olan bir duygu; azı karar çoğu zarar, özellikle de iş dünyasında. Kararında kıskançlık iş yerinde motivasyonu artırırken, abartılı ...
Evliliğe Hazırlık Uzun süre birlikte olmayı planladığınız ya da evlenmeyi düşündüğünüz kişinin, en az birkaç değer verdiğiniz karakter özelliğinin olmasına ...
İyimser düşünme becerisi, mutluluk için en önemli erdemlerden biri. Bu düşünce biçiminin anne baba tarafından küçük yaşlarda öğretilmesi gerekiyor. Sadec...
Deneyimli ve Mümkünse Eğitimli Bakıcı Tercih Edin Uzun zamandır beklediğiniz bebeğinizi ya kucağınıza aldınız ya da almak üzeresiniz. Zorlu bi...
İlginizi Çekebilir :
Davranış Bilimleri Enstitüsü Başkanı Psikolog Emre Konuk, "Okulda serbest kıyafet değil ama başörtüsü sorun yaratır. Eğer ilköğretim okullarında, ...
Koçluk, 21'inci yüzyılda insanların yoluna ışık tutan en önemli mesleklerden biri. İş hayatında çok önemli yer tutan beden dilinden ses tonuna, farklÄ...
Üstünler her zaman derslerinde başarılı çocuk demek değildir. Derslerde ilgisiz ve akademik başarısı düşük bir profil çizebilirler. En önemlisi arkadaş...
Çocuğunuz eve geldiğinde içine kapanıyor ve bir şey konuşmuyorsa ya da şiddete yönelmişse aman dikkat! Ya zorbalığa uğramıştır, ya da zorbalık gösteriyor ...