ADDIE Modelini Kullanarak Öğretim Tasarımı Yapmak
Yetişkin öğrenme teorisi, ölçülebilir öğrenme amaçları ve geniş uygulama fırsatları üzerine kuruludur. Birçok profesyonel Öğretim Tasarımcısı ADDIE modelini kullanır. ADDIE bir kısaltmadır. Analiz (Analyze) , Tasarım (Design) , Geliştirme (Develop) , Uygulama (Implement) ve Değerlendirme (Evaluate) . ADDIE, bir eğitim programı tasarlarken bizlere bir çerçeve sunar. Bu çerçeve de bir eğitim programının başından sonuna kadar nasıl tasarlanması gerektiği konusunda bir yol haritası sunar. Şimdi bu adımları tek tek inceleyelim.
- Adım: Analiz
İlk adım tamamen bilgi toplama ile ilgilidir. Katılımcıların bir eğitimi neden almaları gerektiğini anlayana kadar eğitiminizi planlamaya başlamayın. Amaç; doğru hedef kitleye, doğru öğrenme hedefleri ile eğitim oluşturmanıza yardımcı olacak sorular sormaktır.
Başlamak için sormanız gereken birkaç ana soru var. Büyük olasılıkla bunlara verilen cevaplar daha fazla soru üretecektir. Ne kadar çok soru sorarsanız, eğitiminizin doğru ihtiyacı karşıladığından emin olmanız o kadar kolaylaşır.
Sorulması gereken kritik sorular:
- Kursun hedef kitlesi kimlerdir?
- Konu hakkında ne biliyorlar?
- Bu kişiler yeni işe alınanlar mı, deneyimli çalışanlar mı yoksa ikisinin bir karışımı mı?
- Kitleniz hakkında hangi demografik bilgiler mevcut? (Kitlenizin yaşını, cinsiyetini, eğitim seviyesini ve bilgisayar okuryazarlığı seviyesini düşünün.)
- Hedeflenen öğrenme çıktıları nelerdir?
- Kursu tamamladıktan sonra öğrencilerin ne yapabilmesini istersiniz?
- Adım: Tasarım
Tasarım aşaması, öğrettiğiniz şeyin ana hatlarını oluşturmaya başladığınızda gerçekleşir. Analiz aşamasında sorduğunuz soruların cevapları bu bölüme kaynak oluşturur.
Tasarım aşamasında göz önünde bulundurulması gereken şeyler:
- Katılımcılar eğitime ne kadar zaman ayırabilirler?
- Eğitimin tasarımı, öğrencileri güçlü görsel ve işitsel unsurlarla meşgul ediyor mu?
- Adım: Geliştirme
Geliştirme, inşa aşamasıdır. Adından da anlaşılacağı gibi, geliştirme aşaması, tasarımınızı eyleme geçirdiğiniz zamandır. Tasarımınızın etkili olması için modifikasyona ihtiyacı olup-olmadığını bu aşamada görebilirsiniz. Eğitiminizi test etmek, geliştirme aşamasının en önemli kısmıdır. Bir meslektaşınızın incelemesini isteyin. Sonuçta, eğitim senaryolarınız doğru değilse, katılımcıların gözünde herhangi bir değerleri olmaz. Farklı gözlerin incelemesi olası etkileşimin öğrenciyi doğru yere götürmesini sağlar.
- Adım: Uygulama
Bu aşamada hazırladığınız eğitim programının pilot bir çalışmasını yapmanız gerekir. Bu çalışma eğitimdeki eksiklikleri görme ve eğitimin son halini ortaya koymadan önce değişiklik yapma fırsatı verecektir.
- Adım: Değerlendirme
Değerlendirme aşamasında sürecin başında belirlediğimiz eğitim amaçları ve öğrenme hedefleri, oluşturduğumuz etkinliklerle ne kadar gerçekleşti sorusuna yanıt ararız? Eğer değerlendirme kriterlerimiz öğrenme hedeflerini yansıtmıyorsa, ölçme ve değerlendirme araçlarımızı revize eder ve öğrenme hedeflerine uygun hala getiririz.
DBE Kurumsal Gelişim Merkezi
DBE Kurumsal Ölçme / Değerlendirme ve Eğitim Merkezi
Bizi Arayın Eğitmenlerimiz
Benzer İçerikler :
“Yapılan araştırmalar, duygusal dayanıklılığın öğretilebilen ve öğrenilebilen bir yetenek olduğunu gösteriyor. Bu yetenek çalışanlar...
Yöneticiler genellikle işle ilgili teknik konuları önceliklendirip çalışanların duygusal beklenti, ihtiyaç ya da sorunlarıyla ilgili konuları göz ardı ederler. ...
Yeni yıla sayılı günler kala pek çok kişi gelecek yıla ilişkin hedeflerini belirliyor. Ancak bu hedeflere ulaşmak sanıldığı kadar kolay olamıyor. DBE Davranış ...
Hazır olsa da olmasa da birçok kurum salgın sebebiyle evden çalışma düzenine geçmiş durumda. Hem çalışanlar hem de kurum için bu yeni deneyimi daha verimli ...
İlginizi Çekebilir :
Duygusal Dayanıklılık Duygusal dayanıklılık, kişinin değişime ve karışıklığa ayak uydurabilme kapasitesidir. Duygusal dayanıklılığı yüksek olan çalışanlar, ...
İnsan yaratıcılığını öne çıkaran ve ciddi şekilde kullanan ekonomik ve sosyal sistemlerin geliştirildiği bir dönemde yaşıyoruz. Global ekonomide rekabet ...
Kurum kültürüne, günlük organizasyonel süreçlere, yönetim sorunlarına ve çözüm yollarına, çalışanların moral ve motivasyonuna daha derin bir bakış imkânı...
“Kuşak” kavramı Türk Dil Kurumu tarafından yaklaşık olarak aynı yıllarda doğmuş, aynı çağın şartlarında yaşayan, dolayısıyla birbirine benze...