Kurumsal GeliÅŸim Merkezi

İş Bulmak Zor, İşe Başlamak Ondan da Zor

İş Bulmak Zor, İşe Başlamak Ondan da Zor

Hiç tanımadığınız insanların bulunduÄŸu ve kimsenin de sizi tanımadığı bir ortamda yalnız başına bulunmak her zaman zordur. Yeni bir iÅŸe baÅŸlayan biri, hiç tanımadığı bir ortama yalnız başına girmenin zorluÄŸunun yanında, kendisini birlikte çalıştığı kiÅŸilere ve yöneticisine ispat etme ihtiyacı duyar. Yeni ortama, yöneticilerin tarzına ve iÅŸ arkadaÅŸlarına alışmak zaman alacaktır. Bazen zaten oluÅŸmuÅŸ grupların içine girmek kiÅŸiye çok zor gelebilir, kendini yalnız hissedebilir fakat açık bir iletiÅŸim, güler yüz ve karşı tarafa saygılı davranışlar bu zorluÄŸun kısa sürede atlatılmasına yardımcı olacaktır. Ayrıca, ÅŸirket içi veya dışarıdaki sosyal aktivitelere katılmak da kiÅŸiler arasında iliÅŸki kurmak ve bunu saÄŸlamlaÅŸtırmak için faydalı olacaktır.  İşe yeni baÅŸlayan kiÅŸinin diÄŸerleriyle nasıl iletiÅŸim kuracağını, ortama nasıl ayak uyduracağını belirleyen en önemli faktörlerden biri de o iÅŸyerinin Kurum Kültürü ve İnsan Kaynakları politikalarıdır. Åžirketin elinde, yeni baÅŸlayanlar için uygun bir oryantasyon programı zaten vardır veya olmalıdır. Yeni baÅŸlayanın neler yapacağı planlanmış olmalı, oryantasyon ardından iÅŸ tanımı netleÅŸtirilmiÅŸ ve kendisine her konuda destek verecek tecrübeli bir mentor atanmış olmalıdır. Bu durumda yeni iÅŸe baÅŸlayan kiÅŸi kendini yalnız hissetmez, en kısa sürede iÅŸe adapte olur ve performans gösterebilir. Tabi kiÅŸinin de çok çekingen ve sessiz olmaması gerekir. İnsanların iÅŸ yoÄŸunluÄŸu içinde kendisine zaman ayırmaları için ya da ayrılan zamanda daha çabuk öğrenebilmek için uygun ÅŸekilde talepte bulunmaktan ve soru sormaktan da kaçınmaması gerekir. İşe yeni baÅŸlayan birine ilk günlerde herhangi bir giriÅŸimde bulunmadan çevresini gözlemlemesi önerilebilir. Aynı zamanda, ilk izlenim de her zaman çok önemlidir. Kendini doÄŸru ifade edebilmesi, diÄŸer çalışanlarla iletiÅŸime ve iÅŸbirliÄŸine açık olduÄŸunu göstermesi, kendini ispat etme adına, gereksiz çıkışlarda bulunmaması, hele hele ÅŸirketin yerleÅŸik deÄŸerlerini eleÅŸtirmemesi çok önemlidir. Kültürel örf ve adetlere uygun, diÄŸerlerinin haklarına ve sınırlarına saygılı, fikir ayrılıklarını yapıcı bir ÅŸekilde çözebilen bir ÅŸekilde yaklaşıldığında, ÅŸirket içinde kısa zamanda yer edinmek ve ortama uyum saÄŸlamak çok daha kolaylaÅŸacaktır. Åžirketi bir aile olarak görmek ve aileye gösterilen özeni, sevgiyi, saygıyı ÅŸirkete de göstermek baÅŸarının anahtarı olacaktır. İşe yeni baÅŸlamış bir kiÅŸi, iÅŸi öğrenme sürecinden geçtiÄŸi ve hata yapma potansiyeli yüksek olduÄŸu için ilk baÅŸlarda kendine olan güvenini yitirip kendini yetersiz hissedebilir. Oysa ki bir öğrenme sürecinde olduÄŸunun farkında olmalı ve iÅŸi öğrenmek için soru sormaktan çekinmemelidir. Aksi takdirde bu yetersizlik hissi kiÅŸiyi gerginleÅŸtirir, performansını düşürür, iÅŸveren ve iÅŸ arkadaÅŸlarıyla iliÅŸkilerini olumsuz yönde etkiler. Aynı ÅŸekilde, ukala bir tavır takınmak, diÄŸerlerini küçümsemek ve yargılamak da tam tersi daha kurulmadan iliÅŸkilerin kopmasına ve kiÅŸinin uyum sürecinde zorlanmasına ve dışlanmasına neden olur. Özetle, iÅŸe yeni baÅŸlayan kiÅŸi, iÅŸle veya insan iliÅŸkileriyle ilgili geribildirim almaya açık olmalı, gelen geribildirimleri olumsuz eleÅŸtiri olarak algılamamalı, kiÅŸiselleÅŸtirmemeli, bu geribildirimleri kendi geliÅŸimi için fırsat olarak görmelidir. Bunların dışında “İş baÅŸvurusu” ile ilgili de ÅŸu öneride bulunabiliriz adaylara: Kendi gibi olmak. İşverenlerin görmek istediÄŸi, adayın kendine özel, kiÅŸisel yapısıyken, baÅŸvurularda karşılaÅŸtıkları kiÅŸiler üretim bandından çıkmışçasına birbirine benzemeye baÅŸlıyor. Neticede “gözlerinde ışık görülenler” yani “seçilenler”, herkesin verdiÄŸi cevapları vermeyenler oluyor. BaÅŸvurduÄŸu iÅŸi tanımak, Aday “iÅŸ aramaya” ve hatta “iÅŸ bulmaya” o kadar odaklanıyor ki, nasıl bir iÅŸe baÅŸvurduÄŸunu gözden kaçırıyor. BaÅŸvurduÄŸu ÅŸirketi tanımak için ÅŸirketin web sitesine bakmak gibi ön çalışmaları ihmal ediyor.

Uzman Psikolog Ayşegül Horozoğlu DBE Davranış Bilimleri Enstitüsü Kurumsal Gelişim Merkezi Yöneticisi

Uzman Psikolog Şirin Hacıömeroğlu Atçeken DBE Davranış Bilimleri Enstitüsü Yetişkin ve Aile Merkezi Terapisti

Benzer İçerikler :

Şirketler ve Çalışanlar İçin Performans Geliştirme

Performans geliÅŸtirme konusu yanlış anlaşılmaya açık bir konu. “Çalışanı nasıl daha çok çalıştırırız” gibi yorumlanabiliyor, o yüzden çalışanlar bu ...

Çevresindekileri rahatsız eden davranışlar sergileyen bir çalışana nasıl yardım edilir?

EÄŸer bir toplantı sırasında kendisinden sorumlu olduÄŸunuz bir çalışanınız konuÅŸurken kendinizi kötü hissettiyseniz, ekibinizin bir üyesinin kendini küçÃ...

İşe Alımda Neden Psikometrik Test ve Envanter Kullanılmalı?

Personel seçimini, en basit ÅŸekliyle “belirli bir görev için en uygun adayı seçmek” olarak tanımlarsak, bu sürecin temel hedefinin en uygun adayı ...

İş Yerinde Ruh Sağlığını Önemsemek ve Psikolojik Potansiyeli Artırmak

İş yerlerinde ruh sağlığı konusunun hâlâ yeterli açıklıkta konuşulmadığını ve bu durumun çalışanlar ile şirketler açısından ciddi sonuçlar doğurduğunu ...

İlginizi Çekebilir :

Mobbing

Mobbing kelimesi Latince’de psikolojik ve duygusal ÅŸiddet, baskı, kuÅŸatma, taciz etmek, rahatsızlık ve sıkıntı vermek anlamına gelir. İş yerinde bazen ...

DBE İş Kazalarını Önleme Projesi

DBE tarafından sanayi sektöründe yaşanan iş kazalarının azaltılması ve iş güvenliğinin artırılması amacıyla gerçekleştirilen özel bir projedir. Bu amaçla Mavi ...

Monoton Çalışanlar 3 Kat Stres Altında

Türkiye'de 15-55 yaÅŸ arasındaki nüfusta ene yaygın hastalıklardan içinde depresyonun ilk beÅŸte yer aldığını söyleyen DBE Davranış Bilimleri ...

İŞYERİNDE TÜKENMİŞLİK SENDROMU: TÜKENMİŞLİĞİN BEŞ AŞAMASI

Tükenmişlik, iş ve özel yaşamda sağlığı ve üretkenliği olumsuz yönde etkiler. Peki gerçekten tükenmişlik noktasına geldiğinizi ve bunun hangi sebeplerle...