Emre Konuk

Çalışan Bağlılığı ve Mutluluk

Geçtiğimiz iki hafta güzel aklımızın bize oynadığı oyunlardan söz ettik. Daha sonra da sosyal desteğin, arkadaşlar ve akrabalarla kurulan iyi ilişkilerin hastalıkları nasıl azalttığını, ölümü nasıl geciktirdiğini araştırmalardan örnekler vererek anlattık.

Bugün de, olumlu duyguların ve mutluluğun işyerindeki ilişkiler, stres ve değişikliklerle daha iyi başa çıkmayla ilişkisini irdeleyeceğiz.

Üçüncü Uluslararası Pozitif Psikoloji Zirvesi bu sonbaharda toplanarak, olumlu duygular, ruh sağlığı ve mutluluğu temel alan sunumlar ve çalışmalar düzenledi. Özellikle pozitif psikolojinin iş yerlerindeki sorunları hedefleyen araştırma sonuçları, belki de önümüzdeki yıllarda iş ve yönetim anlayışımızı kökünden değiştirmemizi gerektirecek.

Pozitif Psikolojinin iş yerine uygulanmasının öncülüğünü yapan Gallup da tabii kendisinden bu kongreye beklediğimiz katkıyı esirgemedi.

Gallup’cular, işyerindeki mutluluk ile ofis dışındaki mutluluk arasındaki bağlantıyı bulmak için, katılımcıların işyerinde ne kadar mutlu olduklarını sordular. İşine bağlı çalışanların büyük bir çoğunluğu (%86), işteyken çoğunlukla mutlu olduklarını dile getirmişlerdir. İşine bağlı olmayanların ise %48’i işyerinde çoğunlukla mutlu olduklarını belirtmişler, işinden iyice kopuk olan gruptakilerin ise yalnızca %11’i mutlu olduklarını belirtmişlerdir.

“Genel mutluluğunuzun ne kadarının iş hayatınızdan kaynaklandığını söyleyebilirsiniz?” sorusuna cevap olarak, işine bağlı çalışanların %45’i mutluluklarının büyük bir kısmının iş hayatından kaynaklandığını söylemişlerdir. Buna karşılık, işine bağlı olmayan çalışanların sadece %19’u ve %8’i mutluluklarının iş hayatından kaynaklandığını belirtmiştir. Bu sonuçlar, aslında çoğu çalışanın işyerinde belirli derecede mutlu olurken, bu hislerden en çok yararlananın işine bağlı çalışanlar olduğunu göstermiştir.

İşine bağlı çalışanların hayattan aldıkları genel doyumun yüksek olması sürpriz değildir. Her 10 işine bağlı çalışandan 5’i (%53) hayattan istedikleri önemli şeylere sahip oldukları konusunda hemfikirken, işinden iyice kopuk çalışanların yalnızca %13’ü bu yönde bir bildirimde bulunmuştur. İşine bağlı çalışanların %44’ü yaşam koşullarının mükemmel olduğunu belirtirken, bunun tersine işinden iyice kopuk olanların yalnızca %9’u yaşam koşullarının mükemmel olduğunu bildirmiştir.

İşine Bağlılık ve Evde Mutluluk

İşle ilgili olumsuz duygular, işine bağlı olmayan çalışanların ev hayatına da etki etmektedir. Araştırmada, katılımcılara geçen ay boyunca 3 ya da daha fazla gün iş stresinin aile üyeleri ve arkadaşlarının yanında olumsuz davranmalarına yol açıp açmadığın soruluyor. İşinden iyice kopuk çalışanların yarısından fazlasının (%54), ve işine bağlı olmayan çalışanların %31’i bu soruya “evet” cevabını verirken, işine bağlı olan çalışanların sadece %17’si bu soruya “evet” cevabını vermiştir. Bu sonuçlar, daha önce yapılan pek çok araştırmanın sonuçlarına benzemektedir.

Gallup araştırması, çalışan mutluluğu ile işyerine bağlılık arasında güçlü bir ilişki olduğunu göstermiştir. Mutlu ve işine bağlı çalışanların, patronlarıyla ve yöneticileriyle daha olumlu bir ilişki kurduklarını, yeni zorluklar ve değişikliklerle başa çıkma konusunda daha yetkin olduklarını, stresle daha etkin bir biçimde başa çıktıklarını, yaşamlarından daha çok doyum aldıklarını ayrıca bilmekte fayda var.

Peki, çalışanın mutluluğu ve işine bağlılığı para kazandırıyor mu? Öyle ya, hissedarlar, para kazandırmayacaksa çalışanlarının mutluluğu için niye yatırım yapsınlar? Burası luna park mı, eğlenmeye mi geldik biz bu dünyaya?

Hissedarların ve yatırımcıların içleri rahat etsin. Hiç bir yatırım, çalışanın mutluluğu ve bağlılığına yapılan yatırımdan daha verimli değil. Ne yazıktır ki, çalışan bağlılığının verim, karlılık, işten ayrılma gibi iş hedefleriyle gösterdiği yüksek korelasyonu patronlar ve yöneticiler henüz daha tam algılayamadılar. O yüzden de “çalışan bağlılığı nasıl arttırılır” meselesine henüz daha geçemedik. O günler de gelecek.

22.01.2006

Benzer İçerikler :

Müşteriler Neden Markalarla Evlenir

Geçen hafta Marka evliliğinden, daha doğrusu markayla evlenmekten söz ettik. Deyim çok yerindeydi çünkü evlilik demek, bağlanmak yani duygusal bağlar...

Fast Food ve Depresyon

“Fast food” hakkında senelerdir pek çok şey yazılır, çizilir. Özellikle fiziksel sağlık bakımından olumsuz koşullar ile ilişkisini ortaya koya...

İyimser Çocuklar Yetiştirebilmek

Daha önce birkaç yazımda hayatta iyimser veya kötümser olmanın ne gibi sonuçlar doğurduğunu dile getirmiştim. İş yaşamında, okulda, yakın ilişkilerde, ru...

Mutluluk Para Getirir mi? 1

Paranın geçici de olsa insanları mutlu ettiğini biliyoruz. Ama geçici. Acaba mutluluğun para getirdiğini söylemek mümkün müdür? Eğer bu olabiliyorsa, o zaman ...

İlginizi Çekebilir :

Popüler Psikoloji Mitleri - II

Geçen hafta sizlere, psikolojinin günlük yaşamımızın ne denli içinde bulunduğundan bahsetmiş ve hayatın içinden bir konu olması nedeniyle, sürekli psikolojiye ...

İş Yaşamı ve Doyum

İki hafta önce, “Mutluluk Satın Alınabilir mi?” başlıklı yazıda, kazanılan parayla mutluluk arasında bir ilişki olduğunu, ancak bir yerden sonra bu ...

Hayatın Tuzakları 3

Birkaç haftadır ‘Hayatın Tuzaklarından’ söz ediyoruz. Önce kısa bir özet: Bütün tuzaklarda olduğu gibi, hayatın tuzaklarında da, istemeden içinde ...

Akıldışının Cazibesi - IV

Geçtiğimiz haftalarda sizleri, birçoğumuzun ısrarla kabul etmek istemediği irrasyonel tarafımızla yüzleşmeye davet etmiş; sanılanın aksine, akıldışının ...