ÇOCUĞU ANLAMADA ETKİLİ BİR ARAÇ: RESİM

ÇOCUĞU ANLAMADA ETKİLİ BİR ARAÇ: RESİM

Resim, çocuğun kendini yansıtması ve olaylar hakkındaki duygu ve düşüncelerini ifade etmesinde önemli bir araçtır. Resimler aynı zamanda çocukların gelişimlerinin ve becerilerinin de genel bir göstergesidir. Resim, çizme ve boyama gibi etkinliklerden oluşur ve bunlar karmaşık süreçleri barındırır. Bu sayede çocuk, bu çabaları sırasında çeşitli ögeleri birleştirerek anlamlı bir bütün oluşturmaya çalışır ve böylelikle de bir deneyim kazanır. Çocuk resim yaparken kendini özgür bir oyun ortamında hisseder ve bu nedenle tüm davranışları oyunlarında da olduğu gibi kendiliğinden ve doğaldır. 
Resim, çocukla iletişim kurmakta güçlük yaşayan yetişkinlere bu güçlüğü aşma konusunda yardımcı olur. Resim çocuğun dış dünyayı algılayışının bir göstergesi olarak kabul edilir ve çocuk yaptığı resimde gördüğünü yansıtan en uygun şekilleri yapmaya çalışır. Burada önemli olan görsel olarak yansıtılan konunun neyi ifade ettiğidir. Yapılan çizim çoğunlukla bir şeyin temsil edilişiyken bazen bir şeyi temsil etmeyen karalamaların ve desenlerin de olabileceği göz önünde bulundurulmalıdır. Bununla birlikte yaş gruplarına göre yapılan resimleri genel bir çerçevede değerlendirecek olduğumuzda çocuklar büyüdükçe resimlerinin daha ayrıntılı ve gerçekçi olduğu söylenebilir.
Çocuk, yaptığı resimde düşünüş biçimi haricinde yaşadığı sorunlara dair de ipuçları sunabilmektedir. Tabii ki bu noktada çocuğu sadece resimlerine bakarak değerlendirmek ve genelleme yapmak hatalı olur. Çünkü bir resme bakarak her şeyi anlamak mümkün değildir.
Özetle, çocuk resim aracılığıyla dünyayı kendi açısından en basit şekilde, yalın bir anlayışla yansıtır. Resim yapmak çocuğun gözlem yeteneğini ve yaratıcı düşünme yapısını geliştirir. Aynı zamanda duyguları dışa vurma aracı olan resim, klinik çalışmalarda da büyük bir öneme sahiptir.
Ebeveynler olarak resim yapma konusunda hem çocuğunuzu cesaretlendirebilir hem de zaman zaman onu bilgilendirerek çocuğun deneyim dağarcığını geliştirebilirsiniz. Elindeki malzemeyle yaşantılarını bütünleştirmesi yolunda çocuğunuzu özgür bırakın. Çünkü çocuk yaşadıkça ve tanıdıkça öğrenir, bilgilenir ve bunu yansıtır. Bununla birlikte çocuklar genellikle çizerken aynı zamanda konuşup öyküler anlatabilir. Bu noktada çocuğunuzun resim yaparken gösterdiği tepkilere dikkat edip duygularına eşlik edebilirsiniz. 

Kaynak:
Resimleriyle Çocuk – Prof. Dr. Haluk Yavuzer
Çocuğunuzu Resimlerinden Keşfedin – Roseline Davido

Psikolog Nurdan Özçelebi
DBE| Çocuk ve Genç Psikolojik Danışmanlık Merkezi

Benzer İçerikler :

DEPREM VE ÇOCUK

Deprem özellikle çocuklar ve gençler için travmatik olabilir. Çocuklar, ani tehdit sona erdikten sonra tepkilerini nasıl yönetecekleri konusunda rehberlik için ...

PİKA Nedir?   

Pika nöro-gelişimsel ve öğrenme bozukluğunun göstergesi olabilir! Pika çoğunlukla çocuklarda görülen, besleyici olmayan, gıda dışı ürünlerin tekrarlayan...

Çocukları Tehlikelerden Korumak

Tehlikeyi çocuğa öğretmenin en önemli etkenlerinden biri, çocuğun ‘kural’ tanıyor olmasıdır. Çünkü çocuğu tehlikeden korumak için ona bazı şeylerin ...

Şımartılmış, Sınır ve Kural Tanımayan Çocuklara Disiplin Uygulamak

Çoğu ebeveyn çocuklarını bilerek ve isteyerek şımartmaz. Zamanla, yavaş yavaş olur: mızmızlanmalara pabuç bırakırsınız, yapması gereken işlerin yapılmamasına...

İlginizi Çekebilir :

OKULDA ZORBALIĞA NASIL ENGEL OLUNUR?

Zorbalık, kasıtlı şekilde yapılan saldırgan davranışlardır. Kişinin, güç dengesizliğinden faydalanarak karşısındaki kişiye sözel veya fiziksel şekilde...

Çocuk ve Gençlerde Beslenmenin Duygusal Yolu

Çocuk ve gençlerin beslenmeyle ilgili deneyimleri onların duyguları üzerinde de rol oynar. Bu hem onların ruhsal olarak da beslenmesi ile hem de kontrol ve...

Çocuklarda Psikolojik Dayanıklılık (Resilience)

Dayanıklılık olumsuzluklara karşı hazırlıklı olma, stres ve travmayla başa çıkabilme, zor koşullara uyum sağlama, yıkıcı deneyimlerden bir şeyler öğrenerek...

Anaokuluna Başlayacak Ama Nasıl?

Anaokuluna başlayacağı için pek bir mutlu gözüküyordu... Herkese “Ben artık okula gideceğim... Büyüdüm...” diyordu... Fakat, o gün öğretmeni ile...