Çocuk Bazı Şeylerin Yasak Olduğunu Öğrenmeli

Çocuk Bazı Şeylerin Yasak Olduğunu Öğrenmeli

Tehlikeyi çocuğa öğretmenin en önemli etkenlerinden biri, çocuğun 'kural' tanıyor olmasıdır. Çünkü çocuğu tehlikelerden koruyabilmek için ona bazı şeylerin yasak olduğu öğretilmelidir. Günlük hayatta kuralları olan çocukları tehlikelere karşı  korumak  daha kolay olur. Bu nedenle anne-babalar çocuklarına kural koymakta, yapılabilir ve yapılamazları  oluşturmakta çekinmemelidir. Bir diğer önemli nokta ise,  tehlikelere karşı çocuğu korumak adına, onları cam kavanozda yetiştirmemek gerektiğidir. Problem çözme becerisi ve sosyal muhakeme gelişimi adına çocuğun bazı zor durumlarla karşılaşması onun adına öğretici olacaktır.  Çocuğa yapmaması gereken şeyleri  tekrar tekrar hatırlatmak, onu tehlikelerden uzak tutar. Örneğin balkondayken demirlere tırmanmanın, bıçakla oynamanın, havuza kolluk veya simitsiz girmenin  kesinlikle yasak olduğu belirtilmelidir. Kendi başına hareket etme kabiliyeti artan çocukların fiziksel aktiviteye dayalı kazalar geçirme olasılıkları fazladır. Örneğin anne baba 3-4 yaşındaki çocuğunu bir arkadaşı ile oynaması için bahçede yalnız bıraktığında, önleyemediği ufak kazalar yaşanabilir.  Bu dönemde kazaları önlemek yerine, olay sonrası ağlamaları dindirmek için çözüm aranması sık gözlemlediğimiz bir durumdur ki, uygun olan bunun tam tersi bir uygulamadır. Çocuklar bazı tehlikelere açık olsalar da anne-babalar, onların adına adeta hareket etmelerini engelleyen bir koruma duvarı örmekten kaçınmalıdır.  Çünkü bu tarz aşırı korumacı tavır, çocukların tehlikeyi öğrenmelerini de geciktirir. Alınacak önlemlerin başında çocuğun  kendine veya bir başkasına zarar vermesini önlemek gelir. Örneğin freni çalışmayan bir bisiklete bindirmek, koruyucu kaskını takmadan bisiklet kullandırmamak gibi temel önlemler alınabilir. Yemek yerken olabilecek kazaları önlemek için ise çocuğun yemeğini ufak parçalara bölmek, kılçık ve kemikleri ayırmak riskleri azaltır.

Cemre Soysal, Uzman Klinik Psikolog  DBE Çocuk ve Genç Psikolojik Danışmanlık Merkezi

Benzer İçerikler :

ÇOCUKLAR NEDEN OYUN OYNAMAYA İHTİYAÇ DUYAR?

Oyun alanı çocukların dünyasıdır. Çocuklar oyun oynarken hem duygusal hem zihinsel hem de fiziksel ihtiyaçlarını karşılar. Oyun çocukların, hayal güçlerini, el ...

Tatil Psikolojisi ve Sorumlulukları Geliştirme

Çocukların psikososyal gelişimi, sağlam kişilik yapısı, okul ve derslerdeki başarısı ana babanın yaklaşım ve ilgisiyle de yakından ilgilidir. İletişime açık,...

Sözlerin Gücü

Bir bebeğin doğumundan itibaren dış dünya ile iletişiminin en önemli parçalarından biri sözlerdir. Araştırmalar anne karnında dahi bebeğin konuşulanları...

DEHB’Lİ ÇOCUĞUNUZA NASIL YARDIMCI OLABİLİRSİNİZ?

Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu; çocuklarda, ergenlerde ve yetişkinlerde görülen Dünya Sağlık Örgütü ve Amerikan Psikiyatri Birliği de dahil olmak...

İlginizi Çekebilir :

Ergenlerde Sosyal Medya ve “Güzellik Algısı”

Sosyal medya gün geçtikçe daha çok kullanıcı kazanan bir platformdur. Gençler arasında daha çok popüler olan ve her gün saatlerce zaman geçirdikleri bir sürü ...

Çocuklarda Aşk

4-5 Yaş Çocuğunun Genel Psikolojik Özellikleri Nelerdir? Toplumsal gelişim yönünden, yetişkinleri izleyerek onların davranışlarını taklit eden, model alan ...

Hedef Belirleme

Hangi Yaşta Çocuklar Hedef Belirler? Hedef koyma, çocuk gelişim sürecinin önemli bir parçasıdır. Doğumdan itibaren ebeveynlerin çocukları için koyduğu...

Sınav Kaygısı Nedir? Başa Çıkma Yöntemleri

Sınav kaygısı, sınav durumlarıyla doğrudan ilişkili olan bir kaygıdır. Bu kaygı, kişinin sınava yeterli şekilde hazırlanmasına ve başarılı olmasına engel ...