DEPREM VE ÇOCUK

Deprem özellikle çocuklar ve gençler için travmatik olabilir. Çocuklar, ani tehdit sona erdikten sonra tepkilerini nasıl yönetecekleri konusunda rehberlik için hayatlarındaki önemli yetişkinlere bakarlar. Ebeveynler, öğretmenler ve diğer bakıcılar, sakin kalarak ve çocuklara iyi olacaklarına dair güvence vererek, çocukların ve gençlerin deprem sonrasında başa çıkmalarına yardımcı olabilir.

Çocuk ve Gençlerin Depreme Karşı Olası Tepkileri

Aşağıdakiler, çocukların bir afet sonrasında gösterebilecekleri yaygın tepkilerdir. Bu tepkiler yaygın olsa da bazı çocuklar bu davranışların hiçbirini sergilemeyebilir veya burada bahsedilmeyen şekillerde davranabilir.

  • Okul Öncesi Dönemdeki Çocuklar: parmak emme, yatak ıslatma, anne babaya yapışma, uyku bozuklukları, iÅŸtahsızlık, karanlıktan korkma, davranışlarda gerileme ve arkadaÅŸlardan ve rutinlerden geri çekilme, daha sinirli davranma, normalden daha fazla aÄŸlama ve daha fazla kucaklanmayı isteme
  • İlkokul Çağındaki Çocuklar: sinirlilik, saldırganlık, yapışkanlık, kabuslar, okuldan kaçınma, zayıf konsantrasyon ve etkinliklerden ve arkadaÅŸlardan geri çekilme, felaketin tekrar yaÅŸanacağına dair korku,
  • Ergenler: uyku ve yeme bozuklukları, çatışmalarda artış, fiziksel ÅŸikayetler, suçlu davranışlar, zayıf konsantrasyon, çevrenin daha tehlikeli ve güvensiz görünmesi, dikkatsiz araç kullanma, alkol-uyuÅŸturucu kullanımı, tehlikeli davranışlarda artış, bunalmışlık hissi.

Çocukların bir kısmı travma sonrası stres bozukluğu (TSSB) riski altında olabilir. Semptomlar yukarıda sıralananları içerebileceği gibi, oyun ve/veya rüyalar sırasında felaketi yeniden yaşama; felaketin tekrar olacağını tahmin etmek veya hissetmek; felaketin hatırlatıcılarından kaçınmak; duygusal konularda genel uyuşukluk; ve konsantre olamama ve irkilme reaksiyonları gibi artan uyarılma semptomlarını da içerebilir. Yetişkinlerin bu belirtileri gösteren çocuklar için profesyonel ruh sağlığı yardımı almasında yarar vardır.

Depremden Hemen Sonra: Ebeveynler İçin Bilgiler

  • Sakin ve güven verici kalın: Çocuklar ipuçlarını ebeveynlerinden alırlar. Kaybı veya yıkımı kabul edin. Mümkün olduÄŸu ölçüde, çocuÄŸunuza aile ve arkadaÅŸlarının onlarla ilgileneceÄŸi ve hayatın normale döneceÄŸi konusunda güvence verin.
  • Duyguları kabul edin ve normalleÅŸtirin: Çocukların duygu ve endiÅŸelerini tartışmalarına ve olayla ilgili olabilecek sorularını yanıtlamalarına izin verin. Dinleyin ve empati kurun. Tepkilerinin normal ve beklenen olduÄŸunu bilmelerini saÄŸlayın.
  • Çocukları afetle ilgili olaylar hakkında konuÅŸmaya teÅŸvik edin: Çocukların deneyimlerini güvenli ve kabul edici bir ortamda tartışmak için bir fırsata ihtiyaçları vardır. Çocukların deneyimlerini tartışmalarını saÄŸlayan etkinlikler saÄŸlayın. ÖrneÄŸin bu etkinlikler çizimleri, öyküleri, müziÄŸi, dramayı, sesi ve video kaydını içerebilir. Fikirler veya konuÅŸmayı yönetme konusunda yardıma ihtiyacınız varsa bir uzmandan yardım isteyin.
  • Olumlu baÅŸa çıkma ve problem çözme becerilerini teÅŸvik edin: Etkinlikler, çocuklara problem çözme becerilerini afetle ilgili stres faktörlerine nasıl uygulayacaklarını öğretmelidir.
  • Çocukların direncini vurgulayın: ÇocuÄŸunuzun yetkinliklerine odaklanın. Çocukların geçmiÅŸte, korktuklarında veya üzüldüklerinde baÅŸa çıkmalarına yardımcı olan ne yaptıklarını belirlemelerine yardımcı olun. Dikkatlerini doÄŸal afetler yaÅŸamış ve iyileÅŸmiÅŸ diÄŸer topluluklara çekin.
  • Çocukların arkadaÅŸlığını ve akran desteÄŸini güçlendirin: BaÅŸkalarından güçlü duygusal destek alan çocuklar, zorluklarla daha iyi baÅŸa çıkabilirler.
  • Kendi ihtiyaçlarınıza dikkat edin: Kendinize zaman ayırın ve duruma karşı kendi tepkilerinizle mümkün olduÄŸunca tam olarak ilgilenmeye çalışın. Aile, arkadaÅŸlar veya uzmanlar gibi diÄŸer yetiÅŸkinlerle konuÅŸarak duygularınızı baÅŸkalarıyla paylaşın. Fiziksel saÄŸlığınıza dikkat edin. Ne kadar küçük olursa olsun, hoÅŸunuza giden ÅŸeyleri yapmak için zaman ayırın. Daha iyi hissetmek için uyuÅŸturucu ve/veya alkol kullanmaktan kaçının.

 

Deprem Sonrası Çocukların Taşınmaya Uyum Sağlamasına Yardımcı Olmak

Bir felaketten sonra sık sık yer değiştirme ihtiyacı, benzersiz başa çıkma zorlukları yaratır. Ebeveynler ve diğer bakıcılar mümkün olduğu ölçüde şunları yapabilir:

  • Çocuklara arkadaÅŸlarını görmeleri için fırsatlar saÄŸlayın.
  • Geçici konutta kalırken çocuÄŸun deÄŸer verdiÄŸi kiÅŸisel eÅŸyalarını getirin.
  • ÇocuÄŸun ne bekleyeceÄŸi konusunda bir fikir sahibi olabilmesi için bazı günlük rutinler oluÅŸturun.
  • Çocuklara fikirlerini paylaÅŸmaları ve endiÅŸelerini veya korkularını dikkatle dinlemeleri için fırsatlar saÄŸlayın.
  • Yer deÄŸiÅŸtirmenin neden olabileceÄŸi aksamalara karşı duyarlı olun ve çocuÄŸun ihtiyaçlarına duyarlı olun.

Ebeveynler ve Bakım Verenler Ne Yapabilir?

Ebeveynlerin ve diğer bakıcıların, bir çocuğun kaygılarına ve korkularına neyin sebep olduğunu anlaması önemlidir. Bir afetin ardından çocuklar en çok şunlardan korkar:

  • Afet tekrarlanacak.
  • Yakınlarından biri ölecek veya yaralanacak.
  • Yalnız bırakılacaklar veya ailelerinden ayrı kalacaklar.

 

Ebeveynler ve bakıcılar, çocukların endişelerini ve algılarını kabul ederek risk ve tehlike konusundaki yanlış anlamaları açıklığa kavuşturabilir. Hazırlık planlarının tartışılması, bir çocuğun güvenlik duygusunu güçlendirebilir. Küçük bir çocuk olayla ilgili sorular sorarsa ayrıntı vermeden basitçe yanıtlayın. Bir çocuk düşüncelerini ve duygularını ifade etmekte güçlük çekiyorsa, bir resim çizmesine veya bir hikâye anlatmasına izin vermek yardımcı olabilir.

Ebeveynler ve Bakıcılar Aşağıdaki İşlemleri Yapabilir:

  • Çocuklarınızı konuÅŸmaya ve endiÅŸelerini dinlemeye teÅŸvik edin.
  • Afet hakkında gerçeklere dayanan bilgileri ve devam eden güvenliklerini saÄŸlama planlarını sakin bir ÅŸekilde saÄŸlayın.
  • Ailenizin afet planını ve afet malzemeleri kitini güncelleme sürecine çocuklarınızı da dahil edin.
  • Planınızı uygulayın.
  • Aile ve toplum yaÅŸamını düzeltmeye yardımcı olabileceklerini bilmelerini saÄŸlamak için onlara belirli görevler vererek çocuklarınızı sürece dahil edin.
  • Çocuklarınızla fazladan zaman geçirin.
  • İş, okul, oyun, yemek ve dinlenme için günlük rutinleri yeniden oluÅŸturun.
  • Ailenizin medyaya maruz kalmasını sınırlayın. Afetle ilgili haberler çocuklarda korku, kafa karışıklığı ve kaygıya neden olabilir.
  • Aile, arkadaÅŸlar, toplum kuruluÅŸları veya diÄŸer kaynaklardan oluÅŸan sosyal destek sistemleri gibi destek aÄŸlarını kullanın.
  • Ailenizi hazırlayın. Afete hazırlanmak, ailedeki herkesin felaketlerin olduÄŸu ve bu konuda bir ÅŸeyler yapabilecekleri gerçeÄŸini kabul etmesine yardımcı olur. İnsanlar kendilerini hazır hissettiklerinde, daha iyi baÅŸa çıkarlar. Hazırlanmak için ailenizle birlikte aÅŸağıdaki önlemleri alın:
  • Sizin ve ailenizin vakit geçirdiÄŸi yerlerde mevcut olan acil durum planları ve prosedürleri hakkında bilgi edinin.
  • Acil bir durumda nerede buluÅŸulacağını belirleyin.
  • Åžehir dışından bir arkadaşınızdan veya akrabanızdan acil durum irtibat kiÅŸiniz olmasını isteyin. Bir afetin ardından aile bireyleri bu kiÅŸiyi aramalı ve nerede olduklarını söylemelidir.
  • Tüm aile üyelerinin birbirleriyle nasıl iletiÅŸim kuracaklarını bildikleri bir iletiÅŸim planı yapın.
  • Aile afet planınıza evcil hayvanlarınız için hükümler ekleyin.
  • Planı uygulayın.
  • Tahliye tatbikatları yapın, afet malzemelerini deÄŸiÅŸtirin ve güncelleyin.

Bir çocuk olanlardan dolayı çok üzülmeye devam ediyorsa veya tepkileri okuldaki çalışmalarını, evdeki veya arkadaşlarıyla olan ilişkilerini etkiliyorsa bir ruh sağlığı uzmanıyla konuşmak faydalı olabilir.

Hazırlayan: Stajyer Psikolog Damla Çetinkaya
Çocuk ve Genç Bölümü
DBE Davranış Bilimleri Enstitüsü

 

Kaynakça

Lazarus, P. J., Jimerson, S. R., & Brock, S. E. (2003b). Helping children after a natural disaster: Information for parents and teachers. Bethesda, MD: National Association of School Psychologists. http://www.nasponline.org/resources

The National Child Traumatic Stress Network (2007). Parent Guidelines for Helping Children after an Earthquake. https://www.nctsn.org/resources/parent-guidelines-helping-children-after-earthquake

Benzer İçerikler :

PASS BİLİŞSEL MÜDAHALE PROGRAMI İLE ÇOCUĞUNUZUN BİLİŞSEL PERFORMANSINI DESTEKLEMEK MÜMKÜN

Öğrenme parmak izi kadar özel bir olgudur ve öğrenme problemleri de bireye özgü ele alınmalıdır. Bu nedenle bireysel farklılıkları dikkate almak son derece...

Çocuk Bazı Şeylerin Yasak Olduğunu Öğrenmeli

Tehlikeyi çocuğa öğretmenin en önemli etkenlerinden biri, çocuğun 'kural' tanıyor olmasıdır. Çünkü çocuğu tehlikelerden koruyabilmek için ona bazı...

Online Eğitime Hazır mıyız?

Okullar bu yıl online eÄŸitim ile açılıyor. en az birkaç hafta bu ÅŸekilde gideceÄŸi öngörülüyor.. Okulların açılmasıyla birlikte  Ã¶ÄŸrenciler kadar anne ...

Oyunun İyileştirici Gücü

“ÇocuÄŸum hep aynı oyunu oynamak istiyor.” diyorsanız, bilin ki orada halledilmeye çalışılan bir mesele var! Çocuklar aslında neye ihtiyaçları ...

İlginizi Çekebilir :

OKULDA ZORBALIÄžA NASIL ENGEL OLUNUR?

Zorbalık, kasıtlı şekilde yapılan saldırgan davranışlardır. Kişinin, güç dengesizliğinden faydalanarak karşısındaki kişiye sözel veya fiziksel şekilde...

HoÅŸ Geldin Yaz Tatili

Uzun ve yorucu bir okul döneminden sonra nihayet beklenen yaz tatili aylarına gelmiş bulunuyoruz. Sınavlar, dersler, erken kalkma zorunlulukları gibi birçok ...

ÇOCUKLARDA ÖFKE KONTROLÜ VE OLUMLU DAVRANIŞ KAZANDIRMA

Öfke; çocuklarda zaman zaman kabul edilebilir olarak görülen ve çocukları alarma geçiren bir duygu olarak bilinir. Çocuklarda öfke, kendilerinin yanlıÅ...

Çocuğunuzun Güçlü Yanları - 1

Çocukların sosyal, duygusal ve biliÅŸsel geliÅŸimlerinde “oyun”un rolünden ve onlarla nasıl oyun oynamak gerektiÄŸinden söz etmiÅŸtik. Oyun oynarken...