Emre Konuk

Mutluluk Para Getirir mi? 3

İddiamızı yineleyelim:
1. Bir iş yerinde çalışanların mutluluğunun artması; o iş yerinde satış, kar, verim, işten ayrılma, iş kazaları, ölümler gibi pek çok işyeri performans kriterini birinci derecede etkiler. Türkçesi; ciddi para kazandırır.
2. Bu iddia çok sayıda araştırmayla desteklenebilir.

Mutluluktan ne anlıyoruz? Araştırmalara baktığımızda, çok mutlu olduğunu söyleyen kişiler; yaşamdan keyif aldıklarını, yaptıkları şeylere kendilerini tümüyle verdiklerini ve yaptıkları şeylerin onlar için anlamlı olduğunu söylüyorlar.

Burada şöyle bir soru sorabiliriz? Bir iş yeri lunapark olmadığına göre, işyerinde mutluluktan söz edebilir miyiz? Evet, söz edebiliriz çünkü işinden keyif almak, işine kendini vermek ve anlamlı bulmak mümkünse, mutluluk da mümkün demektir.

Mutluluk eşittir “işyerine bağlılık” eşittir para

Geçen hafta işyerinde mutlu olduğunu söyleyen insanların aynı zamanda işyerlerine de bağlandığını araştırma sonuçlarına dayanarak göstermiştik. Şimdi sıra; işyerine bağlılığın, para yani satış, kar, verim gibi performans kriterleriyle ilişkisini görmekte:

1. 155 firmada çalışan bağlılığı (mutluluk) düzeyinin ortalama olarak %33 artmasının, her organizasyon için 5.4 milyon dolar kar oluşmasını sağladığı görülüyor. Bu çalışma bize son derece ilgi çekici bir şeyler söylüyor: Çalışan bağlılığını ölçmek için neticede bir envanter kullanılıyor. Örneğin 1’le 5 arasında, 5 “işyerine bağlılığı”, 1 de “işyerinden kopukluğu” gösterir. Eğer çalışanlar ortalama 1’le 5 arasında 3’ü işaretlemişlerse ve bir müdahale yapılıp 4’e çıkmışsa, kar 155 şirkette ortalama 4.5 milyon dolar artıyor. Yani çalışan bağlılığının (mutluluğunun) “1“ puan artması ciddi para kazandırıyor.

Peki, bu parayı kazanmak için ne yatırıyoruz? Orta boy bir şirkette böyle bir proje, her şey içinde, o kadar tutmaz ama diyelim ki 500.000 dolar tuttu. Yani 500.000 dolar yatırıp 5 milyon dolar kazandık. Yani “bir koyup on alınıyor”. Eroin ticareti yapılsa böyle bir kar yok. Üstelik bir sefere mahsus değil, sürekli kar.

2. Çalışan bağlılığı düşük (mutsuz) olan yöneticilerin, yüksek olan yöneticilere oranla çalışan kaybı yüzde 20–40 daha fazladır.

3. Bağlılığı yüksek olan çalışanlar, düşük olanlara göre ortalama olarak %27 daha az devamsızlık gösteriyorlar. Bu da 10.000 çalışanı olan bir firmada, yılda ortalama 5000 iş günü çalışılmayan gün için maaş ödeme demek oluyor.

4. Çalışan bağlılığı yüksek (mutlu) olanların %86’sı ve düşük olanların %45’i: “İş arkadaşlarımla etkileşimim daima veya genellikle olumludur” diyor. Yani iş yerinize bağlıysanız, ilişkileriniz de o ölçüde doyurucu oluyor.

5. Çalışan bağlılığı yüksek (mutlu) olanlar %10–20 oranında daha az iş kazası yapıyorlar. Çalışan bağlılığı düşük olan grupta ölüm oranı, çalışan bağlılığının yüksek olduğu gruba göre %21 daha fazla.

İş yerinde mutluluk ve çalışan bağlılığının satış, kar ve verim gibi iş sonuçlarıyla ilişkisini gösterecek daha bir sürü araştırma gösterilebilir. Bu bağın gerçek olduğunu, tüm sektörlerde ve birçok kültürde geçerli olduğunu artık biliyoruz. Bilemediğimiz şey: Nasıl oluyor da çalışan bağlılığını arttırmak için yapılan yatırım 1’e 10 kazandıracakken, böyle bir yatırımı yapmıyoruz?

Kaynaklar

• 12 The Elements of Great Managing. R.Wagner & J.K.Harter. Gallup Press. 2006.
• Authentic Happiness. Martin Seligman. Nicholas Brealey Pub. 2003.

20.05.2007

Benzer İçerikler :

Kendimize Ettiklerimiz

Geçen hafta “benliğimizin” ya da “benlik duygumuzun” nasıl oluştuğunu sorgulamış ve meseleyi şöyle özetlemiştik: 1. Başkalarına...

Okumayı Sökmek

Her yıl bir çok anne çocuğunun bir çok alanda arkadaşlarından geri kaldığını, hiçbir şeyi doğru yapamadığını, “felaket unutkan” olduğunu, yazdığı ...

Çocuğunuzun Güçlü Yanları - 2

Geçtiğimiz hafta, çocukların güçlü yanlarının alıştığımızdan farklı bir sınıflandırmasını yapmıştık. Biraz daha içerikten bağımsız, biraz daha yol, yöntem ile ...

Zihnimiz Bize Nasıl Kazık Atar 4

Birkaç haftadır, amiyane tabirle, zihnimizin bize nasıl kazıklar attığını araştırmalardan faydalanarak anlatmaya çalışıyorum. Özellikle inançlarımızın...

İlginizi Çekebilir :

Korku Kültürü - III

Geçtiğimiz haftalarda, bir “korku kültürü”nde yaşadığımızdan bahsetmiş; “korku ticareti”nin psikolojik bir silah olarak, etkilemek ve ...

Kalabalığın Aklı 2

Geçen hafta Türk Milleti’nin seçimlerde nasıl her seferinde ortak aklını, sağduyusunu çalıştırıp, rivayet edilenin tersine bazan en doğru kararı...

İletişim Kuramı Perspektifinden Psikanaliz

Bir süredir iletişim kuramı çerçevesinde çeşitli konuları ele alıyoruz. Bugün yine iletişim kuramı perspektifinden bir başka merak uyandıran konuya, ...

Ailede Demokrasi Neden Olmalı

Geçen hafta çocuğun içgüdüleriyle doğduğunu, içgüdülerinse tanımı gereği sınır tanımadıklarını ve hedefin anında doyum olduğunu söylemiştik. Oysa aile yaşamı ...