İŞ DÜNYASINDA GERİ BİLDİRİM NEDEN ÖNEMLİ?
Çalışanların kendilerini geliştirebilmeleri için olumlu geri bildirimler almaları hayati önem taşır. Geri bildirimler beklentileri netleştirir. Böylece çalışanların üzerindeki stresi ve baskıyı azaltır, hatalarından ders almalarına yardımcı olur ve çalışan-lider arasında bir güven bağı oluşturur.
İşler iyiye gittiğinde, çalışanlar işlerini yüksek performans göstererek başarıyla yapabildiklerinde geri bildirim vermek oldukça kolaydır. Ancak yapıcı ve eleştirel geri bildirim vermek o kadar da kolay değildir. Zor konuşmaları ertelemeye çalışmak da insanların doğasında vardır fakat sorunlar çözülmediğinde, çalışanların gelişime açık yönleri göz ardı edildiğinde uzun vadede daha büyük sorunlarla karşılaşmak kaçınılmazdır.
Yapıcı geri bildirimler, yöneticilerin çalışanlarına sunabileceği en büyük gelişim fırsatlarından birisidir. Doğru bir ifade ile ve düzenli aralıklarla yapılan geribildirimler çalışanların olumlu davranışlarını pekiştirebilir ve performansını geliştirebilir.
Bazı yöneticiler, yapıcı eleştirilerin çalışanlar tarafından sert eleştiriler olarak algılanmasından endişe ederek geri bildirim vermek konusunda çekimser davranırlar. Aşağıdaki stratejiler yardımıyla çalışanlara faydalı geri bildirimler verebilirsiniz.
Hemen Harekete Geçin
Geri bildirim, davranışı veya durumu gözlemledikten hemen sonra verilmelidir. Gözlemlediğiniz bir hata ile ilgili çalışanınızla konuşmak için haftalar geçmesini beklememelisiniz. Mümkün olan en kısa sürede çalışanınızın davranışıyla ya da performansıyla ilgili bir konuşma yapmalısınız. Bu hem olumlu hem de yapıcı geri bildirimler için geçerlidir.
Geri Bildirim Vermek İçin Doğru Zaman ve Doğru Yeri Seçin
Çalışanınıza geri bildirim vermek için resmi bir toplantı mı ayarlamak gerekiyor yoksa gün içinde ele alabileceğiniz bir konu mu? Durumun ciddiyetine göre bunun kararını siz vermelisiniz. Görüşmelerinizin özel olmasını sağlamalı, gerekmediği sürece diğer çalışanların konuya dâhil olmasına izin vermemelisiniz.
Belirsizlikten Uzak Durun
Bir çalışanınıza ortada hiçbir sebep yokken insan ilişkilerinde ne kadar zayıf olduğunu söylemeniz hiçbir anlam ifade etmeyecektir ve çalışanınızın moral ve motivasyonunu düşürecektir. Bunun yerine örneğin bir satış sonrası çalışanınızın müşteri ile kurduğu ilişkiyi örnek vererek ona geri bildirim verebilirsiniz. Çalışanınızın gelişime açık olduğunu düşündüğünüz yönlerini açıklarken net olmalısınız ve mümkün olduğunda örnekler üzerinden düşüncelerinizi ifade etmelisiniz.
Negatif Tutumlardan Kaçının
Cesaret kırabilecek, motivasyonu düşürebilecek ifadelerden kaçınmalısınız. “Bu ÅŸekilde yapamazsın.” “İşleri böyle tamamlayabileceÄŸini sanmıyorum.” Gibi ifadeler kullanarak etkili geri bildirimler veremezsiniz. Bu ÅŸekilde çalışanınızın bu geri bildirimleri görmezden gelmesine, dikkate almamasına da sebep olabilirsiniz. Geri bildirim verirken her zaman cesaret verici ve yapıcı olmaya çalışmalısınız.
Olumlu Bir Dil Kullanın
Olumlu cümleler, bizi yeni öğrenme yollarını aramaya ve gelişmeye teşvik eder. Çalışanlarınız için de durum böyledir. Eleştirilerde bulunduğunuz kadar çalışanlarınızı övmekten de geri durmayın. Yalnızca olumsuz geri bildirimler vermek, çalışanların performansını daha çok düşürmenize neden olabilir. Elbette hatalar konuşulmalıdır ve çözüm yolları aramak da gerekir fakat bunu yukarıdan bir yönetici sıfatı ile değil ekibin parçası olduğunuzu hissettirebilecek mentor sıfatı ile yapmak gerekir.
Yukarıdaki stratejileri dikkate alarak yaptığınız geri bildirimler, ÅŸirketinizde deÄŸiÅŸimi ve büyümeyi hızlandıran en büyük etkenlerden birisi olacaktır. Harvard Business Review tarafından yapılan bir araÅŸtırmaya göre, çalışanların %72’si yapıcı geri bildirimler alabilirlerse performanslarının artacağını düşünüyorlar. Çalışanlarınız da tıpkı tüm insanlar gibi emek verdikleri yere ait olduklarını ve takdir edildiklerini bilmek isterler. Yaptıkları iÅŸlerle ÅŸirkete nasıl katkıda bulunduklarını ve belirlenen hedeflere ne kadar ulaÅŸabildiklerini görmek isterler. Çünkü yararlı ve deÄŸerli olduÄŸumuz bilgisi bize yaÅŸamamızı sürdürmek için bir amaç verir. Yaptığımız ÅŸeylerin bir anlamı olduÄŸunu bize gösterir. Çalışanlarınızı her sabah uykularından kaldıran ve ellerinden gelenin en iyisini yapmalarını saÄŸlayan ÅŸey bu amaç duygusudur. Sizler de etkin liderler olarak çalışanlarınızın baÅŸarısını ve motivasyonunu yaptığınız geri bildirimler yardımıyla yükseltebilirsiniz.
KAYNAK
(4 Mayıs 2018) TheImportance of Feedback in theWorkplace. HR CENTRAL.
Benzer İçerikler :
İş doyumu, bireyin yaptığı işi ne kadar çok sevdiği ve işine karşı memnuniyet durumuyla ilgilidir. İşin özellikleri ve iş görenin istekleri arasındaki uyumdur ...
Son dönemde, yetenekli çalışanların iş değiştirme oranlarının hızla yükseldiği göze çarpmakta; hal böyle olunca da yetenekli çalışanı çeken ve elde tutmak ...
Çok uzun süreli yoğun ve stresli çalışma neticesinde kişinin fiziksel, duygusal ve davranışsal olarak tükenmesi, duyarsızlaşması, hiç bir şey yapmak istememesi ...
COVID-19 virüsünün Çin’de Aralık 2019 da görülmesinin ardından insanların yaÅŸamı dünyanın heryerinde altüst oldu. Ancak bu süreçte kendi yaÅŸam ...
İlginizi Çekebilir :
İş dünyasında giderek yükselen Y jenerasyonu ne istediğinin farkında ve bunun yöneticisi tarafından da bilinmesini istiyor. Yeteneklerini etkin bir şekilde ...
Eğer depresyonla mücadele ediyorsanız, herhangi bir egzersiz yapmayı düşünmek bile çok yorucudur. Belki şu anda bir adım atmakla ya da koltuktan kalkmakla bile ...
EÄŸer bir toplantı sırasında kendisinden sorumlu olduÄŸunuz bir çalışanınız konuÅŸurken kendinizi kötü hissettiyseniz, ekibinizin bir üyesinin kendini küçÃ...
“GÜÇLÜ OLAN DEĞİL FARKLILAÅžAN YAÅžAR, FARKLILAÅžMAYAN YOK OLUR.” Sosyal nitelikli varlıklar olarak grup halinde yaÅŸamak ve bir gruba ait olmak ...








