Kurumsal Gelişim Merkezi

İş Yerinde Kaygıyı Kontrol Altına Almak

İş Yerinde Kaygıyı Kontrol Altına Almak

Soru: İş Ortamında Kaygı Yaşıyorsunuz ve Bunun Performansınızı Etkilediğini Düşünüyorsunuz. Kaygıya Ne Sebep Olur, Nasıl Sebep Olur?

Cevap: Kaygı (anksiyete), vücudun savunma sistemlerinin harekete geçmesi olarak düşünülebilir. Atalarımıza göre çevremizde çok fazla fiziksel tehlike ile yaşamıyor olsak da, vücudumuz ve beynimiz – bir oda dolusu iş arkadaşına sunum yapmayı – bir yırtıcı görmeye benzer şekilde algılıyor ve devreye “savaş ya da kaç” mekanizmalarını sokuyor diyor Tufts Üniversitesi psikologlarından kaygı üzerinde uzmanlaşan Christopher Willard. Bu duygu panik olarak tanımlanabilir – kalbimizin çarpması, avuçların terlemesi ve tehlikeyle yüzleşmeye veya olabildiğince hızlı kaçmaya hazırlanma.

Çoğu insan gündelik yaşantıda bir dereceye kadar kaygı yaşıyor, ancak bu düzey gündelik yaşayışı, kişinin benlik duygusunu veya bir konuya yoğunlaşıp çalışmayı olumsuz etkileyecek düzeye geldiğinde bir bozukluk haline geliyor diyor Anksiyete ve Agorafobi Merkezinin yöneticisi klinik psikolog Linda B. Welsh.  

S: Kaygı Uyandıran Durumlarla Nasıl Başa Çıkabilirsiniz?

C: Kaygı tedavilerinin en başında yüzleşme geliyor, bu durumlarla karşılaşmak nihayetinde bu durumların yarattığı endişe, korku ve rahatsızlığı azaltıyor. Çoğu kaygı geleceğe yönelik olduğundan dolayı, kişinin kedini olumsuz duygular yaşadığında durdurup onlar hakkında rasyonel bir düşünce sürecine girmesi yardımcı oluyor diyor Rose Center for Mind and Body’nin kurucusu psikoterapist Lauren Rose.

“Diyelim ki yaklaşmakta olan bir performans değerlendirmesinden geçeceksiniz ve bu sizi çok kaygılandırıyor,” diyor. “Geçen sene içinde başınıza gelen en kötü olayı düşünün, öncesinde endişelendiğiniz bir şey miydi? Patronunuzla aranız iyi, satışlar iyi gidiyor. Kendinize bunları hatırlatarak korkunun arkasında rasyonel bir gerekçe olmadığını tekrarlayın.”

Hazırlık yapmak da yardımcı oluyor. Örneğin bir sunum hazırlıyorsanız bir arkadaş yardımı ile prova yapabilirsiniz. C. Willard’ın önerilerinden biri de sunum içerisinde kendinize, “burada derin bir nefes al”, “biraz durakla ve durduğun yeri hisset” gibi notlar yazmak. Bu notlar birer sıfırlama tuşu işlevi görerek zihninizi şimdiki zamana odaklıyor ve dikkat dağıtan olumsuz duygulardan uzaklaştırıyor.

Yeni ve tanıdık olmayan durumlar en çok kaygı yaratma potansiyeline sahip. Eğer yeni bir şey öğreniyorsanız bunun hakkında neden kaygı hissettiğinizi tespit etmeye çalışın, diyor L. Rose. Eksik olan bir beceriniz mi var, veya bir konuda kendinizi geliştirmeniz mi gerekiyor? Daha yavaş adımlar atmak faydalı olur muydu?
Eğer kaygı hayatınızın diğer alanlarını yani uykuyu, iştahı, etkileyecek boyuta geldiyse bir ruh sağlığı uzmanından yardım almayı öneriyor L. Welsh.    

S: Bu Kaygının Yarattığı Enerjiyi Daha İyi Bir Performansa Yönlendirmek Mümkün mü?

C: L. Rose bu enerjiyi kontrolden çıkmış şekilde koşturan bir at olarak düşünmeyi öneriyor. “Ne kadar güçlü olabileceğini düşünün,” diyor. “Bu enerjiyi konuşurken veya satış yaparken daha tutkuyla konuşmak, veya yeni bir şey denerken daha istekli olmaya yönlendirmeye çalışın.”

Yaşadığınız kaygıyı çevrenizdekilere ve iş arkadaşlarınıza olumsuz bir şey olarak anlatmayın diyor, C. Willard. Örneğin, “Topluluk içinde konuşmaktan nefret ediyorum,” veya “bilgisayarlardan anlamıyorum,” demek yerine: “Sen topluluk içinde konuşurken sakin kalmak için ne yapıyorsun?” şeklinde bir iletişim kurun.    

S: Yaşadığınız Kaygı İş Ortamıyla Sınırlı Gibi Gözüküyor. Yaşamış Olduğunuz Kaygıdan Kurtulmanın Tek Yolu Bu İşten Ayrılmak Olabilir mi?

C: Eğer işinizde bir süredir kaygı düzeyinizin çok yükseldiğini fark ediyor ancak hayatınızın diğer alanlarında buna benzer bir sıkıntı yaşamıyorsanız bu iş size uygun olmayabilir diyor C. Willard.

“İş yeri insan kaynaklarıyla veya bir yönetici ile sizin kaygı düzeyinizi azaltabilecek opsiyonları konuşmadan işten ayrılmayın – belki iş tanımınızı değiştirmek, ve kaygılarınızdansa güçlü yönlerinizi ortaya çıkarabilecek bir değişiklik yapmak mümkün olabilir. Mesela topluluk içinde konuşmak zorunda kalmayabilirsiniz,” diyor.

Veya nihayetinde belirli bir kaygı seviyesini normal olarak kabul edebilirsiniz. “ Yetişkinler olarak gelişmek için rahatlık alanlarımızı genişletmemiz ve yeni engelleri aşmaya istekli olmamız gerekiyor,” diyor kaygı üzerine uzmanlaşan Orenstein Solutions’un kurucusu Susan Orenstein.

Kaynak

Eilene Zimmerman; http://www.nytimes.com/2010/12/19/jobs/19career.html
Görsel: Chris Reed
Bu röportajın bir versiyonu basılı olarak 19 Aralık, 2010 tarihinde N.Y. Times’da çıkmıştır.

İçeriği Paylaş:

Benzer İçerikler :

Kontrol Odağı Kuramı

Kontrol Odağı Kuramı, Amerikalı psikolog Julian Rotter tarafında 1954 yılında ortaya atılmıştır. Kontrol Odağı, kişilerin davranışları ile bu davranışların ...

Satışta Fark Yaratmak Müşteriyi Anlamak

"Bir aslanın nasıl avlandığını anlamak için ormana gidin, hayvanat bahçesine değil." Kevin Roberts   Bir bankanın çağrı merkezinde ...

Kadın Liderler

Günümüzde yapılan 360 Derece Değerlendirme ve Geribildirimlere göre kadınlar liderlik yetkinliklerinde çalışanları tarafından en az erkekler kadar yüksek bir ...

Mesai Sırasında Molaların Çalışanlar Açısından Önemi

Mola süreleri verimlilik araştırmalarında sıkça üzerinde durulan bir konu olmuştur. Geleneksel anlayışın hakim olduğu dönemde, molalar verimliliği düşüren...

İlginizi Çekebilir :

Ofis Aşkları

Genellikle gençlere  "Eşini üniversitede bul, bulamazsan sonra uygun birini bulmak daha zor. Aynı üniversiteye gidiyorsan ortak yönlerin çoktur...

İş Gücünün Verimliliğine Dair Bir Not

İnsanı insan yapan nedir? Konuşabilme becerisi mi? Yoksa düşünebilmesi mi? Ya da topluluk olarak yaşamayı becerebilip, kentler kurması ve bu kentleri yakıp...

Velilerle İletişimde Etkin Olabilmek

Öğretmenler en çok hangi veliler ile iletişim kurmakta zorlanıyor? Hemen hemen her öğretmenin konuşmaktan kaçındığı, rahatsız olduğu, iletişim kurmakta...

İş Yerinde Kavga ve Tartışma

Çalışanların işlerini kaybetmemesi için iş yeri düzen ve kurallarına uygun iş yeri barışını sağlayacak şekilde davranmaları son derece önemlidir. Bununla ...