Kurumsal GeliÅŸim Merkezi

UZAKTAN ÇALIŞMA MODELLERİ

UZAKTAN ÇALIŞMA MODELLERİ
AÅŸağıda belirtilen uzaktan çalışma modellerini göz önünde bulundurarak hangi çalışma modelinin ÅŸirketiniz için faydalı olacağına karar verebilirsiniz. 
Pandeminin ilk günlerinde iÅŸletmeler uzaktan çalışma sistemini yerleÅŸtirmeye uÄŸraşırken kriz yaÅŸadılar. Ãœstelik stratejik planlamalar yapmak için yeteri kadar zaman da yoktu. Bugünlerde, yani pandeminin baÅŸladığı günlerden neredeyse bir yıl sonra, insanlar artık ofis dışında da verimli bir ÅŸekilde çalışabiliyor. Bu süreçte iÅŸletmeler salgın sonrasında uzaktan çalışmadan maksimum verim alabilmek ve iÅŸ gücünü artırmak için yeni stratejiler belirlediler. 
 
Başarılı bir uzaktan çalışma ekibi tesadüfen oluşmaz. Bunun için uzaktan çalışma modelleri ile ilgili yeterli bilgiye sahip olmak ve şirket için en faydalı stratejik planları izleyerek çalışanları yönlendirmek gerekmektedir. Şirketlerin yönetimi, çalışma şekilleri birbirinden farklıdır ve her şirkette her çalışma modeli işe yaramayabilir.
 
 Tamamen Uzaktan Çalışma
Tamamen uzaktan çalışma modelinde iÅŸletmenin bir ofisi yoktur. Çalışanlar ara sıra buluÅŸmalar düzenleyerek bir araya gelebilirler. Bu modelin eÅŸzamanlı ve eÅŸzamanlı olmayan iki ayrı tipi vardır. EÅŸzamanlı modele göre çalışanlar aynı ÅŸehirde ikamet etmektedir ve yüz yüze toplantılar düzenlemek daha kolaydır. EÅŸzamanlı olmayan modelde ise çalışanlar dünyanın herhangi bir yerinde olabilir ve iletiÅŸim, çalışma saatleri saat dilimlerinin farklılığı sebebiyle deÄŸiÅŸecektir. 
Eşzamanlı olmayan model, çalışanlar istedikleri zaman istedikleri yerde çalışabildikleri için daha esnektir. Global üyeliğe sahip bu tür şirketler için günün her saati müşterilere hizmet verilme olanağı sunar. Ayrıca işverenler dünyanın bazı yerlerinde yaşamın daha düşük maliyetli olması sebebiyle çalışanlarına yaşadığı yere göre maaş teklif ederek kar elde edebilir. Böyle bir çalışma modeli ne kadar avantajlı görünse de süreci başarılı yönetmek için özel dikkat gerekmektedir. Yönetici, çalışanların beklentilerinin karşılanmasını sağlamalı, zaman yönetimi ve kişisel sınırların belirlenmesinde dikkatli olmalıdır.
 
1) Hibrit Sistem
Hibrit çalışma modelinde bazı çalışanlar neredeyse her zaman uzaktan çalışırken bazıları da ofiste çalışmaktadır. Yönetim, hangi çalışanın nerede çalışacağını belirleyebilir veya ona istedikleri çalışma ÅŸeklini seçme özgürlüğünü verebilir. Çalışanların bir kısmının uzaktan çalışması sayesinde daha küçük bir ofis alanında, operasyonel maliyetleri azaltarak verimliliÄŸi artırmak mümkün olacaktır. 
Bu çalışma modelinin en büyük avantajı; rekabetçi pazarlarda şirket için faydalı olacak fakat başka bir bölgede ikamet eden bireyleri kurum bünyesine kazandırma şansının yakalanmasıdır. Ayrıca şirket yöneticileri tamamen uzaktan çalışmaya geçiş yapmayı planlıyor fakat bu kadar sert bir adım atmaktan çekiniyorlarsa hibrit model ile uzaktan çalışma sistemine ayak uydurabilir.
 Bu süreçte en önemli risk yöneticilerle ilgilidir. Yöneticiler hibrit sisteme uygun bir ÅŸekilde çalışanlarını kontrol etmek için eÄŸitilmez ve sürece yeteri kadar hazırlanmazsa evden çalışan ve ofiste çalışan bireyler arasında birçok konuda çatışma yaÅŸanabilir. ÖrneÄŸin uzaktan çalışan ve ofiste çalışan bireyler arasında saÄŸlıklı bir iliÅŸki kurmak zorlaÅŸabilir. MeslektaÅŸları ile yüz yüze gelemeyen uzaktan çalışan bireyler, ofiste çalışanlarla aynı bilgilere eriÅŸemeyebilirler. Ayrıca ofiste çalışanlar, uzaktan çalışan ekip arkadaÅŸlarının daha esnek çalışma koÅŸullarına sahip olduÄŸunu düşünerek kıskanabilirler. Evden çalışan bireylerden daha çok performans göstermesini bekleyerek onların iÅŸ yükünü artırabilirler.

2) Kısmen Uzaktan Çalışma
Bu çalışma modelinde ise tüm çalışanlar yöneticilerin belirlediÄŸi günlerde haftada birkaç gün ofiste diÄŸer günlerde ise uzaktan çalışırlar. Bu model ofis ile ilgili operasyonel maliyetleri de düşürür. Bununla birlikte yine de home-office ekipmanları için bütçe ayırmak gerekecektir. 

3) Öncelikli Uzaktan Çalışma
Bu modelde çalışanlar, gerekli durumlar (toplantı, müşteri ziyaretleri vs.) dışında uzaktan çalışmaktır. Özellikle ofis ekipmanlarını kullanması gereken çalışanlar hariç diÄŸer tüm çalışanlar uzaktan çalışır. 

4) Öncelikli Ofisten Çalışma
Bu çalışma modelinde çoÄŸu çalışan ofisten çalışır. Ä°ÅŸverenler, çalışanların zamanlarının çoÄŸunu iÅŸ yerinde geçirmelerini beklerler. Ancak zamanlarının bir bölümünde uzaktan çalışmalarına izin verebilirler. Genellikle belki haftada bir gün veya haftada 16-24 saat olacak ÅŸekilde evden çalışılabilir. Bu modern esneklik çalışanların yaÅŸadığı kiÅŸisel sorunlarda (hastalık, taşınma vs.) kullandığı izin süresinin azaltılması yönünden ÅŸirket için faydalı olacaktır. 

Sonuç olarak günümüzde hızla yaÅŸanan teknolojik geliÅŸmeler iÅŸ dünyasında da çalışma modellerinin yeniden belirlenmesine imkan tanımış ve birçok fırsat sunmuÅŸtur. Tüm çalışma ÅŸekillerinin birçok avantajı ve dezavantajı vardır. Olası senaryoları göz önünde bulundurarak bu çalışma modellerinden hangisinin ÅŸirket için uygun olacağı belirlenmelidir. Bu süreçte iÅŸ dünyasında yaÅŸanan geliÅŸmeler takip edilmeli, uygulanan stratejiler bu geliÅŸmeler doÄŸrultusunda sürekli yenilenmelidir. 
 
KAYNAK
Achurch Consulting (2021, 2 Åžubat). 6 Remote Work Models to Consider for Your Organization’s Future. Achurch.  https://www.achurchconsulting.com/blog/6-remote-work-models-to-consider-for-your-organizations-future/ 
 
DBE Kurumsal GeliÅŸim Merkezi
 
 

DBE Kurumsal Ölçme / Değerlendirme ve Eğitim Merkezi
Bizi Arayın  EÄŸitmenlerimiz

Benzer İçerikler :

Onboarding

Onboarding, yeni çalışanları kurum kültürüne adapte etme ve kurumla çalışanı bütünleştirme sürecidir diyebiliriz. Bu süreçte, kurumsal markanın, değerlerinin ...

Ä°Åž DÃœNYASININ YENÄ° TRENDÄ° GAMIFICATION (OYUNLAÅžTIRMA)

Ä°ÅŸ Dünyasının Yeni Trendi Gamification (OyunlaÅŸtırma) Önce Ä°ÅŸ Sonra EÄŸlence Diyenlerden Misiniz?  GeçmiÅŸteki inanca göre eÄŸlence ve performans zıt ...

DEPREM SONRASI ÇALIŞANLARIN PSİKOLOJİSİ

Tüm ülkeyi derinden yaralayan depremin etkisiyle maalesef ki öncelikli olarak deprem bölgesindeki kişiler, ikincil olarak da diğer herkes travmaya maruz...

İŞ YERİNDE GÜVEN KÜLTÜRÜNÜ OLUŞTURMA STRATEJİLERİ

Sağlıklı ilişkilerin temelinde güven vardır. En genel tanımıyla güven, bir tarafın diğerinin eylemlerinin ve aldığı kararların doğruluğuna inanmasıdır. İki ...

İlginizi Çekebilir :

İş Hayatında Mutlu ve Başarılı Olmak Mümkün mü?

İş hayatında mutlu olmak aynı zamanda başarıyı da beraberinde getiriyor. Yapılan işin sevilmesi, kendi yeteneklerine uygun ve sahip olunan değerlerle örtüşen ...

Farklı Kültürlerde Yaşamak ve Birlikte Çalışmak

Bir Kelime, Üç Anlam Kültür anlam bakımından belki de tarih boyunca gelmiş geçmiş en karmaşık birkaç kelimeden biridir. Çağdan çağa sürekli anlamı değişir. ...

Çevresindekileri rahatsız eden davranışlar sergileyen bir çalışana nasıl yardım edilir?

EÄŸer bir toplantı sırasında kendisinden sorumlu olduÄŸunuz bir çalışanınız konuÅŸurken kendinizi kötü hissettiyseniz, ekibinizin bir üyesinin kendini küçÃ...

İşe Alımda Çoklu Zeka Kuramı

“Aslında herkes dâhidir. Ama siz kalkıp bir balığı aÄŸaca tırmanma yeteneÄŸine göre yargılarsanız, o balık  tüm hayatını aptal olduÄŸuna inanarak...