Ä°ÅŸ Yerinde Adalet
Adaletsizlik Duygusu
Adalet kavramı günlük lisanda, herkesin ve her ÅŸeyin yerli yerinde, olması gereken yerde olması; herkesin hak ettiÄŸini alması veya herkese hak ettiÄŸinin verilmesi gibi anlamlara gelir. Bu yüzden de ‘’Adalet Mülkün Temelidir’’ sözü tüm mahkeme salonlarımızda yerini alırken, buradaki ‘’mülk’’ kelimesinin de ‘’Devlet’’ i ifade ettiÄŸini hatırlamak gerekir. Devleti oluÅŸturan en küçük nüve bireye gelindiÄŸinde, bireyin ister 5 kiÅŸilik ister 5.000 kiÅŸilik çalışma ortamlarında hayatın olaÄŸan akışı içinde aradığı adalet kavramını (Adil olunma, adil davranılma) arayışını iÅŸ hayatında da sürdürmesi ‘’Ä°ÅŸ yerinin temellerinde adalet’’ duygusunu arıyor olması doÄŸaldır.
KiÅŸinin hak ettiÄŸini alamadığını, baÅŸkalarının hak ettiklerinden fazlasını aldıklarını, kuralların kime ve neye göre iÅŸlerlik kazandığını, göreceli olarak yaptığı karşılaÅŸtırmalarda geçmiÅŸte haksızlığa uÄŸradığını düşüneceÄŸi olaylara tanık oluyor olduÄŸu, daha da önemlisi ‘’Açıklık_Katılım_Paylaşım’’ kısaca iletiÅŸimin olmadığı, kiÅŸilerin önemsenmediÄŸi, yönetim ekiplerinin koçluk ve mentorluk alanlarında yetiÅŸmemiÅŸ/yetiÅŸtirilmemiÅŸ olduÄŸu, otoriter, korku yönetimlerinin hakim olduÄŸu, belirli gruplaÅŸmaların yaÅŸandığı ve etkin grupların aldığı kararların iÅŸlerlik kazandığı, ölçüme dayalı performans sistemlerinin olmadığı, iÅŸ yerinde yapılan iÅŸten çok iliÅŸkilerin ön plana çıktığı ortamlarda çalışanın kurum/yöneticisine güveninin kalmadığı, hakkını nasıl arayacağını bilmediÄŸi, adil olmayan ortamlar oluÅŸmaya baÅŸlar.
Adaletsizlik duygusu, sürekli adaletsizliğe maruz kalmak yoğun stres yaratır. Stres altındaki kişi, gergindir, öfkelidir, kolay sinirlenir. Bunların tamamı 'uyum bozuklukları'dır. Bu durumdaki kişi içinde bulunduğu toplumla uyuşmazlık içine girer, çatışır ya da toplumdan uzaklaşır.
Çalışılan işte ya da iş yerindeki sorunların büyük bölümü adaletsizlik ile ilgilidir. Kişi yıllarca iyi niyetle ve büyük gayretle çalıştığı işinde herhangi bir adaletsizlik duygusu yaşadığında büyük hayal kırıklığına uğrar. Bu hayal kırıklığı ile ya oradan uzaklaşır yani işten ayrılır ya da işinde eskisi gibi gayret göstermez. Her iki durumda da şirket verimli çalışanını kaybetmiş olur.
Bu bağlamda adaletsizlik duygusu hem birey hem de çalıştığı kurum açısından yıkıcı bir unsur/ortam oluşturur.
Çalışanlar En Çok Hangi Alanlarda Adil Olunmasını İstiyorlar?
Çalışanlar her konuda adil olunmasını ister. Yöneticinin davranışları, iÅŸ yükü, maaÅŸ, yan haklar, çalışma ortamı, terfi imkanı, terfi süresi, takdir edilme, vs. Ãœcret, terfi, yan haklar en çok adaletsizlik yapıldığının düşünüldüğü alanlardır. Çalışan memnuniyet araÅŸtırmalarında “ücret” hijyen faktördür. Çalışan belli bir standartta ücret alıyorsa ücretinin artması memnuniyeti çok fazla etkilemiyor, ama ücretler arasındaki farklılıklar ve dengesizlik yani adaletsizlikler çalışanların memnuniyetini çok etkiliyor.
AdaletsizliÄŸe Maruz Kalanlar
İş ortamlarında genellikle kadınların daha fazla adaletsizlik yaşadığını görüyoruz. Özellikle bazı şirketlerde kadınların terfi etmesi, belli bir seviyenin üzerine, mesela üst yönetime çıkması çok mümkün olmuyor. Özellikle evli ve çocuklu bayanların baylara göre şansı çoğu zaman daha az olabiliyor. Ancak bu durum eskisine göre daha az görülüyor. Kadınların iş hayatında daha fazla yer alması, fırsat eşitliklerinin daha fazla konuşulur olması, kadın haklarının korunmaya çalışılması gibi nedenlerle bu durum gittikçe azalıyor.
Adaletsizlik ve Performans
Çalışanın adaletsizliğe uğradığını düşünmesi onu mutsuz eder ve mutsuzluk motivasyonu düşürür, bu da çalışanın performansına direkt yansır. Motivasyonu düşen çalışanın yüksek performans göstermesi beklenemez.
“Ä°ÅŸ yerinde mutsuzluk”, bulaşıcı bir hastalık gibi çok hızla yayılır. Mutsuz, motivasyonu düşük çalışanın etrafındaki kiÅŸiler de bundan hemen etkilenir ve bu mutsuzluk dalga dalga yayılır. Ä°ÅŸ yerinde mutsuz olan çalışan bu mutsuzluÄŸunu özel hayatına da yansıtır, ev hayatı da etkilenir. Böylece çalışanın hayattan aldığı doyum da düşer. Ä°ÅŸine ve iÅŸ yerine baÄŸlılığı düşer. BaÄŸlılık duygusal bir durumdur ve ancak baÄŸlı çalışanlar iÅŸlerinde tüm performanslarını kullanırlar. Amerika’da The Conference Board adlı kuruluÅŸun yaptığı araÅŸtırmaya göre 1987’den günümüze iÅŸyerlerinden memnun çalışan oranı %60’lardan %45’lere kadar düşmüş. Bu ciddiye alınması gereken bir durum. Bizim ülkemizde de durum çok farklı deÄŸil. Çalışan Memnuniyeti ile ilgili Kelly Services tarafından 28 ülke ve 70 bin çalışanla yapılan araÅŸtırmada Türkiye 26. olmuÅŸ. Ä°ÅŸ yerinde adaletsizlik duygusuna maruz kalmak ve birilerinin diÄŸerlerine göre daha fazla kayırılması TükenmiÅŸlik Sendromu'nu da ortaya çıkarır.
Adil Bir İş Ortamı
Şirketler, çalışanlar için adil bir çalışma ortamını oluşturmalı ve sürdürülmesini en önemli önceliklerinden biri olarak kabul etmelidir. İlgili tüm yasa ve düzenlemelerle uyumlu, adil, çalışana saygılı, sağlıklı ve güvenli bir çalışma ortamının oluşturulması ile çalışanların başarısının, gelişiminin ve bağlılığının artırılması hedeflenmelidir.
Çalışanlarına eÅŸit fırsatlar sunan bir iÅŸveren olmak ve yaÅŸ, ırk, inanç, ten rengi, cinsiyet, dil, uyruk, medeni durum, cinsel eÄŸilim, kıdemlilik, siyasi görüş, askerlik durumu, engellilik veya özürlülük, din veya yasal olarak korunan diÄŸer özellikler bazında herhangi bir ayrım yapılmamalı. Bu politika, iÅŸe alma, yerleÅŸtirme, terfi, iÅŸ akdinin sonlandırılması, iÅŸten çıkarma, geri çağırma, transfer, izin, ücret ve eÄŸitim gibi, ancak bunlarla sınırlı kalmayan tüm istihdam ÅŸart ve koÅŸullarına uygulanmalı. Her türlü ayrımcılık yasalara aykırıdır ve ÅŸirket ortamında bu tür ayrımcılıkların yapılmasının yasaklanması ÅŸarttır. Adil Çalışma Ortamı Politikasının ihlâl edildiÄŸinden şüphelenen çalışanların konuyu yöneticilerine hemen bildirmeleri, yöneticilerin de bu konuda en hızlı ÅŸekilde aksiyon almaları gerekir. Åžirketlerdeki Ä°nsan Kaynakları birimleri ayrımcılığı önlemek için öncelikle çalışanlarla açık iletiÅŸimi saÄŸlayacak yapılar (Dahili ÇaÄŸrı Merkezleri, Çalışan Destek Hatları, Ä°K Ä°ÅŸ Ortağım yapılanmaları, Forumlar düzenlemeli) oluÅŸturmalı ve bunu desteklemeli. Yönetim ekipleri ve ara kademe yöneticilerin ‘’Yönetim Becerileri’’, ‘’Ekip Yönetimi’’ alanlarında güçlendirilmeli, çalışanlara koçluk ve mentorluk yapmaları saÄŸlanmalı, kurum içi üst yönetim bakış ve vizyonunu alt kadrolara zamanında ve net aktarılması saÄŸlanmalı. Tüm Ä°nsan Kaynakları ile ilgili çalışmaların sistematiÄŸini oluÅŸturmalı, süreçlerin yazılıp, ilanı suretiyle tüm çalışanlarca bilinirliÄŸi saÄŸlanmalı, SMART hedeflerin verileceÄŸi performans sistemleri kurulmalı, kiÅŸiler kariyer planlamalarını görebilmeli. Sistem kurulduÄŸunda çalışmalar belli bir sistematik ile yürütüldüğünde ve çalışanlar bunu açıkça önceden bildiÄŸinde adaletsizlik ortadan kalkar. Ä°ÅŸe alım süreçlerinin net olması, ücret sisteminin oluÅŸturulması, terfi ve kariyer planlama sisteminin olması, objektif deÄŸerlendirme araçlarının kullanılması iÅŸ yerinde adaletsizlikleri önler. Ä°nsan Kaynakları hazırlayacağı Ä°ÅŸ EtiÄŸi Kuralları, Ä°ÅŸ Yeri Politikaları, Åžirket Kitapçıkları ile ÅŸirket kural ve uygulamalarını tüm çalışanlara duyurabilir. Belli dönemlerde yapılacak Çalışan Memnuniyet ve BaÄŸlılık AraÅŸtırmaları ile çalışanların görüşleri alınmalı ve çıkan sonuçlar ve alınacak aksiyonlar çalışanlarla açıklıkla paylaşılmalı. Böylece tüm çalışanlara fikirlerini söylemesi için eÅŸit hak tanınmış olunur.
DBE Kurumsal Ölçme / Değerlendirme ve Eğitim Merkezi
Bizi Arayın Eğitmenlerimiz
Benzer İçerikler :
Sağlıklı ilişkilerin temelinde güven vardır. En genel tanımıyla güven, bir tarafın diğerinin eylemlerinin ve aldığı kararların doğruluğuna inanmasıdır. İki ...
Yaşamımızda meydana gelen olumlu ve olumsuz deneyimlerden, kimin, ne kadar etkilendiğini belirleyen faktör, psikolojik potansiyel olarak tanımlanabilir....
Kurumsal kimlik, bir kurumun uzun vadeli stratejik planlarına ulaşabilmesi için uyguladığı yaklaşım ve felsefesidir. Müşterileri, çalışanları ve tüm paydaşları ...
Zaman yönetimi insan hayatında her zaman olması gereken önemli bir konu ve disiplindir. Depolayamadığımız, istediğimiz zaman geri dönemediğimiz bir olgu olarak ...
İlginizi Çekebilir :
Günümüz eÄŸitim dünyasında bireyler eÄŸitim hayatlarına çok erken yaÅŸlarda baÅŸlarlar. Çocukluk döneminde baÅŸlayan eÄŸitim hayatı pedagojik eÄŸitim yaklaşımlarÄ...
Değerlendirme ve Geliştirme Merkezi Uygulamaları; işe alım, yerleştirme, kariyer yönetimi ve terfi kararlarının alınması ile ilgili eğitim, gelişi...
Değişime uyum sağlamak hayatın her alanında zorlayıcı olabilir. Konu bir şirketin iş süreçlerini değiştirmek olduğunda ise hem liderleri hem çalışanları ...
Tükenmişlik, iş ve özel yaşamda sağlığı ve üretkenliği olumsuz yönde etkiler. Peki gerçekten tükenmişlik noktasına geldiğinizi ve bunun hangi sebeplerle...