Kurumsal GeliÅŸim Merkezi

Bloom’un Taksonomisini Öğrenme Hedefleri Oluşturmak İçin Nasıl Kullanabilirsiniz?

Bloom’un Taksonomisini Öğrenme Hedefleri Oluşturmak İçin Nasıl Kullanabilirsiniz?

Bir iÅŸ hedefi için gerekli olan öğrenme seviyesinin anlaşılması, bir öğretim programının baÅŸarı ile planlaması için kritik öneme sahiptir. Her eÄŸitim ihtiyacında, Bloom'un Taksonomi piramidinin tabanında baÅŸlamak ve bir sonraki seviyeye tırmanmadan önce saÄŸlam bir temel kurmak gerekir. Benjamin Bloom tarafından 1950'lerde sınıf koÅŸullarında gereken muhakeme becerilerinin seviyelerini sınıflandırmak için kendi ismini taşıyan taksonomi oluÅŸturdu. Taksonomide her biri bir öncekinden daha yüksek bir soyutlama gerektiren 6 seviye vardır. Bloom’un seviyeleri ilk oluÅŸturulduÄŸunda tüm aÅŸamalar isim halindeydi. Bu seviyeler sırası ile bilgi, anlama, uygulama, analiz, sentez, deÄŸerlendirme ÅŸeklindeydi. Daha sonra bu seviyelerde bazı deÄŸiÅŸiklikler oldu ve tüm seviyeler fiil olarak yeniden isimlendirildi. Son haliyle seviyeler; hatırlamak, anlamak, uygulamak, analiz etmek, deÄŸerlendirmek ve yaratmak olarak deÄŸiÅŸti.

YetiÅŸkinler için bir öğretim programı oluÅŸtururken, belirtilen amaca ulaÅŸmak için hangi seviyedeki akıl yürütme becerilerinin gerekli olduÄŸunu bilmek, aÅŸamalı olarak ilerleyen bir eÄŸitimin oluÅŸturulmasını saÄŸlar. Mevcut becerilere baÄŸlı olarak, bu hareket çok hızlı bir ÅŸekilde gerçekleÅŸebilir veya daha saÄŸlam bir temel oluÅŸturmak için daha uzun zaman ayrılması gerekebilir. Bloom’un Taksonomisi sürekli olarak daha zor biliÅŸsel süreçler üzerine kurulduÄŸundan, bir veya birkaç seviyeyi atlamak, öğreneni ve eÄŸitimciyi baÅŸarı yerine baÅŸarısızlığa zorlayacaktır. OluÅŸturulan her öğrenme düzeyi için her hedefin ölçülmesi gerekir.

Öğrenme hedefleri, geliştirilmesi gereken farklı öğrenme seviyelerine ayrılmalıdır. Bir ölçme-değerlendirme faaliyeti planladığınızda, hatırlatma seviyesi için belirlediğiniz hedefin etkinleri ile analiz etme hedeflerinin etkinlikleri aynı olmayacaktır.

Taksonominin kullanılması, eÄŸitimcileri, katılımcının yapabileceklerini göz önüne almak için davranışsal terimlerle öğrenme hedeflerini oluÅŸturmaya teÅŸvik eder. Fiiller kullanılarak yazılmış bir öğrenme hedefi, öğretilen beceri ve bilgiyi deÄŸerlendirmenin en iyi yöntemini gösterecektir. Bloom’un Taksonomisi ışığında öğrenme hedeflerini göz önünde bulundurmak, daha yüksek seviyelerde biliÅŸsel beceriler gerektiren öğrenme hedeflerini dâhil etme ihtiyacının önemini ortaya çıkaracaktır. Bu da, daha derinlemesine öğrenmeyi ve bilgi ve becerilerin daha çeÅŸitli görevlere ve baÄŸlamlara aktarılmasını kolaylaÅŸtıracaktır.

Bloom’un Taksonomisini Öğrenme Hedefleri Oluşturmak İçin Nasıl Kullanabilirsiniz?

Bu modelde, yukarıda olduğu gibi renkli blokların her biri bilişsel sürecin ve bilgi boyutlarının çeşitli kombinasyonlarına karşılık gelen bir öğrenme amacı örneği göstermektedir. Bu, bir eğiticinin bir eyleme karşılık gelen fiili ve öğrencinin eğitim programının sonunda alması gereken bilgiye karşılık gelen hedefin tanımlamasını sağlar. Piramidin temelinden başlayıp bir sonraki seviye için net, ölçülebilir hedefler belirlemede bu taksonomiyi kullanmak öğrenenler için eyleme geçilebilecek etkinlikleri oluşturmak ve bu etkinlikleri tanımlanmış iş hedefleriyle ilişkilendirmek için oldukça iyi bir rehberdir.

Uğur GÜMÜŞ Eğitim Uzmanı - DBE Kurumsal Gelişim Merkezi

DBE Kurumsal Ölçme / Değerlendirme ve Eğitim Merkezi
Bizi Arayın  EÄŸitmenlerimiz

Benzer İçerikler :

Şirketler ve Çalışanlar İçin Performans Geliştirme

Performans geliÅŸtirme konusu yanlış anlaşılmaya açık bir konu. “Çalışanı nasıl daha çok çalıştırırız” gibi yorumlanabiliyor, o yüzden çalışanlar bu ...

Mobbing

Mobbing kelimesi Latince’de psikolojik ve duygusal ÅŸiddet, baskı, kuÅŸatma, taciz etmek, rahatsızlık ve sıkıntı vermek anlamına gelir. İş yerinde bazen ...

İŞ YERİNDE ANKSİYETE İLE BAŞ ETME YOLLARI

Amerikan Psikoloji DerneÄŸi’ne göre çoÄŸu insan, geçen yıllara oranla daha çok anksiyete ve depresyon yaşıyor. Uzaktan çalışmanın yaygınlaÅŸtığı, yeni bir...

Pedagoji’den Androgoji’ye Yetişkin Eğitimi

Günümüz eÄŸitim dünyasında bireyler eÄŸitim hayatlarına çok erken yaÅŸlarda baÅŸlarlar. Çocukluk döneminde baÅŸlayan eÄŸitim hayatı pedagojik eÄŸitim yaklaşımlarÄ...

İlginizi Çekebilir :

Jet Lag

Sirkadiyen ritim, yaklaşık olarak 24 saatlik bir döngüdür ve ışık ile bağlantılı olarak kendi kendine çalışır; karanlık ve ışık döngüsüne bağlı olarak ...

İş Yaşamında 360° Geribildirim Kültürü

İnsanlar artık daha iyi performans gösterebilmek için geribildirim kültürü olan ÅŸirketlerde çalışmak istemektedir. Harvard Business Review'd...

KORONAVİRÜS İLE GELEN EVDEN ÇALIŞMA MODELİ

Hazır olsa da olmasa da birçok kurum salgın sebebiyle evden çalışma düzenine geçmiş durumda. Hem çalışanlar hem de kurum için bu yeni deneyimi daha verimli ...

DEPREM SONRASI ÇALIŞANLARIN PSİKOLOJİSİ

Tüm ülkeyi derinden yaralayan depremin etkisiyle maalesef ki öncelikli olarak deprem bölgesindeki kişiler, ikincil olarak da diğer herkes travmaya maruz...