Kurumsal GeliÅŸim Merkezi

İş Yaşamı Rotasyonunda Nelere Dikkat Etmeliyiz?

İş Yaşamı Rotasyonunda Nelere Dikkat Etmeliyiz?

Öncelikle diÄŸer uygulamalarla fazlaca karıştırılan “iÅŸ rotasyonu” kavramının tanımını yapmamız gerekir. İş rotasyonu; örgütlerde üst, orta ve alt kademelerde yaygın olarak kullanılan, çalışanların sistematik bir biçimde geçici bir süreliÄŸine bir iÅŸten baÅŸka bir iÅŸe aktarılması sürecidir. DiÄŸer bir deyiÅŸle, çalışanlara örgüt içerisinde planlı bir biçimde çeÅŸitli iÅŸlerde, belirli sürelerle çalıştırılarak deneyim kazandırılmasıdır. Açıklamalardan da anlayabileceÄŸimiz gibi, iÅŸ rotasyonu kapsamında rotasyon uygulaması “geçici bir süre zarfında” yapılır. Ä°ÅŸ rotasyonun amacı; ileride çok önemli görevlere atanabilecek kiÅŸilerin, örgütte yer alan çeÅŸitli fonksiyonları yakından tanımalarını saÄŸlamak; onlara yönetim sorumluluÄŸu yanında, teknik beceriler de kazandırmaktır. Bu uygulama genellikle, aynı örgütsel kademede bulunan iÅŸler arasında yapılır.

Çalışanların kısa zamanda işlerine olan ilgi ve motivasyon düzeylerinin artırılması avantajına sahip olan iş rotasyonu uygulaması, eğitim ihtiyacı gerektirmekle birlikte asla işin doğasının değişmesine sebep olmamaktadır. İş rotasyonu ile birlikte, çalışanların motivasyonu artar ve buna bağlı olarak örgüt bünyesinde kaliteli üretim gerçekleşmesine katlı sağlar. Dolayısıyla örgütün verimliliği de artmış olur.

Rotasyon ile birlikte çalışanlar, zaman içinde hemen hemen her birimde çalışarak; kurumunun gereklerini tanıyabilir ve kurumundaki tüm işler ile ilgili bilgi sahibi olabilir. Eğer rotasyon süreleri de iyi ayarlanabilirse (uzmanlaşma için yeterli süre sağlanabilirse), çalışanlar kurumdaki hemen hemen her bölüm için bir uzman haline gelebilir. Böylece devamlı aynı işi yapmaktan (rutinlikten) kaynaklanan motivasyon düşüklüğü de önlenmiş olur.

Rotasyon çalışanın, iş yaşamındaki monotonluğunu bitirir ve kendine olan güvenini arttırır. Rotasyon ile birlikte çalışan, farklı şeyleri öğrenme imkânı bulacağı için kendini geliştirebilme imkânını elde etmiş olur ve güdüleyici ihtiyaçlarını doyurabileceği bir çalışma ortamında işini icra edebilir. Özellikle çok sayıda personelin çalıştığı büyük kuruluşlarda yeni insanlarla (mesai arkadaşlarıyla) çalışma imkânı sağlanması, yeni bir sosyal çevre de oluşturur. Ayrıca rotasyon ile birlikte çalışan, birçok işi öğreneceği için kurumunun içerisinde kendisinin sağlam bir yeri olduğunu düşünecek ve geleceğe daha güvenli bakabilecektir.

Peki, bu kadar avantaj durumuna sahip iş rotasyonu uygulamasını gerçekleştirmeden önce nelere dikkat etmeliyiz? Hangi kıstasları göz önünde bulundurmalıyız?

Öncelikle çalışanın kiÅŸilik özelliklerini dikkate almakla baÅŸlayabiliriz. Rotasyona tabi tutacağımız çalışanın, deÄŸiÅŸime direnç mi göstereceÄŸini, yoksa deÄŸiÅŸimi bir ihtiyaç olarak görüp yüksek bir motivasyonla deÄŸiÅŸimi kabul mü edeceÄŸini iyi saptamamız gerekir. Bunun yanında rotasyona tabi tutacağımız çalışanın, o pozisyon için teknik yeterliliÄŸinin olup olmadığını saptamak, iÅŸlevselliÄŸe hizmet eden ve doÄŸru kararlar vermemize yardımcı olan fonksiyonel bir analiz olacaktır. Bir diÄŸer dikkat edilmesi gereken önemli kıstas ise, çalışanların saÄŸlık durumlarıdır. SaÄŸlık sorunu olan bir çalışan, problem yaÅŸayacağı bir yerde görevlendirilmemelidir. Çünkü bu durum hem verimliliÄŸe hem de çalışan motivasyonuna ket vuracak bir koÅŸul haline gelebilir ki, bu durum bizim bu uygulamadaki amacımıza ters düşecek sonuçlara sebebiyet verecektir. Ayrıca kiÅŸinin özel hayatını da göz önünde bulundurarak bu kararı yürürlüğe koymalıyız. Çalışanın baÄŸlı olduÄŸu çevre koÅŸulları ve aile hayatıyla birlikte ele almak gerekmektedir. Ve son olarak belirtmek gerekir ki, kiÅŸiye yeni göreviyle ilgili eÄŸitimler verilmeli, yetki ve sorumluluklarının açıkça belirtilip motivasyonu yüksek tutularak oryantasyonu saÄŸlanmalıdır. Åžunu hatırlamakta fayda vardır; deÄŸiÅŸim süreçlerinde insanlar belirsizlik durumlarından hoÅŸlanmayıp deÄŸiÅŸime direnç gösterebilirler. Bu deÄŸiÅŸim süreci kiÅŸiler üzerinde strese ve baskıya sebep olabilirler. Bu nedenle deÄŸiÅŸimin, planlı bir ÅŸekilde ve yavaÅŸ iÅŸleyen süreç içerisinde yapılması çok daha yararlı olacaktır. Unutmamalıyız ki örgütlerin en deÄŸerli, en kapsamlı ve yönetilmesi de en zor olan kaynağı “insan kaynağı”dır.

TuÄŸba Ersöz - DBE Davranış Bilimleri Enstitüsü Kurumsal GeliÅŸim Merkezi Ar-Ge Departmanı

DBE Kurumsal Ölçme / Değerlendirme ve Eğitim Merkezi
Bizi Arayın  EÄŸitmenlerimiz

Benzer İçerikler :

İşlerden Biraz Uzaklaşmak: Tatil

Tüm sene çalıştıktan sonra tatil yapmak bütün çalışanların özlemle beklediği bir şey. Tatil motivasyon unsuru. İşlerden biraz uzaklaşmak, sabahları geç ...

YENİ LİDERLERE YOL GÖSTERİCİ TAVSİYELER

Bir çalışan liderlik basamağına terfi ettiğinde coşkuyla, iyimserlikle ve büyük bir motivasyonla yola çıkar. Bu süreçte ondan yeni sorumluluklar üstlenmesi ve ...

Yetenekleri Keşfedin, Geleceği Yönlendirin

Yetenek Yönetimi Yetenek Türkçe sözlükte: Bir duruma uyma konusunda organizmada bulunan ve doğuştan gelen güç ve kapasite. Eğitim biliml...

Tükenmişlik Sendromu

Epey oluyor, büyük bir ÅŸirketler grubunda çok baÅŸarılı bir geçmiÅŸe sahip olan, üst düzey yönetici bir danışanım, güven yitimi, panik atakları ve depresif...

İlginizi Çekebilir :

GÜVEN VEREN ŞİRKETLER KAZANIR

Kurumsal kimlik, bir kurumun uzun vadeli stratejik planlarına ulaşabilmesi için uyguladığı yaklaşım ve felsefesidir. Müşterileri, çalışanları ve tüm paydaşları ...

Pedagoji’den Androgoji’ye Yetişkin Eğitimi

Günümüz eÄŸitim dünyasında bireyler eÄŸitim hayatlarına çok erken yaÅŸlarda baÅŸlarlar. Çocukluk döneminde baÅŸlayan eÄŸitim hayatı pedagojik eÄŸitim yaklaşımlarÄ...

İş Hayatında Stresten Kurtulmanın Yolları

İş Hayatında Stresten Kurtulmanın Yolları İş yaparken yaşanan zaman baskısı, hata yapma korkusu, güvenliğin az olması stresi arttırıyor. Çalışma saatleri, ...

Eleman Seçimi Konusunda Psikolojik Testlerin Kullanımının Önemi ve Temel Amacı

Eleman seçiminde psikometrik testlerin uygulanmasının temel amacı kurumun beklentilerine, ihtiyaçlarına ve yetkinliklerine en uygun kişilerin objektif...