Kurumsal Gelişim Merkezi

CQ (Kültürel Zeka): Kültürlerarası Farklılıkları Yönetebilmek

CQ (Kültürel Zeka): Kültürlerarası Farklılıkları Yönetebilmek
İnsan zekası; soyut düşünme, algılama, yargılama, sonuç çıkartma ve akıl yürütme kapasitesini ifade eden birçok düşüncesel yeteneğin karışımı olarak tanımlanabilir. Yıllar içinde zekanın tanımı, ölçümü ve zekayı belirleyen etkenler üzerinde birçok çalışma yapılmıştır. Bu çalışmalarda görülmüştür ki; zeka, geliştirilebilen ve kendisini yenileyen yapıya sahiptir. Ayrıca kalıtımsal ve çevresel etkenlerin zeka için belirleyici faktörler olduğu bildirilirken, yalnızca tek bir zeka türünün olmadığı da ortaya konmuştur. 
Bu zeka türlerinden birisi de CQ yani kültürel zekadır. Kültürel zekayı, bireylerin ait olduğu kültür dışında başka kültür yapılarına sahip olan kişilere karşı duyarlı olabilme, onları anlayabilme ve yeni kültürel bağlamlara kolayca adapte olabilme kabiliyetine sahip olmak şeklinde tanımlayabiliriz. Kültürel zeka bağlamında; algılama, yordama ve akıl yürütme gibi tüm faaliyetler içinde bulunduğu kültür kaynaklıdır. 
Kültür zamana yayılan bir olgudur. Ortak alışkanlıklar, zevkler ve yaşam biçimleri de insanları bir arada tutar. Her ne kadar yeniliklere ve farklılıklara açık olmak önemli ve gerekli olsa da bireyin içinde yaşadığı topluma kendisini ait hissedebilmesi ve toplumdaki yerini ve rolünü biliyor olmanın rahatlığıyla yaşaması için kültürel değerlere bağlılık önem arz etmektedir. Fakat hızla gelişen küreselleşme, farklı kültürlerden insanları, ticari veya başka herhangi bir ortak çıkar için bir araya getirir. Bu kültürel farklılıklar yalnızca uluslararası düzeyde ele alınmamalıdır, aynı ülkenin farklı bölgelerinde yetişmiş bireyler arasında da kültürel farklılıklar görülür. Bu süreçte, birbirinden ayrışan birçok yönümüze rağmen farklı kültürlerden insanlarla birlikte çalışmak durumunda kalabiliriz. Bu durum, iş hayatında bireyler arasında yaşanabilecek çeşitli iletişim problemlerini de beraberinde getirebilir. Böyle durumlarda farklı kültürlerden bireylerle uzlaşabilmek ve problem çözebilmek yine kültürel zekayla ilgilidir.
 Özetle kültürel zeka, şu kabiliyetlere sahip olabilmektir : 
Kültürler arası benzerlik ve farklılıkları görebilmek ve bu doğrultuda hareket edebilmek
Esnek ve uyumlu bir yapıda olmak ve etkileşimde bulunduğu kültürü öğrenmeye çalışmak
Farklı kültürlerden bireylerle etkileşime girerken uygun tutum ve davranışları sergileyebilmek
Çok kültürlü ortamlarda olup bitenleri doğru bir şekilde yorumlayabilmek ve olası durumları yordayabilmek
Bu bağlamda, kültürel zekanın geliştirilmesi özellikle kurumsal hayatta, bireylerin kültürlerarası ortamlarda var olabilmesi için çok önemlidir. 
Peki kurumsal hayatta farklı kültürlerin çatışmasının önüne nasıl geçebiliriz ve kültürel zekayı nasıl geliştirebiliriz ?
Kültürel zekayı geliştirmek için öncelikle onun ne olduğunu iyice kavramalı ve kendi kültürel zeka düzeyimizi bu bağlamda değerlendirebilmeliyiz. 
Kültürel çeşitliliğin görüldüğü kurumlarda, kültürlerin etkisinin analizi yapılmalı ve bu bağlamda çalışanların arasındaki iletişimin ne kadar sağlıklı olduğu incelenmeli ve elde edilen sonuçlara  göre çeşitli stratejiler geliştirerek çalışanlar bu konu hakkında bilgilendirilmelidir. 
Kültürel zekanın önemini kavradıktan sonra, bireylerin önce kültürel bilgileri arttırılmalı ardından buna uygun etkili tutum ve davranış uygulamaları üreterek daha yetenekli hale getirilmelidirler. 
Yüksek kültürel zekaya sahip olabilmek bir anda edinilebilecek bir kazanım değildir. Zaman ve çabaya bağlı gelişir ve sabırlı olmak gerekir.
Bu kazanım sürecinde, sadece bilgi edinmek yeterli değildir ve uygulayarak öğrenmek gerekir.
Ayrıca farklı kültürlerden bireylerle iletişim kurmak, onlarla aynı ortamda çalışmak keyifli ve öğretici bir süreç olacaktır. Bireyler farklı kültürlerden insanlarla yeni ilişkiler kurarken bir yandan da bilgi birikimini arttırma fırsatı yakalayacaktır. 
 
Kurumsal Gelişim Merkezi Bölümü
 
Kaynakça
Kenar G., Bektaş M., (2020). Kültürel zekanın örgütsel çatışmaları çözme yöntemlerine etkisi: kamu sektöründe bir araştırma. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi 16(1) https://doi.org/10.17130/ijmeb.700905
İşleyen F., Doğan E., (2020). Kültürel zeka: beş büyük kişilik modeli bağlamında bir araştırma. Ekoist: Journal of Econometrics and Statistics 33(1), 65-82 https://doi.org/10.26650/ekoist.2020.33.837088 
Yeşil S., (2009). Kültürel farklılıkların yönetimi ve alternatif bir strateji: kültürel zeka. KMU İİBF Dergisi 
İşleyen F., (2019). Çalışanların kişilik özelliklerinin kültürel zeka üzerindeki etkisi: çokuluslu işletmelerde bir araştırma. 
Mercan N., (2016). Çok kültürlü ortamlarda kültürlerarası farklılıkları yönetme sanatı: kültürel zeka. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi AUAd 2(2) 32-49.
 
 
 
 
 
 
 

Kurumsal Gelişim Merkezi Bölümü

 

Benzer İçerikler :

İşe Alım Süreçlerinde Dikkat Edilecek Noktalar

Kişilik Özelliklerinin İş Hayatındaki Önemi Her bireyin kişilik özellikleri farklılık göstermektedir. Bireylerin kişilik özellikleri iş hayatında kişinin ...

Ebeveynlerin İş Stresine Çocukların ve Ergenlerin Uyum Sağlaması

Son zamanlarda, araştırmalar, ebeveynlerin iş stresinin aile ilişkilerine, çocukların ve ergenlerin psikolojisine bazı etkileri olduğunu gösteriyor. ...

Değerlendirme Araçlarının Çalışan Performansını Öngörme Yüzdeleri

İş başvurusunda bulunan bir adaya tek başına uygulanan ‘Genel Yetenek’ testi, kişinin işe başladıktan sonraki performansının %26’sını, ...

İŞYERİNDE TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİ

Yapılan araştırmalara göre iş dünyasında cinsiyet ayrımcılığı, yılda yaklaşık 2,8 milyon dolarlık üretkenlik kaybına yol açıyor. Toplumsal cinsiyet eşitliği, ...

İlginizi Çekebilir :

İŞ YERİNDE GÜVEN KÜLTÜRÜNÜ OLUŞTURMA STRATEJİLERİ

Sağlıklı ilişkilerin temelinde güven vardır. En genel tanımıyla güven, bir tarafın diğerinin eylemlerinin ve aldığı kararların doğruluğuna inanmasıdır. İki ...

Stresle Savaşmayın Anlaşın

İş yerindeki uzun süreli stres, yavaş yavaş sizi içine çeker ve hem ruhsal hem de fiziksel olarak hasta etmeye başlar. Bir süre sonra hayata karşı isteksiz, ...

Değerlendirme Araçlarının Çalışan Performansını Öngörme Yüzdeleri

İş başvurusunda bulunan bir adaya tek başına uygulanan ‘Genel Yetenek’ testi, kişinin işe başladıktan sonraki performansının %26’sını, ...

ÖĞRENME STİLLERİ NELERDİR? ÖĞRENME STİLLERİ ENVANTERİ NE İŞE YARAR?

Öğrenme denildiğinde akla gelen ilk şeylerden biri, sınıfında ders veren bir öğretmen ve onu dinleyen öğrencileridir. Öğrenme işi burada başlar ve belki birçok ...