Kurumsal Gelişim Merkezi

DEĞİŞİMİ YÖNETME SANATI

DEĞİŞİMİ YÖNETME SANATI
“Organizasyonlar değişmez. İnsanlar değişir.” 
 
Şirketinizde performansı artırmak, fırsatları değerlendirmek veya önemli sorunları ele almak için projeler başlatıldığında, yeni girişimlerde bulunulduğunda süreci başarılı yönetebilmek için her şeyden önce değişimi yönetebilmeniz gerekir. Bu süreçte değişimi en çok hissedecek olanlar, aslında yaptıkları işleri değiştirmeleri gereken çalışanlardır. Eğer çalışanlar yapılan değişikliklere uyum sağlayamazsa geliştirilen proje de başarısızlıkla sonuçlanacaktır.
 
Organizasyonel süreçlerde “değişim” ve “değişim yönetimi” birbiriyle karıştırılsa da aslında ikisi arasında çok önemli ve büyük farklılıklar vardır. Bu iki kavramın farkını net olarak anlayabilmek, en çok da değişimin neden önemli olduğunu ve değişim sürecinin neler gerektirdiğini anlayabilmek için çok önemlidir. Değişimi ve değişim yönetimini ne kadar iyi ayrı ayrı ele alıp tanımlayabilirsek değişimi yönetirken de o kadar iyi ve sağlam adımlar atabiliriz.
 
Değişim ve Değişim Yönetimi Arasındaki Fark
Değişim, gelecekte meydana gelecek yeni bir duruma geçiş yapmakla ilgili olsa da, değişim yönetimi, hem mevcut durumu hem de gelecekte meydana gelebilecek değişimleri yönetebilmekle ilgilidir. Değişimi yönetmek, yeniliklerden etkilenen çalışanları, tüm organizasyonel süreçleri bu yeniliklere adapte edebilmeyi gerektirir. 
 
Değişim, mevcut bir durumdan başka bir duruma geçmektir. Değişim her yerde olabilir. İlişkilerimizde, evimizde, işimizde. İç veya dış motivasyonlardan kaynaklanabilir. Çok büyük yeniliklere kapı açabildiği gibi sadece küçük farklar da yaratabilir. Beklediğiniz anlarda ve istediğiniz şekilde olabileceği gibi hiç beklenmedik anlarda ve sizi zorlayacak şekilde de meydana gelebilir. 
 
Değişim Yönetimi Nedir? 
Değişim yönetimi yapabilen kişiler, hedeflenen sonuca ulaşabilmek için gereken değişimlere öncülük eden, yapılan işlerin yeni düzene uyumlu halde yürütülmesini, çalışanların bu sürece ayak uydurabilmelerini sağlayan kişilerdir. Tüm insanlar birçok yönüyle birbirinden farklılaşsa da da bu tür değişim süreçlerinde herkesin işini kolaylaştırabilecek ve onları rahatlatabilecek çeşitli stratejiler uygulayabilirsiniz. Bir yönetici olarak onları desteleyebilmek ve önlerini görebilmelerini sağlamak için uygulayabileceğiniz stratejileri sizlerle paylaşıyoruz. 
 
3 Adımda Değişimi Yönetmek
 
1- Bireysel Düzeyde Değişimi Yönetmek
İnsanlar doğaları gereği değişime direnç gösteren canlılar olsa da aslında bir o kadar da esnek yapıdadırlar. Yeterli desteği gördüklerinde harika bir şekilde uyum sağlayabilir ve başarılı olabilirler. Bireysel değişim yönetimi ise insanların değişimi nasıl deneyimlediklerini ve başarılı bir şekilde değişmek için neye ihtiyaç duyduklarını anlamayı gerektirir. Ayrıca çevrenizdeki kişilerin de değişime uyum sağlayabilmeleri için onlara nasıl destek olacağınızı bilmelisiniz. Birisine yeni bir beceri öğretmek için en doğru zaman ne zamandır? İnsanlara yeni davranışlar geliştirebilmeleri için nasıl rehberlik yapabilirsiniz? Değişikliklerin kalıcı olabilmesi için insanları nasıl motive edebilirsiniz? Bir kişinin değişim sürecinde başarılı olabilmesi için sahip olması gereken beş temel nitelik vardır.
Farkındalık
Arzu 
Bilgi birikimi
Yetenek
Pekiştirme 
 
2- Organizasyonel Düzeyde Değişim Yönetimi
Tüm değişiklikler herkesi tek tek bireysel düzeyde etkiliyor olsa da bir proje ekibinin, değişimi tek tek yönetmesi çoğu zaman imkânsızdır. Organizasyonel düzeyde değişimi yönetmek, projeyi yürüten onlarca hatta yüzlerce kişiyi desteklemek için adımlar atmayı gerektirir. Bu süreçte öncelikle değiştirmeyi hedeflediğiniz organizasyonel süreçleri belirlemelisiniz. Bu değişimi neden gerçekleştirmek istiyorsunuz? Bu değişim sizin şirketinize ve çalışanlarınıza ne kazandıracak? Neyi daha farklı yapmak istiyorsunuz ve bunu ne sebeple istiyorsunuz? Tüm bunlara karar vermelisiniz. Bu aşamadan sonra yaptığınız tüm değişimleri ve sonuçlarını gözlemlemelisiniz. Çalışanlarla yönetici-çalışan ilişkisinin dışında rehber/lider-izleyici ilişkisi kurabilmelisiniz. Onlara, ihtiyaç duydukları eğitimleri alabilmeleri için fırsatlar yaratmalısınız. 
 
3- Kurumsal Düzeyde Değişim Yönetimi 
Günümüzün rekabetçi, yeniliklerle dolu iş dünyasında kurumsal değişim yönetimi yapabilmek, sürekli değişen ve dönüşen dünyaya uyum sağlayabilme yeteneğidir. Bu süreçlerde kurumunuzdaki çalışanların rollerini, iş yapma şekillerini göz önünde bulundurarak değişimi yönetebilmeniz gerekir. Çalışanlarınızın yeniliklere ne kadar uyum sağlayabildiği sizin değişim yönetiminde ne kadar başarılı olduğunuzu gösterir. Çalışanlarınız küresel rekabet ortamındaki değişiklikleri, teknolojik gelişmeleri takip edebiliyor mu? Yeni stratejileri, girişimleri kolayca benimseyebilme yeteneğine sahip mi? Bu yetenekler çalışanlarınızda tesadüfen var olmaz. Onları tüm süreçlere adapte edebilmek, stratejik ve planlanmış adımların atılmasıyla mümkün olabilir. 
 
Bireysel, organizasyonel ve kurumsal düzeyde değişimi yönetebilmek, kaç kişilik ekiplerle hangi işi yapıyor olursanız olun önce kişinin kendisi için geliştirmesi gereken bir yetenektir. Sadece iş hayatında değil ömrümüz boyunca bizim yaşamımızı kolaylaştırabilecek bir beceridir. Tüm yenilikleri ve gelişmeleri takip etmek, sizin için faydalı olabilecek teknolojilerden, araçlardan, bilgilerden en doğru şekilde faydalanabilmek değişimi ne kadar başarılı yönettiğinizle ilgilidir. Günümüzde, çok süratli bir şekilde hayatlarımızın her alanında sürekli yeniliklere ve değişimlere maruz kalıyoruz. Bu değişimleri yok saymak ve her şeye eskiden olduğu gibi devam etmek ise açıkça kaybetmek anlamına geliyor.
 
KAYNAK
What is Change Management? Prosci.
https://www.prosci.com/resources/articles/what-is-change-management 
 
DBE Kurumsal Gelişim Bölümü

Benzer İçerikler :

İş Dünyasında Aşil Sendromu (Gizli Başarısızlık Korkusu)

“İş dünyasında çalışanlardan, yaratıcılığı, bilgi birikimini ve yeteneklerini kullanarak gereğinde bir şekilde görevlerini yerine getirmeleri beklenir....

İşe Alımda Çoklu Zeka Kuramı

“Aslında herkes dâhidir. Ama siz kalkıp bir balığı ağaca tırmanma yeteneğine göre yargılarsanız, o balık  tüm hayatını aptal olduğuna inanarak...

Empati, Liderlerde Olması Gereken Bir Yetkinliktir

Empati, sözlük anlamı olarak “kendimizi bir diğer kişinin yerine koyup onun gibi hissedebilmek ve düşünmek” manasına gelmektedir. Dolayısıyla bu ...

Motivasyon

Başarı ve iyi performansın, patron tarafından övülmesi çalışanları inanılmaz motive ediyor ve kendilerini ekibin bir parçası gibi hissetmelerini sağlıyor. ...

İlginizi Çekebilir :

İŞ YERİNDE FAYDALI TARTIŞMA ORTAMI OLUŞTURMA YOLLARI

İş yerinde iş birliğini ve verimi artırmanın en önemli yollarından biri, çalışanların arasında açık bir iletişim sağlamaktır. Çalışanlar fikirlerini paylaşma...

SAĞLIK ÇALIŞANLARININ RUH SAĞLIĞI

COVID-19 virüsünün Çin’de Aralık 2019 da görülmesinin ardından insanların yaşamı dünyanın heryerinde altüst oldu. Ancak bu süreçte kendi yaşam ...

Mobbing

Mobbing kelimesi Latince’de psikolojik ve duygusal şiddet, baskı, kuşatma, taciz etmek, rahatsızlık ve sıkıntı vermek anlamına gelir. İş yerinde bazen ...

Ebeveynlerin İş Stresine Çocukların ve Ergenlerin Uyum Sağlaması

Son zamanlarda, araştırmalar, ebeveynlerin iş stresinin aile ilişkilerine, çocukların ve ergenlerin psikolojisine bazı etkileri olduğunu gösteriyor. ...