Empati, Liderlerde Olması Gereken Bir Yetkinliktir
Empati, sözlük anlamı olarak “kendimizi bir diğer kişinin yerine koyup onun gibi hissedebilmek ve düşünmek” manasına gelmektedir. Dolayısıyla bu kavram, ilişki yönetiminin kritik faktörlerinden biri olarak karşımıza çıkmaktadır. Empati, ekip içinde işbirliği ortamını oluşturmak ve çalışan yönetici ilişkisini etkin yönetebilmek için Liderlerin sahip olması gereken bir yetkinlik olarak değerlendirilmektedir. Yapılan bilimsel araştırmalar empati becerisi gelişmiş yani duygusal zekâsı yüksek yöneticilerin, çalışanlarını daha iyi anladıklarını ve ekibini daha iyi yönettiklerini rapor etmiştir.
Daniel Pink, Aklın Yeni Sınırları kitabında, başarının 6 kilit noktasından birinin Empati olduğunu söylemektedir; diğerlerinin yerine kendini koyabilmek, ne hissettiklerini hayal etmek, neyin memnun ettiğini anlayabilmek, ilişki kurabilmek ve diğerlerini de düşünerek hareket etmek için gerekli olan empatinin iş için çok önemli olduğunu, otomasyon ya da dış kaynaklardan bu ihtiyacın karşılanamayacağını söylemektedir.
Daniel Goleman ise Harvard Business Review’da yayınlanan makalesinde takım çalışmasının artması, globalleşme hızı ve yeteneği elde tutma ihtiyacı olarak gruplandırdığı 3 önemli konuyu yönetebilmek için empatinin kritik olduğunu vurgulamaktadır.
Empati, bazı Liderlerin kişilik yapısı gereği potansiyelinde var olmakla birlikte özellikle stresin yoğun olduğu ortamlarda korunması zor olan bir yetkinliktir. Bazı Liderlerde de aksine potansiyel yetkinliklerinin arasında Empati yer almamaktadır.
Empati yetkinliğini korumakta zorlanan ya da geliştirmek isteyen Liderler için birkaç önemli nokta;
- Etkin İletişim Kurmalısınız
Dinleyin; kulağınızla, gözünüzle ve kalbinizle dinleyin. Dinlerken karşınızdaki kişinin vücut diline, ses tonuna, söylemlerinin arkasındaki duygulara dikkat edin.
Söz kesmeyin; paylaşıma izin verin. Konuyu değiştirmeyin, tavsiye vermek ya da yorum yapmak için acele etmeyin.
Tüm varlığınızla orada olun; gelen aramalara ya da e-maillere bakmayın.
Açık fikirli olun; karşınızdakinin bakış açısını anlamaya çalışın.
Aksiyon alın; mevcut durum karşısında nasıl hareket edileceğini kendiniz belirlemeyin sorular sorarak ilerleyin; örneğin, işe odaklanmakta zorlanan çalışanınıza evde çalışabilirsiniz demek yerine ona neyi tercih ettiğini sorun, belki de işyerinde bulunmak ona daha iyi gelecektir.
- Mindfulness (Bilinçli Farkındalık) Kavramını Hayata Geçirmelisiniz
Düşüncelerin, bedensel algıların ve çevrenin her an farkına varmayı ve farkındalıkla yaşayabilmeyi öğrenmelisiniz. Böylece, empati kurmanızı zorlayan stresli durumlarla baş etmiş olursunuz. Stresli hissediyorsanız, sakin olmak ve farkındalığınızı geliştirmek için bir dakikanızı ayırarak ufak egzersizler yapmalısınız.
Jonah Paquette’in Gerçek Mutluluk adlı kitabından bir egzersiz örneği;
Gözlerinizi kapatın; bir dakika boyunca, her şeyi bir kenara bırakın ve aşağıdakilere odaklanın:
- Nefesinize odaklanın; burnunuzdan giren, ciğerlerinizi ve karnınızı dolduran, sonra da vücudunuzdan çıkan nefesinizi hissedin.
- Çevrenizde olanları anlayabilmek için duyularınızı kullanın; sesleri duyun, havanın sıcaklığını algılayın.
- Şu anda hangi duygular içerisinde olduğunuzu düşünün; sadece bu duyguları fark edin, onları yargılamayın ve değiştirmeye çalışmayın.
- Zihniniz, başka yönlere kaydığında bunu fark edin; nefes alarak, dikkatinizi tekrar ana yoğunlaştırın.
- Hazır olduğunuzda gözlerinizi açıp olduğunuz yere geri dönün.
Unutmayın, en etkili yöneticiler her zaman çalışanlarıyla bağ kurabilen kişilerdir ve ancak empatik iletişim kurabilen yöneticiler, yetenekleri elde tutma imkanı sağlar.
Ebru Taş Keçeli Proje Koordinatörü - DBE Kurumsal Gelişim Merkezi
Benzer İçerikler :
Eğer kaygıdan dolayı sorun yaşayanlardan biriyseniz, gününüzün büyük bir kısmını fiziksel belirtilerle boğuşarak, korku duyarak, veya yaşadığınız kaygı hissini ...
İş dünyasında giderek yükselen Y jenerasyonu ne istediğinin farkında ve bunun yöneticisi tarafından da bilinmesini istiyor. Yeteneklerini etkin bir şekilde ...
“Dijitalleşme sürecinde kurumlar kimi zaman empati kurmayı ihmal edebiliyor. Farkında olmadan hem müşterileri hem de çalışanları değersiz ve anlaşılmamış ...
Beynimizin gerek psikolojik, gerekse beden sağlığımızı korumak için elinden geleni yaptığını ve daha pek çok işlevi ne denli muhteşem bir orkestrasyon...
İlginizi Çekebilir :
Kurumların rekabet avantajlarını korumalarında yetenekli işgücüne sahip olmaları, onları elde tutmaları ve kurum hedefleri doğrultusunda kullanmaları...
İnsanlar hayatları boyunca diğer insanlarla etkileşim halindedirler ve genellikle diğer insanların onları nasıl gördüğünü önemserler. Dolayısıyla da buna uygun ...
Yaşamımızda meydana gelen olumlu ve olumsuz deneyimlerden, kimin, ne kadar etkilendiğini belirleyen faktör, psikolojik potansiyel olarak tanımlanabilir....
Otantik liderlik en temelde, etik kurallara dayalı dürüst ekip ilişkileri kurarak, bağlılığa ve ortak değerlere önem vererek olumlu sonuçlar almayı hedefleyen ...







