Kurumsal GeliÅŸim Merkezi

İŞ VE ÖZEL HAYAT İÇİN VERİMLİ ZAMAN YÖNETİMİ

İŞ VE ÖZEL HAYAT İÇİN VERİMLİ ZAMAN YÖNETİMİ
“BaÅŸarıyı inÅŸa etmenin en önemli adımlarından biri zamanı iyi yönetmek ve deÄŸerlendirebilmektir. Zaman, satın alamayacağımız ve geri getiremeyeceÄŸimiz tek kaynaktır. Onu boÅŸa harcar veya etkisiz bir ÅŸekilde kullanırsanız geriye dönüp baktığınızda boÅŸa geçmiÅŸ günler, aylar ve hatta yıllardan baÅŸka bir ÅŸey göremezsiniz.”
 
Zamanı yönetmek, planlamalar yapmak ise bir günde, haftada veya ayda başarmak istediklerinizi, özel hayatınıza ayıracağınız zamanı da hesaplayarak öncelik sırasına koymanıza yardımcı olur ve hedeflerinize ulaşmak için çıktığınız yolda sizin en büyük rehberiniz haline gelir.Artık yaratıcı olmak; hızlı kararlar alabilmek, alınan kararları sorunsuz bir şekilde uygulamaya geçirebilmek eskisine oranla kat kat daha önemli bir hal aldı. Covid-19 sürecinde kimi sektörlerde müşteri talepleri arttı kimilerinde azaldı. Taleplerin içeriği, tüm organizasyonel süreçlerin işleyişi ve öncelikler baştan aşağı değişti. Bu süreçte zamanı planlayabilmek, zamanı doğru bir şekilde yönetebilmek hem çalışanlar hem de liderler ve yöneticiler için eski düzene kıyasla çok daha kritik bir önem kazandı. Peki hem işe hem de kişisel hayatınıza vakit ayırabilmek ve bu vakitleri kaliteli bir şekilde değerlendirmek için ne gibi stratejiler uygulanabilir?
 
Zaman Yönetiminin Önemi 
Etkili ve uzun vadede uygulanabilir planlamalar yapabilmek için şunlara dikkat edin:
İyi bir iÅŸ-özel yaÅŸam dengesi kurun. 
En temel görevleriniz için yeteri kadar vaktiniz olduğundan emin olun.
Çıkabilecek aksilikleri, ertelemeleri göz önünde bulundurarak, beklenmedik durumlar için “beklenmedik/acil durum” süresini de planınıza dahil edin.  
BaÅŸa çıkabileceÄŸinizden fazla sorumluluk almaktan kaçının. 
KiÅŸisel ve kariyer hedeflerinize uygun ve istikrarlı bir ÅŸekilde çalışın. 
Aileniz, arkadaÅŸlarınız, hobileriniz veya spor için yeterli zamanı ayırmaya özen gösterin. 
 
Zamanınızı Nasıl Planlayabilirsiniz? 
Öncelikle programınızı oluÅŸturmak için haftanın bir gününü belirleyin ve her hafta aynı gün haftalık programınızı oluÅŸturun. Bunu ister kağıt kalem ile, ister bir ajanda yardımıyla isterseniz de internet üzerinden çeÅŸitli planlayıcıları kullanarak yapabilirsiniz. Google Calendar, MS Outlook ve Canva gibi uygulamaları tercih edebilirsiniz. Planlayıcınızı seçerken dikkat etmeniz gereken en önemli unsurun özellikleri; verileri kolayca girebilmenize ve uygun bir zaman aralığını (gün/hafta/ay) ihtiyacınız olan ayrıntı düzeyinde görüntülemenize olanak saÄŸlamak olmalıdır. Hangi aracı kullanmak istediÄŸinize karar verdikten sonra programınızı aÅŸağıdaki ÅŸekilde hazırlayın: 
 
1. İş İçin Ayırdığınız Zamanı Belirleyin.
İşiniz için ayırdığınız vakitleri belirleyin. İşyerinde ne kadar ve nasıl zaman harcadığınız, kariyerinizle ve kişisel hedeflerinizle doğrudan ilişkilidir. Örneğin terfi için çabalıyorsanız, işyerine olan bağlılığınızı göstermek için her gün normal saatlerin dışında ekstra çalışmayı planlarınıza dahil etmeniz gerekebilir. Ayrıca iş dışındaki faaliyetlerinize bolca vakit ayırabilmek için de iş saatlerini ve geriye kalan boş vakitlerinizi açıkça belirlemelisiniz.
 
2. Temel Aktiviteleri Planlayın.
İyi bir iÅŸ çıkarmak için kesinlikle yapmanız gereken öncelikli iÅŸlerinizi belirlemektir. Programınızda bunlar için uygun zamanlar yaratın. Geri kalan vakitlerinizde de örneÄŸin bir ekip lideriyseniz, ekip üyelerinin kiÅŸisel sorunları, koçluk veya eÄŸitim ihtiyaçları gibi sorunlarla ilgilenmek için zaman ayırın. Bu süreçte patronunuzla ve diÄŸer çalışanlarla da iletiÅŸim kurmak için vakit ayırmayı ihmal etmeyin. 
 
3. İşlerinizi Önem Sırasına Göre Sıralayarak Planlayın. 
Yapılacaklar listenizi oluşturduktan sonra listeyi son bir kez gözden geçirin ve yüksek öncelikli, aciliyeti olan işleri ilk sıralara yerleştirerek planlamanızı yapın.
 
4. Kendinize Ayırdığınız Zamanda Yapacaklarınızı Planlayın. 
Görevleriniz ve önemli iÅŸlerinizden sonra size kalan boÅŸ zamanı nasıl deÄŸerlendirmek istediÄŸinizi de planlamalısınız. Hedeflerinize ulaÅŸmak, kendinizi geliÅŸtirmek, dinlenmek, ailenizle beraber olmak ve keyif almak için neleri hangi zamanlarda yapabileceÄŸinizi belirlemek boÅŸ zamanlarınızı da keyifli ve verimli geçirebilmenizi saÄŸlayacaktır. 
 
5. Faaliyetlerinizin Analizini Yapın.
İşlerinizden geriye hiç boÅŸ vaktinizin kalmadığını fark ettiyseniz ya da boÅŸ vakitlerinizi kaliteli bir ÅŸekilde deÄŸerlendiremediÄŸinizi gördüyseniz planlamalarınızı yeniden düzenlemeniz, iÅŸ yükünü hafifletmeniz gerekebilir. Yaptığınız her ÅŸeyin sizin için kesinlikle gerekli olup olmadığı hakkında düşünmelisiniz. BaÅŸarıyı inÅŸa etmenin en önemli adımlarından biri zamanı iyi yönetmek ve deÄŸerlendirebilmektir. Bu sebeple mevcut görevlerinizi devredebiliyorsanız ya da iÅŸ yükünüzü paylaÅŸabileceÄŸiniz dış kaynaklara sahipseniz bunları deÄŸerlendirmelisiniz. Ayrıca yöneticinizle konuÅŸarak ondan da yardım alabilirsiniz. 
 
Yukarıda bahsedilen pratik ve etkili stratejileri kullanarak zamanınızı yönetmeyi baÅŸarabilirsiniz. Planlamalar yapmak, yaptığınız iÅŸleri gözden geçirmek, yeniden düzenlemeler yapmak, boÅŸ vakitlerinizi dahi yaptığınız planlamalar dahilinde deÄŸerlendirmek hem sizi baÅŸarıya taşıyacak hem de stres seviyenizi azaltacaktır. 
 
KAYNAK
Effective Scheduling: Planning to Maket he Best Use of Your time. MindTools. 
https://www.mindtools.com/pages/article/newHTE_07.htm 
 
DBE Kurumsal GeliÅŸim Merkezi

Benzer İçerikler :

Geri Bildirimlerden Faydalanmak

Geribildirimleri dinlemek, esnek ve başarılı olmanızı sağlayarak kişisel bir strateji geliştirmenize yardımcı olur. Güçlü ve zayıf yönlerinizi bilmek, ...

Zam ve Terfi Alamayan Çalışanın Motivasyonu Nasıl Etkilenir?

Åžirketlerde, çalışanların terfi almasının belli bir prosedürü olmalıdır. Yani ÅŸartları belli ve tanımlı olmalıdır. Ayrıca bu ÅŸartlar ve prosedür tÃ...

ÇALIŞANLARIN MOTİVASYONUNU ARTIRMAK İÇİN STRATEJİLER

Bir şirketin başarılı olabilmesi için en temel etkenlerden biri, çalışanların motivasyonudur. Çalışanlarınızın potansiyelini en iyi şekild...

İŞ DÜNYASINDA OTANTİK LİDERLİĞİN FAYDALARI NELERDİR?

Otantik liderlik en temelde, etik kurallara dayalı dürüst ekip ilişkileri kurarak, bağlılığa ve ortak değerlere önem vererek olumlu sonuçlar almayı hedefleyen ...

İlginizi Çekebilir :

Yüksek Derecede Verimli Bir Beyin için 10 İpucu

Beyinlerin yüksek verimlilikle çalışmasını saÄŸlayan 10 alışkanlık nedir? Öğrenin. “İşleyen demir ışıldar,” sözündeki ...

Yaratıcı Sınıf Değerleri

Yaratıcı sınıfın yükselişi değerlerde, normlarda ve tutumlarda güçlü ve önemli bir değişime yol açtı. Bu sınıfın bütün üyeleri ister artist, ister mühendis,...

İŞYERİNDE TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİ

Yapılan araştırmalara göre iş dünyasında cinsiyet ayrımcılığı, yılda yaklaşık 2,8 milyon dolarlık üretkenlik kaybına yol açıyor. Toplumsal cinsiyet eşitliği, ...

İş Doyumu

İş doyumu, bireyin yaptığı işi ne kadar çok sevdiği ve işine karşı memnuniyet durumuyla ilgilidir. İşin özellikleri ve iş görenin istekleri arasındaki uyumdur ...