Kurumsal GeliÅŸim Merkezi

İş Yerinde Kavga ve Tartışma

İş Yerinde Kavga ve Tartışma

Çalışanların işlerini kaybetmemesi için iş yeri düzen ve kurallarına uygun iş yeri barışını sağlayacak şekilde davranmaları son derece önemlidir. Bununla birlikte iş ortamında yaşanan stres ve zorluklar nedeniyle zaman zaman tolerans seviyeleri düşmekte ve anlaşmazlıklar yaşanabilmektedir. Bu anlaşmazlıkların tartışma ve kavgaya dönmemesi beklenir. Ancak istenmese de bu türlü durumlar söz konusu olabiliyor.

Bir iÅŸ yerinde en çok görülen tartışma ya da kavga sebeplerine ÅŸunlar örnek verilebilir:  Ä°nsanların birbirini çekememesi, hakkında dedikodu yapılması, yöneticiye ÅŸikayet etme, yüzüne gülüp arkasından konuÅŸma, ekip çalışmasının görünüşte olup aslında olmaması yani bütün baÅŸarıyı ekibe deÄŸil de kendine mal etmek, riyakarlık, baÅŸkasının elde ettiÄŸi baÅŸarıdan kendine pay biçmek, baÅŸkasının yaptığı iÅŸi küçümsemek, eleÅŸtirmek, hakaret, küfür, mobbing, kiÅŸinin ailesi hakkında kötü konuÅŸulması, alınan kararlara katılmaması, vb.

İnsanlar, genelde birbirlerini iyi tanımadığı zaman kavga ederler. Bazen sözlü sataşma şeklinde olduğu gibi, bazen de hiç arzu edilmeyen kavga şekline de dönüşebiliyor. Ancak birbirlerini tanıyıp, aralarında bir bağ oluşturduklarında bir daha münakaşa ve kavga etmekten kaçınıyorlar.

Bir kavga patlak verdiğinde, kişiler içgüdüsel olarak baskın taraf olmaya çalışırlar, konuşmayı beceremeyenler, münakaşa esnasında yüksek ses çıkararak, haksız olsa bile sanki haklılığını ispat etmeye ve baskın olmaya çalışırlar, hatta kaba kuvvet bile kullanabilirler. Tartışma sırasında karşıdakini susturabilmek, ya da haksız duruma düşürebilmek için karşı tarafın açıkları, sırları, geçmişte yaşanan olumsuzluklar ve gizli kırgınlıklar ortaya atılabilir, bu da daha ciddi kavgalara dönüşebilir.

Pozisyon olarak baktığımızda ise eş pozisyondakiler de ast üst ilişkisi olanlar da zaman zaman tartışmalar yaşayabiliyor. Ama şunu söyleyebiliriz ki eğitim seviyesi ve dolayısıyla pozisyon düştükçe tartışmalar daha çok fiziksel kavgaya dönebiliyor.

Kavga veya Tartışmayı Bir Yönetici Nasıl Çözümlemeli

Çalışanların iÅŸ yerinde iÅŸverenine ve diÄŸer çalışma arkadaÅŸlarına saygılı davranması, çalışma düzenin saÄŸlanması ve huzuru için ÅŸarttır. Zaman zaman çıkacak uyuÅŸmazlık ve anlaÅŸmazlıklarda çalışanlar kendi aralarında sorunu çözemiyorsa bunu mutlaka öncelikle ilk yöneticisine söylemelidir.  Yönetici ve iÅŸverenin de bu konuda duyarlı olması ve çalışanlar arasında uyumu saÄŸlamak için soruna çözüm getirmeleri gerekmektedir. Çalışma düzeninin bozulmaması ve iÅŸ yerindeki huzurun saÄŸlanması için hem çalışanlara hem de iÅŸverene düşen görevler vardır.

İşverenin, iş yerinde çalışanların güvenliğini sağlama yükümlülüğü bulunmaktadır.

İşverenin, çalışanların birbirleri ile veya iÅŸ yeri dışındaki kiÅŸiler ile yaÅŸanan tartışma yada kavga olaylarında olayı açıklığa kavuÅŸturması gerekmektedir. İşverenin,  kavgaya karışan kiÅŸilerin savunmasını alarak ve olayı gören tanıkların da ifadelerine  baÅŸvurarak olayı adaletli bir ÅŸekilde deÄŸerlendirmek durumundadır.

Bu gibi durumlarda kavga çıkaran çalışanın iş akdinin tazminatsız fesh edilmesine kadar giden bir süreç söz konusu olabilmektedir. Bu konuda yargıtayın pek çok kararı bulunmaktadır. Bu nedenle çok dikkatli, titiz ve adil davranmak önemlidir.

Kavgaya Karışırsak veya Tanık Olursak Nasıl Davranmalıyız?

İş yerinde kavgaya karışmaktan yada kavga etmekten kaçınmak gerekir. Çünkü bunun sonucu tazminatsız işten atılmaya kadar gidebilir. Herhangi bir kavgaya tanık olursak öncelikle tarafsız kalmaya çalışıp mümkünse kavga eden tarafları sakinleştirerek ortamdan uzaklaştırmaya çalışmamız yerinde olur. Biz sakinleştirip uzaklaştıramadıysak kavga daha da büyüyorsa mutlaka üst yöneticimize yada iş yeri sahibine bilgi vermemiz gerekir.

Tartışmaya girmeyin, dahil olmayın. Sinirlendiğinizde set çıkışlar yapmak yerine sakinleşmeye çalışın, biraz kendinize zaman tanıyın, nefes alın. Sesinizi yükseltmek, bağırmak yanlış anlaşılmanıza da sebep olur. Sinirlendiğinizde durumunuzu değiştirebilirsiniz, ayaktaysanız oturabilirsiniz yada yürüyebilirsiniz, oturuyorsanız ayağa kalkabilirsiniz, o ortamdan uzaklaşabilirsiniz. Durum değişikliği düşünce değişikliğine de sebep olur. Düşünce değişikliği duygularınızı etkiler.

İş yerinde pek çok olay yaşanır gün içinde, birçok kararlar alınır. Biz alınan bazı kararlarda hem fikir olmayabiliriz yada bu kararlar bizim dışımızda alınabilir. Bu durumda sadece fikrimizi uygun şekilde başkalarının da fikrine saygı göstererek söylememiz ve tartışmaya girmememiz gerekir. Bunu bir çekişmeye ve çatışmaya götürmememiz gerekir. Fikir ayrılıklarında karşı taraf ile inatlaşıp çatışmaya ve kavgaya girmek iş yerinde daha büyük zorluklar yaşamamıza sebep olur. Özellikle yöneticinizle bir tartışmaya girerseniz kazanma şansınız olmaz. Bir kişiye sinirlendiğimizde bir anlaşmazlık yaşadığımızda sorunu o kişi ile aramızda hatta o konu ile sınırlı bırakmak işlerimize odaklanmak gerekir. Özellikle kendimize taraf oluşturmak için başkalarına anlatmamak gerekir. Herkese anlatıldığında çözümlenecek sorun çözümlenemez hale gelebiliyor. Hata yapmışsak da özür dilemeyi bilmek, bunu başarabilmek gerekir. Kavgaların kazananı olmuyor, her iki taraf da bir şekilde bundan zarar görüyor bunu unutmamak lazım. Fikir ayrılıklarını ego savaşına çevirmemeliyiz.

İş yerinde iletişimimizi hem kendimize hem çalışma arkadaşlarımıza ve yöneticimize sevgi, saygı ve değer vererek sürdürmeliyiz.

AyÅŸegül HorozoÄŸlu - DBE Davranış Bilimleri Enstitüsü Kurumsal GeliÅŸim Merkezi Yöneticisi

Benzer İçerikler :

ÇALIŞANLARINIZIN DİJİTAL DÖNÜŞÜME UYUM SAĞLAMASINI NASIL KOLAYLAŞTIRABİLİRSİNİZ?

Değişime uyum sağlamak hayatın her alanında zorlayıcı olabilir. Konu bir şirketin iş süreçlerini değiştirmek olduğunda ise hem liderleri hem çalışanları ...

Karar Verme Sürecinde Kaybetme Korkusu: Concorde Yanılımı 

Hayatınızın herhangi bir döneminde yatırım yaptığınız şeyleri kaybetmekten korktuğunuz için kötü yatırım yapmaya devam ettiğiniz oldu mu? Karar vermek insan ...

Çevresindekileri rahatsız eden davranışlar sergileyen bir çalışana nasıl yardım edilir?

EÄŸer bir toplantı sırasında kendisinden sorumlu olduÄŸunuz bir çalışanınız konuÅŸurken kendinizi kötü hissettiyseniz, ekibinizin bir üyesinin kendini küçÃ...

İNSAN, BAŞARI VE SAYGINLIK

İnsan, doğası gereği dünyaya gözlerini açtığından itibaren muhtaç bir varlıktır. Hayatta kalabilmek için belli süre bir yardımcıya, desteğe ve yanında onunla ...

İlginizi Çekebilir :

Ofis Aşkları

Genellikle gençlere  "EÅŸini üniversitede bul, bulamazsan sonra uygun birini bulmak daha zor. Aynı üniversiteye gidiyorsan ortak yönlerin çoktur...

Tükenmişlik Sendromu

Epey oluyor, büyük bir ÅŸirketler grubunda çok baÅŸarılı bir geçmiÅŸe sahip olan, üst düzey yönetici bir danışanım, güven yitimi, panik atakları ve depresif...

İŞ YERİNDE TERFİ ALMAK İÇİN NELER YAPILABİLİR?

Terfi almak her çalışan için mutlaka heyecan vericidir. Terfi ile birlikte daha çok sorumluluk üstlenirsiniz, kariyerinizde bir sonraki aşamaya geçmiş ...

Madde madde iş stresiyle başa çıkma yolları

İş yerindeki uzun süreli stresin kiÅŸiler üzerindeki yansımaları farklı ÅŸekillerde olabiliyor. Bu belirtilerden bazılarını sayacak olursak bunlar; • ...