İş Yerinde Motivasyonu Artırmanın Yolları
“Her devinim, ne denli hızlıysa o denli devinimdir.”
İnsan hayatı akıntıya karşı yüzmek gibidir. Kişi ileri doğru hareket etmek için çaba harcamıyorsa şüphesiz akıntı onu her an daha geriye sürükleyecektir. Bu durum insan elinin değdiği her alan için geçerlidir. İş hayatında, kurumlar da tıpkı insanlar gibi sürekli akıntıya karşı yüzmek durumundadır. Aksi takdirde rekabete dayalı bu ekonomik sistemde rakipler öne geçecek, büyüyemeyen balık büyüyebilen tarafından yenilecektir.
Kurumların hayatta kalma çabalarındaki başarıları çalışanlarının verimliliğine bağlıdır. Bir kurumun bünyesindeki çalışanlar ne kadar başarılı, ne kadar verimli ise o kurum hayatta kalma ve ileri gitme çabalarında o kadar başarılı olacaktır. Çalışanların verimliliği ise ne kadar motive olduklarına göre değişmektedir. Bir çalışanın motive olması demek, parçası olduğu kurumun ulaşmaya çalıştığı hedefleri içselleştirip, bu hedeflere ulaşmak uğruna herhangi bir zorlayıcı etkene gerek kalmadan kendi isteği ve arzusu ile çabalaması demektir. Kısacası, kapitalizm denen bu ırmakta sürekli ileri yüzmek ve yüzerken sürekli güçlenmek isteyen bir kurum çalışanlarının motivasyonlarını güçlendirmelidir. Peki, ama nasıl?
Net ve Tutarlı Olarak: Çalışanların görev ve sorumlulukları tam olarak tanımlanmazsa, bir çalışan kendi yetkinlik alanına girmeyen bir ya da birden fazla işi yapmak durumunda kalabilir. Bu durum çalışanın asıl işini yapmasına mani olabilir. Böyle bir kıskaçta kalan çalışan ise olması gerekenden fazla strese maruz kalacak ve motivasyonunu yitirecektir. Dolayısıyla görev tanımlarının net olarak yapılması ve çalışanların bu konuda bilgilendirilmesi motivasyon için kritik bir rol oynar.
Takdir Ederek ve Ödüllendirerek: Çalışmak demek dünyayı değiştirmek adına bir parça çaba harcamak demektir. Dolayısıyla her çalışan bu çabanın dünyayı ne kadar değiştirdiğini görmek ister. Kurumların, çalışanlarının gösterdiği çabaların farkında olmaları ve bu farkındalığı onlara hissettirebilmeleri çalışanlar için önemli bir motivasyon kaynağıdır.
Sosyal İlişkileri Güçlendirerek: İş günü erken kapitalist dönemdeki gibi 17 saat olmasa da günümüzde hala insanlar günün büyük bir bölümünü iş yerlerinde ve iş arkadaşlarıyla birlikte geçirmektedir. Dolayısıyla iş ortamında birlikte olunan diğer bireylerle iyi ilişkiler kurmak, bir çalışanın motivasyonunu artırabilir. Bünyesindeki çalışanların daha verimli olmasını isteyen kurumlar bireyler arası sosyal ilişkilerin güçlenmesine katkıda bulunacak aktiviteler sunarak çalışanlarının motivasyonlarını artırabilir.
Çalışanları Tanıyarak: Her insan diğerinden farklı ve özeldir. Yani her insan diğerinden farklı kaynaklardan beslenir. Dolayısıyla kurumlarda yönetici pozisyonlarında bulunan kişiler diğer çalışanlara zaman ayırıp, onları tanıyarak her bir çalışanın özelliklerini ve ihtiyaçlarını saptayıp, olabildiğince buna göre davranarak çalışanların motivasyonunu ve verimliliğini artırabilir.
Gelişim Olanakları Sunarak: Çalışanlara gelişim olanakları sunmak kurumların bünyesinde barındırdığı iş gücünün verimliliğine iki yönlü etki eder. Çalışanlarının kişisel ve mesleki yönlerden kendilerini geliştirmelerine imkan sağlayan kurumlar, bu çalışanları çatıları altında tutmayı başardıkları sürece bu donanımlara sahip çalışanlar sayesinde verimliliklerini artıracaklardır. Ayrıca gelişim imkanları sunulan, eksik taraflarını kurum içinde verilen eğitimlerle ve başka yararlı aktivitelerle gideren çalışanların motivasyonları artacak; dolayısıyla bu çalışanlar kurum içinde daha verimli çalışacaklardır.
Şüphesiz verimliliği etkileyen birden fazla faktör vardır. Bir başka deyişle verimliliği artırmanın birden fazla yolu vardır. Fakat bu yollardan belki de en önemlisi iş yerinde motivasyonu artırmaktır. Bu durumun farkına varabilen kurumlar gelişme ve var olma mücadelesinde her daim rakiplerinden bir adım önde olacaklardır.
Kemal PEHLİVAN - DBE Kurumsal Gelişim Merkezi Araştırma ve Psikometri Departmanı
DBE Kurumsal Ölçme / Değerlendirme ve Eğitim Merkezi
Bizi Arayın Eğitmenlerimiz
Benzer İçerikler :
Kurumsal kimlik, bir kurumun uzun vadeli stratejik planlarına ulaşabilmesi için uyguladığı yaklaşım ve felsefesidir. Müşterileri, çalışanları ve tüm paydaşları ...
Onboarding, yeni çalışanları kurum kültürüne adapte etme ve kurumla çalışanı bütünleştirme sürecidir diyebiliriz. Bu süreçte, kurumsal markanın, değerlerinin ...
Öncelikle diğer uygulamalarla fazlaca karıştırılan “iş rotasyonu” kavramının tanımını yapmamız gerekir. İş rotasyonu; örgütlerde üst, orta ve alt ...
Geçen hafta sizlerle Davranış Bilimleri Enstitüsü’nde yaptığımız bir dizi araştırmanın sonuçlarını paylaşmaya başlamıştık. Bunlardan ilki şu soruya ...
İlginizi Çekebilir :
Karar ağacı, tüm karar alternatiflerini ve verilecek kararların olası sonuçlarını görmeyi kolaylaştıran akış şemaları veya diyagramlardır. İş süreçlerinde,...
“Doğuştan lider” ifadesini mutlaka duymuşsunuzdur. Bu ifadeye göre lider olmak doğuştan gelen bir özelliktir ve bu özelliğin sonradan...
İnsan yaratıcılığını öne çıkaran ve ciddi şekilde kullanan ekonomik ve sosyal sistemlerin geliştirildiği bir dönemde yaşıyoruz. Global ekonomide rekabet ...
Bir takımı oluşturan herkes o takımın bir parçasıdır ve hepsinin ayrı önemi/değeri vardır. Aynı projeyi ya da aynı işi yapacak olsalar bile, o işi çok iyi ...