Kadın Liderler
Günümüzde yapılan 360 Derece Değerlendirme ve Geribildirimlere göre kadınlar liderlik yetkinliklerinde çalışanları tarafından en az erkekler kadar yüksek bir algıya sahip. Hatta ölçülen liderlik yetkinliklerinin çoğunda kadınlar daha yüksek puanlar alıyor. Her sene yapılan bu araştırmalarda kadınların liderlik yetkinliklerindeki algısı yükselirken değişmeyen tek bir gerçek var, o da üst pozisyonlardaki kadın sayısının artmaması. Son veriler gösteriyor ki, Fortune 500 CEO’larının hala sadece yüzde 5’i kadın.
Kadınlar inisiyatif almak, zorluklarla başa çıkmak, tutarlılık göstermek, dürüstlük ve kişisel gelişime önem vermek gibi liderlik yetkinliklerinde daha güçlüyken, erkekler stratejik bakış açısı konusunda öne çıkıyor. Bu noktada, kadınların üst pozisyonlarda yer alamamasının farklı sebepleri bulunuyor ve bu sebeplerden en ilgi çekici olanı kadınların üst pozisyonlar konusunda özgüven eksikliği yaşaması. Yapılan son araştırmalara göre kadınlar üst pozisyonların gerektirdiği yetkinliklere çoğu zaman sahip olmadıklarını düşünerek başvuru yapmıyorlar. Dışarıdan işe başvurmaktan da ziyade şirket içindeki fırsatları bu gözle değerlendirmedikleri durumlar da mevcut. Aynı zamanda, bazen de seçilme esnasında ayrımcılığa uğrayacaklarını düşünerek başvuru yapmaktan kaçınıyorlar. PWC’ın 2018’de gerçekleştirdiği “Cinsiyet Eşitliği Araştırması” iş görüşmesi süreçlerinde ayrımcılığa uğradığını düşünen kadınların oranının erkeklerin oranından iki kat fazla olduğunu gösteriyor.
Kadınlarda yaratılan bu algı, güçlü oldukları yetkinliklerin farkında olmalarını ve fırsatları yakalamalarını zorlaştırıyor. Peki, bu algının değişmesi ve kadınların kariyer planlarında liderlik pozisyonlarını hedeflemesi için neler yapılabilir? Şirketlerin bu algıyı yönetmekle ilgili uyguladığı politikalara ve programlara göz atabiliriz:
- Loreal şirketinin cam tavanla mücadele yolunda, Çeşitlilik Politikası kapsamında olan uygulaması EVE Programı güçlü bir örnek olarak karşımıza çıkıyor. Loreal 2014 senesinden bu yana gelecek vaat eden kadın yöneticilerini EVE’ye göndererek hem kapasitelerini artırmalarını hem de mentorluk yaparak gençlere örnek olmalarını sağlıyor. Bu şekilde şirket içerisinde kadınlar liderlik pozisyonları için hem seçilme şanslarının olduğunu görüyor hem de gelişimleri açısından bu konuda destekleniyorlar.
- PWC şirketi ise, çoğunluğu erkek çalışanlardan oluşan Değerleme Hizmetleri Birimi’nde kadın oranını üç yılda yüzde 50’ye çıkarmayı hedefliyor. Ancak, üçüncü yılın sonunda kadın oranı yüzde 30 ile hedefin gerisinde kalsa da proje bir yıl daha uzatarak, yüzde 50 hedefinden vazgeçmiyorlar.
- Unilever şirketi, aynı şekilde kadın çalışan oranını yüzde 50’ye çıkarmayı hedefliyor. Bu doğrultuda 2013 yılında Kazandıran Denge adlı eşitlik anlayışını hayata geçirdi. Bu kapsamda uygulanan Esnek Çalışma Projesi ile tüm çalışanlara istedikleri yer ve zamanda çalışarak kariyerlerini ve hayatlarını doğru yönetme şansı veriliyor. Bu anlayış kadınlarda iş-özel yaşamını daha rahat yöneteceği algısını oluşturduğu için liderlik pozisyonlarında değerlendirilmeyi daha rahat şekilde göze almalarını sağlıyor.
Bu programların dünyadaki ve ülkemizdeki şirketlerde yoğunlaşmasını, kadınların bu konuda özgüvenin gelişmesini diliyoruz.
Cansu ÖZMAN Proje Uzmanı - DBE Kurumsal Gelişim Merkezi
Benzer İçerikler :
Çalışan Memnuniyeti araştırmalarında en çok sorgulanan konular; Fiziksel Çalışma Ortamı, Psikolojik Çalışma Ortamı, İlk Yönetici, Üst Yönetim, Ücretlendirme ve ...
Ofis Bitkileri “Mikro-Toparlama” - Beynimize Gün Boyunca Yenilenme Şansı Sağlıyor Her günümüzü ofiste harcadıkça, pek az şey doğanın...
Türkiye'de 15-55 yaş arasındaki nüfusta ene yaygın hastalıklardan içinde depresyonun ilk beşte yer aldığını söyleyen DBE Davranış Bilimleri ...
Kişilik testi, kurum kültürünü geliştirmek isteyen yöneticiler için çok değerli bir araç olabilir. Şirketiniz için doğru kişilik testini seçmek, birbirini ...
İlginizi Çekebilir :
İnsanı insan yapan nedir? Konuşabilme becerisi mi? Yoksa düşünebilmesi mi? Ya da topluluk olarak yaşamayı becerebilip, kentler kurması ve bu kentleri yakıp...
“Mükemmeliyetçi insanlar yaptıkları işlerin en iyi şekilde sonuçlanmasını isterler ve standartlarını inanılmaz derecede yüksek tutarlar. Kendilerine bu ...
Tarihsel olarak iş stratejileri, üretim ve iş çıktısına odaklanmıştır. İnsan sermayesi amaca ulaştıran adımdan fazlası olarak görülmemiştir. Tim ...
Şirketlerin başarısını ve çalışanların performansını arttırmanın en önemli yollarından biri, çalışanların gelişime açık yönleri hakkında eğitimler ...