Gelişim Alanınızı Hiç Objektif Gözden Dinlediniz mi?
Çocukluktan bu yana hep daha iyi olmak adına birileriyle kıyaslandık; komşularımız, akrabalarımız, okul arkadaşlarımız ve kardeşlerimizle rekabete zorlandık. Birileri bazı konularda bizden daha iyi oldu ve daha iyi olma nedeni ya da bizim daha iyi olamama nedenimiz muhakeme edilmeden aynısı beklendi. Geribildirim almaya da geribildirim vermeye de bu kadar kapalı olmamız belki de bu sebeptendir, ne dersiniz?
Asıl mesele şu; insanlar birbirinden farklıdır; farklı kişilik yapısına sahiptir, bu sebeple birilerinden farklı olmanın güzel yanını keşfetmeli, yani kendinizi tanımalısınız. “Güçlü Yanlarınızı” bilmeli, bu yanlarınızın avantaj sağladığı durumları ya da ortamları fark edebilmeli ve bu sayede güçlü alanlarınızı etkin şekilde kullanabilmeli ve diğerlerine gösterebilmelisiniz. Güçlü yanlarınıza odaklanmak enerjinizi doğru kullanmanızı sağlayacaktır; potansiyelinizin olduğu konularla ilgili daha iyi olmayı hedeflemek kişisel gelişiminizle ilgili fırsatı yakalamak demektir.
Diğer yandan, farklılığın getirdiği “Gelişim Alanlarınızı” da fark etmelisiniz. Kişilik yapınız hangi durumlarda/ortamlarda size handikap yaratıyor bilmeli, ilgili durumlarda/ortamlarda nasıl davranmanız gerektiğini öğrenmelisiniz.
Beyaz Yaka ve Mavi Yaka fark etmeksizin günümüz çalışanları bu konuda çok şanslı! Artık kurumlar çalışanlarını önemsiyorlar ve onların gelişimleri için yatırım yapıyorlar. Ebeveyn modeli belirsiz rekabete sürüklemektense her çalışanının verimli olacağı alanları keşfetmek ve çalışanı verimli olacakları alanlarda değerlendirmek üzere “Ölçme ve Değerlendirme Uygulamaları”ndan faydalanıyorlar. Kişilik Envanteri, 360 Derece Geribildirim ve Değerlendirme Merkezi uygulamaları özellikle bu konuda öne çıkan uygulamalardır.
Kişilik Envanteriyle bireylerin potansiyeli keşfedilir; potansiyelde kişinin güçlü yanları/gelişim alanları belirlenir. 360 Derece Geribildirim uygulamasıyla kişinin diğerleri tarafından nasıl algılandığı; güçlü yanları/gelişim alanlarının dışarıya nasıl yansıtıldığı tespit edilir. Değerlendirme Merkezi uygulamasıyla da bireylere çeşitli simülatif vakalar uygulanır ve davranışları izlenir, böylece performans başlığı altında kişinin güçlü yanları/gelişim alanları listelenir. Elde edilen tüm sonuçlar raporlanır, alanında uzman bir danışman tarafından kişiye geribildirim verilir ve gelişim alanları birlikte oluşturulur.
Eğer siz de “Bilimsel” olarak kanıtlanmış bu uygulamalara dâhil olmuş, sonuçlarına istinaden geribildirim almış ya da alacak iseniz “Gelişim Alanınızı Hiç Objektif Gözden Dinlediniz mi?” sorusuna gönül rahatlığıyla evet diyebilirsiniz.
Geribildirimi henüz almadıysanız bu görüşmelere önyargıyla girmek, görüşmenin etkinliğini olumsuz yönde etkileyecektir, bunu unutmayın. Geribildirim alırken, iyi bir dinleyici olun, görüşmenin interaktif geçmesi için muhakkak katılım gösterin, görüşmeden elinizde sizi uzun vadeli hedeflerinize ulaştıracak keşiflerle ve aksiyonlarla çıkmaya özen gösterin. Gelişim alanlarınızla ilgili savunma mekanizmanız çalışıyor ise danışmanınızdan kanıt isteyin, ilgili konuda tüm kanıtlar sunulduktan sonra yine de geribildirimi kabul etmekte zorlanıyorsanız, bunun nedenini iyi analiz edin.
Önce derin bir nefes alın, geribildirimin amacının size katkı sağlamak olduğunu unutmayın, konunun hedeflerinize etkisini değerlendirin ve bu değerlendirmeye istinaden hedeflerinizi önceliklendirin.
Gelişim Planınızı oluştururken; neye ulaşmak istediğinizi tanımlayın ve kendinize hedef(ler) belirleyin; bu hedefe/hedeflere ulaşmak için gerçekleştirmeniz gereken aksiyonları planlayın; hedefinize ulaşmak üzere ne kadarlık zamana ihtiyacınız olduğunu değerlendirin, zaman hedefi koyun.
Unutmayın, kişisel gelişiminizden siz sorumlusunuz. Diğerleri sadece gelişim sürecinize katkıda bulunabilir; ancak gelişim size bağlıdır, sizin sorumluluğunuzdadır.
Ebru Taş Keçeli Proje Koordinatörü, Profesyonel Koç - DBE Kurumsal Gelişim Merkezi
DBE Kurumsal Ölçme / Değerlendirme ve Eğitim Merkezi
Bizi Arayın Eğitmenlerimiz
Benzer İçerikler :
Mağazacılık ve perakendecilik sektörü, dinamiklerinin kendine özgü yapısıyla diğer sektörlerden ayrışan bir sektördür. Sektörü yönlendiren en etkili iki güç;...
Öncelikle diğer uygulamalarla fazlaca karıştırılan “iş rotasyonu” kavramının tanımını yapmamız gerekir. İş rotasyonu; örgütlerde üst, orta ve alt ...
İletişim için en az iki birim, transfer edilebilecek duygu, düşünce veya bilgi ve bir iletişim kanalı gereklidir. İki birim olunduğunda ise iletişim kurmamak ...
Tarihe baktığımızda pek çok güçlü ve utangaç lider örneği görürüz. Amerika Başkanları James Madison, Jimmy Carter, Richard Nixon ilk akla gelenlerdendir. ...
İlginizi Çekebilir :
Soru: İş Ortamında Kaygı Yaşıyorsunuz ve Bunun Performansınızı Etkilediğini Düşünüyorsunuz. Kaygıya Ne Sebep Olur, Nasıl Sebep Olur? Cevap: Kaygı ...
Onboarding, yeni çalışanları kurum kültürüne adapte etme ve kurumla çalışanı bütünleştirme sürecidir diyebiliriz. Bu süreçte, kurumsal markanın, değerlerinin ...
İşten çıkarılma olgusunda ayrılmanın nasıl olduğu, bireye nasıl ilan edildiği çok önemlidir. İşten çıkarılma kişinin beklediği bir karar mıydı, bekleme süreci ...
Ofis Bitkileri “Mikro-Toparlama” - Beynimize Gün Boyunca Yenilenme Şansı Sağlıyor Her günümüzü ofiste harcadıkça, pek az şey doğanın...