Kurumsal GeliÅŸim Merkezi

SON 35 YILDA İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİNDE YAŞANAN GELİŞMELER

SON 35 YILDA İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİNDE YAŞANAN GELİŞMELER
“Personel yönetimi 1980’li yılların sonlarının ardından insan kaynakları yönetimine doÄŸru bir deÄŸiÅŸime uÄŸramıştır. İK yönetiminde iÅŸgücü verimliliÄŸi artırılmaya çalışılır. Çalışanların memnuniyeti ve baÄŸlılığının saÄŸlanması da en önemli amaçlardan birisi haline gelmiÅŸtir. Böylece insan kaynakları iÅŸ dünyasında yeni bir yer edinirken, geleneksel yapılardan kurtularak, çok yönlü, yaratıcı, yüksek motivasyon saÄŸlamak için çalışan bir bölüm haline gelmiÅŸtir.”

 
KüreselleÅŸen dünyada ve yoÄŸun rekabet ortamında, üretim, tüketim ve ürün çeÅŸitliliÄŸinin de artmasıyla beraber kurumsal organizasyonlarda deÄŸiÅŸime ihtiyaç duyulmuÅŸtur. Bu yoÄŸun rekabet ortamında geliÅŸmeler hızla yaÅŸanırken iÅŸletmelerin daha stratejik düşünmeleri gerekmiÅŸtir. İşletmelerin kendilerini yenilemeleri, yeni çalışma ve üretim teknikleri arayışlarını, çaÄŸdaÅŸ personel yönetimi ilkelerinin uygulanmasını zorunlu hale getirmiÅŸtir. Bu süreçte sistematik bir ÅŸekilde çalışanların eÄŸitiminin verilmesi, geliÅŸtirilmesi ve performanslarının deÄŸerlendirilmesi de büyük bir ihtiyaç haline gelmiÅŸtir. Tüm bunlarla beraber artık insan faktörü yani çalışanlar, iÅŸletmeler için üretim faktörü veya gider kalemi olmaktan çıkmış ve geliÅŸtirilmesi gereken kaynak ve sermaye olarak ele alınmaya baÅŸlamıştır. Fakat bu deÄŸiÅŸimler kısa zamanda meydana gelmemiÅŸtir. Önceleri “personel yönetimi” adı altında yapılan bu çalışmalar uzun zaman sonra  İK yönetimi (insan kaynakları yönetimi) kapsamında yürütülmeye baÅŸlanmıştır. 
 
Personel yönetimi 1980’li yılların sonlarının ardından insan kaynakları yönetimine doÄŸru bir deÄŸiÅŸime uÄŸramıştır. İK yönetiminde iÅŸgücü verimliliÄŸi artırılmaya çalışılmaktadır. Çalışanların memnuniyeti ve baÄŸlılığının saÄŸlanması da en önemli amaçlardan birisi haline gelmiÅŸtir. Böylece insan kaynakları iÅŸ dünyasında yeni bir yer edinirken, geleneksel yapılardan kurtularak, çok yönlü, yaratıcı, yüksek motivasyon saÄŸlamak için çalışan bir bölüm haline gelmiÅŸtir. 
 
Personel yönetimi yetkileri ve görevleri açısından ÅŸirket yönetiminde pasif bir rol alırken, İK yönetimi iÅŸletme ile ilgili stratejik planlama, karar verme konularında yoÄŸunlaÅŸarak ÅŸirket yönetiminde aktif bir rol alır. Bu bölümde çalışanları ilgilendiren tüm insan kaynakları fonksiyonlarının yönetiminden sorumlu olmaları sebebiyle yönetimde aktif bir roldedir. Stratejik insan kaynakları yönetimine göre, iÅŸletmedeki tüm müdürler, takım çalışması ve yüksek motivasyon saÄŸlamak için insan kaynakları müdürünün üstlendiÄŸi görevleri üstlenmelidirler. İnsan kaynakları konusunda faaliyet gösteren, alanında uzman kiÅŸiler çalışanlara danışmanlık yapmalıdır. 
 
Personel yönetimi, çalışanların günlük sorunları için durumu kurtaran çözümler üreterek süreci yönetirken, İK yönetimi iÅŸletme baÅŸarısı felsefesiyle hareket eder. Åžirketin geliÅŸimi, baÅŸarısı ve karlılığını bunun yanında çalışanların motivasyonunu, geliÅŸimini ve baÄŸlılığını saÄŸlamak hedeflenir. Geçici ve anı kurtaran çözümler yerine stratejik ve uzun vadeli planlar üretilir. İK yönetimi kapsamında çalışan bir maliyet unsuru deÄŸil, geliÅŸtirilmesi ve deÄŸerlendirmelere tabi tutulması gereken bir kaynak ve yatırım unsurudur. 
 
Personel yönetiminde denetlemeler ve deÄŸerlendirmeler dışarıdan bir kontrol olarak gerçekleÅŸir, performans ölçülür, hata bulunur ve ayıklanır. İnsan kaynakları kapsamında bu süreç “iç kontrol-grup rehberliÄŸi” stratejileriyle yürütülür. Hatayı önlemek ve çalışanları yönlendirmek amaçtır.
Personel yönetimince disiplin sağlamak için katı ve cezalandırıcı bir tutum sergilenir fakat insan kaynakları yönetiminde disiplin sağlamak için atılan adımlar hataları ve sorunları önlemeye ve başarıları ödüllendirmeye yöneliktir.
Personel yönetimi üst yönetimce alınan kararları uygularken, insan kaynakları yönetimi üst yönetimin bizzat içindedir ve karar alma sürecinde yöneticilere mevcut durum hakkında bilgi verip önerilerde bulunurlar. 
 
Teknolojinin de geliÅŸmesiyle birlikte performans ölçümünde yeni stratejiler üretilmektedir. Performans deÄŸerlendirme ölçütleri çeÅŸitlenmektedir ve deÄŸerlendirmeler online platformlara taşınmaktadır. Çalışanların performansı düzenli olarak deÄŸerlendirilir ve geliÅŸime açık taraflarına yönelik eÄŸitimler organize edilir. Bu süreçte birey bir bütün olarak ele alınır ve çalışanın bir bütün olarak geliÅŸtirilmesi hedeflenir. Tüm bu aÅŸamalar İK yönetimince kontrol edilir ve çalışanlara geri bildirim saÄŸlamak, motivasyonu ve verimliliÄŸi artırmak yine insan kaynakları yönetiminin vazifesidir. 
 
Kaynakça
Çetinel F.G., (2003). Personel yönetiminden insan kaynakları yönetimine: tarihsel bir perspektif. Anadolu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 19(1) 175-200
Güden N., Ertaç M., Girgen M.Ü., & KiroÄŸlu U., (2021). İnsan kaynakları yönetiminin iÅŸletmelerin performansı üzerindeki etkisi. Eurasian Conference on Language & Social Sciences  316-320
Mindeguia R., Aritzeta A., Garmendia A., Martinez-Moreno E., Elorza U., & Soroa G., (2021). Team emotional intelligence: emotional processes as a link between managers and workers. Frontiers in Psychology.  https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.619999
Kenar G., Bektaş M., (2020). Kültürel zekanın örgütsel çatışmaları çözme yöntemlerine etkisi: kamu sektöründe bir araştırma. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi 16(1) https://doi.org/10.17130/ijmeb.700905
 
DBE Kurumsal Gelişim Bölümü

Benzer İçerikler :

Zam ve Terfi Alamayan Çalışanın Motivasyonu Nasıl Etkilenir?

Åžirketlerde, çalışanların terfi almasının belli bir prosedürü olmalıdır. Yani ÅŸartları belli ve tanımlı olmalıdır. Ayrıca bu ÅŸartlar ve prosedür tÃ...

İş'te Stres Kaynakları

İş yerindeki stres kaynakları sandığımız gibi, zamanın yetmemesi veya iş yükü değildir. Ancak, stresi yaşadığımız zamanlar etrafta ilk suçlayabildiğimiz şey ...

Yetenekleri Keşfedin, Geleceği Yönlendirin

Yetenek Yönetimi Yetenek Türkçe sözlükte: Bir duruma uyma konusunda organizmada bulunan ve doğuştan gelen güç ve kapasite. Eğitim biliml...

DEĞİŞİMİ YÖNETME SANATI

“Organizasyonlar deÄŸiÅŸmez. İnsanlar deÄŸiÅŸir.”    Åžirketinizde performansı artırmak, fırsatları deÄŸerlendirmek veya önemli sorunları ...

İlginizi Çekebilir :

İş Yerinde Kavga ve Tartışma

Çalışanların işlerini kaybetmemesi için iş yeri düzen ve kurallarına uygun iş yeri barışını sağlayacak şekilde davranmaları son derece önemlidir. Bununla ...

Motivasyon

BaÅŸarı ve iyi performansın, patron tarafından övülmesi çalışanları inanılmaz motive ediyor ve kendilerini ekibin bir parçası gibi hissetmelerini saÄŸlıyor. ...

İş Dünyasında Aşil Sendromu (Gizli Başarısızlık Korkusu)

“İş dünyasında çalışanlardan, yaratıcılığı, bilgi birikimini ve yeteneklerini kullanarak gereÄŸinde bir ÅŸekilde görevlerini yerine getirmeleri beklenir....

Kadın Liderler

Günümüzde yapılan 360 Derece Değerlendirme ve Geribildirimlere göre kadınlar liderlik yetkinliklerinde çalışanları tarafından en az erkekler kadar yüksek bir ...