Kurumsal GeliÅŸim Merkezi

DEĞİŞİMİ YÖNETME SANATI

DEĞİŞİMİ YÖNETME SANATI
“Organizasyonlar deÄŸiÅŸmez. İnsanlar deÄŸiÅŸir.” 
 
Şirketinizde performansı artırmak, fırsatları değerlendirmek veya önemli sorunları ele almak için projeler başlatıldığında, yeni girişimlerde bulunulduğunda süreci başarılı yönetebilmek için her şeyden önce değişimi yönetebilmeniz gerekir. Bu süreçte değişimi en çok hissedecek olanlar, aslında yaptıkları işleri değiştirmeleri gereken çalışanlardır. Eğer çalışanlar yapılan değişikliklere uyum sağlayamazsa geliştirilen proje de başarısızlıkla sonuçlanacaktır.
 
Organizasyonel süreçlerde “deÄŸiÅŸim” ve “deÄŸiÅŸim yönetimi” birbiriyle karıştırılsa da aslında ikisi arasında çok önemli ve büyük farklılıklar vardır. Bu iki kavramın farkını net olarak anlayabilmek, en çok da deÄŸiÅŸimin neden önemli olduÄŸunu ve deÄŸiÅŸim sürecinin neler gerektirdiÄŸini anlayabilmek için çok önemlidir. DeÄŸiÅŸimi ve deÄŸiÅŸim yönetimini ne kadar iyi ayrı ayrı ele alıp tanımlayabilirsek deÄŸiÅŸimi yönetirken de o kadar iyi ve saÄŸlam adımlar atabiliriz.
 
Değişim ve Değişim Yönetimi Arasındaki Fark
DeÄŸiÅŸim, gelecekte meydana gelecek yeni bir duruma geçiÅŸ yapmakla ilgili olsa da, deÄŸiÅŸim yönetimi, hem mevcut durumu hem de gelecekte meydana gelebilecek deÄŸiÅŸimleri yönetebilmekle ilgilidir. DeÄŸiÅŸimi yönetmek, yeniliklerden etkilenen çalışanları, tüm organizasyonel süreçleri bu yeniliklere adapte edebilmeyi gerektirir. 
 
DeÄŸiÅŸim, mevcut bir durumdan baÅŸka bir duruma geçmektir. DeÄŸiÅŸim her yerde olabilir. İliÅŸkilerimizde, evimizde, iÅŸimizde. İç veya dış motivasyonlardan kaynaklanabilir. Çok büyük yeniliklere kapı açabildiÄŸi gibi sadece küçük farklar da yaratabilir. BeklediÄŸiniz anlarda ve istediÄŸiniz ÅŸekilde olabileceÄŸi gibi hiç beklenmedik anlarda ve sizi zorlayacak ÅŸekilde de meydana gelebilir. 
 
DeÄŸiÅŸim Yönetimi Nedir? 
DeÄŸiÅŸim yönetimi yapabilen kiÅŸiler, hedeflenen sonuca ulaÅŸabilmek için gereken deÄŸiÅŸimlere öncülük eden, yapılan iÅŸlerin yeni düzene uyumlu halde yürütülmesini, çalışanların bu sürece ayak uydurabilmelerini saÄŸlayan kiÅŸilerdir. Tüm insanlar birçok yönüyle birbirinden farklılaÅŸsa da da bu tür deÄŸiÅŸim süreçlerinde herkesin iÅŸini kolaylaÅŸtırabilecek ve onları rahatlatabilecek çeÅŸitli stratejiler uygulayabilirsiniz. Bir yönetici olarak onları desteleyebilmek ve önlerini görebilmelerini saÄŸlamak için uygulayabileceÄŸiniz stratejileri sizlerle paylaşıyoruz. 
 
3 Adımda Değişimi Yönetmek
 
1- Bireysel Düzeyde Değişimi Yönetmek
İnsanlar doğaları gereği değişime direnç gösteren canlılar olsa da aslında bir o kadar da esnek yapıdadırlar. Yeterli desteği gördüklerinde harika bir şekilde uyum sağlayabilir ve başarılı olabilirler. Bireysel değişim yönetimi ise insanların değişimi nasıl deneyimlediklerini ve başarılı bir şekilde değişmek için neye ihtiyaç duyduklarını anlamayı gerektirir. Ayrıca çevrenizdeki kişilerin de değişime uyum sağlayabilmeleri için onlara nasıl destek olacağınızı bilmelisiniz. Birisine yeni bir beceri öğretmek için en doğru zaman ne zamandır? İnsanlara yeni davranışlar geliştirebilmeleri için nasıl rehberlik yapabilirsiniz? Değişikliklerin kalıcı olabilmesi için insanları nasıl motive edebilirsiniz? Bir kişinin değişim sürecinde başarılı olabilmesi için sahip olması gereken beş temel nitelik vardır.
Farkındalık
Arzu 
Bilgi birikimi
Yetenek
PekiÅŸtirme 
 
2- Organizasyonel Düzeyde Değişim Yönetimi
Tüm deÄŸiÅŸiklikler herkesi tek tek bireysel düzeyde etkiliyor olsa da bir proje ekibinin, deÄŸiÅŸimi tek tek yönetmesi çoÄŸu zaman imkânsızdır. Organizasyonel düzeyde deÄŸiÅŸimi yönetmek, projeyi yürüten onlarca hatta yüzlerce kiÅŸiyi desteklemek için adımlar atmayı gerektirir. Bu süreçte öncelikle deÄŸiÅŸtirmeyi hedeflediÄŸiniz organizasyonel süreçleri belirlemelisiniz. Bu deÄŸiÅŸimi neden gerçekleÅŸtirmek istiyorsunuz? Bu deÄŸiÅŸim sizin ÅŸirketinize ve çalışanlarınıza ne kazandıracak? Neyi daha farklı yapmak istiyorsunuz ve bunu ne sebeple istiyorsunuz? Tüm bunlara karar vermelisiniz. Bu aÅŸamadan sonra yaptığınız tüm deÄŸiÅŸimleri ve sonuçlarını gözlemlemelisiniz. Çalışanlarla yönetici-çalışan iliÅŸkisinin dışında rehber/lider-izleyici iliÅŸkisi kurabilmelisiniz. Onlara, ihtiyaç duydukları eÄŸitimleri alabilmeleri için fırsatlar yaratmalısınız. 
 
3- Kurumsal Düzeyde DeÄŸiÅŸim Yönetimi 
Günümüzün rekabetçi, yeniliklerle dolu iÅŸ dünyasında kurumsal deÄŸiÅŸim yönetimi yapabilmek, sürekli deÄŸiÅŸen ve dönüşen dünyaya uyum saÄŸlayabilme yeteneÄŸidir. Bu süreçlerde kurumunuzdaki çalışanların rollerini, iÅŸ yapma ÅŸekillerini göz önünde bulundurarak deÄŸiÅŸimi yönetebilmeniz gerekir. Çalışanlarınızın yeniliklere ne kadar uyum saÄŸlayabildiÄŸi sizin deÄŸiÅŸim yönetiminde ne kadar baÅŸarılı olduÄŸunuzu gösterir. Çalışanlarınız küresel rekabet ortamındaki deÄŸiÅŸiklikleri, teknolojik geliÅŸmeleri takip edebiliyor mu? Yeni stratejileri, giriÅŸimleri kolayca benimseyebilme yeteneÄŸine sahip mi? Bu yetenekler çalışanlarınızda tesadüfen var olmaz. Onları tüm süreçlere adapte edebilmek, stratejik ve planlanmış adımların atılmasıyla mümkün olabilir. 
 
Bireysel, organizasyonel ve kurumsal düzeyde değişimi yönetebilmek, kaç kişilik ekiplerle hangi işi yapıyor olursanız olun önce kişinin kendisi için geliştirmesi gereken bir yetenektir. Sadece iş hayatında değil ömrümüz boyunca bizim yaşamımızı kolaylaştırabilecek bir beceridir. Tüm yenilikleri ve gelişmeleri takip etmek, sizin için faydalı olabilecek teknolojilerden, araçlardan, bilgilerden en doğru şekilde faydalanabilmek değişimi ne kadar başarılı yönettiğinizle ilgilidir. Günümüzde, çok süratli bir şekilde hayatlarımızın her alanında sürekli yeniliklere ve değişimlere maruz kalıyoruz. Bu değişimleri yok saymak ve her şeye eskiden olduğu gibi devam etmek ise açıkça kaybetmek anlamına geliyor.
 
KAYNAK
What is Change Management? Prosci.
https://www.prosci.com/resources/articles/what-is-change-management 
 
DBE Kurumsal Gelişim Bölümü

Benzer İçerikler :

Zam ve Terfi Alamayan Çalışanın Motivasyonu Nasıl Etkilenir?

Åžirketlerde, çalışanların terfi almasının belli bir prosedürü olmalıdır. Yani ÅŸartları belli ve tanımlı olmalıdır. Ayrıca bu ÅŸartlar ve prosedür tÃ...

Yeteneği Elde Tutmanın Formülü

Son dönemde, yetenekli çalışanların iş değiştirme oranlarının hızla yükseldiği göze çarpmakta; hal böyle olunca da yetenekli çalışanı çeken ve elde tutmak ...

Gündüz Düşleri I

AraÅŸtırmalara göre, çoÄŸumuz, uyanık olduÄŸumuz zamanın %30’unu düşler diyarına yolculuk yaparak geçiriyoruz. Sıradan bir insanın günün ortalama 16 ...

Arkadaşlarımızın Yaşamımızdaki Rolü

Önce Geçen Haftanın Bir Özetini Yapalım Bir çalışan iş yerinden memnun olabilir ama bu onun iş yerine bağlanmasını garantilemez. Aynı şekilde bir müşteri ...

İlginizi Çekebilir :

Yeni Yıl Hedefleri Hüsranla Sonlanmasın

Yeni yıla sayılı günler kala pek çok kişi gelecek yıla ilişkin hedeflerini belirliyor. Ancak bu hedeflere ulaşmak sanıldığı kadar kolay olamıyor. DBE Davranış ...

İŞ YERİNE GERİ DÖNÜŞÜ YÖNETMEK

 “Evden çalıştığımız uzun bir dönemden sonra yeniden ofise dönmek sizi ve çalışanlarınızı kaygılandırabilir, motivasyonunuzu düşürebilir. Bu süreçte ...

İK liderlerinin daha insani bir kurum yaratmalarının 6 Yolu

Tarihsel olarak iş stratejileri, üretim ve iş çıktısına odaklanmıştır. İnsan sermayesi amaca ulaştıran adımdan fazlası olarak görülmemiştir. Tim ...

Perakende Sektöründe Bir İlk: DBE Muse Envanteri

Mağazacılık ve perakendecilik sektörü, dinamiklerinin kendine özgü yapısıyla diğer sektörlerden ayrışan bir sektördür. Sektörü yönlendiren en etkili iki güç;...