Kurumsal Gelişim Merkezi

İŞ YERİNDE GÜVEN KÜLTÜRÜNÜ OLUŞTURMA STRATEJİLERİ

İŞ YERİNDE GÜVEN KÜLTÜRÜNÜ OLUŞTURMA STRATEJİLERİ

Sağlıklı ilişkilerin temelinde güven vardır. En genel tanımıyla güven, bir tarafın diğerinin eylemlerinin ve aldığı kararların doğruluğuna inanmasıdır. İki tarafın da birbirleri için yarar sağlayacak şekilde hareket edeceklerine dair bir beklentiye sahip olmasıdır. Bu nedenle güven kavramı, iş yerlerinde iletişimi, ekip çalışmalarını, çalışan bağlılığını ve motivasyonunu doğrudan etkiler. Günümüzün neredeyse üçte birini iş yerlerimizde geçiriyoruz. Eğer iş yerinde motivasyonu ve üretkenliği artırabilecek bir çalışma ortamı yoksa ve çalışanlar arasındaki ilişkiler sağlıklı bir şekilde yürümüyorsa hayatımızın büyük bir kısmını adadığımız işimiz, bizler için eziyete dönüşebilir. Özellikle çalışanlar ve yöneticiler arasında bir güven kültürü oluşturmak, üretkenliği, bağlılığı ve motivasyonu sağlaması bakımından çok önemlidir. 

Güven, doğası gereği kırılgandır ve kazanılması gereken, zaman içinde elde edilen bir şeydir. Bu, iki meslektaş, yönetici ve çalışan hatta çalışan ve kurum arasındaki tüm ilişkiler için geçerlidir. Bazı durumlarda güveni inşa etmek ve sürdürmek zor olabilir çünkü çalışanlar, ekip arkadaşlarına karşı istemeden de olsa güvenlerini kıracak bir davranışta, eylemde bulunabilir ve bu tür konular kolaylıkla konuşulamayacak kadar hassas konular olabilir. Fakat sağlam bir güven kültürü oluştuğunda zorlu konuşmaları gerçekleştirmek de kolaylaşır. Bu yüzden hem yönetici hem de bir çalışan olarak güven kültürü oluşturabilmenin inceliklerine hakim olmalısınız. 
 
İş yerinde sağlam bir güven kültürü oluşturabilmeniz için sizlerle 5 etkili strateji paylaşıyoruz. 
 
1. Dürüst Olun ve Destekleyici Tutumlar Sergileyin
Kimi zaman sizin için çok zor olsa bile, insanlara duymak istediklerini değil gerçekleri söylemelisiniz. Çalışanların çabalarını ve duygularını göz önünde bulundurarak bilmeleri gereken gerçekleri onlarla paylaşmalısınız. Hata yaptıklarında, çalışanlarınıza ve üst yöneticilerinize karşı destekleyici bir rolde yaklaşmalısınız ve anlayış göstermelisiniz. Bu süreçte onlarla birikimlerinizi ve tecrübelerinizi paylaşarak yol gösterici olabilmelisiniz. 
 
2. Tutarlı Olun 
Yapacağınızı söylediğiniz işleri yapacağınızı söylediğiniz zamanlarda gerçekleştirmeye gayret edin. Böylece çalışanlarınızla aranızda bir güven ortamı oluşturursunuz. Güveni kazanmak çok zordur ve kazanılan güveni yerle bir etmek de bir o kadar kolaydır. Taahhütleri yerine getirmek, işleri planlı ve sistematik bir şekilde yürütmek hem sizin için faydalıdır hem de çalışanlarınızın güvenini kazanmanızı sağlayan en önemli faktörlerden birisidir. 
 
3. Aktif Bir Dinleyici Olun
Aktif bir dinleyici olabilmek, karşınızdaki kişinin sadece söylediklerini değil söylediği şeylerin altındaki duyguları, sebepleri anlayabilmeyi gerektirir. İş yerindeki bütün çalışanların duygularını ve düşüncelerini ifade edebilmeleri için herkese eşit fırsatlar sunmalısınız. Her insanın diğerleriyle iletişim kurma şekli farklı olabilir. Bunun için çalışanlarınızı asgari düzeyde tanıyor olduğunuzdan emin olmalısınız. Bir problemleri olduğunda sizinle bunu nasıl paylaşırlar, sizinle konuşurken kendilerini rahat ifade edebiliyorlar mı? Onlara iş süreçleri ve kişisel yaşamlarıyla ilgili sorular sorarak, gündemlerinde neler olduğunu ve nasıl hissettiklerini öğrenebilirsiniz. Bu süreçte özel hayat ile iş hayatı arasındaki sınırları ihlal etmediğinize emin olmalısınız. 
 
4. İş Yerinde Görmek İstediğiniz Davranışları, Çalışma Şeklini Çalışanlarınızla Açıkça Paylaşın 
 Bir organizasyonun kültürünü belirleyen en önemli faktörlerden birisi, ekip liderinin çalışanlarına, kurum kültürünü ve uygun görülen çalışma şeklini net bir şekilde ifade etmesidir. Nasıl bir çalışma kültürünün şirketiniz için faydalı olacağına karar verdikten sonra çalışanlarınızı bu yönde teşvik etmelisiniz. Organizasyonel süreçleri baltalayan en büyük problem belirsizliktir. Çalışanlarınız, neyi nasıl yapmaları gerektiğini bildiklerinde daha rahat ve verimli bir şekilde görevlerini yerine getirecektir. 
 
5. Hatalarınızı Kabul Edin Ve Sorumluluk Alın 
Başarıların yanı sıra hataları kabul etmek de büyük bir erdem göstergesidir. Bir hata yaptığınızda diğerlerini suçlamak ya da yaptığınız hatanın üzerini kapatmaya çalışmak yerine yaptığınız hatayı kabul edin ve sorumluluk alın. Yaptığınız hatanın sebepleri ve sonuçları hakkında çalışanlarınızla tartışın ve işleri yeniden yoluna koyabilmek için onlarla birlikte hareket edin. Beyin fırtınası yapılması için fırsatlar yaratın ve çalışanlarınızın fikirlerini alın. Böyle olduğunda çalışanlarınız da bir hata yaptığında sorumluluğu üzerlerine alabilmeyi ve size güvenebileceklerini bilirler. 
 
Peki çalışanlarınızın güvenini zedelediğiniz bir durumda güveni yeniden inşa etmek için neler yapabilirsiniz? 
 
1. Durumu Kabullenin
Yaptığınız bir hatanın sonuçlarını ve çalışanlarla ilişkilerinizi nasıl etkilediğini anlamalı ve kabullenmelisiniz. Bir hatayı görmezden gelmek yerine, durum hakkında samimi bir şekilde konuşmak, yapıcı bir tutum içinde olmak ve olaylara gerçekçi yaklaşabilmek gerekir. Gerektiğinde açık yüreklilikle özür dilemek, bazen en kestirme çözüm yolu olabilir. 
 
2. Küçük Adımlar Atın
Güvenin ne kadar kırılgan olduğundan bahsetmiştik. Yeniden inşa etmek ise zaman ve emek ister. Böyle durumlarda ilk baştan itibaren güven inşa etmek için neler yapıyorsanız aynı şekilde devam etmelisiniz. Taahhütleri yerine getirmek, saygılı ve açık bir şekilde iletişim kurmak yeterlidir. 
 
3. Sabırlı Olun
Çalışanlarınızla yaşadığınız sorunların hiçbir şey olmamış gibi hızlıca çözülmesini beklememelisiniz. Böyle durumlarda yapabileceğiniz en önemli şey, sabırlı olmak ve sorunu çözmek için adım attıktan sonra gerisini zamana bırakmaktır. 
 
Bu konuda gelişime açık yönlerinizi keşfedebilmek için kendinize şu soruları sorun.
Çalışanlarımı dinliyor ve onların fikir, öneri ve görüşlerini alıyor muyum?
Çalışanların sunduğu fikirlere ve bu fikirleri karar verme süreçlerine dahil etmeye açık mıyım?
Çalışanları, kurum kültürü ve nasıl çalışmaları gerektiğiyle ilgili yeteri kadar bilgilendiriyor muyum? 
Çalışanlara karşı dürüst müyüm? Zor olsa bile gerçekleri açıkça onlarla paylaşabiliyor muyum? 
Tüm çalışanlara saygı duyuyor muyum? Onlara önyargılı davranıyor muyum? Ayrımcılık yapıyor muyum? Farklılıklara ne kadar saygı duyabiliyorum?
Çalışanlarım için iyi bir örnek teşkil ediyor muyum?
Unutmamalısınız ki, güven kazanılan bir şeydir. Kazanmak uzun zaman alabilir ve sağladığınız güven kolayca zedelenebilir. Güveni kazanabilmek için bilinçli bir şekilde çaba göstermeniz ve tutarlı olabilmeniz gerekir. Bahsettiğimiz tüm bu stratejileri uygulayabilmek, aslında en temelinde iyi ilişkiler kurmayı, proaktif bir yönetici veya çalışan olmayı ve tüm bunları zaman içinde sürdürebilmeyi gerektirir. İş yerinde sağlam bir güven kültürü oluşturmak, tüm çabalarınızın karşılığını fazlasıyla verecek bir adımdır. 
 
KAYNAK
O’Donnel L., (17 Temmuz, 2021). Managers: Are You Building a Culture of Trust? Great Place To Work. 
https://www.greatplacetowork.com/resources/blog/managers-are-you-building-a-culture-of-trust 
 
DBE Kurumsal Gelişim Merkezi
 
 
 
İçeriği Paylaş:

Benzer İçerikler :

Çalışanların Ruh Sağlığını Korumak: İK’ya Düşen Roller?

Çalışan Memnuniyeti araştırmalarında en çok sorgulanan konular; Fiziksel Çalışma Ortamı, Psikolojik Çalışma Ortamı, İlk Yönetici, Üst Yönetim, Ücretlendirme ve ...

Yönetsel Duygusal Zeka: Duygusal Zekaya Kurumsal Bir Bakış

“Özellikle iş dünyasında; çalışanların iş tatmini, iş performansı ve kurumların başarısını inceleme süreciyle ilgili yapılmış araştırmalar, duygusal ...

Etkili Liderlik

“GÜÇLÜ OLAN DEĞİL FARKLILAŞAN YAŞAR, FARKLILAŞMAYAN YOK OLUR.” Sosyal nitelikli varlıklar olarak grup halinde yaşamak ve bir gruba ait olmak ...

İleri İletişim Becerileri

İletişim için en az iki birim, transfer edilebilecek duygu, düşünce veya bilgi ve bir iletişim kanalı gereklidir. İki birim olunduğunda ise iletişim kurmamak ...

İlginizi Çekebilir :

GÜVEN VEREN ŞİRKETLER KAZANIR

Kurumsal kimlik, bir kurumun uzun vadeli stratejik planlarına ulaşabilmesi için uyguladığı yaklaşım ve felsefesidir. Müşterileri, çalışanları ve tüm paydaşları ...

Bloom’un Taksonomisini Öğrenme Hedefleri Oluşturmak İçin Nasıl Kullanabilirsiniz?

Bir iş hedefi için gerekli olan öğrenme seviyesinin anlaşılması, bir öğretim programının başarı ile planlaması için kritik öneme sahiptir. Her eğitim...

Pedagoji’den Androgoji’ye Yetişkin Eğitimi

Günümüz eğitim dünyasında bireyler eğitim hayatlarına çok erken yaşlarda başlarlar. Çocukluk döneminde başlayan eğitim hayatı pedagojik eğitim yaklaşımlar...

Monoton Çalışanlar 3 Kat Stres Altında

Türkiye'de 15-55 yaş arasındaki nüfusta ene yaygın hastalıklardan içinde depresyonun ilk beşte yer aldığını söyleyen DBE Davranış Bilimleri ...