Kurumsal Gelişim Merkezi

SOSYAL MEDYA KULLANIMININ İŞ HAYATINA ETKİLERİ

“Günümüzde sosyal medya platformları hayatlarımızın vazgeçilmez bir parçası haline geldi.  Kontrolsüzce kullanıldığında bize hem psikolojik hem de fizyolojik birçok zararı olan sosyal medya platformlarının iş hayatlarımıza da bazen olumsuz etkileri olabiliyor. Çalışanların uygunsuz sosyal medya kullanımı şirkete ve işverenlere zarar verebilir, itibarlarını zedeleyebilir. Uzmanlar, büyük şirketlerin sosyal medya kullanımı ile ilgili adil ve şeffaf bir politikaya sahip olmaları gerektiğini söylüyor. “

İş yerinde sosyal medya kullanımıyla ilgili kurallar ve sınırlamalar getirmeyi hedefleyen yöneticiler, öncelikle çalışanların neden sosyal medya kullandığını anlamalıdır. Sosyal medya, çalışanları dünyanın her yerinden insanlarla bir araya getirir ve birbirlerinden haber alabilmelerine imkân tanır. Aileleri ve arkadaşlarıyla iletişim kurmalarını sağlar. Ayrıca ofisten arkadaşlarıyla da iletişim halinde kalmak ve birbirlerinin hayatlarından haberdar olmak isterler. Bununla birlikte sosyal medya platformlarında vakit geçirmek, çalışanların iş yerinde zihinsel olarak mola vermelerini sağlar. Yoğun ve stresli bir iş gününde birkaç dakika ara vererek sosyal medya platformlarında gezinmek kafalarını bir süreliğine işten uzak tutmalarına yardımcı olur. Ofis duvarlarının dışındaki dünyayı görmelerini ve hayatın, yaptıkları işten daha fazlası olduğunu hatırlamalarını sağlar.

Çalışanların gün içinde sosyal medya platformlarında vakit geçirmeleri her ne kadar onlara nefes aldıran bir mola gibi görünse de uygunsuz ve kontrolsüz kullanımı hem çalışanlar hem de işverenler için tehlikeli olabilir.

  • Sosyal Medya Kullanımı Bağımlılık Yapabilir

“Bağımlılık” terimini ilk duyduğunuzda aklınıza alkol, uyuşturucu gibi maddelere olan bağımlılıklar gelse de sosyal medya da tıpkı bu maddeler gibi bağımlılık yapmaktadır. Ve insanların fark edemediği esas sorun, sosyal medyayı aşırı kullanmanın onlara gerçek bir tatmin duygusu veremeyeceğidir. Tam aksine zaman kaybına ve verimsiz geçirilen saatlere sebep olur. Bu nedenle sosyal medya bağımlılığı olan çalışanlar, biraz daha yavaş ve özensiz bir şekilde çalışma olasılığı yüksek kişilerdir. Dikkatleri kolayca dağılabilir ve bu yüzden çalışırken daha fazla hata yapabilirler. Bunu önleyebilmek için çalışanların sosyal medyada geçirdikleri süre konusunda dikkatli olmak gerekir. Onlara ofise çalışmak için geldiklerini ve asıl önceliklerinin oradaki görevleri olduğunu hatırlatmalısınız.

  • Sosyal Medya Kullanımı Gizliliğe Zarar Verebilir

Kimi zaman farkında bile olmadan sizin için özel olan bilgileri sosyal medya hesaplarınızda paylaşabilirsiniz. Bu durum, çevrenizdekilerin ve iş arkadaşlarınızın sizinle ilgili önyargıya kapılmasına sebep olabilir ve mahremiyetinize zarar verir. Fikirlerinizi, seçimlerinizi, yaşam tarzınızı gördüklerinde istemeden de olsa sizi bunlara göre yargılayabilirler ve diğer iş arkadaşlarıyla aralarında dedikodular çıkarabilirler. İşinizde çok iyi performans gösterseniz dahi sosyal medya hesaplarınızda gördükleri paylaşımların etkisiyle size karşı tutumlarını olumsuz yönde değiştirebilirler.

 

  • Sosyal Medya Kullanımı Dikkat Çekme İsteği Uyandırabilir

Özellikle gençler, sosyal medyaya çok fazla kapıldıklarında insanların dikkatini çekmek ve beğenilmekle ilgili takıntılı düşüncelere kapılabilirler. Paylaştıkları fotoğraflarda ve gönderilerdeki beğeni ve yorum sayısını düzenli olarak kontrol ederler ve zamanlarının çoğunu başkalarının kendileri hakkında nasıl hissettiklerini düşünmekle geçirirler. Yetişkinlerde de bu durum pek farklı değildir. İş yerinde sosyal medyayı kontrolsüzce kullanan kişilerde de tüm bunları görmek mümkündür ve bu durum, iş etiği ve performansı olmak üzere birçok konuda hem çalışanları hem de şirketi olumsuz etkiler.

  • Sosyal Medya Kullanımı Ruh Sağlığını Olumsuz Etkiler

Sosyal medya platformları, onaylanma ihtiyaçlarını karşılayabilmeleri için insanları birbirlerine bağımlı hale getirir. Zaman içinde, paylaştıkları gönderilerin aldığı beğeni ve yorum sayısı, kendilerine verdikleri değerin ve diğer insanlar için ne kadar önemli olduklarının bir ölçütü haline gelebilir. Paylaşımları yeteri kadar beğeni almadığında kendilerini çok mutsuz hissedebilirler ve elbette bu durum, günlük aktivitelerine ve iş yerindeki performanslarına da yansır.

  • Sosyal Medyada Zorbalık ve Tacize Uğrayabilirsiniz

Bu tür platformlar kötüye kullanıldığında tehlikeli bir hal alabilir. Örneğin bazı çalışanlar, çalıştıkları şirket, yöneticileri veya iş arkadaşları hakkında sosyal medya hesaplarında görüşlerini dile getirebilirler. Hatta bunları anonim hesaplarda yaparak şirketin itibarını zedeleyebilecek kadar büyük hasarlara yol açabilirler. İş arkadaşları ile ilgili yaptıkları uygunsuz paylaşımlarla iş yerindeki atmosferi de olumsuz yönde etkileyebilirler. Şirkette sağlıklı ve sorunsuz bir atmosfer oluşturmak için, iş arkadaşlarına ayrımcılık yapan veya onları sosyal medya üzerinden taciz eden çalışanlara yönelik ciddi yaptırımlar uygulanmalıdır.

  • Sosyal Medya Çalışan Bağlılığını Azaltabilir

Birbirlerinin paylaşımlarını sosyal medya üzerinden takip eden çalışanlar, birbirlerini kıskanabilirler veya görüş farklılıkları sebebiyle birbirlerine düşmanca tavırlar sergileyebilirler. Durum böyle olduğunda, iş yerinde birbirleriyle iletişim kurmaktan kaçınabilirler ve şirket için hiç profesyonel olmayan bir atmosfer oluşmasına sebep olabilirler. Bu durum da çalışanların iş yerlerine olan bağlılığını azaltabilir ve performanslarını düşürebilir.

  • Sosyal Medya Şirketin Faturalarını Artırabilir

Sosyal medya platformlarında video ve fotoğrafların görüntülenmesi için kullanılan internet, faturaları artırabilir ve internet hızını yavaşlatabilir. Bunun yanında şirketin teknolojik ekipmanlarının uzun bir süre kullanılması elektrik faturalarının yükselmesine de sebep olabilir. Ayrıca bu platformlardan gelebilecek virüsler nedeniyle bilgisayarlar ve diğer ekipmanlar hasar görebilir.

Tüm bunlar çok korkutucu görünse de sosyal medya kullanımının tamamen yasaklanmasına da gerek yoktur. Üstelik tamamen yasaklamak, muhtemelen sosyal medyayı aktif bir şekilde kullanan çalışanlar için caydırıcı olmayacaktır. Hem işverenlerin hem de çalışanların faydasını gözetecek şekilde adil ve kapsamlı bir sosyal medya kullanım politikası oluşturulmalıdır. Herhangi bir kural ihlali veya şirketin itibarını zedeleyecek bir hata yapıldığında, bu hatanın sonuçlarının neler olabileceğinin açıkça belirtildiği bir sözleşme hazırlanabilir. Yöneticiler ise belirlenen kurallara ne ölçüde uyulduğunu düzenli olarak kontrol etmelidir.

KAYNAK

Munene A.G.,Nyaribo Y.M., (2013). Effect of socialmediapertication in theworkplace on employeeproductivity. International Journal of Advances in Management andEconomics

DBE Kurumsal Ölçme / Değerlendirme ve Eğitim Merkezi
Bizi Arayın  Eğitmenlerimiz

Benzer İçerikler :

Depresyondan kurtulmanıza Yardımcı Olacak 10 Küçük Fiziksel Aktivite

Eğer depresyonla mücadele ediyorsanız, herhangi bir egzersiz yapmayı düşünmek bile çok yorucudur. Belki şu anda bir adım atmakla ya da koltuktan kalkmakla bile ...

DUYGUSAL DAYANIKLILIK (RESILIENCE)

  “Yapılan araştırmalar, duygusal dayanıklılığın öğretilebilen ve öğrenilebilen bir yetenek olduğunu gösteriyor. Bu yetenek çalışanlar...

Monoton Çalışanlar 3 Kat Stres Altında

Türkiye'de 15-55 yaş arasındaki nüfusta ene yaygın hastalıklardan içinde depresyonun ilk beşte yer aldığını söyleyen DBE Davranış Bilimleri ...

Martin Seligman'dan Pozitif Psikoloji Üzerine

Amerikan Psikoloji Derneği başkanıyken beni medya hakkında eğitmeye çalıştılar ve CNN ile karşılaşmam bugün konuşacaklarımı da özetliyor bu da optimist olmak...

İlginizi Çekebilir :

KORONAVİRÜS İLE GELEN EVDEN ÇALIŞMA MODELİ

Hazır olsa da olmasa da birçok kurum salgın sebebiyle evden çalışma düzenine geçmiş durumda. Hem çalışanlar hem de kurum için bu yeni deneyimi daha verimli ...

Yetkinlikler ve Önemi

"Yetkinlik" en iyi performansa sahip kişileri ayırt etmeye yarayan bilgi, beceri, tutum ve kişilik özelliklerinin davranış boyutunda ifade ...

ÇALIŞANLARINIZIN DİJİTAL DÖNÜŞÜME UYUM SAĞLAMASINI NASIL KOLAYLAŞTIRABİLİRSİNİZ?

Değişime uyum sağlamak hayatın her alanında zorlayıcı olabilir. Konu bir şirketin iş süreçlerini değiştirmek olduğunda ise hem liderleri hem çalışanları ...

İş Hayatında Stresten Kurtulmanın Yolları

İş Hayatında Stresten Kurtulmanın Yolları İş yaparken yaşanan zaman baskısı, hata yapma korkusu, güvenliğin az olması stresi arttırıyor. Çalışma saatleri, ...