ÇOCUĞU ANLAMADA ETKİLİ BİR ARAÇ: RESİM

ÇOCUĞU ANLAMADA ETKİLİ BİR ARAÇ: RESİM

Resim, çocuğun kendini yansıtması ve olaylar hakkındaki duygu ve düşüncelerini ifade etmesinde önemli bir araçtır. Resimler aynı zamanda çocukların gelişimlerinin ve becerilerinin de genel bir göstergesidir. Resim, çizme ve boyama gibi etkinliklerden oluşur ve bunlar karmaşık süreçleri barındırır. Bu sayede çocuk, bu çabaları sırasında çeşitli ögeleri birleştirerek anlamlı bir bütün oluşturmaya çalışır ve böylelikle de bir deneyim kazanır. Çocuk resim yaparken kendini özgür bir oyun ortamında hisseder ve bu nedenle tüm davranışları oyunlarında da olduğu gibi kendiliğinden ve doğaldır. 
Resim, çocukla iletişim kurmakta güçlük yaşayan yetişkinlere bu güçlüğü aşma konusunda yardımcı olur. Resim çocuğun dış dünyayı algılayışının bir göstergesi olarak kabul edilir ve çocuk yaptığı resimde gördüğünü yansıtan en uygun şekilleri yapmaya çalışır. Burada önemli olan görsel olarak yansıtılan konunun neyi ifade ettiğidir. Yapılan çizim çoğunlukla bir şeyin temsil edilişiyken bazen bir şeyi temsil etmeyen karalamaların ve desenlerin de olabileceği göz önünde bulundurulmalıdır. Bununla birlikte yaş gruplarına göre yapılan resimleri genel bir çerçevede değerlendirecek olduğumuzda çocuklar büyüdükçe resimlerinin daha ayrıntılı ve gerçekçi olduğu söylenebilir.
Çocuk, yaptığı resimde düşünüş biçimi haricinde yaşadığı sorunlara dair de ipuçları sunabilmektedir. Tabii ki bu noktada çocuğu sadece resimlerine bakarak değerlendirmek ve genelleme yapmak hatalı olur. Çünkü bir resme bakarak her şeyi anlamak mümkün değildir.
Özetle, çocuk resim aracılığıyla dünyayı kendi açısından en basit şekilde, yalın bir anlayışla yansıtır. Resim yapmak çocuğun gözlem yeteneğini ve yaratıcı düşünme yapısını geliştirir. Aynı zamanda duyguları dışa vurma aracı olan resim, klinik çalışmalarda da büyük bir öneme sahiptir.
Ebeveynler olarak resim yapma konusunda hem çocuğunuzu cesaretlendirebilir hem de zaman zaman onu bilgilendirerek çocuğun deneyim dağarcığını geliştirebilirsiniz. Elindeki malzemeyle yaşantılarını bütünleştirmesi yolunda çocuğunuzu özgür bırakın. Çünkü çocuk yaşadıkça ve tanıdıkça öğrenir, bilgilenir ve bunu yansıtır. Bununla birlikte çocuklar genellikle çizerken aynı zamanda konuşup öyküler anlatabilir. Bu noktada çocuğunuzun resim yaparken gösterdiği tepkilere dikkat edip duygularına eşlik edebilirsiniz. 

Kaynak:
Resimleriyle Çocuk – Prof. Dr. Haluk Yavuzer
Çocuğunuzu Resimlerinden Keşfedin – Roseline Davido

Psikolog Nurdan Özçelebi
DBE| Çocuk ve Genç Psikolojik Danışmanlık Merkezi

Benzer İçerikler :

Sözlerin Gücü

Bir bebeğin doğumundan itibaren dış dünya ile iletişiminin en önemli parçalarından biri sözlerdir. Araştırmalar anne karnında dahi bebeğin konuşulanları...

ÇOCUKLARA DEĞERLERİ ÖĞRETMEK: DÜRÜSTLÜK

Çocuklar iki yaşından itibaren isteklerine ve ihtiyaçlarınayönelik hikâyeler yaratmaya, gerçeği saklamaya başlayabilir. Bu sürecin başlamasıyla, ebeveynlere...

Çocuklarda Korku ve Kaygı

Bizi Arayın ÇOCUKLARDA KORKU Çocuklarda korku ve kaygı, çocuğun gelişiminin bir noktasında, belirgin bir nesneye ya da duruma karşı tepki...

Tatil Psikolojisi ve Sorumlulukları Geliştirme

Çocukların psikososyal gelişimi, sağlam kişilik yapısı, okul ve derslerdeki başarısı ana babanın yaklaşım ve ilgisiyle de yakından ilgilidir. İletişime açık,...

İlginizi Çekebilir :

Çocuğunuzun Güçlü Yanları - 1

Çocukların sosyal, duygusal ve bilişsel gelişimlerinde “oyun”un rolünden ve onlarla nasıl oyun oynamak gerektiğinden söz etmiştik. Oyun oynarken...

Çocuk Yetiştirmenin Altın Kuralları

Çocuk Yetiştirmenin Altın Kuralları Ebeveynlik becerileri deneyimlerle gelişen, çocuğun yaşına göre esneklik gösteren, aile ve çocuk arasındaki iletişimin ...

Geleceğe Doğru Bakan Çocuklar

Hiç şüphe yok ki, büyüme sürecindeki insanın, yaşadığı zamandan olabildiğince faydalanması önemlidir ancak, çocuklara gelecek hakkında ve gelecekte neler ...

Oyunun İyileştirici Gücü

“Çocuğum hep aynı oyunu oynamak istiyor.” diyorsanız, bilin ki orada halledilmeye çalışılan bir mesele var! Çocuklar aslında neye ihtiyaçları ...