Kurumsal Gelişim Merkezi

İŞ DÜNYASINDA GERİ BİLDİRİM NEDEN ÖNEMLİ?

Çalışanların kendilerini geliştirebilmeleri için olumlu geri bildirimler almaları hayati önem taşır. Geri bildirimler beklentileri netleştirir. Böylece çalışanların üzerindeki stresi ve baskıyı azaltır, hatalarından ders almalarına yardımcı olur ve çalışan-lider arasında bir güven bağı oluşturur.

İşler iyiye gittiğinde, çalışanlar işlerini yüksek performans göstererek başarıyla yapabildiklerinde geri bildirim vermek oldukça kolaydır. Ancak yapıcı ve eleştirel geri bildirim vermek o kadar da kolay değildir. Zor konuşmaları ertelemeye çalışmak da insanların doğasında vardır fakat sorunlar çözülmediğinde, çalışanların gelişime açık yönleri göz ardı edildiğinde uzun vadede daha büyük sorunlarla karşılaşmak kaçınılmazdır.

Yapıcı geri bildirimler, yöneticilerin çalışanlarına sunabileceği en büyük gelişim fırsatlarından birisidir. Doğru bir ifade ile ve düzenli aralıklarla yapılan geribildirimler çalışanların olumlu davranışlarını pekiştirebilir ve performansını geliştirebilir.

Bazı yöneticiler, yapıcı eleştirilerin çalışanlar tarafından sert eleştiriler olarak algılanmasından endişe ederek geri bildirim vermek konusunda çekimser davranırlar. Aşağıdaki stratejiler yardımıyla çalışanlara faydalı geri bildirimler verebilirsiniz.

Hemen Harekete Geçin

Geri bildirim, davranışı veya durumu gözlemledikten hemen sonra verilmelidir. Gözlemlediğiniz bir hata ile ilgili çalışanınızla konuşmak için haftalar geçmesini beklememelisiniz. Mümkün olan en kısa sürede çalışanınızın davranışıyla ya da performansıyla ilgili bir konuşma yapmalısınız. Bu hem olumlu hem de yapıcı geri bildirimler için geçerlidir.

Geri Bildirim Vermek İçin Doğru Zaman ve Doğru Yeri Seçin

Çalışanınıza geri bildirim vermek için resmi bir toplantı mı ayarlamak gerekiyor yoksa gün içinde ele alabileceğiniz bir konu mu? Durumun ciddiyetine göre bunun kararını siz vermelisiniz. Görüşmelerinizin özel olmasını sağlamalı, gerekmediği sürece diğer çalışanların konuya dâhil olmasına izin vermemelisiniz.

Belirsizlikten Uzak Durun

Bir çalışanınıza ortada hiçbir sebep yokken insan ilişkilerinde ne kadar zayıf olduğunu söylemeniz hiçbir anlam ifade etmeyecektir ve çalışanınızın moral ve motivasyonunu düşürecektir. Bunun yerine örneğin bir satış sonrası çalışanınızın müşteri ile kurduğu ilişkiyi örnek vererek ona geri bildirim verebilirsiniz. Çalışanınızın gelişime açık olduğunu düşündüğünüz yönlerini açıklarken net olmalısınız ve mümkün olduğunda örnekler üzerinden düşüncelerinizi ifade etmelisiniz.

Negatif Tutumlardan Kaçının

Cesaret kırabilecek, motivasyonu düşürebilecek ifadelerden kaçınmalısınız. “Bu şekilde yapamazsın.” “İşleri böyle tamamlayabileceğini sanmıyorum.” Gibi ifadeler kullanarak etkili geri bildirimler veremezsiniz. Bu şekilde çalışanınızın bu geri bildirimleri görmezden gelmesine, dikkate almamasına da sebep olabilirsiniz. Geri bildirim verirken her zaman cesaret verici ve yapıcı olmaya çalışmalısınız.

Olumlu Bir Dil Kullanın

Olumlu cümleler, bizi yeni öğrenme yollarını aramaya ve gelişmeye teşvik eder. Çalışanlarınız için de durum böyledir. Eleştirilerde bulunduğunuz kadar çalışanlarınızı övmekten de geri durmayın. Yalnızca olumsuz geri bildirimler vermek, çalışanların performansını daha çok düşürmenize neden olabilir. Elbette hatalar konuşulmalıdır ve çözüm yolları aramak da gerekir fakat bunu yukarıdan bir yönetici sıfatı ile değil ekibin parçası olduğunuzu hissettirebilecek mentor sıfatı ile yapmak gerekir.

Yukarıdaki stratejileri dikkate alarak yaptığınız geri bildirimler, şirketinizde değişimi ve büyümeyi hızlandıran en büyük etkenlerden birisi olacaktır. Harvard Business Review tarafından yapılan bir araştırmaya göre, çalışanların %72’si yapıcı geri bildirimler alabilirlerse performanslarının artacağını düşünüyorlar. Çalışanlarınız da tıpkı tüm insanlar gibi emek verdikleri yere ait olduklarını ve takdir edildiklerini bilmek isterler. Yaptıkları işlerle şirkete nasıl katkıda bulunduklarını ve belirlenen hedeflere ne kadar ulaşabildiklerini görmek isterler. Çünkü yararlı ve değerli olduğumuz bilgisi bize yaşamamızı sürdürmek için bir amaç verir. Yaptığımız şeylerin bir anlamı olduğunu bize gösterir. Çalışanlarınızı her sabah uykularından kaldıran ve ellerinden gelenin en iyisini yapmalarını sağlayan şey bu amaç duygusudur. Sizler de etkin liderler olarak çalışanlarınızın başarısını ve motivasyonunu yaptığınız geri bildirimler yardımıyla yükseltebilirsiniz.

 

KAYNAK
(4 Mayıs 2018) TheImportance of Feedback in theWorkplace. HR CENTRAL.

DBE Kurumsal Ölçme / Değerlendirme ve Eğitim Merkezi
Bizi Arayın  Eğitmenlerimiz

Benzer İçerikler :

Çalışan Memnuniyetini ve Bağlılığını Artırmak için 5 Adım

Gallup tarafından yapılan bir araştırmanın sonuçlarına göre çalışanların işten ayrılmaları ABD’ye yılda 550 milyar dolara mal oluyor. Günümüzde...

İŞ KAZALARINI ENGELLEME PROJESİ

Mavi Yakalı çalışanların olduğu üretim yapılan fabrikalarda yaşanan iş kazalarının azaltılması ve iş güvenliğinin artırılması amacıyla gerçekleştirilen bir ...

Değerlendirme Araçlarının Çalışan Performansını Öngörme Yüzdeleri

İş başvurusunda bulunan bir adaya tek başına uygulanan ‘Genel Yetenek’ testi, kişinin işe başladıktan sonraki performansının %26’sını, ...

SOSYAL SORUMLULUK MU, SOSYAL ZORUNLULUK MU?

Sosyal sorumluluğun toplumsal refaha çok büyük katkısı vardır.  Günümüzde pek çok kurum ürettiği ürün, verdiği hizmet ve sunduğu kalitenin yanı sıra ...

İlginizi Çekebilir :

UZAKTAN ÇALIŞMA MODELLERİ

Aşağıda belirtilen uzaktan çalışma modellerini göz önünde bulundurarak hangi çalışma modelinin şirketiniz için faydalı olacağına karar ...

Yeni Yıl Hedefleri Hüsranla Sonlanmasın

Yeni yıla sayılı günler kala pek çok kişi gelecek yıla ilişkin hedeflerini belirliyor. Ancak bu hedeflere ulaşmak sanıldığı kadar kolay olamıyor. DBE Davranış ...

Y Kuşağının Konsantrasyonunu Arttırmak İçin 3 Cazip Fikir

“Kuşak” kavramı Türk Dil Kurumu tarafından yaklaşık olarak aynı yıllarda doğmuş, aynı çağın şartlarında yaşayan, dolayısıyla birbirine benze...

Koçluk ve Liderlik Eğitimlerine Yılda 69 Milyon Dolar Harcanıyor

Türkiye’nin içinde bulunduğu Doğu Avrupa Bölgesi’ndeki şirketlerin büyük bölümü koçluk ve liderlik eğitimlerine yılda yaklaşık 69 milyon dolar ...